Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Eșecul” de a ajunge într-o școală de cartier

Majoritatea discuțiilor dintre câțiva părinți care se întâlnesc ajung, indiferent de unde încep, în același punct: la școală. „Noi o să îl înscriem la școala din cartier de care aparținem. Mi s-a părut cât de cât ok”, zic în treacăt și primesc la schimb o întrebare: „Și ce faci dacă, după aia, ajunge la un liceu din Titan?”. „Păi un liceu din Titan am terminat și eu...”, încerc să parez și îmi opresc privirea într-o alta, informată și precaută, care spune cam așa: „O faci pe riscul tău”. 

Câte discuții despre educație, atâtea injecții cu anxietate pentru părinții din ce în ce mai îngrijorați de viitorul copiilor lor. 

Mai ales o discuție purtată după ce, săptămâna aceasta, au apărut rezultatele la admiterea la liceu: 174 de copii din toată țara au intrat la liceu cu 10 curat media de admitere, care ia în calcul și media anilor de studii. La specializarea mate-info bilingv a Colegiului Național Sfântul Sava din București ultima medie a fost de 9.93, în timp ce la specializarea filologie ultima medie a fost 9,72. Cinci licee din București au avut ultima medie de admitere de peste 9.50, iar mulți părinți, unii ai căror copii nu au ajuns încă nici la clasa pregătitoare, au privit spre acest prag cu disperare.

Într-un sistem de educație în care atâția copii se scufundă de la an la an, cele câteva licee de elită din țară sunt văzute drept bărcile înguste de salvare pe care ai da orice să-ți poți urca copilul. Unii dintre ei urcă firesc, prin forțele proprii antrenate cu har de profesori și părinți. Însă nu se întâmplă întotdeauna așa, iar lupta acerbă pentru a ajunge pe una dintre ele îi rănește exact pe cei în numele cărora e dusă.

Ce faci ca să ajungi la barca de salvare? Aproape orice: viză de flotant pentru o școală bună, ritualuri elaborate de curtare a unei doamne bune, meditații peste meditații, presiuni asupra copilului, presiuni asupra profesorilor pentru note mai mari, compromisuri în fața unor nedreptăți flagrante din sistemul educațional pe care nu ai fi dispus să le accepți în alte situații de viață. Dar accepți răul de azi, uneori chiar răul făcut copilului tău, visând la binele de mâine. Un bine care s-ar putea să nu vină nici măcar atunci când copilul intră la liceul visat.

Căutând febril o soluție individuală pentru copiii noștri, seduși de mirajul excepției pe care o reprezintă licee precum cele menționate mai sus, devenim prea singuri pentru a putea să ne coordonăm eforturile, ca societate, înspre schimbarea sistemului de educație.

Potrivit Ministerului Educației, la primele 50 de specializări ale liceelor de top din toată țara, unde s-a intrat cu medii începând de la 9,61, au fost admiși în jur de 2.600 de copii. În total, au depus fișe de înscriere aproape 113.000 de elevi, ceea ce înseamnă că, discutând strict matematic, un absolvent de școală generală din România are cam 23 la mie șanse să intre la una dintre primele 50 de specializări din țară. De la ce medie în sus e garantat succesul în viață, sub care linie începe ratarea? 4, 5, 6? Păreri din alte vremuri. În mentalul întunecat de griji societății românești linia pare că s-a ridicat undeva la 8 și mă întreb dacă eu, cu 8.26 media de admitere la liceu, m-aș afla astăzi sub ea sau deasupra ei. 

Un liceu de cartier nu e incompatibil cu performanța, un liceu de cartier nu înseamnă profesori slabi și elevi cu care nu merită să-ți pierzi timpul. Un liceu de cartier este o mostră de viață obișnuită, iar obișnuit nu înseamnă mizer. 

Atunci când aduci pe lume un copil, șansele, din punct de vedere statistic, sunt ca mai curând să nu ajungă să facă parte dintre cei remarcabili la învățătură, așa cum nici cei mai mulți adulți de astăzi nu s-au făcut cunoscuți prin realizări spectaculoase într-un domeniu sau altul. Să pretinzi rezultate excepționale de la oricine și în orice condiții e o iluzie periculoasă și distrage atenția de la adevărata miză pentru care ar trebui să ne batem cu toții: școli mai bune pentru toți copiii din România. 

Orice copil obișnuit are în alcătuirea lui însușiri remarcabile și poate aduce lumină în jurul lui în orice loc îl poate aduce viața într-un moment sau altul. Cu o condiție: să îi luminăm noi înainte locurile prin care trece cât crește și prinde puteri ca om. De asta trebuie să cerem ca toate școlile și liceele din România, indiferent unde se află, să le ofere copiilor respect și șansa la o educație de calitate. Chiar dacă unele nu scot pe moment absolvenți excepționali din punct de vedere academic nu înseamnă că absolvenții lor nu pot fi oameni excepționali. Chiar dacă unele unități de învățământ pot părea modeste, nu înseamnă că în ele nu se găsesc și profesori înzestrați și implicați. De la aceste școli și licee ar trebui să începem să construim, pornind de la cele mai mărunte lucruri. Poate să-i apreciem pe dascălii buni și să le recunoaștem meritele. Să cerem, cu tact, dar ferm respectarea unor standarde etice și profesionale. Să renunțăm să punem capul în pământ în timp ce pe la urechi ne trec enormități în timpul ședințelor cu părinții. Să ne învățăm copiii să fie respectuoși, dar nu obedienți și să facem foarte clar că îi susținem în fața nedreptăților din școală. Să evităm cu orice preț să îi aruncăm într-o competiție nocivă cu colegii lor.  Altminteri s-ar putea să ne scufundăm cu toții, cu ochii după o iluzorie barcă de salvare. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Va referiti doar la liceu. Eroare. Nebunia incepe din gradinit, cu asa zisele olimpiade prescolare, concursuri stupide de tot felul. Contnua cu invatamantul primar- am aflat ca scoala de langa mine este vestita si vin parinti din Ilfov, se muta in Bucuresti, iau viza de flotant, etc., sa isi poata inscrie copilul aici. Argumentul? Scoala a castigat nu stiu cate olimpiade. Am intrebat: ''Chiar vreti sa va omorati copilul?'' Privirea pe care mi-a aruncat-o mi-a aratat clar cine este criminalul: eu! Ceea ce se intampla cu aceasta competitie aberanta, cu inselarea parintilor privind scolile ''olimpice'', scolile ''geniilor'' etc, incepe foarte devreme, intr-o publicitate concertata, interesata si care are un singur scop: sa distruga copiii, sa distruga umanitatea din ei...dar nu vreau sa mai continui. A facut cineva vreo cercetare privind soarta viitoare a ''geniilor''? Aveti impresia de pilda, ca a lucra cu NASA de la o varsta frageda inseamna altceva decat o sclavie pe viata? Oricum, dintre olimpici, dintre geniali, putini ajung, spre norocul lor, sa lucreze in asemenea fabrici de mezeluri umane. este suficient ca scoala propriu zisa, cea obisnuita, are programe (pardon, curricula) absolut idioate, sfidand legile dezvoltarii psihice, are manuale care se intrec in stupiditate si in aberatii, are profesori care, oricat ar fi de binevoitori si devotati, primesc o instruire deficitara, eronata, inumana chiar, in ceea ce priveste cunoasterea copilului/tanarului dar si munca efectiva de cadru didactic. Pe langa aceste obstacole zilnice, parintii vor sa ridice altele-scoli bune, centrale, elite, etc. Totul se masoara in pozitie sociala si mai ales, bani. Din nou, unde a ramas copilul, unde a ramas omul? Nu se mai vede de padurea ''elitelor''.
    • Like 0
  • E o realitate care spune multe. Spune in primul rand ca e mare nevoie de dascali buni in toate scolile din Romania.Cand ai asemenea profesori si mai vrei si tu sa faci ceva in viata nu mai ai nevoie de meditatii . Dar profesorii si- au pierdut rabdarea sa mai astepte majorarile salariale absolut justificate si atunci, pentru ca nu pot sa doarma sub pod pe ziare, pentru ca nu se pot duce sa le predea elevilor in haine mai mult decat modeste ce nu se compara cu cele ale elevilor si cu stomacul ghioraind de foame , fac in asa fel incat elevii sa fie nevoiti sa ia meditatii, adica predau mai putin , uneori nici macar programa nu o respecta in totalitate.Acesta e modul lor tacit de a se opune acestei societati care pune pe prim plan banul .Nu spun ca fac bine .Spun ca fac tot ce pot sa traiasca onorabil , la nivelul pe care il merita.
    • Like 0
  • pediatrul nostru e de moda veche ce si-a luat prima consultatie doar sa ne explice preventie. La preventie a insistat sa ne zica sa mergem la scoala apropiata de casa, sa mearga copilul zilnic pe jos dus, intors, si ne-a dat argumentul ca un copil dus in masina este un copil ce se imbolnaveste.
    Dupa ani confirm ce spune pediatrul: cele 10-15min de tzopait pana la scoala prind bine. Ne intalnim cu colegi pe drum, la iesire mai ramanem o parte in parc, seri in pijama organizam usor, la playdate adhoc raspund numai cei ce stau in apropiere, aprox. juma de clasa.
    Eu vin tot de la scoala de cartier. In clasa a7a juma de clasa nu stia tabla inmultirii. Am intrat la cea mai buna clasa din cel mai bun liceu din oras (norocul meu ca era cel mai apropiat de casa) si a fost o cadere mare pt mine: din eleva de 10 am juns eleva de 7, apoi am urcat la niveluld e 8-9. Nu am recuperat niciodata lacunele la gramatica, si nici la cele de limbi straine.
    • Like 1
  • check icon
    Transilvăneanul numește prostia asta cu un singur cuvânt, unul care cuprinde tot, de la orgoliul prostesc până la lipsa de înțelegere a relației trecut/prezent/viitor, îi zice adică FALĂ!
    Și, credeți-mă, nu-i de bine!
    • Like 1
  • Foarte adevarat!Cu sacrificii de toate felurile parintii se lupta pt un liceu bun!Parte pt viitoare reusite,parte pt lauda in fata prietenilor.Si apoi incepe chinul!Copilul trebuie sa faca eforturi care adesea il depasesc,pt ca sa reziste,locuinta e in celalalt capat al orasului si jumatate de zi ,elevul si o petrece prin mijl. de transport in comun!Parintele spera ca va face o pauza la meditatii,dar informatica si fizica sunt grele,deci.....!Si tot asa!Bietul copil!De ce toate astea! ?
    • Like 0
  • check icon
    Mi-au plăcut ideile din articol.

    Din punctul meu de vedere, idealul educației este să ajute copilul să fie cât mai independent și fericit în viață. Face asta școala românească? Eu zic că nu, cu siguranță nu.
    Fac asta școlile străine? Nu, nu prea fac nici ele asta. Școala de masă, generală, a ajuns o instituție învechită, anchilozată, hipertrofiată și inertă, un aparat birocratic care pare să aibă scopul de a se conserva pe sine însăși.
    • Like 4
  • Sunt directorul unui ”liceu de cartier”, din cartierul Titan. Și mă mândresc cu rezultatele liceului, cu colegi profesori dedicați și cu elevi serioși, fără fițe. Se face școală serioasă, elevii admiși cu medii cuprinse între 8,50 și 9.00 sunt aduși la o rată de promovare la Examenul de Bacalaureat de 100% (pe când colegii naționale la care ultima medie a fost 9.50, au elevi picați). Avem olimpici naționali, elevi și profesori implicați în proiecte, etc. Mulți dintre elevii noștri nu își permit o ”școală paralelă” (meditații), așa că aceste rezultate se datorează muncii de la clasă și pregătirilor suplimentare ținute de cadrele didactice.
    În fiecare an primim zeci de cereri de transfer, printre care mulți elevi care au intrat în urma admiterii la colegii naționale ”centrale” și după un an caută un liceu unde se face treabă.
    Păcat că sunt părinți și elevi care nu se documentează înainte de a face alegerea.
    Ca urmare, cum e cu ”eșecul ” ???
    • Like 16
    • @ Reka Vadasz
      Felicitări pentru tot, dar am câteva nelămuriri:
      1. Spuneți că mulți dintre elevii scolii dumneavoastră nu-si permit meditații, dar profesorii fac pregătire suplimentara. Asadar: a) recunoașteți ca pentru rezultate foarte bune (medii mari, concursuri, olimpiade) nu este suficientă munca la clasă, indiferent de calitatea profesorilor si a elevilor; b) această pregătire suplimentară este, desigur, munca voluntara, donatie, din partea profesorilor, care, nu-i asa?, trăiesc din vocatie, cum zicea o fostă ministră a învățământului
      2. "după un an caută un liceu unde se face treaba " Adica, aceste licee de prestigiu continuă să fie asaltate an de an din motive misteroase.
      3. In final, o mică nelămurire: spuneți că sunteți "director', dar fotografia vă contrazice. Să fiti, oare, "directoare"?
      • Like 1
    • @ Mariana Ruzisca
      check icon
      Mariana, nu exista "directoare" si nici "doctorita" etc. Doar la unii elevi care au terminat un liceu de cartier.
      Anumite functii si pozitii sunt acceptate in limba romana doar la masculin (iar altele doar la feminin).
      N-o sa-ti si explic de unde vine. Daca ai curiozitatea-cauti cu google si o sa afli.
      • Like 5
    • @ Reka Vadasz
      check icon
      Oh, da.
      Iar primarul iti va da un bonus de performanta!
      Mi-ar fi jena sa ies cu un asemenea fitil. Cand stie o tara intreaga cum se "face scoala"in Rromania si cat de multi copii educati ies de pe bancile scolii.
      Ti-e mai mare dragul sa auzi cum o mana de profesori inimosi si dedicati fac ore suplimentare voluntar pentru a ridica prestigiul "liceului de cartier"
      Mi-au dat si lacrimile!
      Mai ales ca stiu profesori "dedicati" care oentru doar 100 de lei pe ora se sacrifica sa toarne in creierul odraslelor tot ceea ce trebuia discutat si explicat la scoala.
      Si- mai toata lumea stie ca de la liceul de cartier ai mari sanse- proiecte in colaborare cu licee din strainatate, participari la proiecte interscolare internationale, un sistem de predare dedicat si customizat pe nevoile si inteligenta copiilor s.a.m.d.
      • Like 0
    • @ Mariana Ruzisca
      Director, doctor inginer etc.
      Nu Ingineră, doctoriță, ministră etc..
      • Like 2
    • @
      Dacă ai curiozitatea, afli, nu de pe Google, că limba română are GENUL FEMININ! Asta în pofida unor academicieni misogini. Salutări de la o PROFESOARĂ.
      • Like 0
    • @ Criss Stanculescu
      Nu, este contrar limbii române, care are genul feminin. Dar ar fi prea mult de cerut de la o populație misogină, care acceptă orice aberații menite să denatureze natura limbii.
      • Like 0
    • @
      Înainte să fiți sarcastic, ar trebui să vă documentați. Sute de părinți mulțumiți ar putea să vă confirme, că, DA, mai există profesori inimoși, care nu lucrează pentru ”bonus-uri”, ci din vocație.
      Singura noastră răsplată este una morală, absolvenți care se reîntorc să ne mulțumească pentru ce am făcut, noi, liceul, părinți care sunt recunoscători, foști elevi care ne laudă (oare de ce, că nu mai au nici un interes !), etc. Acestea sunt bonusurile pe care le primim, și datorită cărora avem puterea de a merge mai departe, cu ore suplimentare neplătite, cu excursii-tabere în străinătate, cu programe de orientare școlară - da, dintr-un liceu de cartier, ajung elevi în facultățile din străinătate și am avut elev și la Oxford.
      Sper, că v-au dat lacrimile, din nou !
      • Like 5
    • @ Mariana Ruzisca
      Cred că ați înțeles foarte bine tot:
      1. Da, se face pregătire suplimentară, deoarece performanță nu se poate face în 50 de minute, la ore de curs. Știți foarte bine că, pentru un rezultat bun e nevoie de multă aprofundare, ceea ce elevii de azi nu mai sunt dispuși să o facă singuri, ca urmare asta e menirea orelor de pregătire.
      Da, mai există profesori inimoși, care lucrează din vocație. Trist va fi, când învățământul nostru va rămâne fără acești oameni.
      2. La unele colegii naționale - nu se fac ore. Au rămas doar cu numele, din păcate. Părinții și elevii se lecuiesc în clasa a IX-a și la finalul acesteia cer transfer acolo, unde, între timp au auzit (de la foști colegi) că se face treabă.
      3. Sunt directorul liceului - când vorbim de funcție oficială, folosim termenul la masculin. Dacă m-aș fi prezentat că sunt ”doamna directoare”..., ar fi fost corect din punctul de vedere al limbii, dar ar fi sunat caraghios !
      Toate cele bune !
      • Like 3
    • @ Mariana Ruzisca
      check icon
      Ai tu vreo problema acasa ( de te tot repeti cu "misoginismul" )
      Explicatia e alta ( dar o "profesoara" ar trebui s-o stie). Nicio legatura cu academia, misoginii si alte conexe.
      • Like 0
    • @ Mariana Ruzisca
      Nu, director, asa e corect.
      • Like 1
    • @
      In mare parte e adevarat ce spuneti dar, uite ca exista! Nu dau nume desi merita , e un profesor de exceptie, doamna profesoara de chimie a fiicei mele nu a facut cu copilul meu meditatii platite . Ea si inca o colega au fost pregatite pentru olimpiade in timp ce erau la scoala . Acum si fiica mea si colega ei sunt studente la Medicina .Nici in clasa a XII a nu a meditat-o ii spunea doar ce are de invatat si ii dadea teste .
      • Like 1
    • @ Reka Vadasz
      „Directorul Hexi-Pharma a fost arestată"
      "Soţul judecătorului Viorica Costiniu, preşedinte de onoare al Asociaţiei Magistraţilor din România…"
      Formularile acestea nu suna caraghios? Ce este corect din punctul de vedere al limbii nu este caraghios! Va rog sa cititi o opinie care exprima punctul meu de vedere la http://mariana-badea.ro/?p=1379
      In contextul postarii dumneavoastra, trebuia sa scrieti "sunt directoarea unui liceu ..."
      • Like 0
    • @ Gabriela Apostol
      Există:
      *substantive heteronime, la care genul masculin are formă total diferită de genul feminin: bărbat – femeie, băiat – fată, oaie – berbec, cocoș – găină;
      *substantive epicene, care au aceeași formă pentru a indica ambele sexe și reprezintă, în general, nume de animale (veveriță, elefant, fluture), dar sunt și substantive epicene care numesc profesii: pilot, chirurg, procuror.
      *substantive mobile: formează femininul de la masculin (director-directoare, profesor-profesoară) sau masculinul de la feminin (vulpe-vulpoi, rață-rățoi).
      Consider că atâta timp cât în dicționarele Academiei Române apar formele feminine ale termenilor care denumesc profesii, să le folosim.
      Exceptie fac situatiile cand ne referim la titlul stiintific (Ea este profesor universitar), desi nu sunt de acord, dar deocamdata le accept si le aplic.
      • Like 0
    • @ Mariana Ruzisca
      "Director" e o functie, nu o meserie. Nu exista nici presedinta, managerita. Idem pentru titlurile universitare.
      • Like 2
    • @ Mariana Ruzisca
      Daca dupa director punem numele persoanei nu e caraghios.
      Judecator e meserie nu functie, deci nu se aplica.
      • Like 1
    • @ Reka Vadasz
      Doamna, din pacate aveti dreptate. E nevoie de meditatii pentru performanta, dar conceptul de performanta e prost inteles. Performanta inseamna o olimpiada, nu intrarea la liceu. Asta e un lucru impamantenit la noi, dar nu este un lucru normal. Materia trebuie predata in cele 50 de minute si atat. Meditatiile sunt pentru olimpici sau pentru cei care vor sa se pregateasca mai mult intr-un anumit domeniu.
      Din punctul meu de vedere una din probleme e ca e foarte multa informatie pe care elevii trebuie sa si-o insusasca (as spune chiar prea multe materii), iar alta e ca elevii primesc prea multe teme pentru acasa. Astfel se pune prea mare presiune pe elevi. Un copil are nevoie de timp sa se joace cum si un adult are nevoie de timp sa se relaxeze.
      Din pacate sistemul incurajeaza aceasta practica prin marea ineptie ca pentru admitere se ia in calcul media anterioara. E mult mai corect sa se dea examen de admitere.
      • Like 0
    • @ Reka Vadasz
      Confirm ce sustine doamna director. Va multumesc doamna director pentru educatia ce o faceti elevilor din Liceul Alexandru Ioan Cuza fost 43 fost Mate Fizica 3. Cunosc foarte multi absolventi ai acestui liceu care s-au realizat in foarte multe domenii de activitate.

      Dar in mod deosebit va multumesc pentru fiul meu Alexandrescu Stefan care dupa absolvire a fost acceptat la o Universitate din Danemarca dar si la alte 2 din Romania ASE si Universitatea Bucuresti - Geografia Turismului cu media de admitere 10.

      A absolvit cu Licenta Geografia Turismului luna aceasta.

      Mai important este faptul ca imediat dupa liceu a fost si angajat ca Former Sales Coach at TELUS International si acum Quality Coach la aceiasi multinationala.

      Deci formarea in Liceul Alexandru Ioan Cuza asigura absolventilor locuri de munca cu diploma de Bacalaureat obtinuta aici.
      Edit. Toate rezultatele fiului meu au fost realizate fara nici o ; scoala paralela ; sau meditatie.

      Va multumesc mult.
      • Like 0
  • Anon check icon
    Ar mai fi ceva de luat in considerare: calitatea vietii in Romania. Sa zicem ca e departe de a fi excelenta. Parintii sunt constienti de asta si atunci se formeaza acest grup de parinti care vor cu orice pret sa isi trimita copiii la scolile si liceele de top. De ce? Pentru ca a invata la un liceu de top inseamna sanse mai mari de a putea studia la universitatile din strainatate pe burse (si da, concursurile scolare joaca un rol important aici, fie ca vorbim de olimpiade, fie ca vorbim de robotica, proiecte NASA etc.). Asa ca sigur, trebuie facute imbunatatiri substantiale in sistemul de invatamant, dar nu numai acolo. Un sistem de invatamant bun va reduce din presiune, dar nu o va elimina complet.
    • Like 2
  • Eu o sa va scriu cateva cuvinte despre esecul de a intra la unul dintre liceele "barci inguste de salvare". Salvarea, din punctul meu de vedere, este doar aceea ca cel care intra intr-un astfel de liceu are colegi care, ca si el, isi doresc sa nu-si bata joc de munca lor reflectata in notele cu care au trecut de examenele Capacitatii, sa nu se dezamageasca pe sine si sa nu-i dezamageasca pe cei care cred in ei. Ce-nseamna asta, tradus in viata de zi cu zi, in liceu? Sa te-ntaresti atunci cand ti se pune 2 fara sa fii intrebat din materie, doar pentru ca e rumoare in clasa, iar profesorul e capabil mai mult sa-i displaca un elev sau sa nedreptateasca, decat sa-si faca lectiile atat de interesante, incat sa nu se auda nici musca. Sa faci meditatii in particular la matematica, la fizica, la chimie, la informatica si la orice alta materie importanta pentru viitorul tau, inca din clasa a IX-a. Sa faci la fizica, la clasa, doua luni si jumatate, un capitol care nu se cere nici la BAC, nici la vreo facultate. Sa treci peste faptul ca dupa o jumatate de ora, profesorul ia tuturor tezele la matematica pe motiv ca e galagie in clasa, sa nu ti se para nedrept si fara tact pedagogic sa-l auzi spunand "Multumiti-i lui X pentru asta!". Sa nu reactionezi, ca parinte, atunci cand dirigintele scrie pe grupul clasei, in primul mesaj, ca nu trebuie sa ne credem copiii, ca mint si manipuleaza si ca trebuie sa aplicam metoda Boureanu, pentru ca altfel, cum s-a intamplat la mine, copilul a avut, pe de-o parte mult de pierdut ca elev, pe de alta, foarte mult de castigat in formarea lui ca om. Ce mai inseamna sa fii intr-un liceu foarte bun? Sa vina un profesor doar de 3 ori la clasa intr-un an intreg, sa faci ora cu elevi straini de clasa ta-traduceti voi ce inseamna asta la o materie importanta-, sa concluzionezi ca singurul profesor pentru care merita sa ramai la acest liceu este profesorul de romana, in conditiile in care esti la o sectie de matematica-informatica, sa nu fii anuntat de catre diriginte atunci cand copilul are note mici, dar sa nu fie optionala o excursie de 4 zile in capatul celalalt al tarii, doar pentru ca a fost refuzata de catre parinti o alta excursie la Milano ( in saptamana reducerilor). Sa vorbesc de limbajul unor profesori? "Va calc pe cap", "aici se termina fericirea voastra"... Sunt dezamagita! Ce m-as fi facut daca as fi avut un copil care sa puna la suflet toate nedreptatile? Din fericire, am un copil care ia atitudine. Din fericire pentru mine. Pentru el?
    • Like 11
    • @ Ilina Ion
      check icon
      Cu golanii trebuie sa te porti golaneste. Daca profesorii "calca pe cap" elevii- exista posibilitatea - ca la.fizica- de reactiune. Plastica sau elastica. Mie mi s-ar parea mai educativa cea elastica (pentru ca generatoarea are o forta egala si de semn /sens contrar (in conditii de laborator).
      Cam asta-i lectia pe care ar trebui s-o predam profesorilor golani.
      • Like 2
  • Ati pus punctul pe i. Societatea romaneasca fetisizeaza de ani de zile "elitele", olimpicii, etc. Ne amagim cu ideea ca ei sunt dovada ca invatamantul romanesc e OK. In realitate, acesti copii straluciti reprezinta rata naturala de talent din orice populatie. Indiferent unde te nasti pe pamant, 1% din copii au inteligenta "olimpica", e doar consecinta naturala a statisticii (curba lui Gauss).
    Revenind la faptul ca ne ascundem dupa olimpici ca sa vedem situatia catastrofala a invatamantului romanesc, fac "decat" doua observatii:
    1) Olimpicii romani au rezultatele pe care le au *in ciuda* si nu datorita sistemului.
    2) Societatea nu beneficiaza decat marginal de pe urma varfurilor. Cel mai mult beneficiaza daca *media* absolventilor este sus. Cam asta trebuie sa fie scopul guvernarii. Varfurile se descurca bine si fara ministrul educatiei.
    • Like 6


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult