Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Statele membre ale UE au ajuns la un acord prin care companiile trebuie să le ofere lucrătorilor independenți beneficii similare cu cele ale propriilor angajați

Mașină Uber

Foto - Cristi Croitoru/ Alamy/ Profimedia

O știre importantă la nivel european: Statele membre ale UE au ajuns la un acord prin care companiile trebuie să le ofere lucrătorilor independenți beneficii similare cu cele ale propriilor angajați.

Cotidianul Financial Times scrie că acordul încheiat luni ar putea permite ca 28 de milioane de lucrători independenți (așa-numiții gig workers), printre care șoferii Uber, cei de curierat sau livratorii la domiciliu, să primească asigurări medicale, pensie și alte beneficii.

Gig workers au adus multe beneficii în viața noastră, dar acest lucru nu trebuie să se facă în detrimentul drepturilor lucrătorilor. Abordarea Consiliului UE realizează un echilibru bun între protejarea lucrătorilor și asigurarea siguranței juridice pentru platformele care îi angajează”, a declarat Paulina Brandberg, ministrul suedez pentru egalitatea de gen și viața profesională, care a prezidat negocierile de la Luxemburg.

Cei mai mulți dintre angajații companiilor de livrări sunt înregistrați ca lucrători independenți. Până acum companiile aveau costuri mai mici în ceea ce privește forța de muncă, însă conform propunerilor agreate de UE, vor fi obligate să-i înregistreze pe lucrătorii independenți ca angajați și să suporte costurile suplimentare.

Acordul include, de asemenea, primele reguli ale UE privind utilizarea inteligenței artificiale la locul de muncă, companiile fiind obligate să garanteze supravegherea umană a sistemelor lor automate de monitorizare și de luare a deciziilor.

Statele membre vor purta discuții cu Parlamentul European pentru a adopta noile prevederile înainte de încheierea ciclului legislativ al UE, în vara anului viitor.

Discuțiile dintre miniștrii europeni s-au blocat în decembrie, când unele țări erau dispuse să accepte propunerile Comisiei Europene, iar alte state cereau un regim mai permisiv pentru companii. Deși niciun stat nu a votat împotrivă la discuțiile de luni, Germania, Spania, Grecia, Estonia și Letonia s-au abținut. În semn de diviziune persistentă între statele membre, opt țări așa-numite „ambițioase”, inclusiv Spania și Olanda, au declarat că poziția convenită este „mai puțin ambițioasă și eficientă” decât propunerile anterioare ale Comisiei Europene.

Abținerea unor state indică o lipsă de unanimitate între țări și o potențială divizare pe măsură ce discuțiile vor înainta, a spus un oficial UE, în special cu privire la statutul de „angajat”.

Definirea mai precisă a termenului de angajat are implicații imense asupra companiilor care folosesc lucrători independenți. Declarând mai mulți angajați în loc de lucrători independenți, aceste companii vor fi nevoite să plătească beneficii precum concediu pentru creșterea copilului și contribuții sociale.

Mai mulți directori ai unor companii, inclusiv cei ai Uber și Bolt, au avertizat într-o scrisoare deschisă publicată în această lună de Financial Times că noile condiții de angajare vor elimina independența curierilor. „În loc să ofere siguranță juridică și protecții obligatorii pentru lucrătorii cu adevărat independenți, pozițiile Consiliului și ale Parlamentului European ar putea obliga sute de mii de oameni să rămână fără loc de muncă și ar împinge o minoritate în contracte de muncă pe care nu le dorește", a subliniat Anabel Diaz Calderon, vicepreședintele Uber.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult