Foto: Getty Images
Nu mai suntem într-o eră a muncii la birou de la 9 la 5. De când a izbucnit pandemia, nu mai suntem, de fapt, într-o eră a lucrului doar de la birou. Ceea ce nu este neapărat un lucru rău. Vorbim însă de o schimbare care transformă biroul într-un mod ireversibil.
Cine mai ține minte cum este să mergi la birou în fiecare zi, fără mască și fără grija că te poți îmbolnăvi? Înainte de 2020, aveam cu toții acest privilegiu. Și puteam în același timp și să lucrăm câteva zile pe lună de acasă, multe companii adăugând această posibilitate pe lista beneficiilor oferite echipei.
Astăzi, doar o parte din angajați mai merg zilnic la birou. Unii dintre ei sunt tot timpul cu ochii în patru după dezinfectant și fac un pas în spate atunci când un coleg se apropie prea mult. Pentru alții, mersul la birou a devenit o formă de protest împotriva efectelor pandemiei de Covid-19. Iar unii angajați chiar au cerut angajatorului să poată veni la birou, pentru că au nevoie de interacțiune cu colegii sau nu mai dau randament acasă.
Un lucru e cert: viața la birou s-a schimbat și munca hibrid pare a fi modul de lucru al viitorului. Oamenii vor lucra o zi sau două de acasă, într-un stil concentrat, și vor veni trei sau patru zile la birou, pentru a lucra colaborativ și a interacționa cu colegii. Asta înseamnă că biroul se transformă odată cu percepția oamenilor despre ce înseamnă să lucrezi de acolo.
Schimbarea e însă ceva mai profundă. Biroul viitorului trebuie să fie mai mult decât un loc banal, un spațiu în care, pe lângă muncă, îți bei eventual cafeaua sau mergi la masă cu câțiva colegi. Acum este momentul perfect ca biroul să evolueze, să devină un loc social, o platformă unde oamenii să colaboreze, să fie creativi și unde munca să aibă, de fapt, alte valențe ca până acum. Bineînțeles, totul în condiții de igienă și siguranță.
În același timp, se schimbă și modul în care companiile se raportează la angajați. Contextul pandemic le-a oferit oamenilor mai multă libertate să aleagă și să-și exprime preferințele, în funcție de situația și de percepțiile fiecăruia despre Covid-19, și le-a trezit apetitul pentru experiențe inovatoare în relația lor cu angajatorul, biroul și colegii. Nu mai vorbim de simpli angajați, ci de talente care trebuie atrase, motivate și fidelizate mai mult ca niciodată. Pentru că pandemia și lucrul de acasă n-au făcut decât să deschidă „granițele” pieței muncii, mai ales odată cu digitalizarea accelerată, oferind talentelor posibilitatea de a lucra pentru companii din orice colț al lumii.
Prin urmare, talentele devin la fel de importante precum clienții, iar companiile trebuie să pună nu doar clientul pe primul loc, ci și angajatul, să profite de tehnologie și de toate instrumentele digitale pentru a le crea experiențe relevante, la birou și în biroul de acasă.
Nu în ultimul rând, schimbarea poate cel mai puțin adresată de companii este aceea că oamenii vor dori mai mult de la biroul lor post-pandemic. Vor vrea spații care să aibă grijă de sănătatea lor, hub-uri unde să vină să lucreze când au nevoie să interacționeze cu ceilalți din echipă sau doar să se concentreze. Pentru că atunci când prezența la birou nu mai este impusă la scară largă, ba din contră, angajații vor veni la birou din proprie inițiativă, pentru că le place sau pentru că acolo găsesc ceva ce nu găsesc în altă parte. Vor veni la birou pentru că vor interacționa în mod real cu oameni de la care au ce învăța, cu care pot relaționa într-un mod complex, plin de nuanțe și detalii care nu pot fi transmise online. Pe scurt, vor veni pentru că asta își vor dori.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Perfect de acord cu toate observatiile privind schimbarile previzibile in modul de a percepe biroul. O singura nedumerire: ce inseamna, in ultimul paragraf, "schimbarea poate cel mai putin adresata de companii este aceea ca..."? Ma intreb daca mai pot spune ca am cunostinte corecte despre limba romana? Sau o fi vreun anglicism (americanism) pe care universul tinerilor dinamici din companii l-a adoptat cu atat fervoare in ultimii ani?