Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Școala din București unde bunăstarea emoțională a elevilor este indicator de performanță. Ioana Necula, fondator Genesis College: Un copil care se simte bine la ore învață mai mult

Ioana Necula, Genesis College

Să îi învețe pe copii să rezolve o ecuație, să le arate cum să găsească poziția unui punct pe hartă sau să le descrie un fragment de istorie reprezintă doar o mică parte din misiunea unei școli. Adevăratul examen pentru o instituție de învățământ are loc la mulți ani după ce cataloagele unei generații de copii au ajuns în arhivă: mai exact, când foștii elevi se află în fața unei necunoscute a vieții, când trebuie să își găsească locul în lume, când își scriu capitolele din istoria personală. Un lucru trecut deseori cu vederea este că școala nu este doar spațiu al transmiteriii de informații și al notării, ci unul al devenirii. Iar într-o societate în care acest adevăr este uitat de prea multe ori, nici notele obținute de elevi la examene care contează nu sunt, de cele mai multe ori, satisfăcătoare.

Ioana Necula a fondat Genesis College în urmă cu mai bine de două decenii și spune că, în acești ani, echipa școlii a văzut cum o stare emoțională bună îi ajută pe copii să învețe mai mult. 

„Dacă un copil nu se simte bine atunci când vine la școală, cu siguranță nu poate să aibă nici randament”

În sprijinul acestei realități constatate la clasă au venit în ultimii ani tot mai multe dovezi științifice. „La Genesis am avut mereu grijă la dezvoltarea individuală a fiecărui elev și credem că, dacă un copil nu se simte bine atunci când vine la școală cu siguranță nu poate să aibă nici randament. Sunt dovezi științifice care au apărut în acest sens de-a lungul ultimilor ani, iar noțiunea de stare de bine a început să apară din ce în ce mai des pe buzele pedagogilor de pretutindeni”, explică Ioana Necula, în cadrul unei discuții despre sănătatea emoțională a copiilor realizate în parteneriat de Genesis College și Republica.ro.

Cum să fii bine la școală

La finalul anului trecut, Genesis College a început, în colaborare cu institutul de consultanță psihologică, Mind Education, fondat de psihoterapeutul Domnica Petrovai, un amplu program de sprijinire a bunăstării emoționale a fiecărui elev și profesor al școlii. Programul „Bine la școală” se desfășoară pe o perioadă de cel puțin doi ani și implică întreaga comunitate școlară de la echipa de leadership și profesori, la copii și familiile lor. Genesis College este școală autorizată pentru programul MYP (Middle Years Programme) și candidată DP (Diploma Programme), oferind elevilor programe de excelență și urmând curriculumul românesc, combinat cu cerințele programului International Baccalaureate ® (IB). 

„În curriculumul IB, profesorul trebuie să fie atent la starea de bine a copilului din toate punctele de vedere. În 2022, înțelegem foarte simplu aceste lucruri, ne dăm seama și noi, ca adulți, că atunci când nu ne simțim bine, lucrurile nu merg așa cum ar trebui. La Genesis suntem atenți de mult timp la ce se întâmplă în clasă din perspectiva emoțională, iar programul „Bine la școală” a venit în mod natural, s-a legat firesc și cu IB-ul, și cu ceea ce noi făceam de dinainte. Cu ajutorul partenerilor noștri de la Mind Education, îi ajutăm pe profesori să înțeleagă mai bine cum să includă conceptul de stare de bine în fiecare interacțiune pe care o au cu copiii. Nu vorbim doar de starea psihologică, este important să înțelegem că toate elementele ce se găsesc în viața școlarilor sunt la fel de importante - sănătatea fizică, practicarea sporturilor, timpul petrecut în aer liber, socializarea, relațiile copiilor cu adulții cu care vin în contact, relațiile dintre ei și colegi, toate sunt parte a stării de bine. Pentru ca un profesor să fie atent la toate aceste elemente, are nevoie de câteva cunoștințe suplimentare. Și atunci am considerat că e foarte important să derulăm acest proiect. Ne ajută foarte mult în implementarea lui curriculum-ul internațional, întreaga structură de la IB, pentru că totul se lucrează inter și transdisciplinar și asta oferă un extraordinar suport în construirea lecțiilor, în planificarea activității de predare-învățare-evaluarea”, arată Ioana Necula. 

Starea de bine a elevilor pleacă de la starea de bine a profesorilor

Starea emoțională a copiilor se reglează în relație cu adulții importanți din viața lor. Cum se simte un elev la școală depinde de multe ori de starea emoțională a profesorului, de ceea ce acesta le transmite în plan uman, dincolo de materia predată.

Din acest motiv programul „Bine la școală” a început, nu cu elevii, ci cu profesorii, prin ateliere și sesiuni de coaching destinate echipei școlii. „Programul fost primit cu mare bucurie și a avut mare succes. Acum suntem în faza întâlnirilor cu echipa de leadership. În timpul lor, analizăm și discutăm toate situațiile specifice din școală prin această sită a stării de bine și încercăm să aflăm ce putem să îmbunătățim în viața noastră, ca profesori. Nu poți conștientiza starea de bine sau absența ei, dacă nu te oprești un pic din alergătura zilnică și nu te întrebi: Dar eu mă simt bine astăzi? Pot să fac lucrurile astea? Sunt confortabil cu ce am de făcut? Cum îi fac să se simtă pe copiii din fața mea? Când îți pui aceste întrebări, de fapt, îți analizezi propria performanță. Performanța și starea emoțională au o legătură, analizând lucrurile asta realizezi cât de conectate sunt unele de celelalte. Spus simplu, starea de bine ne ajută pe noi să ne facem treaba mai bine și îi ajută pe copii să învețe”, explică Ioana Necula. 

„Nu mai putem trăi doar prin prisma împușcării notei și a așezării copilului în funcție de rezultatul de la Evaluarea Națională”

Gândit pentru o perioadă de câțiva ani, programul mai include ateliere pentru copii, în care elevii învață cum să relaționeze unul cu celălalt, cum să își gestioneze emoțiile și temerile legate de examene și cum să facă față provocărilor școlare, ateliere pentru părinți, dar și conferințe despre sănătatea emoțională, deschise publicului larg. Totodată, profesorii Genesis au acces la resurse online destinate sănătății emoționale, prin intermediul unei platforme dezvoltate de Mind Education. 

„Trebuie să îmbunătățim și în România aspectul sănătății emoționale din școală, ne place să fim pionieri și să deschidem această conversație, mai ales că avem suportul părinților care ne-au fost mereu alături. Lucrurile trebuie să se îndrepte spre această schimbare și în sistemul românesc de educație, nu mai putem trăi doar prin prisma împușcării notei și a așezării copilului în funcție de rezultatul de la Evaluarea Națională. E o schimbare care presupune un efort pe termen lung, însă vă pot spune din proprie experiență că rezultatele pozitive încep să apară imediat”, crede Ioana Necula. 

Domnica Petrovai

„La început, cea mai mare investiție trebuie făcută în profesori și părinți”

Psiholog clinician și psihoterapeut, Domnica Petrovai este preocupată de mulți ani de tema sănătății emoționale în școală. În urmă cu două decenii, se credea în România că, pentru a-i ajuta pe copii să se dezvolte din punct de vedere emoțional, este suficient să ai o oră în programă dedicată acestui subiect. „Din fericire, știința a evoluat foarte mult și avem acum acces la informații care ne arată că felul în care învață un copil e diferit. Învață din interacțiunile de zi cu zi cu adulții: din faptul că un profesor observă că e abătut, îngrijorat, trist, că îl sprijină atunci când îi e teamă de eșec. Copii învață să relaționeze sănătos prin modelul oferit de adult, își reglează disconfortul prin co-reglare, prin felul în care răspunde și reacționează adultul în viața lui. De aceea, la început, cea mai mare investiție este în adulți, în profesori și în părinți. Ei trebuie să înțeleagă ce înseamnă o relație de atașament sigură, ce înseamnă rupturile atașament și cum pot fi ele reparate, ce înseamnă conversațiile dificile și cum pot fi purtate, ce înseamnă să fie prezent emoțional în clasă. Indiferent dacă predă română, matematică sau biologie, e important ca un profesor să fie conștient de cum se simte în prejma copiilor: cât de în siguranță se simte, dacă e detașat sau deconectat emoțional, dacă e îngrijorat, obosit, tensionat. Cu cât profesorul are mai multă grijă de el și devine conștient de impactul pe care starea lui îl are asupra stării copiilor, cu atât schimbarea se face mai ușor”, a văzut Domnica Petrovai.

Mai puțin stres pentru profesori

Chiar dacă la început procesul pare unul provocator, beneficiile pentru profesori se văd în scurtă vreme și se traduc ulterior în beneficii pentru elevi. „Primul beneficiu este că nivelul de stres al profesorilor scade. La început, pare un efort suplimentar, dar în scurt timp, aceștia încep să simtă că sunt mai relaxați, se detensionează și relațiile cu anumiți copii, cu anumiți părinți, simt că situațiile aparent complicate se rezolvă cu mai multă ușurință”, explică Domnica Petrovai.

Un profesor care a avut grijă de sănătatea sa emoțională poate avea, pe mai departe, grijă de sănătatea emoțională a elevilor. Iar o bună sănătate emoțională îi ajută pe copii să gestioneze emoțiile de disconfort și eșecurile, îi face mai dispuși să învețe, le dă o mai mare ușurință de adaptare și o deschidere înspre colaborare, îi ajută să gestioneze într-un fel sănătos conflicte. Toate, luate împreună, vor duce la maturitate la rezultate profesionale mai bune, la puterea de a inova, la relații sănătoase, explică psihologul.

„De ce avem nevoie cu toții pentru o calitate mai bună a vieții? În primul rând, de abilitatea de a relaționa cu ceilalți. De aceea, copiii au nevoie să își dezvolte în școală un mod de a relaționa bazat pe cooperare și pe grijă unora față de ceilalți, pe responsabilitate, pe stabilirea unor granițe sănătoase. Asta ne face mai puțini egocentrici și mai capabili de empatie, ne ajută să luăm decizii pentru noi și ceilalți mult mai bune. Dacă ne uităm la ce se întâmplă în jurul nostru, vedem că puțini adulți au ușurința de a se adapta, de a învăța lucruri noi, mulți se simt copleșiți, simt că este prea mult, că este prea greu, au foarte multe frustrări și dezamăgiri în relații. Asta îi demotivează pe oameni și îi duce către o stare de izolare. Trebuie să avem grijă ca acest lucru să nu se întâmple și cu copiii noștri și de aceea este esențial ce se întâmplă în școală din perspectiva sănătății emoționale”, spune Domnica Petrovai.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult