Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Nu e Bruce Lee, e Bruce Liu, un altfel de maestru”. Am fost sâmbătă la Festivalul George Enescu și am văzut cum pianistul transforma sala într-un organism viu, iar gândul meu a fugit la copilul de 8 ani care își poartă visul singur la Ateneu

culise - RL

Ați privit, vreodată, cu atenție, mișcarea mâinilor unui dirijor? Sunt mâini care nu ating nicio coardă, nu apasă nicio clapă și nu lovesc nicio tobă, dar care reușesc să înalțe, din tăcerea unei săli de spectacol, o întreagă lume sonoră. În ele se adună o autoritate nevăzută, o siguranță aproape magică, prin care o orchestră de suflete respiră într-un singur ritm.

Dirijorul nu creează muzica propriu-zisă, ci o face să se nască din tăcere. Printr-un gest aproape imperceptibil, el decide dacă o simfonie de Mahler va fi cutremur sau confesiune, dacă universul sonor al lui Messiaen va fi perceput ca o explozie de culori sau ca o rugăciune cosmică. A privi mâinile unui dirijor este, înainte de toate, o experiență de gândire. Nu e vorba despre mișcări precise sau despre tehnică, ci despre modul în care gestul însuși devine instrument de ontologie. Mâinile dirijorului sunt, simultan, instrument și limbaj. Ele cer ascultare fără a supune, transformă tehnica în revelație, iar controlul în libertate.

Sâmbătă, 13 septembrie, Bucureștiul părea să respire altfel la început de toamnă, ca și cum aerul orașului fusese contaminat de un fior subtil: o nouă seară la Festivalul „George Enescu”, evenimentul care, de aproape șapte decenii, transformă România într-un centru al lumii muzicale.

Pe scenă, Filarmonica Regală din Londra, sub bagheta lui Vasily Petrenko, purta în spate tradiția unei națiuni și energia unei instituții ce își propune, de zeci de ani, să facă din muzică o experiență de viață. Lângă ei, Bruce Liu – pianistul care, în 2021, a cucerit Concursul Chopin de la Varșovia. Cineva din public a șoptit, zâmbind: „Nu e Bruce Lee, e Bruce Liu, e un altfel de maestru”.

Seara a început cu freamătul cinematografic al Main Title, Reunion și Finale din The Sea Hawk de Erich Wolfgang Korngold, continuând cu lirismul profund al Rapsodiei pe o temă de Paganini în la minor, op. 43, de Serghei Rahmaninov, și culminând cu povestea nesfârșită a Șeherezadei, op. 35, de Nikolai Rimski-Korsakov. Fiecare lucrare curgea ca un univers propriu: Korngold cu imagini ce te purtau într-un film fără ecran, Rahmaninov cu dialogul intim dintre pianist și orchestră, iar Șeherezada cu fluviul ei de ritmuri și culori, direct în sufletul ascultătorului.

Muzica lui Rahmaninov și Rimski-Korsakov a sunat nu ca un exercițiu academic, ci ca o confesiune directă adresată fiecărei inimi din sală. Ceea ce fascinează nu este doar tehnica, ci și felul în care dirijorul devine intermediar între spiritul compozitorului și sensibilitatea publicului. În această seară, Petrenko a demonstrat că dirijorul nu e un simplu coordonator, ci un traducător de emoții.

Și totuși, când privești mâinile dirijorului, îți dai seama că acestea nu comandă, ci cer ascultare cu blândețe și autoritate deopotrivă. În ele se află o disciplină perfectă, dar și o libertate nelimitată. Petrenko a înțeles, poate mai bine decât mulți dintre contemporanii săi, că orchestra nu trebuie dominată, ci convinsă, iar publicul nu trebuie impresionat, ci emoționat.

Iar când bagheta se oprește și mâinile rămân suspendate în aer, știm că magia s-a încheiat, dar și că ea va renaște la următoarea ridicare a brațelor.

Și în timp ce Bruce Liu transforma sala într-un organism viu, în care fiecare respirație părea legată de clapele pianului, gândul meu a fugit la un copil: Matei Thomas. Citisem, zilele trecute, povestea acestui copil de 8 ani care merge singur la Ateneu și poartă în bagaj numărul de telefon al mamei care îl așteaptă afară, împreună cu cei doi frați mai mici, să iasă de la concert. M-am trezit comparându-i: Bruce Liu trăiește deja gloria scenelor lumii, Matei abia învață să-și articuleze visul. Dar între ei există o punte: aceeași dragoste pentru muzica la pian. Liu cucerește prezentul. Matei, și alții ca el, pregătesc viitorul. Iar Festivalul Enescu este exact locul unde aceste punți devin vizibile: între generații, între artiști consacrați și copii anonimi, între București și marile capitale muzicale ale lumii. Festivalul Enescu are exact această forță: unește trecutul cu viitorul, consacratul cu inocența, marile nume ale scenei mondiale cu pașii mici și curajoși ai unor copii care visează.

Muzica nu e doar artă, ci și destin. O punte între Bruce Liu și Matei Thomas. Între mâinile dirijorului și public. Între un oraș și lume. Între adult și amintirile despre mama care nu știa cum să mă mai convingă să merg la lecțiile de pian și vioară atunci când eram copil și nu-mi plăceau profesorii respectivi. Între noi și acea parte din noi pe care numai muzica știe să o trezească. Muzica unește. Timpul dispare. Visul crește. Și lumea devine mai frumoasă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

Victor Rebengiuc, Când rinocerii

Ca de obicei, bula s-a grăbit să tragă concluzii și să-i îmbrățișeze pe cei pe care îi cred vizați de piesă. Că n-au avut oportunitățile și privilegiile noastre (nu știu care noi că eu, una, nu m-am născut în puf). Că nu-și dau seama cât de nocivă e extrema dreaptă. Că o duc rău și, iată, ăsta e rezultatul unei revolte legitime. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Bun, cartea Rinocerii e una despre o epidemie de “rinocerită”. Oameni de toate felurile, cu probleme normale și vieți ca ale noastre, află că în localitatea în care ei trăiesc au apărut niște rinoceri, deși situația era improbabilă. Pentru că rinocerii trăiesc pe lângă mlaștini, nu în zone secetoase, ca aceea din orașul lor. Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult