Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Aoleu”, un controlor de trafic aerian din București câștigă dublu decât unul de la San Francisco

7 iulie 2017 a fost în cel mai propriu sens al expresiei la cinci secunde de a deveni ziua celei mai negre tragedii din întreaga istorie a aviației comerciale mondiale. În timpul procedurii de aterizare pe Aeroportul Internațional San Francisco (SFO) din motive încă neclare, piloții zborului Air Canada 759, un Airbus 320 cu o capacitate de 146 de locuri, au aliniat avionul nu cu pista 28R pe care fuseseră autorizați să aterizeze, ci cu calea de rulare paralelă pistei pe care alte patru avioane așteptau să decoleze după aterizarea zborului Air Canada. Din nou în cel mai propriu sens al noțiunii de „ultimul moment”, controlorul de trafic din turnul SFO, alertat și de piloții avioanelor care așteptau să decoleze, a realizat pericolul și a transmis zborului Air Canada comanda scurtă: „Air Canada, go-around!”. Adică i-a ordonat abandonarea aterizării și urcarea imediată la un nivel sigur pentru a intra ulterior într-o nouă procedură de aterizare.

Recent a fost publicată o animație care reconstituie evenimentul pe baza datelor exacte de zbor și arată că avionul Air Canada a trecut la doar 15m pe deasupra unui Airbus A340 al Philipine Airlines, dintre cele care așteptau la decolare. Ținând cont de faptul că în total în cele cinci avioane se aflau circa 1200 de pasageri și că trei dintre avioanele de la sol plecau în zboruri intercontinentale, adică aveau rezervoarele pline cu combustibil, un eventual accident care ar fi implicat cel puțin trei, dacă nu chiar patru avioane (Air Canada și cel puțin două avioane de la sol) ar fi fost o catastrofă de neimaginat. Vor trece câteva luni până la clarificarea contextului în care piloții Air Canada au greșit atât de flagrant și de neînțeles procedura de aterizare. Întâi pentru că luminile pistei de aterizare sunt complet diferite și mult mai puternice decât cele ale căii de rulare, deci cele două nu pot fi confundate. Apoi pentru că înșiși piloții Air Canada au constatat că ceva este în neregulă, cerând turnului o nouă confirmare a permisiunii de aterizare, pentru că au văzut lumini în mișcare pe ceea ce credeau ei că este pista.

Înregistrarea discuțiilor dintre piloți și turnul de control este însă remarcabilă prin calmul impecabil al piloților și mai ales al controlorului de trafic, atât în timpul incidentului, cât și imediat după. Deși cu toții realizează imediat gravitatea situației, fără să se piardă, controlorul de trafic emite ordine scurte și explicații calme, păstrând situația sub control în momentul maxim de criză.

Așadar, controlori de trafic aerian profesioniști la San Francisco. Dăm timpul înapoi cu exact șase ani și rotim globul cu 146 de grade. Ajungem la Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni) în ziua de 11 iulie 2011. Un scenariu întrucâtva similar celui de la San Francisco. Un avion Airbus A320 al Aegean Airlines așteaptă pe calea de rulare TWY A permisiunea de intra pe pista O8R în vederea decolării. În acel moment se afla în aterizare pe aceeași pistă un avion A320 Lufthansa. Controlorul de trafic îi transmite pilotului Aegean un mesaj confuz, respectiv că trebuie să aștepte până la trecerea traficului, după care va primi permisiunea de intrare pe pistă. Confuzia apare din faptul că pilotul Aegean consideră drept „trafic” doar avionul Lufthansa deja în curs de aterizare și mai mult consideră că deja a primit permisiunea de acces pe pistă după ce avionul Lufthansa o va fi părăsit. În același timp controlorul de trafic din turnul de la Otopeni prin „trafic” se referise inclusiv la avionul B737 Tarom care urma să aterizeze imediat după A320-ul Lufthansa. Din cauza confuziei, de îndată ce avionul Lufthansa a părăsit pista, fără o altă autorizare explicită pe care pilotul Aegean a considerat că a primit-o anterior, avionul A320 al companiei grecești pătrunde pe pistă și se aliniază pentru decolare.

Acela este momentul în care controlorul din turnul de la Otopeni (Romatsa, dacă vă aduceți aminte) se pierde pur și simplu și se concentrează eronat pe oprirea rulării avionului grecesc. Numai că acesta era deja pe pistă, iar spre el se îndrepta oricum avionul Tarom. Trec 13 secunde extrem de prețioase până când avionul Tarom primește în sfârșit comanda salvatoare „Tarom, go-around!”. Ulterior incidentului, în comunicarea cu avionul Aegean Airlines controlorul Romatsa este pierdut și își găsește greu cuvintele. Și asta după ce începuse comunicarea în momentul de maxim al crizei cu profund „proceduralul” și autentic „engelezescul” – limba aviației comerciale internaționale – „Aoleu!”

Diferența de profesionalism dintre cele două înregistrări este cât distanța dintre București și San Francisco, așa că nu e nimic de comentat. Dar merită însă comentată diferența dintre salariile celor doi controlori. Mai precis un controlor de trafic din turnul de la San Francisco are un salariu net de $4800 / lună, în vreme ce un controlor de trafic Romatsa din turnul de control de la Otopeni are un salariu net de 7000 EUR / lună. Dublu, dacă ținem cont și de cursul valutar, sau chiar de 6-7 ori mai mare dacă ținem cont și de costul vieții mult mai mic de la București.

Mai țineți minte cum voiau sindicaliștii Romatsa să saboteze minivancața românilor de la începutul lui iunie, miza fiind un bonus în valoare cât o casă primită la pensionarea anticipată de către fiecare controlor de trafic aerian de la Romatsa? Ei bine, așa ceva controlorul de trafic de la San Francisco nu poate nici măcar să viseze că va primi vreodată.

Și la final un bonus: mai țineți minte accidentul de la Fântâna Miorița de acum doi ani, cel care doar printr-un noroc nu a fost fatal? Șoferul excesiv de nervos al Volkswagen-ului Touareg era controlor de trafic aerian la Romatsa, instituția aceea în care numai cei mai competenți și mai rezistenți la stres ajung să fie controlori de trafic aerian. De asta și merită salarii de 2 ori mai mari decât judecătorii, de 3 ori mai mari decât piloții și de 6 ori mai mari decât medicii.

Articolul a fost publicat pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vai de mine cit cistiga un controlor de trafic aerian da stati sa va intrebati cita raspundere sta pe umerii lui ? Nu va intrebati .Stam doar sa judecam .In caz de ceva el raspunde primul cu capul .Daca ei nu ar fi cite accidente s-ar intimpla .Iti trebuie nervi de otel pentru un asemenea job asa sa stiti .In miinile lor si ale pilotilor stau vietile noastre in avion .Asa ca nu va mai mirati nu mai birfiti nu mai fiti gica contra .
    • Like 0
  • Articolul este corect. Salariile de pe Glassdoor sunt brute. Autorul compara net cu net cu brut cu net. Deci este corect!
    • Like 0
  • Claudiu check icon
    Ultimul meu comentariu nu a fost afisat. Nu mi s-spus nici de ce. In aceste conditii va rog sa stergeti contul meu de pe situl dv. Va multumesc.
    • Like 0
  • Dan check icon
    Salariile citate pt US sunt incorecte. Biroul American pt Statistica Muncii arata ca in medie, un controlor de trafic aerian castiga in US 122410 USD/an, brut, salariul putand varia de la 66k la 172k. Salariile din RO pt controlori aerieni sunt intre 2000 EUR si 4000 EUR, iar cu sporuri se poate ajunge la 7000. Daca in RO ne este usor sa calculam un salariu net, in US lucrurile stau diferit pt ca fiecare individ isi calculeaza deducerile de taxe. Doar cei mai slabi controlori aerieni din US, probabil rataciti prin Alaska, in vreun sat parasit, castiga 4800USD net, in nici un caz cei din orasele mari.
    • Like 2
  • Ce legătură există între expertiza dumneavoastră şi consideraţiile pe care le faceţi, numai Cel de Sus ştie. Controlorii de trafic din USA au un salariu mediu similar cu cel al profesorilor titulari din universităţile americane medii, la acelaşi nivel cu cu cel al cercetătorilor din laboratoare ştiinţifice. Zona San Francisco nu excelează din acest punct de vedere, dar salariile medii anuale ale controlorilor de trafic din zonă se ridică la niveluri situate în jurul valorii $85000-$90000. Ţinând cont de responsabilităţi şi de complexitatea problemelor ridicate de traficul aerian modern, este de înţeles. Deşi analiza incidentului SFO e departe de finalizare, dumneavoastră aţi decis deja: piloţii avionului Air Canada sunt cei care au greşit grav. Credeam că până şi directorii IT ai firmelor londoneze trebuie să aştepte răbdători rezultatele analizelor FAA. Despre claritatea exprimării şi lumini (altele decât cele ale pistelor de aterizare), Mark Twain avea o zicere: “The difference between the almost right word and the right word is really a large matter. ’tis the difference between the lightning bug and the lightning.” Poate că ar fi mai bine să scrieţi despre ceea ce faceţi în fiecare zi.
    • Like 1
  • Am stat și ascultat de ceva ori convorbirea cu ATC și nu a reieșit de nicăieri că după aterizarea avionului Lufthansa, avionul Aegean se poate alinia pe pista pentru decolare. Deci indicația ATC nu a fost incorectă. Se fac eforturi constante și remarcabile pentru a se implementa tipologii de comunicare ce să nu lase loc la confuzii și totuși acestea se întâmplă.
    As remarcă 2 lucruri însă. Calitatea mediocră a limbii engleze vorbite de controlorului de pe OTP. Al doilea nesiguranța și bâlbâiala acestuia în momentul în care își da seama de situatie: "aoleu","excuse me",șamd. Exact astea sunt momentele cand oamenii astia isi justifică salariile. Asta arată cum în societatea noastră, chiar și în cele mai pretențioase meserii, amatorismul este o prezenta constantă. Nu o regulă, dar există într-o măsură îngrijorătoare. Să ne amintim de pilotul prins la Londra băut la manșa, sa ne amintim de chirurgi ca și Ciomu și lista este lunga de tot.
    Cat despre discuția cu salariile, mi se pare tendențioasa și nedocumentată. E greu sa compari mere cu pere : viata la SF cu cea de la București. Iar valoarea salariilor în state este clar peste ce se speculează în articol. Bine peste. Am avut șansa să cunosc un ATC din State și fără spun sumă este , are 6 cifre, la un aeroport cu jumătate traficul SFO.
    • Like 2
    • @ Republican
      puteti sa mergeti pe liveatc.net si sa ascultati comunicatiile. Cautati LROP daca vreti Otopeni.
      • Like 0
  • Halucinante comentariile. Am căutat și pe Google să văd cât de ieftină e viața la San Francisco. Am căutat exact așa: rent apartment san francisco. Si ce sa vezi, 2.797 USD for one bedroom. Pă băi nene, la noi, în București cu 500 USD stai la două camere prin centru. Mai departe, cât costă Levis, nu mă interesează, îmi iau blugi de la C A si Wikikiki că ăsta e nivelul în RO, astea sunt magazinele din orice mall. Hai si Zara.
    • Like 1
  • Articolul poate fi catalogat ca si tendentios si inexact. Salariul unui controlor in San Francisco , in medie , este de 142 500 usd pe an. Acesta este salariul de baza, la care se aduga cateva mii de usd , lunar, ca sporuri. Asta ar veni 11.875 usd pe luna, salariu de baza, mediu. Nicidecum 4800, precum afirmi. Deci nu dezinforma lumea. Uite si link-ul, drept dovada https://www.glassdoor.com/Salary/FAA-Air-Traffic-Controller-San-Francisco-Salaries-EJI_IE13505.0,3_KO4,26_IL.27,40_IM759.htm .
    Iar daca ne mai povestesti ca viata e mai ieftina in Bucuresti, esti chiar rupt de realitate. Un galon de benzina la ei costa cat un litru la noi. Ca sa nu mai vorbim de case, mancare, haine, etc. In Bucuresti am cumparat o pereche de Levi's cu 480 ron, iar in USA cu 60 USD , adica la fix jumatate pretul. Si mai am mari indoieli asupra faptului ca un controlor de la turnul Otopeni castiga 7000 eur pe luna ! Citesc Republica pentru ca mi se pare realista si neutra, insa articolul acesta s-ar putea sa imi schimbe opinia. Respect si consideratie tuturor celorlalti contributori. Situatia de trefic nu o discutam pentru ca nu esti in masura sa o analizezi. Asta o fac expertii de la CIAS. Cand este cazul , doar. Aici nu a fost. Punct. Ba nu-i punct, e virgula. Mari semne de intrebare imi pune faptul ca ataci ROMATSA si controlorii de trafic, acum, in 2017 , cu un eveniment petrecut in 2011 ! Si ajungi la vesnica tema a salarizarii de fapt nebugetate. Suna a tema data de cineva, cel putin pentru mine.
    • Like 5
    • @ Marian Filip
      Si d-voastra folositi date inexacte- salariul mediu national al unui controlor de aer in SUA este $129, 963.
      In San Francisco este cu 30% mai mic, deci $90,968 pe an, aprox $7800 pe luna. Precizez inca o data salariu mediu. Deci avand in vedere rata de schimb ai nostri castiga mai bine si in niciun caz nu platesc chirie lunar $3000 pe 2 camere.
      Dar poate era mai bine daca autorul compara salariile controlorilor de la Otopeni cu cele ale colegilor lor din UE.
      Ai nostri castiga mai mult chiar si decat cei de la aeroportul Heathrow din Londra, cel mai aglomerat aeroport din Europa ! Si da, romanii ajung si la 7000 euro net pe luna!
      https://www.glassdoor.com/Salaries/san-francisco-air-traffic-controller-salary-SRCH_IL.0,13_IM759_KO14,36.htm

      http://www.economica.net/greva-la-romatsa-controlorii-de-trafic-de-la-otopeni-castiga-mai-mult-decat-cei-de-la-heathrow-londra-la-un-trafic-aerian-de-patru-ori-mai-mic_138531.html

      Vreti sa spuneti ca mancarea, casele si hainele sunt mai ieftine in SUA decat in Romania?! Poate in vise. Sigur ca puteti cumpara Levi's si cu $30 si la Botosani si la San Francisco, dar mai mult ca sigur ca sunt facuti in Bangladesh sau cine mai stie pe unde...
      • Like 0
    • @ dordetine
      Si sursa dumitale de informatii este tot glassdoor.com ca si a lui Marian Filip. De unde stii ca sursa dumitale e mai "corecta" decat sursa dumnealui ?
      Si eu am gasit alte vreo 2 surse cu valori apropiate de ce spuneti amandoi.

      Insa ceea ce era esential de observat aici era cu totul altceva. In vreme ce suma pe care o vehiculezi d-ta este relativ apropiata de suma celuilalt coleg de forum (deci nu aveai motiv de contrazicere doar de dragul contrazicerii, a catorva dolari in plus sau in minus), suma postata de autorul articolului (4800/luna) este muuuult pe langa realitate, si deci acest lucru trebuia observat. Anume ca autorul nu s-a documentat suficient de serios inainte de a se apuca de scris.

      Sigur ca internetul suporta multe prostii, oricine posteaza tot felul de imbecilisme. Faptul ca a zis unul pe un site ceva nu inseamna ca e si adevarat. De aceea atunci cand scrii articole, un cod deontologic minimal de profesionalism impune:
      - documentarea din cel putin 3 surse independente

      Pe vremea cand se facea jurnalism serios si cu oameni seriosi, chiar asa era si catalogata informatia culeasa pentru articole:
      - zvon daca e o singura sursa
      - plauzibila daca sunt 2 surse independente
      - se accepta ca certa daca erau cel putin 3 surse.

      Acum insa toti trepadusii scriu articole. Ne revine noua cititorilor responsabilitatea sa filtram informatiile corecte.
      • Like 2
  • mai omule, faci atatea lucruri bune prin "construim romania", insa nu ti-ai schimbat unele naravurile cu acest articol. ca pe skyscrapercity:) greseala e greseala, doar ca la nivel de online induci in mintea oamenilor ca romatsa e varza, ca asa-s toti acolo. daca vrei tu sa fi un om care arata ce e corect, in articolul tau puteai sa balansezi exemplele negative si cu situatii uzuale tot la limita rezolvate de oamenii astia de care noi nu avem habar prea des. ca doar asta le e meseria ma gandesc. parca angajatii de rand erau cei care blamau conducerea ca e politica si ca si-ar dori sa fie doar profesionisti in randurile lor. nimeni nu e perfect si astept cu interes de la tine un articol decent
    • Like 6
  • Aoleo, I'm so sorry! Convorbiri standard ATC in momente de criza... Se vede ca are un nod in gat si ca nu are exercitiul acestei situatii iesite din comun. In ce priveste salariile, atata timp cat ROMATSA are regim special, buget propriu - sa le dea. Nu stiu cum era pe vremuri, dar acum testele sunt foarte greu de trecut pentru a ajunge controlor de trafic, iar concurenta strasnica. Prefer sa stiu ca sunt multumiti si bine platiti, caci viata noastra ca pasageri depinde foarte mult si de ei, nu doar de piloti. Pilosi si impostori sunt si au fost peste tot unde sunt bani multi la stat.
    • Like 4
    • @ Furati Mai Cu Spor
      Claudiu check icon
      Din cite stiu Romatsa este o companie de familie. Despre ce concurenta vorbesti?
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult