Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Un nou val de refugiaţi care vor ajunge până în Europa ne-ar putea speria mai rău decât coronavirusul chinezesc

Idlib

Foto: Guliver/ Getty Images

Idlibul fusese una dintre cele dintâi regiuni siriene din care însemnele oficiale ale guvernului de la Damasc fuseseră îndepărtate încă din prima parte a lui 2012. În acel an, Turcia deschisese graniţele fundamentaliştilor sunniţi care doreau să se alăture formaţiunilor islamiste siriene în lupta împotriva lui Bashar al-Assad, iar Idlibul se găsea tocmai în vecinătate.

M5, autostrada care leagă Alepul de Damasc, fusese botezată atunci „autostrada jihadului” fiindcă asigura deplasarea rapidă a fundamentaliştilor în teritoriul sirian, iar forţele guvernamentale de-abia făceau faţă asalturilor grupărilor teroriste în Hama şi Alep pentru a mai putea bloca eficient afluxul de luptători străini. 

După ce trupele siriene au reuşit, cu sprijin iranian şi rusesc, să recucerească mare parte a teritoriului, regiunea Idlibului rămăsese cea din urmă mare „zonă de dezescaladare” din ţară, unde li se permisese fundamentaliştilor înfrânţi în celelalte regiuni să se retragă. Numai că, de la sfârşitul lui 2018, armata siriană a început atacurile împotriva regiunii, de câteva ori suspendate în urma negocierilor şi acordurilor ruso-turce. Dar, din toamna lui 2019, ofensiva ruso-siriană nu a mai contenit, bombardamentele aviaţiei Moscovei ucigând, laolaltă, membri ai grupării teroriste Tahrir al-Sham şi civili, ceea ce a făcut Turcia să ceară intervenţia comunităţii internaţionale, invocând un nou aflux de migranţi înspre graniţele sale şi uciderea civililor. Şi, într-adevăr, din decembrie, conform datelor furnizate de organizaţiile umanitare, sute de mii de persoane dintre cele trei milioane care locuiesc în regiune (înainte de conflict, populaţia de aici de-abia număra în întreg districtul 1,5 milioane, aceasta pentru a ne face o imagine a numărului de islamişti sosiţi aici în ultima perioadă) s-au îndreptat înspre Turcia.

Preşedintele Erdogan acuză Iranul, Siria şi Rusia de încălcarea acordurilor din 2018 prin care se stabileau zonele de dezascaladare. În schimb, acestea arată cu degetul înspre Ankara pentru a nu-şi fi îndeplinit obligaţia de a organiza părăsirea acestora de către militarii islamişti. Adevărul este că, încă din 2017, Brett McGurk, reprezentantul special al SUA pentru Siria, declara că „Idlibul a devenit raiul luptătorilor al-Qaida.”

Chiar dacă în primele saptămâni ale lui 2020, Turcia anunţa uciderea a opt dintre militarii săi de către trupele siriene şi, drept răspuns, ordona contraatacuri sângeroase asupra poziţiilor siriano-ruseşti, concomitent cu trimiterea de blindate şi militari în provincie, săptămâna aceasta Damascul anunţa eliberarea (mai precis, transformarea în ruine) a unui cartier din vestul Alepului şi a altor câteva localităţi din apropierea Idlibului. Şi, în acelaşi timp, pe reţelele de socializare au început să circule filme de propagandă care prezentau haosul şi mizeria în care trăiau locuitorii de aici sun stăpânirea organizaţiilor teroriste ori cu sirieni care dansează pe ritmuri orientale în faţa panourilor scrise cu litere albe pe fond negru, în stilul binecunoscut al Statului islamic, prin care era interzisă ascultarea muzicii.

Aceste ultime înfruntări din Siria vor însemna, probabil, o palmă primită de preşedintele turc cu vise otomane împotriva căruia se coalizează inclusiv aliaţii săi din NATO, dar şi un aflux de refugiaţi. Câţi vor ajunge până în Europa şi dacă vor reuşi să ne sperie mai rău decât coronavirusul chinezesc, rămâne de vazut.

Totuşi, nu putem să nu ne amintim de situaţia Ţărilor Române din secolele XVIII şi XIX, când Imperiul ţarist şi cel Otoman îşi împărţeau stăpânirea asupra săracelor noastre târguri, spre dezastrul economic şi social care se mai resimte şi astăzi. Fără ei şi fără politicienii care le-au continuat metehnele, poate am fi avut şi noi acum, la fel ca Siria, autostrăzi care să lege capitala de regiunile sale istorice. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pai suntem ca Siria domnule Stepan. Dupa Siria ,Romania ii tara cu cel mai mare exod de populatie. Si autobanda avem cam tot ca Siria.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult