Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Sunt sigur că în aceste zile, când la TV sunt știri despre greve, niște tineri merg zilnic în spații coworking pentru a dezvolta servicii inovatoare

inflatie - cafe

În perioada 2020-2022, România a printat 130 miliarde de lei. Adică s-a mărit cu 50% numărul de lei din circulație. Dacă acum ai 100 de lei în portofel, 30 sunt printați în ultimii 3 ani.

Paradoxal, după doar un an , nu mai sunt bani, deși s-au printat bani fără număr.

Nu mai sunt bani pentru salariile profesorilor, iar aceștia au intrat în grevă.

Nu mai sunt bani pentru cheltuielile guvernului. Acesta trebuie să reducă cheltuielile.

Totuși, s-au printat bani fără număr, unde au dispărut banii?

Magie? Nu. Doar economie.

Explic mai jos

1. Inflația – taxa care are cel mai mare impact asupra populației

În clasa a XI-a am învățat toți despre inflație la ora de economie. Inflația este o taxă indirectă a statului

Este generată de politica monetară a statului. Adică se printează mai mulți bani decât bunurile și serviciile din piață.

Taxele fiscale ( impozit pe venit, CAS etc) se aplică asupra veniturilor curente. Inflația este o taxă care se aplică asupra tuturor banilor economisiți de-a lungul vieții. Pe scurt, inflația este o taxă mult mai puternică

Toată lumea sărăcește: populație, companii, statul. De aceea acum nu mai sunt bani, deși a trecut doar un an de la printarea de bani fără număr

2. Concluzii

Am intrat în faza a doua a perioadei inflaționiste. Oamenii sunt nemulțumiți, deoarece inflația le-a șters o parte importantă din avere. Puterea de cumpărare a scăzut. Apar grevele.

Statul este obligat să printeze și mai mulți bani pentru a plăti salariile și cheltuielile.

Acest lucru va genera și mai multă inflație. Acest fenomen se numește spirală inflaționistă.

Trăim o perioada unică. O combinație între inflație ( pentru bunurile cumpărate zilnic: hrana etc) și deflație ( scăderea prețurilor pentru locuințe, mașini, deoarece nu se mai iau credite bancare ).

Partea bună este că în asemenea perioade cu probleme economice, apar bunuri și servicii inovatoare. Apple, Google, Uber etc au apărut în perioade de recesiune economică. Asemenea perioade cu oportunități apar o dată la 10 ani.

Sunt sigur că în aceste zile, când la TV sunt știri despre greve, niște tipi și tipe merg zilnic în cafenele, spații coworking etc pentru a dezvolta servicii inovatoare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Asteptam bineinteles acele servicii inovatoare, dar poate ar trebui sa discutam serios si de productie de bunuri. Sunt frumoase tot felul de aplicati care ne fac viata mai usoara sau mai dependenta de internet, dar pana la urma consumam mai mult produse decat servicii.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult