Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Turiști în spațiu. Piața zborurilor spațiale va ajunge la 3 miliarde de dolari în 2030

Blue Origin

Foto: Getty Images

Jeff Bezos a zburat în spațiul cosmic pe 20 iulie, iar septembrie e momentul programat al lansării unei navete SpaceX cu vizitatori la bord. 

Cursa pentru zborurile spațiale e mai mult decât o bătălie pentru glorie, atenție sau profit. Putem bănui că este, de asemenea, o competiție în care personalitatea unora dintre cei mai cunoscuți miliardari ai lumii joacă, de asemenea, un rol. Spațiul provoacă imaginația, devenind un teritoriu râvnit, iar progresul tehnologic a permis inițiativei private să se desfășoare în zone rezervate înainte unor proiecte statale. Astfel, primul zbor cu oameni la bord realizat de naveta Eve a Virgin Galactic seamănă cu o victorie neașteptată a unui concurent aflat cu puțină vreme înainte într-o zonă de semi-umbră, chiar în timp ce în prim-plan se aflau Elon Musk (SpaceX) și Jeff Bezos (Blue Origin).

Pentru piețele de capital, unde doar Virgin Galactic este prezentă (simbol SPCE), veștile despre ceilalți doi concurenți au o influență indirectă semnificativă, dar, evident, secundară. Primul zbor cu „turiști spațiali” înseamnă o reușită de imagine care se poate transforma în venituri financiare reale, mai devreme decât ar fi fost de așteptat. Într-un parcurs optimist, anii următori ar putea aduce o înflorire a domeniului. 

Ambiția SpaceX merge, de fapt, mult mai departe, trimiterea de oameni spre Marte atinge conotații simbolice diferite, având în același timp un cost de cel puțin câteva ordine de mărime. Un oraș construit pe Marte ar putea costa, potrivit fondatorului companiei, între 100 mld. și 10.000 de mld. (10 trilioane de dolari). Mai aproape de Pământ, vizitarea stației spațiale costă 55 milioane de dolari. La licitația pentru un loc în zborul cu pasageri al Blue Origin s-a atins prețul de 28 de milioane de dolari. Prin comparație, biletele SPCE sunt cu mult mai „ieftine".

De la venituri 0 și cheltuieli de aproape 300 mil. dolari în ultimele 12 luni, SPCE ar putea ajunge la venituri de 25-30 de milioane de dolari în 2023, potrivit estimărilor casei de brokeraj XTB România. Media veniturilor estimate, potrivit analiștilor citați de Barrons, se situează la 555 mil. de dolari în 2025. Cu toate acestea, o profitabilitate care să justifice nivelul de capitalizare actual, de 11.8 mld de dolari (la închiderea de vineri, de 49.20 dolari/acțiune) este încă foarte departe.

Până în 2022 mai sunt programate cel puțin două zboruri de test. Aproximativ 600 de doritori ar fi rezervat deja loc pentru o excursie de mai puțin de o oră la altitudine de peste 53 de mile (86 de km) la prețul de 250 mii de dolari. În cele din urmă, compania speră să poată duce prețul la 40 de mii de dolari, și să poată efectua 400 de zboruri anual, prin lărgirea flotei și economii de scală.

Merită observat, deși nu e surprinzător, că SPCE a devenit unul dintre titlurile discutate pe forumurile de noi investitori, deseori cu entuziasm debordant și fără mare atenție acordată cifrelor sau prognozelor referitoare la profitabilitate. Glumele despre decolarea prețului asemănătoare cu cea a rachetei au inspirat, se pare, nu doar o serie de „meme”, ci și o ascensiune foarte rapidă a cotațiilor. De la 14.27 dolari, minimul din 10 mai, până la vârful de 57.51 din 28 iunie, aprecierea este de 4 ori. Cu toată euforia lansării, care a dus la o creștere luni, în pre-deschidere, piața nu pare pregătită să susțină nivelurile actuale.

Pe termen lung, potrivit UBS, piața va ajunge la o valoare de 3 mld. dolari în 2030. Ar fi posibil ca, la niveluri rezonabile de profitabilitate, sute de milioane de dolari să poată fi împărțite la cel puțin trei companii. Multiplii actuali pentru o singură companie țin, totuși, de ”stratosferă”, cu toate perspectivele foarte favorabile pentru sector în general.

Septembrie e momentul programat al lansării unei navete SpaceX cu vizitatori la bord.,Jeff Bezos a zburat deja în spațiul cosmic pe 20 iulie. Până atunci, pare a fi suficient timp pentru o „răcorire” a pieței acțiunilor SPCE. Deja, sesiunea de luni a adus un indiciu limpede: deși zborul a fost unul de succes, acțiunea, pe plus inițial, a închis ziua cu un minus de 16%.

Timpul zborurilor spațiale profitabile va veni. Este probabil ca, până atunci, investitorii cu orizont mai scurt de 7-10 ani, să aibă parte de numeroase episoade corective.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon