Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Societatea Dezvoltare Inteligentă SRL desfășoară cursuri online neacreditate către clienți din toate colțurile lumii: unde se impozitează și cum?

curs online

foto: Profimedia

Societatea Dezvoltare Inteligentă SRL este persoană juridică română, înființată conform Legii nr. 31/1990 privind societățile. Aceasta este plătitoare de impozit pe profit, nu este înregistrată în scopuri de TVA, dar deține un cod special de TVA utilizat pentru prestări de servicii intracomunitare.

Societatea realizează servicii de dezvoltare personală, având drept clienți persoane fizice din România, din state membre și state terțe, respectiv persoane juridice din România, din state membre sau state terțe. Unele dintre aceste persoane au calitate de persoane impozabile din perspectiva TVA și probează acest fapt prin prezentarea unui cod valid de TVA.

Ca mod de realizare a serviciilor, un lector se află pe teritoriul României și comunică în timp real prin intermediul tehnologiei comunicării la distanță (internet) cu beneficiarii, iar ședințele de lucru sunt înregistrate video și audio și predate clienților.

Ce proceduri urmărim din perspectiva TVA?

Din punctul de vedere al TVA, vom porni de la ipoteza că aceste cursuri nu sunt acreditate / autorizate de o entitate publică din România.

Dacă aceste cursuri ar fi fost acreditate / autorizate, atunci acestea ar fi fost scutite de TVA fără drept de deducere, indiferent de cine ar fi fost cursanții sau plătitorii cursului, conform art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal ce reglementează TVA pentru serviciile de învățământ și educație profesională.

Pentru celelalte categorii de cursuri, respectiv cele ce nu sunt autorizate, trebuie să identificăm locul prestării de servicii din punct de vedere al TVA și, în funcție de această identificare, vom aplica regimul TVA.

O primă observație pornește de la faptul că locul prestării de servicii din punct de vedere al TVA pentru evenimente culturale sau educaționale este locul unde se realizează efectiv aceste servicii atât când beneficiarii sunt simple persoane fizice (persoane neimpozabile) sau sunt persoane impozabile, de obicei, societăți, conform art. 278 alin. (5) lit. f) din Codul fiscal coroborat cu art. 278 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal.

O a doua observație pornește de la faptul că în anul 2022 Directiva nr. 542/2022 clarifică că noțiunea de „participare” la aceste evenimente este considerată atunci când participanții se regăsesc fizic la aceste evenimente.

O a treia observație pornește de la faptul că societatea nu este înregistrată în scopuri de TVA, iar până la atingerea plafonului anual al cifrei de afaceri de 300.000 lei societatea nu are obligația să se înregistreze în scopuri de TVA indiferent de calitatea clienților, persoane fizice sau persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în alte state membre sau persoane impozabile din state terțe.

Elementul principal, din punct de vedere declarativ, este depunerea Declarației 390 când facturarea serviciilor se va face către persoane înregistrate în scopuri de TVA în Uniunea Europeană cu utilizarea codului special de TVA la emiterea facturii.

După înregistrarea în scopuri de TVA vom urmări proceduri fiscale diferite, astfel:

a) Dacă clienții sunt persoane fizice, indiferent de domiciliu sau cetățenie, locul prestării de servicii este considerat în România, locul unde prestatorul realizează efectiv aceste cursuri neacreditate conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.

Serviciile se vor factura cu cota generală de TVA în vigoare la momentul prestării, serviciile se declară în decontul de TVA Formular 300 și în Declarația informativă 394.

b) Dacă clienții sunt persoane juridice române, indiferent dacă sunt înregistrate sau neînregistrate în scopuri de TVA, se va colecta TVA cu cota generală de TVA cu declararea serviciilor în D300 și D394.

c) Dacă serviciile sunt facturate către persoane înregistrate în scopuri de TVA în alte state membre, serviciile se facturează în regim de scutire de TVA, locul prestării de servicii este considerat locul unde beneficiarul își desfășoară activitatea conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.

În acest caz nu este îndeplinită condiția prevăzută de art. 268 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, locul prestării de servicii din punct de vedere al TVA nu este considerat în România, serviciile nu sunt impozabile în România.

Facturile se vor declara la rd. 3 și 3.3 din decontul de TVA Formular 300 și în Declarația 390.

d) Dacă beneficiarii sunt persoane impozabile din state terțe, cum sunt societățile ce desfășoară activitate economică, locul prestării de servicii este considerat, din punct de vedere al TVA, locul unde beneficiarul își desfășoară activitatea conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.

Și în acest caz se va aplica procedura neimpozitării în România, facturile nu sunt supuse TVA și se declară doar la rd. 3 din decontul de TVA;

e) Dacă beneficiarii sunt persoane neimpozabile atât din state membre, cât și din state terțe, cum ar fi unități de cult, instituții publice guvernamentale, asociații și fundații ce nu desfășoară activități economice, locul prestării de servicii din punct de vedere al TVA este considerat în România, locul unde prestatorul își desfășoară activitatea conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.

Serviciile sunt supuse TVA cu cota standard de TVA, se declară în decontul de TVA D300 și în Declarația informativă 394.

În încheiere amintim câteva elemente de care ar trebui să ținem cont: chiar dacă beneficiarii sunt persoane fizice cu domiciliul / reședința în alte state membre, nu are aplicare regimul OSS.

Atunci când beneficiarii sunt din România, atât persoane fizice, cât și persoane juridice, facturile trebuie declarate în sistemul RO e-Factură.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult