Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„- Nu vă frecați la ochi. Este gaz lacrimogen...” Prima oară când am trăit Ziua Bastiliei la Paris: focuri de artificii și fum de cartier

Paris în flăcări

 (Foto: Guliver/Getty Images)

14 iulie 2014. Eram în Paris împreună cu soțul meu. Foarte fericiți să petrecem ceva timp împreună, într-o țară care mie îmi este ca o a doua casă.

În ziua respectivă ne pregăteam să ieșim mai spre seară la concertul care se  desfășoară anual pe peluza din spatele Turnului Eiffel cu ocazia sărbătorii naționale. Ne întâlneam acolo cu o prietenă și urma să petrecem seara împreună: concert, focuri de artificii, șampanie. Ca la francezi.

În timpul zilei, britanicul meu soț moțăie, cald fiind, înfruptându-se din dulciurile pe care le-am cumpărat de la cofetăria marocană din colț și sorbindu-și tacticos cafeaua. E cald, suntem împreună, relaxați. E perfect. 

În fine. Ne pregătim, ne aranjăm și ieșim. Ajungem la timp, dar nu îndeajuns de devreme cât să prindem locuri în față, așa că ne așezăm frumos pe iarbă și începem să discutăm de unele și de altele. Concertul e superb. Atmosfera și mai și, toată lumea e absorbită, se ciocnește de zor, râsete, aplauze, ce mai, un eveniment reușit. După aproape de trei ore de concert și focuri de artificii, ne dezmorțim și începem să șerpuim încet, încet către gurile de metrou din apropiere. Aici mă trezesc zâmbind… Dacă m-ar fi întrebat cineva în anii ‘90, ce înseamnă aglomerație la ora de vârf, as fi răspuns fără să preget: București, la metrou. În anii 2000, răspunsul s-a schimbat în: Paris: ora de vârf, la metrou. Iar în 2010: fără nici un termen de comparație, Londra, metrou sau oricare alt mijloc de transport la orele de vârf. 

Ne urcăm în metrou și ne îndreptăm zâmbind către casă. Mă rog, un apartament, situat într-una dintre suburbiile mai răsărite, mai liniștite ale Parisului. Villejuif, suburbie prin definiție de stânga, este gri, dar stabilă. Totul bine și frumos. De la metrou, o luăm frumos în jos pe stradă, ținându-ne de mână și povestind. Dintr-o dată, se aude o bubuitură și în fața noastră, la câțiva metri, se ridică un fum alb. Mă opresc instinctiv, după care îmi aduc aminte că e 14 iulie și izbucnesc în râs, spunând cu voce tare către soțul meu: „Ha, probabil tinerii în cartier își fac propriul spectacol de focuri de artificii”... continuăm să mergem către fum când încep să mă înec, nu mai pot să respir. Dintr-o dată, parcă am înghițit un ghimpe, mă ustură gâtul, ochii îmi lăcrimează incontrolabil, alte bubuituri, zgomote, fornăiala, nu văd, dar continuu orbecăind, cu soțul meu care mă îndeamnă să continuăm printre horcăieli, că nu suntem departe de casă. 

Prin fumul din fața ochilor, întrezăresc un scutier. Mă mir și am tendința să dau înapoi, dar mă răzgândesc și mă reped către el, îl apuc de braț și îi spun în franceză:

„- Nu vă supărați, cineva a dat cu ceva și nu pot să respir…”

La care el răspunde calm: 

„- Nu vă frecați la ochi. Este gaz lacrimogen. Calmați-vă. Locuiți în cartier?” 

Dau din cap cu gura căscată, arătându-i cu aproximație pe unde ar trebui să trecem ca să ajungem la apartament.

„- Mergeți acasă, spălați-vă bine cu apă pe mâini, pe față, și spălați hainele. Dar în nici un caz să nu vă frecați la ochi. Și nu ieșiți din casă în seara asta. Totul va fi în ordine.” 

O luăm la dreapta către apartament, ținându-ne unul de altul și bâjbâind. În spate se aud bubuituri și poliție care aleargă, strigăte de „nu mișca”. Pe strada pe care am intrat, în dreapta este gardul unei școli, trotuarul și pe urmă strada cu mașini parcate pe șosea. De data asta, mașinile sunt în flăcări.... Ne lipim de gard și o luăm repede la picior, ajungând în sfârșit la apartament și după un duș prelungit, ne uităm lung unul la altul buimăciți și dăm drumul la televizor. Încetul cu încetul îmi revin și îi explic soțului că, în Franța, de ziua națională, în general sărbătorirea degenerează în anumite cartiere, dar cum că sunt absolut surprinsă că s-a întâmplat aici. Dă din cap, povestind evenimente similare din Birmingham și ne întoarcem la cutia de dulciuri din Maroc, încheind dimineața pe o notă dulce, străină de aceste meleaguri. Ne bem cafeaua privind de la înălțimea celor 13 etaje cum focurile se sting încet, încet în cartier, contopindu-se în răsărit… 

O scenă ireală din care rămân cu imaginea polițistului pe care l-am apucat de cot. Nu s-a enervat, nu m-a pus la zid. Mi-a răspuns calm, cald, blând și ușor amuzat de naivitatea mea și m-a îndrumat fără să se sinchisească prea mult dacă drumul pe care mi-l arăta este cel mai scurt pentru ca eu să ajung acasă. Pentru el era cel mai sigur. Și era singurul lucru care conta în acel moment. Ceea ce este sigur e că am mulțumit lui Dumnezeu că am dat peste un om cu scaun la cap și care a înțeles că are de a face cu „străini de cartier” și nimic altceva. Și încă o dată mi-am dat seama cât de mari sunt diferențele între poliția din România și poliția din Franța.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Să înțeleg că ați avut îndoieli, cândva? :-)
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult