Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Un ONG face în România ce a făcut statul în Marea Britanie. 2.000 de minicalculatoare vor ajunge gratis la elevii din școlile românești

Micro:bit

Foto : Inquam Photos/ Alexandru Busca

În Marea Britanie, toți copiii cu vârsta de 11 și 12 ani au primit gratis, de la stat, câte un Micro:bit – un minicalculator portabil, foarte ușor programabil. Proiectul nu este unul nou. A început în urmă cu șapte ani. Scopul: să dezvolte abilitățile copiilor de a scrie cod.

Un Micro:bit nu este mai mare decât un card bancar. Are procesor, accelerometru, magnetometru, conectivitate Bluetooth și USB și două butoane. Cele 25 de lumini LED pot fi programate să indice diverse mesaje. Butoanele pot fi folosite pentru a executa orice programe scrise cu un limbaj care se numește MakeCode. Pe scurt, copiii scriu linii de cod, iar microbit-ul se transformă într-o consolă de jocuri sau poate aduce la viață idei și aplicații.

În România, Fundația EOS, care a primit o donație de la Microsoft – și anume 2.000 de Micro:biți – oferă gratuit, începând din octombrie, aceste dispozitive profesorilor de IT care participă la programele de formare organizate de EOS.

Între școlile unde au ajuns Micro:biții se numără și Colegiul Național „Emanuil Gojdu" din Oradea. 15 elevi de clasa a șasea participă săptămânal la unul dintre cele trei cercuri de robotică de la Colegiul din Oradea. Acum câteva săptămâni, micii programatori au creat, sub îndrumarea profesorului lor, o aplicație pe care au numit-o „Mărul cântăreț”.

„Am făcut rost anul acesta de câteva calculatoare Micro:bit. Cu ajutorul membrilor cercului de Informatică, elevi de clasa a șasea, am programat aceste minicalculatoare să facă diverse acțiuni. Acest minicalculator are tot felul de senzori - senzor de temperatură, accelerometru, busolă. Am făcut mici programe și am pus în evidență aceste minicipuri care le au încorporate Micro:biții. Printre experimentele pe care le-am realizat a fost și unul numit «Mărul cântăreț». Este de fapt închiderea unui circuit electric, prin intermediul unui fruct. Am ales un măr, pe calculator am scris un cod, iar în momentul în care mărul respectiv era atins sau mângâiat, începea să cânte. A fost foarte simpatică această aplicație. La final, materialul didactic i-a tentat pe copii. Mărul a fost mâncat de copii”, zâmbește Adrian Niță, profesor de IT.

Tot la cercul de informatică elevii au creat jocuri. „Se pot face o mulțime de aplicații foarte interesante pe acest minicalculator care se transformă într-o consolă de jocuri, la un moment dat”, a explicat cadrul didactic.

Cum reușește să le inducă elevilor pasiunea pentru informatică? „Printr-o oră care nu e monotonă. Încercăm să le ținem interesul treaz, tot timpul venim cu noutăți și atunci e firesc să fie și ei pasionați”.

O parte dintre Micro:biții cu care elevii de la colegiul din Oradea învață programare le-au fost donați de către Fundația EOS, prin proiectul Informatica 365.

„Informatica 365 este un proiect complex care are ca obiectiv formarea profesorilor care predau Informatica și TIC la gimnaziu. Probabil că vă amintiți că în anul școlar 2017-2018 a fost introdusă noua programă școlară pentru disciplina Informatică și TIC, de la clasele a cincea, până la a opta. La invitația Ministerului Educației, Fundația EOS s-a implicat încă de la începutul acestui program, sprijinind cadrele didactice cu sesiuni de instruire și resurse educaționale aliniate la cerințele din curriculumul școlar. Știam încă de la începutul introducerii acestei discipline că vom susține predarea Informaticii și TIC la gimnaziu cel puțin până ajungem la prima promoție de elevi care au parcurs orele de Informatica și TIC din clasa a cincea. În acest moment ne aflăm în etapa în care derulăm cursuri și proiecte aliniate cerințelor curriculare din această disciplină la clasa a șaptea”, spune Gabriela Ford (Barna), directoarea Fundației EOS, care de 20 de ani derulează programe de dezvoltare a competențelor digitale destinate profesorilor și elevilor.

Disciplina Informatică și TIC a fost introdusă gradual: în anul școlar 2017-2018 materia a fost făcută doar de elevii de clasa a șasea, anul următor 2018-2019, de elevii de clasa a cincea și a șasea, iar în 2019-2020 materia se face pentru prima dată la clasa a șaptea, urmând ca în anul școlar 2020 – 2021 să fie prima generație de elevi care au avut materia Info și TIC pe tot parcursul cursurilor gimnaziale.

Activitățile derulate în programul Informatica 365, integrate într-un acord semnat cu Ministerul Educației în luna iunie

Fundația EOS este cea care a dezvoltat și acreditat la MEN cursul de formare

pentru cadrele didactice „Competențe de proiectare și modelare algoritmică utilizând Micro:bit”. Acest curs este organizat în sistem blended-learning, adică profesorii participă la câteva sesiuni față în față, dar urmează o parte a cursului și pe o nouă platformă interactivă dezvoltată de Fundația EOS. 

„Micro:bit este un minicalculator pe care se pot rula linii de cod, poate fi personalizat și controlat pentru a aduce la viață idei, jocuri și aplicații. În cursurile derulate de EOS, Micro:bit este rulat cu ajutorului unui limbaj care se numește MakeCode de la Microsoft. Cadrele didactice au o flexibilitate foarte mare în utilizarea MakeCode și Micro:bit atunci când introduc concepte de programare – frumusețea acestui program constă în faptul că nivelul de dificultate poate fi simplificat sau mărit în funcție de nivelul elevilor”, a punctat Gabriela Ford (Barna).

Noul curs oferit cadrelor didactice a fost validat printr-un workshop organizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București la care au participat 50 de cadre didactice.

Deși în majoritatea școlilor Micro:bit este folosit doar în versiunea virtualizată a dispozitivului, începând din luna octombrie se poate lucra susținut și cu dispozitivele fizice Micro:bit. „Vestea și mai bună este că de curând, Fundația EOS primit o donație foarte importantă de la Microsoft – și anume 2.000 de Micro:biți – dispozitive care vor fi puse gratuit la dispoziție cadrelor didactice care participă la programele de formare. Suntem foarte bucuroși că programele pe care le punem la dispoziția cadrelor didactice sunt atât de bine adaptate la clasă, Micro:bit a fost chiar inclus ca un capitol în unul din manualele de studiu a Informaticii și TIC la clasa a șaptea”, spune directoarea Fundației EOS.

Activitățile derulate de Fundația EOS și Microsoft România în programul Informatica 365 au fost integrate într-un acord semnat cu Ministerul Educației în luna iunie anul acesta.

3.000 de profesori au participat la cursurile și atelierele EOS

Impactul programului Informatica 365 în educație este unul semnificativ. În ultimul an peste 3.000 de cadre didactice au participat la cursurile de formare EOS, la ateliere sau diferitele concursuri și evenimente.

„Un răspuns atât de bun din partea comunității la programele noastre educaționale și interacțiunea continuă cu profesorii ne ajută să intervenim acolo unde este nevoie, în felul în care este nevoie. Cred că un parteneriat ca cel pe care îl avem în programul Informatica 365 este un model de succes pentru alte proiecte viitoare. Prin alinierea exemplară a sectorului public prin Ministerul Educației, Case de corp didactic și școli, a sectorului de business prin Microsoft și a sectorului non-profit prin Fundația EOS am reușit să aducem elevii din gimnaziu mai aproape de resurse de tehnologie moderne și metode de învățare bazate pe joc (gamification) și programare creativă. Și poate cel mai important aspect este faptul că programele noastre sunt gratuite și pot fi accesate de orice cadrul didactic din țară – mai ales cei din zone rurale sau zone mai dificile din punct de vedere economic sau social. Accesul egal și echitabil la tehnologie stă la baza tuturor programelor noastre de educație și incluziune digitală”, a punctat directoarea Fundației EOS.

Deși proictele din programul Informatica 365 sunt dedicate în ultimă instanță elevilor din ciclul gimnazial, și elevii de liceu au fost atrași de dispozitivele Micro:bit.

La Colegiul Național Mircea cel Bătrân de la Râmnicu Vâlcea, un grup de elevi de liceu a intrat în laboratorul de Informatică și a găsit dispozitive Micro:bit pe mese, rămase de la elevii din gimnaziu.

„Chiar din timpul pauzei liceenii au început să exploreze aceste mici dispozitive și să creeze mini-proiecte. Cred că și profesorii au rămas uimiți de felul creativ în care elevii de liceu pot să își dezvolte competențe de programare creativă folosind Micro:bit. Ceea ce este și mai frumos la această poveste este că liceenii au documentat micile proiecte în tutoriale simplificate și vizuale pe care profesorii le pot folosi cu ușurință cu elevii de gimnaziu”, a povestit Gabriela Ford (Barna).

„Vă dați seama cât de bucuroși suntem că programele noastre sunt adoptate chiar și acolo unde noi nu ne-am propus să intervenim în mod direct. Cred că acest exemplu este pur și simplu un feedback foarte bun pentru noi că resursele și cursurile dezvoltate în parteneriat cu Microsoft se potrivesc perfect atât cu programa școlară cât și cu așteptările elevilor”, spune cu entuziasm directoarea Fundației EOS.

La această vârstă (clasele V-VIII), teoretic orice copil are potențialul de a programa următorul Facebook!

Sute de dispozitive Micro:bit au fost deja oferite gratuit, începând din octombrie, de către Fundația EOS acelor școli și cadre didactice care au cel mai mult nevoie de acestea. Iar bucuria copiiilor este de nedescris.

„Ar trebui să vedeți bucuria copiilor atunci când pot să folosească astfel de dispozitive pentru a testa în mod practic primele linii de cod pe care le scriu vreodată. La această vârstă (de gimnaziu), teoretic orice copil are potențialul de a programa următorul Facebook! E foarte important să creăm împreună aceste oportunități pentru ei acum”, vede Gabriela Ford (Barna).

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Gerd Leonhard

„Trebuie să diversificăm oferta în școli și să nu aplicăm aceeași rețetă pentru toți elevii. E nevoie să dăm o mai mare importanță disciplinelor umaniste și să avem in curricula filosofie, etică, design, negociere, dezbateri. Trebuie ca elevii să fie capabili să inventeze, pentru că, în 20 de ani, nu va mai exista ceea ce se numește o slujbă sigură”, spune Gerd Leonhard. (Foto: The Futures Agency)

Citește mai mult
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte dragut proiectul. Ma intristeaza cumva ca genul asta de proiect e prea des legat de Microsoft. Ceva similar s-ar putea face cu computere Raspberry Pi. Tot ieftine, tot utile pentru programare si robotica, mai apropiate insa de Linux decat de Microsoft.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult