
De ce și, mai ales, cum ar trebui să scriem pe propria pagină de Facebook sau pe platforme precum Republica despre subiecte precum agresarea unui emigrant din Asia de Sud-Est și declarațiile rasiste ale unui parlamentar, asasinarea unui activist din SUA și evenimente pe care le considerăm ciudate și/sau lipsite de etică din societatea noastră?
Un răspuns scurt: pentru a hrăni dezbaterea publică.
Giovanni Sartori, în lucrarea sa Teoria democrației reinterpretată, definește opinia publică drept un fenomen politic modern. În viziunea sa, o opinie cu privire la chestiuni publice trebuie să fie formată pe baza informațiilor disponibile despre aceste chestiuni. Opinia publică este, astfel, expresia unei colectivități – un ansamblu de stări de spirit și idei (dorințe, nevoi, credințe, atitudini) – care interacționează cu fluxul informațiilor despre treburile cetății. Ea capătă relevanță politică doar atunci când aceste opinii sunt receptive la evenimentele ce țin de organizarea politică. În acest sens, spune Sartori, opinia publică reprezintă o etichetă modernă pentru fenomene moderne.
Dezbaterea publică se alimentează din fapte și situații legate de rasism, violență și lipsa de etică, iar cei care scriu ar trebui să știe cum să explice aceste evenimente într-un mod corect.
1. Adevărata originalitate vs. amatorism
Amatorismul în ceea ce privește o idee sau un eveniment provine din atitudinea prin care credem că suntem originali fără să cercetăm ce au scris și dezbătut cei din trecut și din prezent cu privire la un anumit subiect. Pericole ale amatorismului în spațiul public: fake news, polarizare, pseudo-experți, etc.
Originalitatea apare după ce intrăm în contact cu cele mai avizate studii sau opinii, provenite din cărți, articole de specialitate sau de opinie; sau, în cazul unui eveniment actual, din știri provenite din surse obiective.
Contribuția noastră poate să vină urmând un fir pe care alții l-au dus până la un anumit punct. Dacă privim atent istoria ideilor, vom observa că există mai multe cazuri în care ucenicii și-au contrazis învățătorii, de exemplu Aristotel pe Platon. Desigur, Aristotel a putut face acest lucru pentru că a înțeles foarte bine ideile lui Platon, nicidecum pentru că nu le-a înțeles.
2. Cea mai simplă structură a unui argument
Dacă vrem să aducem sau să ridicăm o anumită problemă pe agenda opiniei publice, ar trebui să știm măcar cea mai simplă structură a unui argument:
• să prezentăm obiectiv problema și poziția noastră;
• să prezentăm bibliografia esențială și modul în care a fost tratată de specialiști;
• să oferim exemple sau analogii relevante;
• să ținem cont de contraargumentele posibile și de modul în care problema a fost prezentată de cei care au o viziune diferită de a noastră;
• la final, să ne prezentăm concluziile, să propunem soluții și să deschidem un nou dialog cu cei care nu sunt de acord cu teza noastră. Pentru că un argument bun este o invitație la dialog, nu o demonstrație de forță.
3. Erorile de argumentare
Dacă vrem să înțelegem cum funcționează un argument, ar trebui să știm care sunt erorile de argumentare. Mulți le-am studiat la orele de logică din liceu, dar, din diferite motive (de exemplu pentru că orele de logică se făceau doar în clasa a IX-a), le-am uitat. Există multe alte manuale din care putem înțelege care sunt și cum funcționează aceste erori; nu le voi explica detaliat pe fiecare aici pentru a nu lungi prea mult textul, ci mă voi rezuma la a menționa câteva:
• atacul la persoană (îl vedem folosit frecvent pe rețelele de socializare);
• apelul la mulțime/opinia populară („toată lumea…”);
• argumentul forței („Bătaia e ruptă din rai”);
• apelul la milă;
• invocarea popularității unei persoane (artiști, sportivi, „influenceri” etc. – unii oameni consideră că, dacă o persoană este populară, are expertiză și în afara ariei sale de specialitate);
• „red herring” (deturnarea unui argument prin schimbarea subiectului);
• „slippery slope”/panta alunecoasă („Dacă la serviciu permitem ca angajații să întârzie cinci minute, în scurt timp vor întârzia un sfert de oră. Apoi nu va mai respecta nimeni programul, ceea ce va duce la scăderea productivității și, în final, la falimentul companiei”).
4. Regulile unei definiții corecte
Un alt lucru important pe care îl putem învăța din logica pe care o invocăm uneori în discuțiile noastre este legat de definiții. Pe scurt, o definiție are trei elemente: ceva care este definit, ceva cu care se definește și o relație de definire. De exemplu, dacă vrem să definim o „bancă”, conform DEX: „Instituție financiară care are ca activitate principală atragerea de depozite și împrumutarea unor sume în scopul acordării de credite și efectuării de plasamente.”, doar că pentru cuvântul „bancă” mai avem o definiție: „Scaun lung și îngust pentru două sau mai multe persoane. Scaun, de obicei cu pupitru în față, pentru școlari.”
Câteva reguli de care trebuie să ținem cont atunci când încercăm să definim ceva:
• definiția nu trebuie să fie nici prea generală (prea largă), nici prea specială (prea îngustă), ci adecvată;
• nu trebuie să fie circulară (exemplu: „Conducător este acea persoană care conduce o echipă”);
• definiția trebuie să fie afirmativă (exemplu: „matematica nu este biologie, nu este chimie, nu este geografie etc.” – cu excepția unor cazuri precum „afagia este incapacitatea de a mânca”);
• o definiție ar trebui să fie neutră, adică să nu facă apel la emoțiile noastre; totodată trebuie să fie precisă și clară, să folosească noțiuni bine determinate și termeni univoci, nu un limbaj obscur sau figurat. („Ce frumos a vorbit părintele/domnul primar/domnul parlamentar...”; „Și ce a zis mai exact?”; „Nu știu, dar tare frumos a vorbit.”)
• O definiție corectă trebuie să exprime esența proprietăților fundamentale ale obiectului la care se referă termenul. (Platon: „Omul este un biped fără pene.”)
Relevanța pentru opinia publică este dată de faptul că o definiție greșită duce la manipulare, propagandă și discursuri politicianiste fără conținut. Trebuie insistat asupra faptului că, atât în ceea ce privește structura unui argument, cât și erorile de argumentare sau regulile unei definiții corecte, prin acest text am atins doar suprafața și am încercat să-l fac pe cititor curios să caute mai multe explicații cu privire la aceste lucruri.
5. Două capcane ale scrisului
a. Dacă vrem să contribuim în mod util la formarea opiniei publice prin scris, ar trebui să încercăm tot timpul să fim obiectivi: fără „vendete” personale, fără frustrări și fără încercări de justificare a eșecurilor personale. Poate că ați observat, la un moment dat, că puteți ghici ce probleme personale are cineva în funcție de „citatele inspiraționale” pe care le distribuie pe propria pagină de socializare.
b. Apropo de „pante alunecoase” – Alexandra Ianculescu (sportivă de origine română-canadiană): „În aprilie 2021 am decis să fac un cont pe OnlyFans după ce primeam foarte multe aprecieri pe Instagram pentru fotografiile în bikini și oamenii îmi sugerau să vând astfel de fotografii sau să creez imagini mai intime.”; „Aveam două joburi part-time și studiam; când m-am mutat în Europa, situația financiară a devenit dificilă.”; „Contul de OnlyFans mi-a oferit libertatea să investesc în dietă, să dorm mai bine, să nu mai stau cu grija banilor pentru mâncare sau alte cheltuieli mici.”
Pentru mine, această poveste – despre care sunt convins că nu este singulară – reprezintă un exemplu foarte bun cu privire la ceea ce se întâmplă cu anumiți oameni pe rețelele de socializare, în special „influencerii”. Atunci când ajung pe o anumită „nișă” și își dau seama că polarizarea le aduce like-uri, share-uri și chiar bani, intră într-un cerc vicios în care urmăritorii cer mereu mai mult. Poate că atunci când și-au deschis un cont de YouTube, Facebook sau TikTok nu au pornit cu gândul de a intra pe acea „nișă” și de a le oferi oamenilor doar ceea ce își doresc să audă, dar, după ce au devenit populari, probabil nu mai văd altă cale decât să ofere definiții simpliste, declarații polarizante și ură față de „tabăra adversă”.
Nu doar „influencerii”, ci și politicienii sau comentatorii cad în aceeași capcană – aceea de a spune publicului ceea ce vrea să audă, nu ceea ce are nevoie să audă. Pe scurt: dacă nu suntem atenți, putem ajunge să ne sacrificăm conștiința și buna-cuviință în schimbul relevanței și al banilor. Recomand cartea lui Mihnea Măruță – Identitatea virtuală. Cum și de ce ne transformă rețelele de socializare – pentru o analiză avizată a fenomenului pe care am încercat să-l descriu aici.
6. Cum ne pot ajuta aceste instrumente în viața de zi cu zi și cum ar putea să contribuie în mod real la o societate mai bună?
Deschidem televizorul sau navigăm pe internet și apare pe ecran „expertul X”, care ne vorbește despre domeniul său de activitate, sau un politician care încearcă să ne demonstreze cât este de competent într-un anumit domeniu – de exemplu, un ministru care nu are studiile potrivite pentru ministerul pe care îl conduce. Sau poate asistăm la o dezbatere între doi sau mai mulți candidați pe o temă specifică și vrem să înțelegem cine este mai priceput. Ne putem da seama dacă cel care se prezintă drept expert sau politicianul care promite soluții are cu adevărat competență după felul în care își definește conceptele, își construiește argumentele și evită să jongleze cu cuvinte doar pentru a obține like-uri, share-uri sau voturi.
Abilitatea de a oferi o definiție corectă ne poate ajuta dacă suntem elevi sau studenți, dar și în diferite locuri de muncă; într-un sens mai larg, ea ne sprijină să înțelegem noțiuni elementare dintr-un anumit domeniu.
Pe de altă parte, așa cum scriam mai sus și cum am arătat la început, aceste instrumente ne ajută să contribuim la o dezbatere publică mai sănătoasă.
Se vorbește mult despre polarizare în spațiul public; dacă am folosi aceste instrumente pentru a comunica mai bine și pentru a recunoaște impostorii, dezbaterea publică ar câștiga claritate, iar societatea ar fi mai echilibrată.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ce să spun... în Agora tocmai asta era ideea, că fiecare, după puterea minții lui, avea dreptul să formuleze un punct de vedere. Nu trebuia să fie nici discipolul lui Socrate sau vreun mare învățat. Punctul lui de vedere era exact reflexia mediului din care provenea (poate era cizmar, olar, cârciumar sau marinar).
Hai că m-a distrat expozeul ăsta elitist!
Următorul pas e să fie dați afară de pe forum toți ăia care mai dau dovadă de amatorism când își expun punctul de vedere. Unde naiba se cred ei?
P.S. Și, vă rog, data viitoare când mai postați vreun comentariu, precizați bibliografia sau link-urile care dovedesc faptul că ați aprofundat subiectul. Gata cu amatorismul!!!
Agora sătească, reminiscență a sfatului bătrânilor sau mini-parlament bășcălios, axă orizontală a satului (după cum salcâmul e axa verticală)"
Am citat din Răzvan Voicu/România Literară nr.22/2020, critic și istoric literar care m-a cucerit cu "O istorie literară a vinului în România" (2013).. :))
Așa și noi pe Republica..
Pour la bonne bouche, un fragment din "Moromeții", plasat taman în poiana cu pricina :
"- L-ai ajutat pe Aristide să se îmbogățească, asta ai facut.
- Mai bine v-ați.. ptiu în ea de politică și voi și eu.
Mă luai după prostul ăsta.
- Haide bă, Țugurlane pe la fierarie, să discutăm și noi politică.
Îi arde să asculte palavrele lui Moromete..
Când încearcă și Ion al lui Mihai să zică și el o vorbă, alde Cocoșilă i-o retează :
- Taci, că ești prost.
- Da' de ce e prost, bă, de ce ?
- Că n-are, ca voi, lot ?
- Că v-ați repezit voi ca orbii ?
- Și că v-ați văzut cu pământ ?
- Dă-i în mă-sa p-ăia care n-a luat !
- Mănânci rahat"
Remarcații mei, unul pro-european și celălalt suveranist, n-au obținut împreună nici măcar 1%, deși au părut cei mai competenți..
Nici nu mă așteptam la altceva, așa c-am votat și eu ca tot omul, făcând calcule. Și au ieșit.
Altfe, a fost o dezbatere publică sănătoasă..
Cu recunoscutul impostorilor e ceva mai greu, mai ales că oferta de ochelari de cal a fost atât de bogată. Toate culorile și mărimile.. Ce-a fost, a fost..
"Keep Talking", zic cei de la Pink Floyd într-un cântecel.
Vocea robotică e a lui Stephen Hawking R.I.P.
https://www.youtube.com/watch?v=tvblJyeXurA&list=RDtvblJyeXurA&start_radio=1
Raspunsul alora? Crima, si complicitate.
dezbaterea publica apare cand vulgul vrea sa vorbeste. pe vulg il doare-n linie punctata. nevoia de discutie, de explicare si deslusire, de tragere la raspundere chiar, apare cand Maria Sa Poporul a depasit etapa burdihanul si masina. e greu pentru ca periodic, ''o mana invizibila'', are grija sa restarteze starea pecuniara a boborului, ca sa nu atinga stadiul ulterior, cel in care sa-si puna intrebari, sa aiva alte preocupari, mai artistice, mai filosofice, sa-i creasca aripi, sa-i vie idei. periculos.
prostimea nu are nevoi filosofice. i s-a indus ura fata de filosofia de doi bani, filosofia batului de chibrit, filosofia care nu aduce bani / mori de foame, filosofia ca pretiozitate pseudointelectuala. cati pot filosofa pe burta goala? doar cei care pot popula o agora. vedeti undeva vreo... Agora? stiti cati troli are sistemul pregatiti sa distruga o posibila viitoare agora, daca indrazneste sa scoata capul pe-undeva? cate tehnici de manual sunt deja slefuite si stivuite-n manuale de ''specialitate''? trei pasi in care sa distrugi un forum. patru pasi in care sa lichidezi o miscare nepenetrata. si, varful, daca vrei sa distrugi o idee, te faci matca ei, infiintand tu, sistem, acel curent, partid, acea miscare, adunare, organizatie, pe care s-o duci in craci si-n pustiu prin matca otravita si nestiuta, de fraeri naivi&sinceri atragatoare ca un magnet. tehnici, tehnici... veritabile campionate de cine mai descopera o tehnica de prostit prostii sunt deja-n derulare ...in tarile civilizate. fabrici de escroci, fabrici de detracati moral, fabrici de orci. cand e foame, viata e eftina. cand e foamete, viata nu mai are nicio valoare. acolo suntem, intre foame si foamete, penduland in bataia vantului puterii psihopatilor. vina poporului? isi vinde dreptul la dreptate pentru un blid. ca mai toti profesorii de filosofie ai lumii. joaca la castig. pretuieste nepretuitul si-i spune sensibilitatii slabiciune.
cum poti fi crezut si cum poti sprijini formarea opiniei publice cand girezi indirect transformarea unei sportive in prostituata? cand din tehnici de manipulare faci ''erori''?
dezbaterea publica nu se alimenteaza din fapte, situatii, intamplari, se alimenteaza din nevoia poporului de dreptate versus coruptia statala. intai caii, apoi trasura.
''fallacies''. s-avem pardon. fete ale minciunii. pe-aceasta lume exista un singur razboi: in impotriva minciunii. impuscatul in gat fix de astfel de unelte uzita: prostea masele de creduli cum ca e un muschiulos care-i face pe toti la skanderbeg, public. cand cineva-l corecta... fuga la tehnici. un escroc ieftin, congruent cu-o lume kitsch. de ce e subiect? intr-o Agora autentica, fidela valorii, individul nu exista ca subiect. faptul ca presa face dintr-un nonsubiect subiect e o dovada a tradarii presei vis-a-vis de menirea ei.
Repet îndemnul de-acum câteva zile: du-te la școală și pune burta pe carte!
E drept și că haina-l face pe om. La fel e și cu textele.
Înțeleg că e stilul tău, în genul curselor alea la suta de metri plat, unde nu se respiră pân-la finiș..
Și uite-așa, unii nu văd pădurea din cauza copacilor.
Prin filtrul meu (cu diacritice, spații între patagrafe și mici retușuri) postarea ta ar arăta ca mai jos. E doar o propunere.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Politicienii funcționează în afara moralei, iar susținătorii lor acceptă și aprobă. De aici abuzurile celor care confiscă puterea.
Dezbaterea publică apare cand vulgul vrea "să vorbește"(Sic !), când "Măria Sa Poporul" a depășit etapa "Burdihanul și mașina".
Dar periodic, "o mână invizibilă" are grijă să-i restarteze starea pecuniară, ca să nu atingă stadiul ulterior, cel în care-și pune întrebări, îi cresc aripi, îi vin idei.. Periculos..
Prostimea nu are nevoi filosofice.
I s-a indus ura față de filosofia de doi bani, filosofia bățului de chibrit, filosofia care nu aduce bani. Câți pot filosofa pe burta goală ?
Doar cei care pot popula o agora. Vedeți undeva vreo... Agora ?
(Mă bag aici și zic că Republica e o Agora. E liber la opinie)
Știți câți troli are sistemul pregătiți să distrugă o posibilă viitoare Agora, dacă îndrăznește să scoată capul pe undeva ?
Câte tehnici sunt deja șlefuite și stivuite-n manuale de "specialitate"?
Trei pași în care să distrugi un forum.
Patru pași în care să lichidezi o mișcare nepenetrată.
Și (varful) dacă vrei să distrugi o idee, te faci matca ei, înființând chiar tu, sistem, acel curent/partid, acea mișcare/adunare/organizație, pe care s-o duci în crăci și-n pustiu prin matca otravită, atrăgătoare ca un magnet și neștiută de fraeri naivi/sinceri..
Tehnici, tehnici... veritabile campionate de "Cine mai descoperă o tehnică de prostit proștii ?", sunt deja-n derulare ...
În țările civilizate fabrici de escroci, fabrici de detractați moral, fabrici de orci. Acolo suntem, pendulând în bătaia vântului puterii psihopaților.
(Iar mă bag și zic că pendulăm între criminalul de la Est și mârlanul de peste ocean)..
Vina poporului ?
Își vinde dreptul la dreptate pentru un blid.
Dezbaterea publică nu se alimentează din fapte, situații, întâmplări, se alimentează din nevoia poporului de dreptate, versus corupția statală. Întâi caii și apoi trăsura.
Pe-această lume ar trebui să existe un singur război, împotriva minciunii.
Împușcatul în gât fix de astfel de unelte uzita :
Prostea masele de creduli. Când cineva-l corecta... fuga la tehnici.
Un escroc ieftin, congruent cu-o lume kitsch. De ce e subiect ?
Într-o Agora autentică, fidelă valorii, individul nu exista ca subiect.
Faptul că presa face dintr-un non-subiect, subiect, e o dovadă că presa și-a uitat menirea.
Când eram mai tânăr, disprețuiam și eu diacriticile, atrăgând în schimb criticile.. :))
Putem să dezbatem câte teorii ale democrației vrem, cu argumente logice și raționale cât cuprinde, însă tot companiile private și cu influență vor face regulile ca să devină și mai puternice. Totul în timp ce prostimea “dezbate” despre stânga și dreapta, despre neomarxiști și neofasciști și despre votat “răul cel mai mic”.
Ironic, au fost DOUĂ cazuri de agresare a unui muncitor imigrant, dar ce să vezi, doar în cazul celui de la București se insistă ad nauseam. Pentru că, ghinion, cazul celui de la Cluj nu servește DELOC cauzei, în primul rând pentru că "agresiunea" a fost ca REACȚIE la hărțuirea comisă de migrant iar agresorul fiind la rândul său minoritar nu slujește narativului "românii sunt rasiști" deci e mai bine să băgăm sub preș această "dezbatere publică", nicidecum s-o "hrănim"!
Apropo de ipocrizia presei și "formatorilor de opinie"...
— chiar dacă n-a avut BAC și Austria împreună cu Germania l-au trimis acasă fără nicio diplomă de recunoaștere.
PS. Am adus exemplul cu Eminescu doar pentru a facilita înțelegerea, fără intenția unui atac la persoană. Sigur există exemple și mai dureroase.