Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

„Ieșiți afară, că altfel chem poliția!”. Aventura mea la coadă la poștă

Poștă coada

Foto: Alex Peșa Facebook

Am primit în cutia poștală un aviz de prezentare la oficiul de care aparțin, pentru a-mi ridica un plic. Știam că este importantă corespondența asta, așa că mi-am călcat pe inimă și m-am prezentat la unitatea respectivă. Bineînțeles că l-am înjurat în gând pe poștaș care preferă să-mi lase avize în loc să-mi lase plicuri. Experiențele anterioare cu oficiul poștal fuseseră traumatizante, știi când te duci, dar nu știi niciodată când termini.

În fața instituției o grămadă de oameni, vreo 20, intră câte unul, iar restul așteaptă într-o ordine adânc înrădăcinată în mentalitatea populară și corectată de oameni cu experiență și simt civic. Sunt vigilenți  și energici: „Ce te bagi, domule, în față?!”

Am plecat la 9 de acasă și speram să termin până la 2 după-amiază, pentru că aveam de intrat într-o ședință on-line, mania zilelor noastre, ședințele on-line. E greu de presupus pentru ce motive a venit fiecare, poșta se ocupă de tot felul de lucruri, plătește pensii și alocații, livrează colete, se pot achita amenzi, taxe și impozite, au timbre și vederi iar înăuntru am constatat că e și un fel de butic unde se vând creme de mâini și deodorante, mărțișoare, ziare și reviste.

Noi stăm afară ca niște deportați, așteptând înregistrarea și cartelele de hrană. Bineînțeles că încurcăm circulația pe trotuar, pentru că suntem destul de mulți, distanța socială relativă, oamenii au tendința naturală de a se apropia când stau la o coadă. 

A intrat o doamna afectată cu o geantă mare de unde tot scoate hârtii și i le arată lucrătoarei de la ghișeu care nu se vede de după peretele despărțitor. Un singur funcționar pentru a rezolva toate problemele din cartier. E drept că mai sunt două persoane ce nu se zăresc, stau mai mult ascunse, le-am ghicit mai mult decât le-am văzut. La ele nu sunt „mușterii”. În spate un „du-te vino continuu”. Intră și iese câte cineva, întrebând-o una alta pe funcționara care oricum lucrează fără zel. Au trecut douăzeci de minute în felul ăsta. Mi-am făcut un calcul simplu, câte douăzeci de minute cel puțin la fiecare, poate au și pauză de masă, nu mai prind nici ședința și pierd și toată ziua aici. 

Am postat câteva statusuri de revoltă pe facebook. Asta nu m-a ajutat evident cu nimic, doamna cu probleme multe nu mai iese. Ba, mai mult, acum plecase și funcționara undeva prin spate să caute probabil ceva sau pur și simplu să-și facă cumpărăturile, nu știu. În momentul în care a revenit, m-am hotărât să intru doar ca să protestez. I-am spus că suntem o sută de persoane afară, evident am exagerat, că dacă nu sunt în stare să asigure niște servicii mai bine să se desființeze, că instituția Poștei Române e absolut inutilă, că ne pierdem slujbele, viețile, mințile, așteptând la coadă ca pe vremea lui Ceaușescu. Probabil că am ridicat un pic tonul luat de val, au mai venit câțiva lucrători din spate, însă lumea părea obișnuită cu asemenea luări de poziție. Mi-a răspuns doamna de la ghișeul unde așteptam: „Ieșiți afară, că altfel chem poliția”. Eu i-am replicat că poate să cheme poliția ca să le închidă șandramaua, însă am ieșit disciplinat afară. Mă și vedeam pe la secția de poliție, încasând un tratament de masaj la coaste și stomatologie de la statul român, prin brațul lui de fier, miliția română, pardon, poliția română, siguranță și încredere.      

Funcționarii ăștia de la poștă au un fel de a fi care îi face unici, sunt de o impasibilitate fără egal. Poate să se întâmple orice în fața ghișeului lor, poate să înceapă un război, să fie un cutremur, ei rămân în ritmul lor, în lumea, în mintea, în procedurile, cafelele și în bârfele lor. Pot să aibă în față sute de oameni nervoși care așteaptă, însă ei își găsesc timp să mai pălăvrăgească cu un coleg sau o colegă, să mai plece în spate, poate la o țigară, să mai vorbească la telefon cu ăla micu sau cu bibicu. Pentru mine e revoltător, pentru că știu cât preț se pune în companiile private pe satisfacția clientului, ce fel de satisfacție a clientului la Poștă Română, nici nu cred că au asemenea măsurători. Oamenii ăștia dacă ar lucra în domeniul serviciilor la privat nu ar rezista nici jumate de oră.

Doamna din față mea dorește să-și plătescă impozitul, în spate două bătrâne care vor să-și ridice pensia, numai eu nu am o altă șansă de a-mi rezolva problemă decât așteptând la coada de la oficiul poștal. 

Pe lângă mentalitățile funcționarilor din instituțiile de stat pe care le-am moștenit din comunism, noi am moștenit și mentalitățile oamenilor care suportă cu stoicism orice umilință, statul la coadă pe timp nedefinit fără nicio împotrivire.

A fost și un pic de șansă până la urmă, după ce a ieșit doamna care blocase ghișeul lucrurile au decurs mai repede, am intrat și eu după două ore de așteptare, cu speranța că funcționara nu mă va recunoaște că am fost clientul recalcitrant și îmi va da plicul. Atunci am observat clar că înăuntru mai erau două angajate care nu serveau niciun client, își făceau pur și simplu de lucru câte ceva. Nu sunt diriginte de poștă, nici nu-mi doresc, însă uneori cred că anumite probleme pot fi rezolvate și din organizare.

Aud că se intenționează să se facă disponibilizări, nu cred că e o idee prea grozavă, serviciile sunt deja catastrofale, pensionarii nu se vor descurca cu pensia pe card, asta e o utopie, mai puțini funcționari nu înseamnă servicii mai bune, din contră. Știu că toată lumea se plânge de serviciile de la Poșta Română de foarte multă vreme, atunci când ești nevoit să interacționezi cu instituția asta e un veritabil stres, ori o închideți definitiv, ori o restructurați din temelii, făcând chiar și angajări dacă e nevoie. Așa cum e acum nu merge.

Am luat plicul și am mulțumit frumos ca după o mare victorie, de parcă aș fi intrat la facultate. Bucuria asta ține până data viitoare.       

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • O vorba inteleapta spune...pestele de la cap se-mpute si se rade de la coada! Domnule Negrutiu faceti o eroare procedand exact ca in proverbul expus. Atacand functionara de la ghiseu nu veti rezolva nimic si mai mult veti castiga simpatia falsa a celor care sunt in asentimentul dumneavoastra trecand prin aceleasi furci caudine. Veniti cu propuneri de imbunatatire, adresati-le acolo unde este decizia (la management) si nu promovati atacul la persoana. Va multumesc.
    • Like 0
  • Toate instituțiile descentralizate ale statului, conform Constituției sant in slujba cetățenilor și nu invers.Cetățenii ii plătesc luna de luna..
    • Like 0
  • Buna dimnineata!
    Functionarii au si ei dreptate, au ramas tare putini, sunt suprasolicictati.
    La oficiul nostru, da, sunt si doua doamne care "nu lucreaza cu publicul", dar din cele zece ghisee existente, doar doua sunt dotate cu angajati, care nu mai prididesc ...
    " pensionarii nu se vor descurca cu pensia pe card, asta e o utopie,"
    Ha! Va faceti iluzii, cu pensia pe card!
    Am descoperit sta in 2013, tot la un oficiu postal.
    Sambata, era coada imensa. Multi pensionari. De ce stateau la coada?
    Pai pensia poate ca o incasezi pe card, dar mai ai nevoie si de TALON, pe care nu poti decat sa il iei fizic, de la postas su sa-l cersesti de la oficiul postal de care aparatii!
    • Like 2
    • @ Cristian M Ioan
      Petru check icon
      Nu stiu la ce mai este necesar acel TALON. Pe ale mele nu le-am mai vazut din 2014 de cand nu mai avem factor (parca asa le zice) postal pe strada. Tichetele de transport le-am ridicat odata de la Casa dePensii dupa care am renuntat la ele (alta coada la Casa de Pensii)
      • Like 2
    • @ Cristian M Ioan
      maripos check icon
      Asata pentru ca puturosii de postasi, in loc sa urce sa-ti aduca recomandata, alocatia etc., prefera sa arunce un aviz in cutia postala.
      • Like 0
  • Si in Belgia se stă la coadă la poștă afară. Destul de mult! Iar aici plouă aproape tot timpul. Si nu se mai plânge nimeni!
    • Like 1
  • Posta functioneaza prost si nu da semne d eredresare. Eu personal i-as forta sa renunte la unele servicii, ei cica fac de toate dar stai cu orele pentru acel "de toate". Fa mai putine lucruri, dar bine si repede, ca lumea nu are timp de stat la cozi. Daca e lucru cu publicul atunci asta sa fie, nu poti un singur angajat care sa lucreze cu publicul si alte 2 persoane care chibiteaza prin spate facandu-se ca au de lucru. Sunt multe mentalitati d eschimbat in posta romana, iar daca astea nu se schimba mai bine sa se inchida cu totul....
    • Like 2
    • @ andreea dragusin
      maripos check icon
      Asa spun si eu. Se pot plati facturi si in alta parte. Sau cumpara creme si parfumuri din alt magazin.
      • Like 1
  • ,,Ieșiți afară..." anunță o persoană de la Poșta Română...Adică o angajată la stat...
    Că Poșta română este falimentară, se știe, încă de pe vremea prim ministeriatului actualului PNL-ist Boc E., unul fost PD...Atunci s-a dorit disponibilizarea masivă a angajaților Poștei, dar guvernul s-a lovit atunci de o clauză contractuală : în caz de concedieri colective, angajatorul, adică statul trebuia să plătească disponibilizaților 60 de salarii compensatorii!!! Acum cîțiva ani, un fost ministru de finanțe, unul Teodorovici, a cerut ANAF, ca în locul corespondenței recomandate să se folosească poșta electronică...Nu l-au băgat în seamă slujbașii de la stat, că poșta electronică este aproape gratis.
    Ei, și Poșta Română stă să sucombe, într-o perioadă în care firmele de curierat gîfîie mulțumite că au clienți. Au profitat de pandemie, unii nu au mai vrut să meargă la magazin, ori la unrestaurant, au apelat la o firmă de curierat, produsele au venit la ușă, clientul a achitat produsul și serviciul, poate a vrut să ofere un bacșiș curierului, toată lumea mulțumită. Dar Poșta Română, nu și nu, să nu fie închisă, statul, adică eu, să acopere salarii CAS-uri,cheltuieli de întreținere a sistemului...
    • Like 3
  • Posta Romana are astazi concurenti seriosi si de calitate dar mult mai scumpi - doar pentru serviciile de mesagerie si corespondenta....Dar Posta Romana are alocate si alte servicii la care nu face fata pur si simplu desi este solicitata si are un rol social important.. Dupa 1990 Posta Romana a functionat tot mai prost spre nemultumirea argumentata a sute de mii de clienti... Prin Legea Serviciului universal ea nu poate fi privatizata caci statul este obligat sa asigure fiecarui cetatean accesul la serviciile postale elementare asa cum trebuie sa asigure si accesul la serviciul de telefonie fixa si publica (lege de care Telekom pare sa fi uitat cand a solicitat abonatilor sai avand conexiunile la cabluri desfiintate abuziv si fara preaviz de Politia Municipiului Bucuresti sa faca cerere de anulare a abonamentului! ABERANT DAR REAL!!!!).... Problemele Postei Romane sunt majore la capitolul organizare, functionare, cultura organizationala si dotare... TOATE SUNT CONTRAPRODUCTIVE PENTRU CLIENTI de aceea SATISFACTIA CLIENTULUI ca masura a calitatii nici nu exista pentru managerii acestei institutii cu zeci de mii de functionari prost instruiti, condusi si platiti dar care au totusi un loc de munca... Nu incercati sa pierdeti timpul comunicand institutiei propuneri, sesizari si reclamatii caci NIMIC NU SE VA SCHIMBA LA POSTA ROMANA IN BINE.... Ei au doar schimbari din rau in mai in rau in virtutea actiunii legii entropiei maxime si performantelor minime...
    • Like 4
  • Si in Belgia se stă la coadă la poștă afară si se așteaptă destul de mult, dar nu comentează nimeni!
    • Like 1
  • Gresesti enorm... In primul rand ca te-ai dus la ora 9... daca puteai sa mergi si la alta ora si ai fi gandit macar o secunda, ti-ai fi dat seama ca acel moment este unul dintre cele mai aglomerate din zi. La fel, daca ai fi avut ceva cunostinte despre cum functioneaza societatea asta in care traiesti - ai fi stiut ca puteai amana vizita la ghiseu pentru a doua zi cand mai mult ca sigur nu ar fi fost nimeni la rand. Dar tu te-ai conformat psihologiei de turma. Pe de alta parte - trebuie sa stii, sau macar sa-ti imaginezi, ca intr-un oficiu postal se desfasoara si alte activitati decat "servirea" clientilor. In final, evident si deloc scuzabil, este faptul ca din start tu considerai ca postasul trebuia sa faca livrarea la domiciliu... total gresit - fiindca fiind vorba de o corespondenta importanta - ea nu poate fi livrata decat personal si in conditii "solicitate" de catre expeditor. In final, despre atitudinea recalcitranta - mi se pare normal si firesc sa fi intervenit politia. Nu e normal ca un angajat al unui oficiu public sa raspunda la astfel de interpelari. Daca ai ceva de "comentat" exista cai legale si civilizate de a te adresa institutiei respective. Da... nici Posta Romana nu functioneaza perfect - insa persoane ca tine fac aduc prejudicii intregii societati.
    • Like 1
    • @ Stoica Daniel
      maripos check icon
      Ce de coma esti! A doua zi n-ar fi fost nimeni la coada!!! HA, HA, HA!!! Tu te auzi ce debitezi? Ii fi lucrand la p o s t a !!!
      • Like 2
  • cox check icon
    O instituție absolut inutilă in formatul actual și în stilul de lucru pe care îl are. Este inadmisibil și de-a dreptul revoltător ca să primești re-avizare (nici măcar avizare) la o săptămână după ce coletul se reîntoarce la expeditor. Și nu o dată, ci de două ori! Toate acestea în timp ce privatul mi-a adus coletele in 25 de ore de la comandă. Nu mai vorbesc că am o grămadă de locuri de unde pot ridica coletele. Așadar, recent am făcut reclamație on-line. Nici măcar n-au catadicsit să-mi comunice ceva...
    Îți doresc să dai faliment, poșta română!
    • Like 5
    • @ cox
      Multumesc!
      Credeam ca numai mie mi s-a inatmplat, multumiri pt confrmare!
      "să primești re-avizare (nici măcar avizare) la o săptămână după ce coletul se reîntoarce la expeditor. "
      Ma bucur sa vad ca a murit si capra vecinului ...
      • Like 0


Îți recomandăm

Nomad digital

Marius are 24 de ani și înainte de pandemie s-a angajat pentru prima dată cu normă întreagă. Sau full-time, cum spun colegii. Multinaționala care l-a recrutat i-a oferit un contract pe perioadă nedeterminată, dar, spre mirarea părinților, a refuzat. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult
sound-bars icon