Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Stimați pasageri Blueair, în caz de goluri financiare, masca de oxigen a statului cade automat. Dar nu pentru voi

Blue Air - pasageri

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Am parcurs rândurile transmise în spațiul public de către fostul CEO al Blueair, ca răspuns la propria opinie cu privire la situația actuală a companiei și respectiv la câteva cauze care au generat-o. Încă din titlu se remarcă faptul că este un titlu de glorie, un avantaj competitiv să fii bun contribuabil în România. Spre știința fostului CEO sunt milioane de persoane fizice și zeci de mii de firme care au această calitate. Desigur, că cifra de 100 de milioane de euro menționată are darul de a epata. Dar, pe de o parte, perioada selectată este absolut arbitrară, iar pe de altă parte, uită tocmai dimensiunea ajutorului de stat primit și evaporat. Opinia mea solicita contribuția netă, cu alte cuvinte ambele fluxuri financiare. Fostul CEO are o vastă experiență în plan economico-financiar (nu știu dacă și aviatic) încât să omită din necunoștință termenul menționat.

Mai mult, se precizează faptul că principalii competitori nu au plătit nicio contribuție către statul român. În primul rând trebuie precizat că respectivii concurenți au alt domiciliu fiscal. În al doilea rând, firme reputate de consultanță economică și financiară, la care ani buni a lucrat și fostul CEO, acordă servicii specializate de optimizare fiscală clienților, inclusiv în domeniul transporturilor aeriene. În al treilea rând, acei competitori la care se face referire, deși sunt departe de a fi companii model în sectorul menționat, nu au uitat niciodată proprii pasageri prin aeroporturile lumii, lăsându-i să se descurce pe cont propriu, deși au cumpărat un bilet care, din punct de vedere juridic, nu este altceva decât un contract între două părți, din care doar una și-a îndeplinit obligațiile.

Sunt acuzat indirect de superficialitate, invocându-se faptul că în realitate situația este mult mai complexă. Aici sunt nevoit să recunosc că așa este: nu am folosit în fundamentarea propriei opinii decât surse publice, prima fiind site-ul companiei ale cărei avioane se odihnesc undeva în Cehia (or plăti în perioada asta taxe și contribuții numai în România?). Site-ul respectiv nu are absolut nicio informație economico-financiară actuală, ci câteva destul de vechi și, evident, demne de pus în vitrina virtuală. Desigur, se va invoca faptul că nefiind companie publică, nu există obligația de a publica situațiile financiare. Asta în timp ce principalii competitori, la care cu emfază se face referire în titlul sub care a fost publicat răspunsul la opinia subsemnatului, sunt companii publice, listate, care aplică principiile și codul de guvernanță corporativă. Găsiți atât pe site-ul Ryanair, cât și Wizzair absolut toate situațiile financiare ale acestora. Semiobscuritatea în care stă compania autohtonă, companie care a digerat recent, pe nemestecate, banul public, adică al tuturor contribuabililor de bună credință la care m-am referit și mai devreme, servește probabil anumitor interese.

În rest, probabil că așteptați cu nerăbdare data reluării zborurilor. Îmi pare rău să o spun, dar vă cam înșelați: din punct de vedere economico-financiar este cvasi-imposibil ca o companie aeriană să opereze profitabil, subliniez profitabil, cu o flotă de numai 5 (cinci) avioane în condițiile în care, după cum am afirmat în opinia precedentă, ponderea cheltuielilor fixe în costul total este imensă, iar efectul economiilor de scară este evident. Acei competitori direcți, invocați de către fostul CEO, au flote proprii formate din sute (!) de avioane, unul dintre ei chiar confirmând zilele acestea o nouă comandă către Airbus, pentru câteva zeci de aeronave.

Nu pot încheia fără a remarca faptul că statul român, pe de o parte, lansează programe pentru reîntoarcerea acasă a românilor emigrați pe această planetă, iar pe de altă parte îi uită în aeroporturi străine pe băștinași, invocând faptul că nu poate interveni în sectorul privat. Așa e, nu poate interveni în sectorul privat cu câteva zeci de mii de euro, o face doar cu zeci de milioane de euro (vezi ajutorul de stat evaporat în nici doi ani).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult