7 iulie 2017 a fost în cel mai propriu sens al expresiei la cinci secunde de a deveni ziua celei mai negre tragedii din întreaga istorie a aviației comerciale mondiale. În timpul procedurii de aterizare pe Aeroportul Internațional San Francisco (SFO) din motive încă neclare, piloții zborului Air Canada 759, un Airbus 320 cu o capacitate de 146 de locuri, au aliniat avionul nu cu pista 28R pe care fuseseră autorizați să aterizeze, ci cu calea de rulare paralelă pistei pe care alte patru avioane așteptau să decoleze după aterizarea zborului Air Canada. Din nou în cel mai propriu sens al noțiunii de „ultimul moment”, controlorul de trafic din turnul SFO, alertat și de piloții avioanelor care așteptau să decoleze, a realizat pericolul și a transmis zborului Air Canada comanda scurtă: „Air Canada, go-around!”. Adică i-a ordonat abandonarea aterizării și urcarea imediată la un nivel sigur pentru a intra ulterior într-o nouă procedură de aterizare.
Recent a fost publicată o animație care reconstituie evenimentul pe baza datelor exacte de zbor și arată că avionul Air Canada a trecut la doar 15m pe deasupra unui Airbus A340 al Philipine Airlines, dintre cele care așteptau la decolare. Ținând cont de faptul că în total în cele cinci avioane se aflau circa 1200 de pasageri și că trei dintre avioanele de la sol plecau în zboruri intercontinentale, adică aveau rezervoarele pline cu combustibil, un eventual accident care ar fi implicat cel puțin trei, dacă nu chiar patru avioane (Air Canada și cel puțin două avioane de la sol) ar fi fost o catastrofă de neimaginat. Vor trece câteva luni până la clarificarea contextului în care piloții Air Canada au greșit atât de flagrant și de neînțeles procedura de aterizare. Întâi pentru că luminile pistei de aterizare sunt complet diferite și mult mai puternice decât cele ale căii de rulare, deci cele două nu pot fi confundate. Apoi pentru că înșiși piloții Air Canada au constatat că ceva este în neregulă, cerând turnului o nouă confirmare a permisiunii de aterizare, pentru că au văzut lumini în mișcare pe ceea ce credeau ei că este pista.
Înregistrarea discuțiilor dintre piloți și turnul de control este însă remarcabilă prin calmul impecabil al piloților și mai ales al controlorului de trafic, atât în timpul incidentului, cât și imediat după. Deși cu toții realizează imediat gravitatea situației, fără să se piardă, controlorul de trafic emite ordine scurte și explicații calme, păstrând situația sub control în momentul maxim de criză.
Așadar, controlori de trafic aerian profesioniști la San Francisco. Dăm timpul înapoi cu exact șase ani și rotim globul cu 146 de grade. Ajungem la Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni) în ziua de 11 iulie 2011. Un scenariu întrucâtva similar celui de la San Francisco. Un avion Airbus A320 al Aegean Airlines așteaptă pe calea de rulare TWY A permisiunea de intra pe pista O8R în vederea decolării. În acel moment se afla în aterizare pe aceeași pistă un avion A320 Lufthansa. Controlorul de trafic îi transmite pilotului Aegean un mesaj confuz, respectiv că trebuie să aștepte până la trecerea traficului, după care va primi permisiunea de intrare pe pistă. Confuzia apare din faptul că pilotul Aegean consideră drept „trafic” doar avionul Lufthansa deja în curs de aterizare și mai mult consideră că deja a primit permisiunea de acces pe pistă după ce avionul Lufthansa o va fi părăsit. În același timp controlorul de trafic din turnul de la Otopeni prin „trafic” se referise inclusiv la avionul B737 Tarom care urma să aterizeze imediat după A320-ul Lufthansa. Din cauza confuziei, de îndată ce avionul Lufthansa a părăsit pista, fără o altă autorizare explicită pe care pilotul Aegean a considerat că a primit-o anterior, avionul A320 al companiei grecești pătrunde pe pistă și se aliniază pentru decolare.
Acela este momentul în care controlorul din turnul de la Otopeni (Romatsa, dacă vă aduceți aminte) se pierde pur și simplu și se concentrează eronat pe oprirea rulării avionului grecesc. Numai că acesta era deja pe pistă, iar spre el se îndrepta oricum avionul Tarom. Trec 13 secunde extrem de prețioase până când avionul Tarom primește în sfârșit comanda salvatoare „Tarom, go-around!”. Ulterior incidentului, în comunicarea cu avionul Aegean Airlines controlorul Romatsa este pierdut și își găsește greu cuvintele. Și asta după ce începuse comunicarea în momentul de maxim al crizei cu profund „proceduralul” și autentic „engelezescul” – limba aviației comerciale internaționale – „Aoleu!”
Diferența de profesionalism dintre cele două înregistrări este cât distanța dintre București și San Francisco, așa că nu e nimic de comentat. Dar merită însă comentată diferența dintre salariile celor doi controlori. Mai precis un controlor de trafic din turnul de la San Francisco are un salariu net de $4800 / lună, în vreme ce un controlor de trafic Romatsa din turnul de control de la Otopeni are un salariu net de 7000 EUR / lună. Dublu, dacă ținem cont și de cursul valutar, sau chiar de 6-7 ori mai mare dacă ținem cont și de costul vieții mult mai mic de la București.
Mai țineți minte cum voiau sindicaliștii Romatsa să saboteze minivancața românilor de la începutul lui iunie, miza fiind un bonus în valoare cât o casă primită la pensionarea anticipată de către fiecare controlor de trafic aerian de la Romatsa? Ei bine, așa ceva controlorul de trafic de la San Francisco nu poate nici măcar să viseze că va primi vreodată.
Și la final un bonus: mai țineți minte accidentul de la Fântâna Miorița de acum doi ani, cel care doar printr-un noroc nu a fost fatal? Șoferul excesiv de nervos al Volkswagen-ului Touareg era controlor de trafic aerian la Romatsa, instituția aceea în care numai cei mai competenți și mai rezistenți la stres ajung să fie controlori de trafic aerian. De asta și merită salarii de 2 ori mai mari decât judecătorii, de 3 ori mai mari decât piloții și de 6 ori mai mari decât medicii.
Articolul a fost publicat pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
As remarcă 2 lucruri însă. Calitatea mediocră a limbii engleze vorbite de controlorului de pe OTP. Al doilea nesiguranța și bâlbâiala acestuia în momentul în care își da seama de situatie: "aoleu","excuse me",șamd. Exact astea sunt momentele cand oamenii astia isi justifică salariile. Asta arată cum în societatea noastră, chiar și în cele mai pretențioase meserii, amatorismul este o prezenta constantă. Nu o regulă, dar există într-o măsură îngrijorătoare. Să ne amintim de pilotul prins la Londra băut la manșa, sa ne amintim de chirurgi ca și Ciomu și lista este lunga de tot.
Cat despre discuția cu salariile, mi se pare tendențioasa și nedocumentată. E greu sa compari mere cu pere : viata la SF cu cea de la București. Iar valoarea salariilor în state este clar peste ce se speculează în articol. Bine peste. Am avut șansa să cunosc un ATC din State și fără spun sumă este , are 6 cifre, la un aeroport cu jumătate traficul SFO.
Iar daca ne mai povestesti ca viata e mai ieftina in Bucuresti, esti chiar rupt de realitate. Un galon de benzina la ei costa cat un litru la noi. Ca sa nu mai vorbim de case, mancare, haine, etc. In Bucuresti am cumparat o pereche de Levi's cu 480 ron, iar in USA cu 60 USD , adica la fix jumatate pretul. Si mai am mari indoieli asupra faptului ca un controlor de la turnul Otopeni castiga 7000 eur pe luna ! Citesc Republica pentru ca mi se pare realista si neutra, insa articolul acesta s-ar putea sa imi schimbe opinia. Respect si consideratie tuturor celorlalti contributori. Situatia de trefic nu o discutam pentru ca nu esti in masura sa o analizezi. Asta o fac expertii de la CIAS. Cand este cazul , doar. Aici nu a fost. Punct. Ba nu-i punct, e virgula. Mari semne de intrebare imi pune faptul ca ataci ROMATSA si controlorii de trafic, acum, in 2017 , cu un eveniment petrecut in 2011 ! Si ajungi la vesnica tema a salarizarii de fapt nebugetate. Suna a tema data de cineva, cel putin pentru mine.
In San Francisco este cu 30% mai mic, deci $90,968 pe an, aprox $7800 pe luna. Precizez inca o data salariu mediu. Deci avand in vedere rata de schimb ai nostri castiga mai bine si in niciun caz nu platesc chirie lunar $3000 pe 2 camere.
Dar poate era mai bine daca autorul compara salariile controlorilor de la Otopeni cu cele ale colegilor lor din UE.
Ai nostri castiga mai mult chiar si decat cei de la aeroportul Heathrow din Londra, cel mai aglomerat aeroport din Europa ! Si da, romanii ajung si la 7000 euro net pe luna!
https://www.glassdoor.com/Salaries/san-francisco-air-traffic-controller-salary-SRCH_IL.0,13_IM759_KO14,36.htm
http://www.economica.net/greva-la-romatsa-controlorii-de-trafic-de-la-otopeni-castiga-mai-mult-decat-cei-de-la-heathrow-londra-la-un-trafic-aerian-de-patru-ori-mai-mic_138531.html
Vreti sa spuneti ca mancarea, casele si hainele sunt mai ieftine in SUA decat in Romania?! Poate in vise. Sigur ca puteti cumpara Levi's si cu $30 si la Botosani si la San Francisco, dar mai mult ca sigur ca sunt facuti in Bangladesh sau cine mai stie pe unde...
Si eu am gasit alte vreo 2 surse cu valori apropiate de ce spuneti amandoi.
Insa ceea ce era esential de observat aici era cu totul altceva. In vreme ce suma pe care o vehiculezi d-ta este relativ apropiata de suma celuilalt coleg de forum (deci nu aveai motiv de contrazicere doar de dragul contrazicerii, a catorva dolari in plus sau in minus), suma postata de autorul articolului (4800/luna) este muuuult pe langa realitate, si deci acest lucru trebuia observat. Anume ca autorul nu s-a documentat suficient de serios inainte de a se apuca de scris.
Sigur ca internetul suporta multe prostii, oricine posteaza tot felul de imbecilisme. Faptul ca a zis unul pe un site ceva nu inseamna ca e si adevarat. De aceea atunci cand scrii articole, un cod deontologic minimal de profesionalism impune:
- documentarea din cel putin 3 surse independente
Pe vremea cand se facea jurnalism serios si cu oameni seriosi, chiar asa era si catalogata informatia culeasa pentru articole:
- zvon daca e o singura sursa
- plauzibila daca sunt 2 surse independente
- se accepta ca certa daca erau cel putin 3 surse.
Acum insa toti trepadusii scriu articole. Ne revine noua cititorilor responsabilitatea sa filtram informatiile corecte.