Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Școala de bucătari și TVA-ul „ascuns”: când plătești 19% și când ești scutit

scoala de bucătari

foto: Goodluz, Panther Media GmbH / Alamy / Profimedia

Societatea Școala de bucătari, frizeri și alte meserii practice SRL este persoană juridică română, înființată conform Legii nr. 31/1990 privind societățile, înregistrată în scopuri de TVA. Aceasta este înregistrată în scopuri de TVA în România. Societatea organizează cursuri de bucătari, de frizerie și manichiură, respectiv cursuri de sudor și alte cursuri pentru diverse profesii.

Participanții sunt, în general, persoane fizice cu domiciliul în alte state membre, iar, uneori, facturile sunt emise către societăți din alte state membre la care își desfășoară activitatea cursanții. Ca mod de realizare, cursul se comunică online, iar la partea finală a cursului participanții se deplasează în România unde se realizează fizic pregătirea practică cu teste de aptitudini finale.

Unele cursuri au doar conținut teoretic și se țin prin comunicare la distanță.

Cum va proceda societatea din perspectiva facturării acestor servicii? Are aplicare sistemul OSS (One Stop Shop - „Ghișeu unic” - n. red.)?

Din punctul de vedere al TVA, vom porni de la ipoteza că aceste cursuri nu sunt acreditate/autorizate de o entitate publică din România.

Dacă aceste cursuri ar fi fost acreditate/autorizate, atunci acestea ar fi fost scutite de TVA fără drept de deducere, indiferent de cine ar fi fost cursanții sau plătitorii cursului conform art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, ce reglementează TVA pentru serviciile de învățământ și educație profesională.

Pentru celelalte categorii de cursuri, respectiv cele ce nu sunt autorizate, trebuie să identificăm locul prestării de servicii din punctul de vedere al TVA și, în funcție de această identificare, vom aplica regimul TVA.

O primă observație pornește de la faptul că locul prestării de servicii din punctul de vedere al TVA pentru evenimente culturale sau educaționale este locul unde se realizează efectiv aceste servicii, atât când beneficiarii sunt simple persoane fizice (persoane neimpozabile), cât și când sunt persoane impozabile, de obicei, societăți – conform art. 278 alin. (5) lit. f) din Codul fiscal, coroborat cu art. 278 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal.

O a doua observație pornește de la faptul că, în anul 2022, Directiva nr. 542/2022 clarifică că noțiunea de „participare” la aceste evenimente este considerată atunci când participanții se regăsesc fizic la aceste evenimente.

A treia observație, generată de directiva mai sus amintită, stabilește că pentru prezența virtuală – online a unor participanți la un eveniment cultural/educațional, se aplică regulile generale privind locul prestării de servicii din perspectiva TVA, astfel:

a) Dacă beneficiarul este o persoană neimpozabilă – persoană fizică, locul prestării de servicii este locul unde prestatorul își desfășoară activitatea, respectiv în România, conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.

Acest lucru înseamnă că pentru toate persoanele fizice ce participă la cursul online, locul prestării de servicii, din punctul de vedere al TVA, este considerat în România, iar serviciile culturale/educaționale se facturează cu cotă de TVA de 19% din România, pentru că sunt îndeplinite toate cele patru condiții cumulative prevăzute de art. 268 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Serviciile se declară în decontul de TVA D300 și în Declarația 394.

Aceste servicii nu fac obiectul sistemului OSS.

b) Dacă beneficiarii serviciilor sunt persoane impozabile, în cazul de față societăți din alte state membre ce comunică un cod valid de TVA, locul prestării de servicii, din punctul de vedere al TVA, este considerat locul unde beneficiarul își desfășoară activitatea, adică în străinătate, conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.

Acest lucru conduce la faptul că serviciile nu sunt supuse TVA în România, iar factura se emite în regim de scutire de TVA. Factura se declară în Decontul de TVA D300 și în Declarația recapitulativă 390.

Extindem analiza pentru situația cursurilor combinate, având o componentă online și o componentă practică cu participarea fizică pe teritoriul României.

Aici trebuie să stabilim care dintre aceste componente este principală și care componentă este accesorie.

Pentru un curs ce aduce o aptitudine practică, cum ar fi un curs de bucătărie, un curs de manichiură, un curs de sudură, care presupune o calitate de utilizare a aptitudinilor fizice, noi apreciem că principala componentă este cea care se realizează fizic, prin pregătire practică, iar componenta online are doar un rol de pregătire inițială cu conceptele asupra respectivelor aptitudini.

Astfel, pentru participanții atât persoane fizice, cât și persoane juridice, locul prestării de servicii din punctul de vedere al TVA este dat de componenta principală, respectiv este locul unde se participă fizic la acest eveniment cultural-educațional, conform: art. 278 alin. (5) lit. f) din Codul fiscal, coroborat cu art. 278 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal.

Prin urmare, locul prestării de servicii este considerat în România, iar facturile se emit cu cota generală de TVA din România – 19%.

Facturile se declară în: Decontul de TVA D300, Declarația 394.

Aceste facturi nu fac obiectul sistemului OSS.

În concluzie, pentru niciuna dintre situațiile de mai sus nu este aplicabil regimul OSS, din considerentul că, pentru clienți persoane fizice cu domiciliul în alte state membre, locul prestării de servicii (din perspectiva TVA) nu este locul de domiciliu al acestora, ci este considerat în România.

Prin urmare, se aplică cota generală de TVA din România, care se plătește bugetului de stat din România.

De reținut: Față de opinia de mai sus trebuie spus că Directiva nr. 542/2022, din păcate, nu este transpusă în legislația din România. Ea este opozabilă celor din România și a fost folosită de o societate din România în Cauza C 532/2022 SC Westside Unicat SRL. Conținutul directivei cu aplicare în cauza amintită este: „Articolul 1 din Directiva 2022/542 a modificat articolul 53 din Directiva 2006/112, adăugându-i următorul paragraf: Prezentul articol nu se aplică accesului la evenimentele menționate la primul paragraf în cazul în care prezența este virtuală.”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • O întrebare evidentă legată de expunere: de ce dracu nu putem avea reglementări simple, clare, lămuritoare, ușor de înțeles, confortabil de conformat și transparent de aplicat?
    • Like 1


Îți recomandăm

Maria Drăghici

Maria Drăghici n-a împlinit nici doi ani și are deja trei operații pe cord deschis. Culmea, e un copil vesel, care știe să se bucure de fiecare moment și, mai mult decât orice altceva, e un copil iubit. De fratele ei și de părinții ei, care, de la nașterea copilei, trăiesc cu ochii deschiși un coșmar adevărat.

Citește mai mult

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult
sound-bars icon