În ședința din data de 12 aprilie 2016, prin decizia publicată în Monitorul Oficial din data de 22 iunie 2016, Curtea Constituțională stabilește că OUG nr. 9/2013 este constituțională și implicit este dreptul autorităților române să solicite și să încaseze această taxă de primă înmatriculare.
Consultați actul normativ aici.
Analizăm Decizia Curții Constituționale a României cu privire la prevederile normative adoptate de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru prima înmatriculare a unui autoturism sau pentru transcrierea dreptului de proprietate, ținând cont de numeroasele modificări legislative și de numeroasele decizii ale instanțelor de judecată atât românești cât și ale Curții Europene.
Multiplele procese pierdute de statul român au dus la publicarea OG nr. 40/2015 ce introduce restituirea taxelor de primă înmatriculare, indiferent de denumirea avută și de modul de aplicare, achitate până la februarie 2013.
Noutatea legislativă adusă de această prevedere normativă a constat în faptul că restituirea se realizează prin aplicarea unei proceduri administrativ-fiscale, fără a mai fi nevoie de decizia instanței.
În referențialul normativ se remarcă și cauza C-586/2014 – Budișan contra României, pronunțată în data de 09 iunie 2016 din care reținem câteva aspecte foarte importante. Astfel, reglementările comunitare permit instituirea unei taxe de mediu cu ocazia primei înmatriculări sau cu ocazia transcripției dreptului de proprietate cu condiția să nu se acorde scutiri discriminatorii. Acordarea unor astfel de scutiri a fost exact motivul pentru care deciziile Curții Europene au constatat ilegalitatea taxei de primă înmatriculare.
Dacă statul român a decis restituirea taxelor de primă înmatriculare achitate în baza fostelor reglementări privind timbrul de mediu, plătite până la februarie 2013, sunt persoane care contestă legalitatea acestei taxe reglementate chiar de actualul cadru normativ, respectiv OUG nr. 9/2013.
Privită în contextul Deciziei Curții Europene, existența unor scutiri sub forma restituirilor timbrului de mediu conduce la opinia că și forma actuală a prevederii normative este contrară principiului de drept al Comunității Europene. În acest sens și Curtea Constituțională a României a fost sesizată pentru a se pronunța asupra constituționalității timbrului de mediu, atât asupra ordonanței în integralitatea sa cât și asupra acelor prevederi normative ce detaliază modul de calcul, determinare și plată a timbrului de mediu.
În ședința din data de 12 aprilie 2016, prin decizia publicată în Monitorul Oficial din data de 22 iunie 2016, Curtea Constituțională stabilește că OUG nr. 9/2013 este constituțională și implicit este dreptul autorităților române să solicite și să încaseze această taxă de primă înmatriculare.
Având în vedere că deciziile Curții Constituționale sunt general valabile, apreciem că actualul timbru de mediu se datorează în forma publicată, iar persoanele nemulțumite pot solicita restituirea taxei, soluționată cu succes doar prin instanțele europene.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.