Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

S-ar schimba România dacă într-un domeniu crucial s-ar pune o simplă întrebare: „Te rog să ne acorzi 3 minute din timpul tău pentru evaluarea celei mai recente vizite”?

Medic - Profimedia

Foto: Canadian Press/ Shutterstock Editorial/ Profimedia

Aș spune că noi românii suntem experți în a arunca cu piatra. Nimic nu ne convine. Dar trebuie să recunoaștem că a privi o situație cu ochi critic și a gândi constructiv, a veni cu un plan de acțiune, sunt singurele soluții pentru a evolua.

Rolul acestui articol nu este de a arăta cu degetul spre lipsurile din sistemul medical mioritic, pentru că a le enumera încă o dată nu aduce niciun folos, ci de a reflecta asupra posibilităților de dezvoltare, în speranța că cei implicați în proces vor împrumuta din idei sau poate chiar vor constitui un punct de unitate spre construirea unui viitor mai bun.

Citește și:

Criza sanitară care ne-a luat prin surprindere a arătat din nou, ca și în cazul Colectiv, cât de presantă e nevoia de investiții strategice și management inteligent în sistemul medical de stat.

Nu sunt medic și nici expert în actul medical. De fapt, sunt (din când în când) pacient și full-time designer, așa că voi analiza situația actuală folosindu-mă de insight-urile și instrumentele care îmi sunt mie la îndemână și care funcționează cu mare succes în proiectele destinate mediului de business. De altfel, singura perspectivă prin care putem privi în 2020 acest domeniu este cea a beneficiarului. Chiar dacă vorbim de un sistem de stat, nu privat, întrebarea este aceeași: îndeplinește el nevoile publicului țintă? Dacă răspunsul este nu, e nevoie de schimbări majore.

Îmi dau seama ca vorbim de un mecanism extrem de complex, cu multe neajunsuri, dar care poate beneficia de îmbunătățiri semnificative. Iată propunerile mele:

Implicarea pacienților în design-ul sistemului medical.

Toate metodologiile de lucru moderne prezintă utilizatorul ca fiind punctul de plecare în orice cercetare. În cazul nostru, este vorba de pacient, să ne concentrăm pe nevoile și așteptările lui și ale familiei apropiate.

Care sunt întrebările pe care și le pune pacientul, unde caută informație, care îi sunt îngrijorările sau unde caută suport. Prin simple discuții cu pacienții, cu diverse profiluri și cu diverse afecțiuni vom găsi cu siguranță enorm de multe zone de îmbunătățit atât în calitatea actului medical cât și a serviciilor conexe.

Maparea traseului pacientului.

În domeniul User Experience noi folosim ceea ce se numește - Customer Journey Mapping. Mai exact, în cazul traseului unui pacient, construim ca o hartă ce cuprinde toate etapele prin care trece, fie că vorbim de simple simptome, modul în care programează o vizită la un doctor, consultul sau intervenția medicală, tratament și post-tratament.

În fiecare dintre aceste etape pacientul intră în contact cu anumite entități - fie că este vorba de o programare telefonică, o aplicație digitală, interacțiunea cu medicul, personalul de pe ambulanță, farmacistul sau un reprezentant al Casei Naționale de Sănătate .

Contactul dintre pacient și entități vine însoțit de o serie întreagă de întrebări, fluxuri, proceduri, unele mai simple, altele extrem de complicate. Maparea acestor interacțiuni va crea lumină în rândul celor implicați în proces, eliminare de pași redundanți, evidențierea lacunelor, respectiv optimizarea relației dintre pacient și sistemul medical. 

Deschiderea către feedback.

De la realizarea unei comenzi de cumpărături online, până la experiența de turist într-un mare lanț hotelier, în orice serviciu în care se dorește evoluția, la finalul interacțiunii ești întrebat cum apreciezi experiența cu produsul sau serviciul respectiv. Feedback-ul nu trebuie privit ca o ocazie de a lua o notă proastă, ci ca una de a învăța ceva valoros pentru a progresa, iar asta ar trebui să urnească și sistemul medical de stat.

Această practică este des întâlnită la clinicile private și ar putea să sune chiar așa: “Dragă X, părerea ta ne ajută să aflăm dacă ce facem este bine și dacă ne ridicăm la nivelul așteptărilor tale. Te rog să ne acorzi 3 minute din timpul tău pentru evaluarea celei mai recente vizite”. Poate fi un email cu un formular, poate să fie un apel telefonic, important este să captezi feedback-ul.

Desigur, captarea lui nu este suficientă. Rezultatele trebuie analizate, respectiv luate măsuri acolo unde este cazul. Confruntarea rezultatelor cu indicatori de performanță ar aduce plus valoare întregului sistem.

Inspirarea din modelele internaționale de succes.

În business noi numim acest pas analiza competiției. Vrei să vezi restul pieței cum se prezintă pentru a înțelege care sunt punctele tale forte și cele slabe, vrei să identifici cum te raportezi la restul pieței.

Ca și în business, cred că și sistemul medical ar trebui să se uite la modelele de succes din lume în ideea de a învăța de la ele și de a copia de acolo de unde este cazul. Sigur, statul român nu are puterea financiară comparabilă cu Germania, Elveția sau Suedia, dar cu siguranță putem să împrumutăm din modul în care ei tratează pacientul, metode de organizare internă, proceduri de lucru, și să le transformăm în standarde pentru spitalele noastre.

Sunt atât de multe lucruri ce pot fi optimizate, probabil chiar fără costuri suplimentare, ci doar prin deschidere și dorința de a face ceva constructiv.

Deschiderea către mediul antreprenorial.

În țări precum Suedia sau UK există acceleratoare si evenimente de tip hackaton în care echipe mai mult sau mai puțin formate sunt conectate la problemele cu care sistemele respective se confruntă în încercarea de a găsi soluții inovative.

Cunosc mai multe companii mari ce operează în zona de IT pentru sistemele medicale internaționale, atât în Brașov, cât și în Cluj, și care cu siguranță au know-how și experiență în a construi soluții performante și robuste și pentru România.

Nici un sistem de stat nu poate gestiona totul fără suport din afară, este însă nevoie de transparență și dorința de a face pentru a avea rezultate.

Construirea unei echipe de inovare.

Strategia presupune a face o punte între unde ne aflăm acum și unde vrem să ajungem în viitor. Înseamnă a scoate capul din avalanșa de probleme operaționale și să avem o viziune pe termen mediu și lung.

În companiile care chiar sunt dedicate inovației, există echipe multidisciplinare cu rolul de a guverna etapele menționate mai sus. Se uită la procesele existente, capabilitățile interne, dar și la trendurile tehnologice din piață sau posibili parteneri în mediul antreprenorial.

Un exemplu de succes în ceea ce privește inovația în sistemul medical îl reprezintă NHS Improvements (improvement.nhs.uk), divizia de inovare din cadrul sistemului medical britanic, al cărui rol este de a construi o viziune și un plan pe termen lung (5 ani).

Inovarea în sectorul medical nu se poate baza doar pe cadrele medicale. În ziua de azi, medicina este ceva mult mai complex și mai interconectat și presupune experți în domenii precum: IT & tehnologie, robotică, design & service design, arhitectură, cercetare de piață sau project management. Practicile de co-creare, centrate pe utilizator ar trebui să ofere valoare în special cetățenilor și sectorului medical public pentru o dezvoltare sustenabilă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    In Romania nu se va schimba niciodata nimic. Nimic fundamental.
    • Like 0
  • primul pas pt rezolvarea problemelor din sistemul medical nu cred ca e sa propunem solutii de genul aratat. acest tip de solutii apar natural intr-o societate evoluata. trebuie sa impingem mai intai societatea inainte. apoi venim cu solutii. ce propuneti dvs e aplicabil unei nise de populatie ce intelege ce inseamna insight, mapare, customer. prin acest limbaj anglo-elitist dvs discriminati pe baba leana de parca ea nu ar trebuii sa beneficieze de sistemul avansat medical. dupa mine as propune o concurenta pe piata asigurarilor medicale. cu multi ani in urma cineva a propus despartirea de sistemul medical asistat de stat prin implementarea sistemului de asigurari. si acolo s-au oprit lucrurile. daca ca societate am pornit pe aceasta cale de dreapta, cu asigurari etc... nu putem continua folosii sisteme sociale, socialiste, populiste.etc. trebuie reluata reforma in sanatate acolo unde s-a oprit. aplicarea unui design corect pe o tehnologie bipolara si antagonica va produce efecte pozitive minore. ce observ e ca o intreaga generatie exasperata de ineficienta politica crede ca implementarea unor tehnologii noi va imbunatatii lucrurile. asta e misleading. o tehnologie noua are efect maxim pe un sistem la fel de avansat. iar o tehnologie noua nu va evolua un sistem. deci intorcandu-ne la reforma cu asigurarile, urmatorii pasi erau concurenta sistemelor private de sanatate cu sistemul de stat. concurenta duce la imbunatatirea calitatii serviciilor. daca muncitorul poate sa isi divizeze cota de asigurare de sanatate intre stat si privat, printr-un mecanism strict personal, el va canaliza fonduri catre acel sistem ce raspunde cel mai bine nevoilor sale. fie stat fie privat. acel sistem ce va capta cel mai mult capital va venii a designerul cel mai bun si va achizitiona cea mai performanta tehnologie. practic ce propuneti dvs in societate, prin concurenta se va face ofertare. asta deosebeste sistemul stangist, asistat, provoluntariat, mereu sub lupa criticilor de sistemul de dreapta ce produce valori si efecte numai in conditii investitionale.
    designul bun implemntat in socialism are efect initial poate mare dar nu produce recurenta financiara deoarece e abonat mereu la taxa publica obligatorie.
    designul bun implementat in capitalism (piata libera) se vinde prin el insusi. capitalul obtinut demarand imediat cercetare pt descoperirea unui alt design si mai performant. sa zic asa sistemul de dreapta furnizeaza feedback mai rapid designului, pe cand cel de stanga nu. stanga mereu asteapta cineva sa se sature de saracie si sa inventeze un miracol ce poate aduce socialismul pe linia de plutire. solutia e la privatizarea sistemului medical. mentinerea lui sub tutela statului al transforma intr-o parghie politica. din pacate noile oferte politice tot un socialism mai putin impovarator ne propun. ma refer la usr clar. dar asta e.
    • Like 0
  • Cam sofisticat pt cei cu mai putina scoala! In R problema e marea diferenta de comportament cu pacientul intre public si privat! Majorarea fantasmagorica a salariilor pers medicat a inrautatit relatia cu pacientul care e mai pasat acum ca inainte pentru ca medicul nu mai are chef de munca!
    • Like 0
  • Perfect adevarat ce se scrie in articol.
    • Like 0
  • Nu vad etapa "plicul" in acest articol...
    Cu asta as incepe.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult