Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Viața la 50 de grade plus: Un domn îmbrăcat tot în negru îi spune vânzătoarei că e mare cardiac

E pustiu pe-afară și e bine așa.

Mi-am pus șapca pe cap, tenișii-n picioare, niște blugi, un tricou alb simplu și-am ieșit. Primul lucru: parcă eram pe altă planetă. Pustiu. Zici că nu respiri nimic. Totul uscat. Niciun lăculeț sau fir de apă.

Betonul e încins și pe alocuri mi-au intrat tălpile în astfalt ca-ntr-o mare gumă de mestecat. Cred că aerul din primii doi metri în care se mișcă orice om, la soare, trece lejer de 45-50 de grade.

N-am mai văzut niciun pensionar cu căruț pentru făcut piața și d-asta am zis că e pustiu și e bine așa. Ieri, revenind de la cabinet, pe la ora 14:40, când era cumplit de cald, am zărit o doamnă trăgând de un căruț. Era transpirată toată și gâfâia. Intru eu apoi într-un supermarket și-un domn cumpăra apă. Îi spunea vânzătoarei că e mare cardiac și face câte o extrasistolă la fiecare două bătăi normale. Era leoarcă și el, bașca îmbrăcat tot în negru!

Oameni buni, când e caniculă, procedăm așa:

- ne facem cumpărăturile dimineața devreme sau seara, ideal din timp și stăm în casă;

- dacă ieșim, ne îmbrăcăm în alb;

- acoperim capul cu ceva;

- avem la noi apă;

- dacă avem boli cardiovasculare, stăm înăuntru;

- evităm preparatele bogate în cofeină;

- evităm alcoolul;

- ne hidratăm eficient, că pierdem apă prin toate părțile.

Și statul ar face bine să se ocupe de:

- aer condiționat în mijloacele de transport, că e saună în ele;

- puncte mai multe de hidratare;

- ventilație montată la metrou, în unele stații se leșină;

- puncte de ajutor, cu apă, pastile de urgență, substanțe lichide pentru perfuzii, aer condiționat; astea pot ușura camerele de gardă care oricum sunt copleșite;

- informarea oamenilor din timp că vine canicula.

Aveți grijă de voi. Soarele înseamnă viață, dar o și pățim serios din cauza lui dacă nu luăm niște măsuri relativ simple.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Deci, să rezumăm ori să încercăm să rezumăm. Costurile REALE ale transportului public sunt mult mai mari decât costul biletului/abonamentului. Cred că, în toate țările lumii, transportul public este subvenționat, în procente mai mari sau mai mici. În România, cred că un cost real mediu per călător/per călătorie este în jur de 8–10 lei (cifrele reale bazate pe statistici recente se pot cere la Metrorex și la RATB). Difrența dintre circa 2.5 lei și 10 lei înseamnă subvenția statului, incluzând aici și «subvenționarea blatiștilor», care sunt în procent foarte mare în transportul suprateran și spre zero în metro. Acea diferență de circa 7.5 lei, care îi acoperă și pe blatiști, o plătim, de fapt, noi toți.
    Aer condiționat în autobuze? Da, sigur că da, e mai bine, doar că asta crește și mai mult costurile: odată cu achiziția noilor mașini + costurile de întreținere, deci costul biletului. Atitudinea de tip «nu mă interesează, dom’le, statu’ să se ocupe, eu plătesc» este total incorectă. Tocmai asta este, că nu plătesc toți, iar statul, dacă mărește subvenția, taie din altă parte – din investiții, din educație, din asistența medicală etc. Modelul eston (gratuitate pt rezidenți), restul plătește, nu este chiar o mare noutate. În fond, mai toate capitalele europene practică un sistem similar: costul biletului e cât mai mic, restul plătește statul/primăria. Marile probleme în București (și în România, în general) țin de disciplină: dacă, să zicem, 20 % dintre călători nu iau bilet (și la SNCFR este la fel), evident că, la un moment dat, prețul biletului va crește, dar va crește numai pt cei corecți, nu pt blatiști, care nu vor plăti oricum, indiferent dacă prețul este € 0,6 ori € 2. V-ar conveni ca prețul de referință al unei călătorii în București să fie 5 lei? sau 8 lei? sau 10 lei? Începeți să protestați, nu-i așa? Păi noi nu avem salarii așa mari etc. Corect. Avem însă toleranță pt numărul foarte mare de blatiști.
    Discuția ar fi mai lungă, dar mă opresc. Ca să vedeți România reală, vă propun să vă duceți la Gara de Nord (ori altă gară dintr-un mare oraș, care vreți dv.) și mergeți o juma de oră, coborâți unde doriți dv., în orice gară mică. Veți observa imediat diferența și veți mai vedea România reală, o Românie încă mizeră, săracă... acolo trebuie investiții mari, deocamdată aerul condiționat din autobuze mai poate aștepta câțiva ani. România are nevoie de investiții MASIVE în zona rurală și a micilor orașe, nu are încă bani pentru tichii de mărgăritar.
    • Like 0
  • Foarte bun articolul!
    • Like 1
  • Articol foarte bun si concis! Iar aerul conditionat in transportul public nu este o raritate in alte tari europene!
    • Like 3
    • @ Adina Foldal
      check icon
      Da, dar biletul nu costă 0,6 euro per călătorie, ci de la € 1.6 euro în sus, iar procentul de blatiști este spre zero. Cum ar fi să fie la București o călătorie 9 lei, adică € 2? Dar dacă ar fi 15 lei sau mai mult, adică atât cât costă acolo unde e aer condiționat în autobuze? Transportul în comun din România este subvenționat, costul real per călătorie este mult mai mare, probabil 10 lei sau mai mult. Sau asemenea detalii nu interesează? raportul venituri/costuri nu interesează? Dar costul tichiei de mărgăritar pe capul chelului?
      • Like 1
    • @ Adina Foldal
      check icon
      «aerul conditionat in transportul public nu este o raritate in alte tari europene». Poate ne dați și niște exemple concrete, inclusiv costul per călătorie într-un asemenea vehicul. Da, Airport Shuttle la Viena are aer condiționat, costă € 8. Uzual, transportul public la Viena nu este chiar așa de scump, dar – oricum – mult mai scump decât la București.
      • Like 0
    • @
      Gravity check icon
      Uite, in Tallinn, capitala Estoniei, transportul public e gratuit. Dar, e adevarat, la ce temperaturi sunt acolo, nu este nevoie de aer conditionat. Asta sa fie marele lor avantaj? :)))
      • Like 1
    • @ Gravity
      check icon
      Baliverne copiate de pe net... Nu e gratuit, am fost recent de două ori. Alte baliverne mai aveți? Ceva mai consistent... La Tallinn pui cash € 1,6 la șofer, dacă nu ai fix, primești rest. Există însă abonamente turistice pt 5 zile, parcă € 12.
      • Like 0
    • @
      Gravity check icon
      Omule, tu ai probleme mari la mansarda!...
      In primul rand, pentru a te bucura gratuit de autobuzele, tramvaiele, troleibuzele și trenurile din Tallinn, trebuie sa fii inregistrat ca REZIDENT. Rezidentii platesc, o singura data, 2 Euro pe cardul verde si apoi toate calatoriile lor sunt gratuite. Este asemanator cardului RATB, numai ca nu trebuie sa-l alimentezi. Pricepi?
      In al doilea rand, nu stiu cand ai fost TU la Tallinn dar un bilet de hartie, cumparat de la sofer, costa 2 Euro si trebuie sa ai suma exacta deoarece soferul nu umbla cu casa de bani dupa el. Oricum, cei mai multi vizitatori folosesc cardurile de calatorie: 1hr-1.10€, 1zi-3€, 5zile-6€, 30zile-23€ plus 2€-costul de emitere al cardului(pe care urmeaza sa-l alimentezi).
      • Like 0
    • @
      Gravity check icon
      ...
      • Like 0
    • @ Gravity
      check icon
      Cardul verde nu înseamnă gratuitate pt rezidenți, înseamnă reducere pt elevi și studenți, dacă e cazul, pt pensionari etc...
      Posibil să fie acum € 2 la șofer.Biletele de hârtie au dispărut prin 2013. În rest, fantazezi. Poți folosi măcar un limbaj decent? De altfel, discuția nici nu era despre transportul din Tallinn care nu este gratuit, are niște costuri și nu mici. În general, Estonia este o țară relativ scumpă din zona euro.
      • Like 0
    • @
      Gravity check icon
      Era sa-ti zic eu cine fantazeaza, dar ma abtin...
      Uite, cultule in cap, doua adrese ajutatoare:
      1.www.theguardian.com/cities/2016/oct/11/tallinn-experiment-estonia-public-transport-free-cities
      2.www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-transport
      P.S. Biletul de hartie este chiar chitanta pe care o primesti de la sofer. Sau vrei sa-ti trimit si-o fotografie cu o astfel de chitanta?
      • Like 0
    • @ Gravity
      check icon
      Da, prietene, știu. Experimentul de la Tallinn este următorul: pt rezidenți, primăria acoperă cheltuielile din taxele locale, pe care le plătesc cei care beneficiază de acest serviciu. Îl plătesc, adică, indirect. Ceilalți, îl plătesc direct. Deci afirmația că la Tallinn transportul este gratuit este o balivernă. O fac și pt reclamă, evident. Și la București s-a propus asta, în campania la locale din 2008 (Silviu Prigoană) și este perfect fezabil acest lucru. Experimentul s-a făcut într-un oraș mic tocmai pt a-l urmări.
      Mulțumesc pt afirmația «cultule in cap», nu știa că poți fi cult și în altă parte.
      P.S. Dat fiind faptul că la București, la un cost de referință de € 0,6 per călătorie, avem cam un sfert de blatiști (la metro nu, e mai greu), putem spune că ne apropiem, într-un stil specific românesc, de modelul eston: cei corecți plătesc și acoperă cam un sfert din costuri, primăria/statul plătește restul.
      • Like 0
  • check icon
    Aș mai avea o vorbă cu autorul apropo de afirmația «aer condiționat în mijloacele de transport, că e saună în ele;». Waw... ați călătorit peste hotare, da? Unde ați văzut, cu exemple clare, transport public urban cu aer condiționat? Fusei în Atena recent... fiind mai, nu era f. cald, dar nu văzui, bre, urmă de aer condiționat în autobuze, bag sama că acuma se coc ăia... Acuma, poate vorbesc cu păcat, o fi și aer condiționat prin țările astea cu temperaturi foarte mari vara. Uite, promit să le scriu amicilor din Israel să-i întreb dacă ei au acolo aer condiționat în autobuze.
    A, vreți să spuneți că autobuzele de la noi sunt cam aglomerate, că vara, nefiind aer condiționat, e cam zăduf acolo? De acord, dar soluția nu este aerul condiționat. Și vă mai spun ceva: românii (și bulgarii) au obsesia «curentului», stau cu geamurile închise, nu cumva să-i «tragă». Ați fost vara prin Europa Centrală? Ați văzut ce «curent» au ăia prin urechi? Nu ați fost? Nu cred... Știți cum e chestia asta cu aerul condiționat? Chelul și tichia de mărgăritar sau, mai brutal spus, psihologia parvenitului. Scuze, nu m-am putut abține.
    P.S. Prima generație de vagoane de metro de la noi, alea galbene și roșii, nu aveau aer condiționat, mai circulă încă, licență germană, producție în anii comunismului. A doua generație, licență Bombardier, are aer condiționat, uneori nu face față, oamenii deschid geamurile, deși nu ar trebui. A treia generație, alea spaniole, au și ele aer condiționat, dar subdimensionat și, evident, se deschid geamurile, ca să poți respira.
    Nu e confortabil să stai în curentul ăla de aer, nici nu cred că e prea sănătos, dar nu te sufoci. Asta ca să lămurim relația dintre transportul public și aerul condiționat.
    P.S. #2. Da, mi-am aduse aminte: la Viena, am luat un Airport Shuttle de la o gară, am uitat care, la aeroport. Era un fel de autocar, a costat 8 (opt) euro. Da, avea aer condiționat, cred și eu, la opt euro merge, nu? Dar la un cost de bilet de 0,60 euro (zero virgulă șaizeci euro) pui aer condiționat? Cine plătește? Călătorul? în niciun caz, nu plătește nici fără aer condiționat, darmite cu aer condiționat. Mai aveți alte idei, stimate autor? Expuneți-le, le analizăm, le pritocim...
    • Like 2
    • @
      check icon
      P.S. 3. Da, am aflat, în California și în Israel există aer condiționat în autobuze, vara cel puțin. Să vă spun cât costă o călătorie? Mult mai mult de € 0,6 cât costă la București.
      P.S. 4. Da, la S.F. există aer condiționat, dar de puțin timp, cel puțin așa scrie aici: https://www.sfmta.com/about-sfmta/blog/muni-getting-cooler-new-buses-come-air-conditioning
      • Like 1
    • @
      check icon
      Amice, nu vorbești cu păcat, pur și simplu ești idiot.
      Sau poate nu știi cum se fac achizițiile publice pe meleagurile astea. Conform cărui calcul triplezi dumneata costurile biletului numai prin adăugarea de A.C. la achiziționarea de autobuze.
      P.S. https://ro.wikipedia.org/wiki/Canicula_din_2003_din_Europa
      • Like 1
    • @
      check icon
      Se poate, dar de data asta idiot ești matale, nu vorbeam despre achizițiile publice și despre cum se fac, vorbeam despre oportunitatea aerului condiționat în mijloacele de transport în comun. Există aer condiționat pe unele autobuze, de pe vremea lui Videanu, care a sărit bucuros să-i bucure pe oamenii muncii, a cumpărat autobuze (scumpe oricum), ba chiar cu aer condiționat. De ce? Nu știi? Nici nu bănuiești? Ei, cum nu, doar nu ești idiot ca mine: din același motiv din care a schimbat, fără să fie nevoie, zeci de kilometri de borduri.
      • Like 1
    • @
      check icon
      Hai n-o mai da de gard, schimbând subiectul. https://ro.wikipedia.org/wiki/Canicula_din_2003_din_Europa
      E mai ușor (ieftin) de prevenit o catastrofă decât de suportat consecințele ei.
      • Like 1
    • @
      check icon
      Așa, și? Nu văd gardul. Uite, de aia-mi place mie dialogurile de pe republica.ro, au multe garduri și multe minți îmburuienate.
      • Like 0
    • @
      check icon
      O dai de gard, o dai cu manta, prin ricoșeu, o dai de bordură...
      Am inserat un link ca să înțelegi că un val de căldură (caniculă) poate produce mai multe victime decât toate celelalte calamități - furtuni, inundații, cutremure, incendii - însumate într-un an, deși nu sunt la fel de spectaculoase decât cele enumerate. Asta în timp ce dumneata consideri aerul condiționat un moft.
      • Like 1
    • @
      check icon
      Bravo... poate scrii și un studiu despre încălzirea globală, i-l trimiți lui Trump.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Coreea de Sud face parte din G 20 și are între cele mai ridicate niveluri de trai din lume, nu vi se pare firesc să aibă și aer condiționat în mijloacele de transport?
      • Like 1
    • @
      check icon
      Costul real este mult mai mare, diferența este subvenționată de stat, doar nu crezi că un cost real de investiții + exploatare este așa de mic. Doar nu crezi că, în România, costul real al unei călătorii este € 0.6? Este MULT mai mare. A se vedea textul mai lung pe care tocmai l-am scris ca un comentariu separat.
      Faptul că România este în U.E. nu este deloc un argument că prioritatea noastră în transportul urban este aerul condiționat. România REALĂ are nevoie de investiții masive în zona rurală și a micilor orașe, nu în aerul condiționat din transportul public din marile orașe, ăsta mai poate aștepta.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Sigur că se poate și unele autobuze au și aer condiționat. Eu am spus doar că NU asta este prioritatea în transportul în comun, altele sunt marile nevoi urgente.
      Costul călătoriei este influențat direct și de nr. de călători/oră: cu cât sunt mai mulți călători, cu atât costurile sunt mai mici. Seul este o mare concentrație urbană, nu este exclus ca acel cost/bilet să reflecte un cost real de exploatare, deși nu cred. Regula este, peste tot în lume, ca statul/primăria să subvenționeze transportul public.
      Și, repet: și la metroul bucureștean, vagoanele de metro din a doua și din a treia generație au aer condiționat, cu observația că a treia generație are un sistem subdimensionat, care nu face față la nr mai mare de călători, trebuie deschise geamurile ca să nu te sufoci. La ora aia, a fost ceva scandal cu vagoanele astea, care au avut și alte probleme tehnice: mai late cu vreo 2 cm, suficienți pentru a se atinge, pe alocuri, de peron; probleme cu instalația electrică etc. Vagoanele Bombardier, fabricate sub licență la Arad, mi se par mult mai robuste, iar instalația de aer condiționat dimensionată corect. Dar aici intrăm deja în alt domeniu, al românismelor specifice.
      • Like 0
  • Mai nou, sunt multi care spun ca de fapt culorile inchise protejeaza mai bine impotriva soarelui. Daca va uitati retrospectiv, comparativ, o sa vedeti ca in fiecare vara se vorbeste de orele in care trebuie evitate plimbari lungi prin soare, 11/12-18, si in fiecare vara e plin de lume pe strazi si pe plaje fix la acele ore.
    • Like 0
  • check icon
    Da, dar dacă ar proceda așa, domnul cu pricina nu ar avea cui să se vaiete și, în plus, e mai șic să fii îmbrăcat în negru pe la prânz decât la 8 dimineața. Bolnav, bolnav, dar cu ștaif, nu-i așa? Variantă: modest, divorțat, locuind într-o garsonieră modestă, dar cu mașina de lux în parcare, că na, una e să ai o Dacie, alta un be-em-van.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult