E pustiu pe-afară și e bine așa.
Mi-am pus șapca pe cap, tenișii-n picioare, niște blugi, un tricou alb simplu și-am ieșit. Primul lucru: parcă eram pe altă planetă. Pustiu. Zici că nu respiri nimic. Totul uscat. Niciun lăculeț sau fir de apă.
Betonul e încins și pe alocuri mi-au intrat tălpile în astfalt ca-ntr-o mare gumă de mestecat. Cred că aerul din primii doi metri în care se mișcă orice om, la soare, trece lejer de 45-50 de grade.
N-am mai văzut niciun pensionar cu căruț pentru făcut piața și d-asta am zis că e pustiu și e bine așa. Ieri, revenind de la cabinet, pe la ora 14:40, când era cumplit de cald, am zărit o doamnă trăgând de un căruț. Era transpirată toată și gâfâia. Intru eu apoi într-un supermarket și-un domn cumpăra apă. Îi spunea vânzătoarei că e mare cardiac și face câte o extrasistolă la fiecare două bătăi normale. Era leoarcă și el, bașca îmbrăcat tot în negru!
Oameni buni, când e caniculă, procedăm așa:
- ne facem cumpărăturile dimineața devreme sau seara, ideal din timp și stăm în casă;
- dacă ieșim, ne îmbrăcăm în alb;
- acoperim capul cu ceva;
- avem la noi apă;
- dacă avem boli cardiovasculare, stăm înăuntru;
- evităm preparatele bogate în cofeină;
- evităm alcoolul;
- ne hidratăm eficient, că pierdem apă prin toate părțile.
Și statul ar face bine să se ocupe de:
- aer condiționat în mijloacele de transport, că e saună în ele;
- puncte mai multe de hidratare;
- ventilație montată la metrou, în unele stații se leșină;
- puncte de ajutor, cu apă, pastile de urgență, substanțe lichide pentru perfuzii, aer condiționat; astea pot ușura camerele de gardă care oricum sunt copleșite;
- informarea oamenilor din timp că vine canicula.
Aveți grijă de voi. Soarele înseamnă viață, dar o și pățim serios din cauza lui dacă nu luăm niște măsuri relativ simple.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Aer condiționat în autobuze? Da, sigur că da, e mai bine, doar că asta crește și mai mult costurile: odată cu achiziția noilor mașini + costurile de întreținere, deci costul biletului. Atitudinea de tip «nu mă interesează, dom’le, statu’ să se ocupe, eu plătesc» este total incorectă. Tocmai asta este, că nu plătesc toți, iar statul, dacă mărește subvenția, taie din altă parte – din investiții, din educație, din asistența medicală etc. Modelul eston (gratuitate pt rezidenți), restul plătește, nu este chiar o mare noutate. În fond, mai toate capitalele europene practică un sistem similar: costul biletului e cât mai mic, restul plătește statul/primăria. Marile probleme în București (și în România, în general) țin de disciplină: dacă, să zicem, 20 % dintre călători nu iau bilet (și la SNCFR este la fel), evident că, la un moment dat, prețul biletului va crește, dar va crește numai pt cei corecți, nu pt blatiști, care nu vor plăti oricum, indiferent dacă prețul este € 0,6 ori € 2. V-ar conveni ca prețul de referință al unei călătorii în București să fie 5 lei? sau 8 lei? sau 10 lei? Începeți să protestați, nu-i așa? Păi noi nu avem salarii așa mari etc. Corect. Avem însă toleranță pt numărul foarte mare de blatiști.
Discuția ar fi mai lungă, dar mă opresc. Ca să vedeți România reală, vă propun să vă duceți la Gara de Nord (ori altă gară dintr-un mare oraș, care vreți dv.) și mergeți o juma de oră, coborâți unde doriți dv., în orice gară mică. Veți observa imediat diferența și veți mai vedea România reală, o Românie încă mizeră, săracă... acolo trebuie investiții mari, deocamdată aerul condiționat din autobuze mai poate aștepta câțiva ani. România are nevoie de investiții MASIVE în zona rurală și a micilor orașe, nu are încă bani pentru tichii de mărgăritar.
In primul rand, pentru a te bucura gratuit de autobuzele, tramvaiele, troleibuzele și trenurile din Tallinn, trebuie sa fii inregistrat ca REZIDENT. Rezidentii platesc, o singura data, 2 Euro pe cardul verde si apoi toate calatoriile lor sunt gratuite. Este asemanator cardului RATB, numai ca nu trebuie sa-l alimentezi. Pricepi?
In al doilea rand, nu stiu cand ai fost TU la Tallinn dar un bilet de hartie, cumparat de la sofer, costa 2 Euro si trebuie sa ai suma exacta deoarece soferul nu umbla cu casa de bani dupa el. Oricum, cei mai multi vizitatori folosesc cardurile de calatorie: 1hr-1.10€, 1zi-3€, 5zile-6€, 30zile-23€ plus 2€-costul de emitere al cardului(pe care urmeaza sa-l alimentezi).
Posibil să fie acum € 2 la șofer.Biletele de hârtie au dispărut prin 2013. În rest, fantazezi. Poți folosi măcar un limbaj decent? De altfel, discuția nici nu era despre transportul din Tallinn care nu este gratuit, are niște costuri și nu mici. În general, Estonia este o țară relativ scumpă din zona euro.
Uite, cultule in cap, doua adrese ajutatoare:
1.www.theguardian.com/cities/2016/oct/11/tallinn-experiment-estonia-public-transport-free-cities
2.www.visittallinn.ee/eng/visitor/plan/getting-around/public-transport
P.S. Biletul de hartie este chiar chitanta pe care o primesti de la sofer. Sau vrei sa-ti trimit si-o fotografie cu o astfel de chitanta?
Mulțumesc pt afirmația «cultule in cap», nu știa că poți fi cult și în altă parte.
P.S. Dat fiind faptul că la București, la un cost de referință de € 0,6 per călătorie, avem cam un sfert de blatiști (la metro nu, e mai greu), putem spune că ne apropiem, într-un stil specific românesc, de modelul eston: cei corecți plătesc și acoperă cam un sfert din costuri, primăria/statul plătește restul.
A, vreți să spuneți că autobuzele de la noi sunt cam aglomerate, că vara, nefiind aer condiționat, e cam zăduf acolo? De acord, dar soluția nu este aerul condiționat. Și vă mai spun ceva: românii (și bulgarii) au obsesia «curentului», stau cu geamurile închise, nu cumva să-i «tragă». Ați fost vara prin Europa Centrală? Ați văzut ce «curent» au ăia prin urechi? Nu ați fost? Nu cred... Știți cum e chestia asta cu aerul condiționat? Chelul și tichia de mărgăritar sau, mai brutal spus, psihologia parvenitului. Scuze, nu m-am putut abține.
P.S. Prima generație de vagoane de metro de la noi, alea galbene și roșii, nu aveau aer condiționat, mai circulă încă, licență germană, producție în anii comunismului. A doua generație, licență Bombardier, are aer condiționat, uneori nu face față, oamenii deschid geamurile, deși nu ar trebui. A treia generație, alea spaniole, au și ele aer condiționat, dar subdimensionat și, evident, se deschid geamurile, ca să poți respira.
Nu e confortabil să stai în curentul ăla de aer, nici nu cred că e prea sănătos, dar nu te sufoci. Asta ca să lămurim relația dintre transportul public și aerul condiționat.
P.S. #2. Da, mi-am aduse aminte: la Viena, am luat un Airport Shuttle de la o gară, am uitat care, la aeroport. Era un fel de autocar, a costat 8 (opt) euro. Da, avea aer condiționat, cred și eu, la opt euro merge, nu? Dar la un cost de bilet de 0,60 euro (zero virgulă șaizeci euro) pui aer condiționat? Cine plătește? Călătorul? în niciun caz, nu plătește nici fără aer condiționat, darmite cu aer condiționat. Mai aveți alte idei, stimate autor? Expuneți-le, le analizăm, le pritocim...
P.S. 4. Da, la S.F. există aer condiționat, dar de puțin timp, cel puțin așa scrie aici: https://www.sfmta.com/about-sfmta/blog/muni-getting-cooler-new-buses-come-air-conditioning
Sau poate nu știi cum se fac achizițiile publice pe meleagurile astea. Conform cărui calcul triplezi dumneata costurile biletului numai prin adăugarea de A.C. la achiziționarea de autobuze.
P.S. https://ro.wikipedia.org/wiki/Canicula_din_2003_din_Europa
E mai ușor (ieftin) de prevenit o catastrofă decât de suportat consecințele ei.
Am inserat un link ca să înțelegi că un val de căldură (caniculă) poate produce mai multe victime decât toate celelalte calamități - furtuni, inundații, cutremure, incendii - însumate într-un an, deși nu sunt la fel de spectaculoase decât cele enumerate. Asta în timp ce dumneata consideri aerul condiționat un moft.
Faptul că România este în U.E. nu este deloc un argument că prioritatea noastră în transportul urban este aerul condiționat. România REALĂ are nevoie de investiții masive în zona rurală și a micilor orașe, nu în aerul condiționat din transportul public din marile orașe, ăsta mai poate aștepta.
Costul călătoriei este influențat direct și de nr. de călători/oră: cu cât sunt mai mulți călători, cu atât costurile sunt mai mici. Seul este o mare concentrație urbană, nu este exclus ca acel cost/bilet să reflecte un cost real de exploatare, deși nu cred. Regula este, peste tot în lume, ca statul/primăria să subvenționeze transportul public.
Și, repet: și la metroul bucureștean, vagoanele de metro din a doua și din a treia generație au aer condiționat, cu observația că a treia generație are un sistem subdimensionat, care nu face față la nr mai mare de călători, trebuie deschise geamurile ca să nu te sufoci. La ora aia, a fost ceva scandal cu vagoanele astea, care au avut și alte probleme tehnice: mai late cu vreo 2 cm, suficienți pentru a se atinge, pe alocuri, de peron; probleme cu instalația electrică etc. Vagoanele Bombardier, fabricate sub licență la Arad, mi se par mult mai robuste, iar instalația de aer condiționat dimensionată corect. Dar aici intrăm deja în alt domeniu, al românismelor specifice.