Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Să interzicem!” Și unii o mai și aplaudă

Gabriela Firea, în campania „Oxigen pentru București”

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Închipuiți-vă că sunteți IT-ist într-o firmă de Telecomunicații. Într-o dimineață, șeful vostru vă dă o sarcină: trebuie să veniți cu niște soluții pentru a mări viteza traficului în rețea. Situația este destul de dificilă, în anumite intervale de timp traficul e congestionat, viteza este mai mereu extrem de redusă. Clienții se plâng, unii dintre ei își reziliază abonamentele, se pierd venituri importante. Este necesar să veniți cu variante de rezolvare atât pe termen scurt, cât și cu planuri pentru un orizont de timp mai îndepărtat.

Ei, acum închipuiți-vă că primul răspuns al vostru este: să interzicem unor clienți utilizarea rețelei. Cei cu sistem de operare mai vechi de Android 4 pentru telefoane, și mai vechi de Windows 8 pentru laptopuri. De mâine, asta este, aceștia nu se mai pot loga. În funcție de cum merge, mai interzicem si altora după aceea.

Cam care credeți că va fi reacția șefului? Prietene, ți-am cerut soluții, nu aberații. Proiecte, termene, bugete, echipamente. Toate pe termen scurt și pe termen mai lung...

Așa-i că într-o firmă privată așa ceva nu există? Abordări de genul „să interzicem” nu pot funcționa pentru că, în scurt timp, firma ar fi în gard. Pe piața liberă, concurențială, așa ceva nu există. Orice om, care a lucrat mai mult de 2 luni în mediu privat, știe că ori rămâi relevant pentru client, ori mori ca afacere.

Totuși, la Primăria Capitalei și, în general, la stat, se poate. După ce i-a ajuns cuțitul infringement-ului pe calitatea aerului la os, după ce a declarat că Primăria e practic falimentară, după ce și-a demonstrat incompetența în nenumărate cazuri, Gabriela Firea face ce orice comunist știe să facă mai bine: interzice. După 3 ani și jumătate de vid de idei, soluții, proiecte, după tentativa de a se autopropune la Președinția României, după ce a cheltuit bani în neștire pe Catedrală, spectacole fără număr, după ce a trimis pensionari în Grecia din fonduri publice și, repet, a băgat Primăria în faliment (încă) nedeclarat, Gabriela Firea interzice: mașini mai vechi de Euro 4 și taxă pentru cei din afara Bucureștiului. Că atât o duce mintea pe onor administrația publică de la noi. Atât poate doamna Firea, asta e toată competența ei în materie de economie, administrație și politici publice.

Culmea este că-și găsește susținători de pe partea, așa zis, de dreapta: păi lasă, domne’, să nu mai vină toți provincialii cu hârburi pe-aici. Dincolo de amuzamentul pe care mi-l stârnesc bucureștenii stabiliți de 3-4 ani în apartamente de 50 mp, cu credite pe 30 ani, cărora le put provincialii, vin și întreb: ce-aveți cu navetiștii? Deranjează că vin din Giurgiu să muncească? Cu ce sa vină? Cu trenuri care n-ajung niciodată la timp? Cu autobuze și tramvaie inexistente? Unde să parcheze? În câmp? O fac deja și suportă înghesuiala de pe M2 Berceni-Pipera. Dar e ok, hai sa interzicem că știm noi pe unii care vin de-ai dracului cu mașinile.

Să interzicem, refrenul dintotdeauna al etatiștilor „impotenți” (ce frumos a zis-o dl. Tăriceanu pe-asta cu „impotența”, după 3 ani de nimic la guvernare). Interdicțiile ca un odorizant cu miros de brad lângă o groapă din fundul curții. Ignoră problema de fond și lasă pe alții să-și bată capul.

„Și ce-ai vrea să facă, nu vezi ca nu mai putem respira în orașul ăsta?” După ce trec de primul răspuns care-mi trece prin cap, legat de ce ar putea Gabriela Firea și tot megasoborul din jurul ei să facă pentru noi, ajung și la niște soluții:

  • Sistem inteligent de semaforizare. Există și se poate implementa. N-o fi vreun panaceu, dar ar ajută;
  • Treceri subterane/supraterane pentru pietoni;
  • Construcții de parcări pe unde se poate. Iarăși nu merge peste tot, dar ajută;
  • Transport public civilizat: gen tramvaie si autobuze care vin la timp, sunt curate și au aer condiționat;
  • Mai multe linii de metrou ușor pe model 41 (pe care l-au desființat temporar că cică se modernizează);

Sigur ca putem extinde și:

  • putem implica și CFR-ul cu linii noi pentru navetiști, cu trenuri care să ajungă la timp și să fie decente;
  • să reabilităm liniile de tren care înconjoară Bucureștiul;
  • Metrorex cu...

Am obosit, credeți-mă. „Ăștia” cu siguranță n-o să facă nimic. De fapt, singura soluție care funcționează de când lumea și pământul este să privatizăm. Să deschidem competiția cu-adevărat pe transportul public. Oriunde performanța economică nu este legată de calitatea serviciului vor apărea Firi, Pandeli, Videni și alte viețuitoare de gen.

Știu e greu de înghițit: statul nu există. De fapt, avem o sumă de băieți (și fete) puși pe japcă, cu toți protejații de lângă ce prosperă din status quo. E greu de acceptat, dar dacă manualul după care e condusă țara asta de 30 de ani nu ne-a dus nicăieri, hai să-l aruncăm. Altfel, mâine interzicem dieselurile, dup-aia mașinile pe benzină, mersul cu mașina duminica. Și, in general mereu vom interzice tot ce-i încurcă p-ăștia să ne mulgă mai cu spor.

Am o propunere și o rugăminte: de fiecare dată când un politician vrea să interzică ceva, orice, nu mai săriți să aplaudați. N-o face pentru noi, o face pentru el și camarila lui. Amintiți-vă doar că alcoolul a fost interzis la un moment dat în SUA cu consecințe îngrozitoare: criminalitate organizată, evaziune fiscală cât cuprinde, contrabandă. N-au mai băut oamenii? Oho, ba mai abitir ca niciodată. Ce o să se întâmple după ce regulile doamnei Firea vor fi impuse? Toți care vin des cu mașina în București (gen toți navetiștii) își vor face buletin de București și își vor înmatricula mașinile în Capitală. Cât despre mașinile vechi pot să va spun că am un prieten cu Mercedes din 2001. Euro 4.

A, și apropo: mă lămurește și pe mine de ce cei din Ilfov (și de la BOR) sunt scutiți? Știu de ce, logic, dar întreb și eu să mă aflu în treabă...

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ca o solutie temporara, pe termen scurt, ar putea sa faca o data sau de doua ori pe luna weekend-uri cu trafic limitat, numere pare/impare.

    Pe de alta parte, ar putea sa faca o taxa in functie de cat circuli cu masina. Ai facut 20.000 km ai X taxa, 10.000 km Y taxa. La ITP daca tot iti face poza la kilometraj si trimite informatia la baza de date RAR, se poate prelua de acolo pentru taxare.

    Totusi, sa zicem ca se vor implementa taxele respective. O parte din romani tot isi vor cumpara masini SH cu cel putin 200.000 km la bord, cu norma de poluare peste Euro 4, dar fiindca nu isi vor permite sa le intretina corespunzator, ii vei vedea cu DPF si EGR anulat si vor deveni brusc non-euro, chit ca multi care fac asta deja se bat cu caramida in piept ca nu le iese pic de fum si trec noxele la ITP.

    Bine, poate sunt destui care isi dau silinta sa intretina masina cum trebuie, dar ce ne facem cu drumurile in care ne rupem jante, anvelope, amortizoare, arcuri, bielete, praguri, bai de ulei, etc?


    Recunosc! Si eu am un diesel Euro 3, din 2006, cu doar 89.000 km la bord. In medie fac cam 7000-8000 km pe an.

    Prefer sa nu mai umplu traficul cu inca o masina si iau frumusel transportul in comun pe unde am treaba, dar uneori se intampla sa am nevoie de autoturism, fie ca trebuie sa plec din localitate (saptamanal sau la doua saptamani, in vizita la bunica mea paterna in varsta de 81 ani), fie pentru cumparaturi mai voluminoase sau pur si simplu pentru cateva drumuri in locatii mai putin accesebile.

    Chiar daca circul putin cu masina, asta nu inseamna ca nu m-am ocupat sa o intretin ca la carte. Revizii anuale cu piese originale, motorina buna + aditivi extra, RCA, Casco, Rovinieta, etc. Nu sunt chiar costuri de neglijat, iar ca sa cumperi un vehicul nou in ziua de astazi doar pentru a fi la zi cu norma de poluare este si un mic joc de noroc, deoarece acum nu mai sunt la fel de trainice si fiabile ca cele din generatia trecuta.
    • Like 1
  • Se vorbeste de pasaje supra sau subterane dar nu se vorbeste de rezolvari ceva mai rapide si mai simple care ar fluidiza traficul... largirea unor poduri peste Dambovita, largirea unor intersectii, bande de stanga cu semafor separat unde se mai poate, schimbarea timpilor unor semafoare, nivelarea unor treceri la calea ferata (a se citi linii de tramvai care fac trecerea foarte lenta in multe intersectii), eliminarea unor treceri la nivel cu calea ferata unde nu a mai trecut cate un tren de ani de zile, rezolvarea mai rapida a gropilor,denivelarilor cu probleme...
    • Like 0
  • Dincolo de reflexul (comunistoid sau nu) oricarui sefuț de a-si manifesta puterea si lipsa de idei prin asuprirea subordonatilor, de ce e asa de greu de acceptat ca am depasit demult capacitatea de preluare a traficului pe sistemul rutier al acestui oras?! Oricate dirijari inteligente si parcari nesfarsite am produce, o artera cu 2-3benzi pe sens nu poate inghiti mai multe masini! Cat timp avem impresia ca ne putem deplasa kuru' fiecare in poluatorul personal, vom muri incet, unii pe margine, mai rapid, inspirand constiinciosi, ceilalti oleaca mai tarziu, in sicriile personale pe 4 roti...
    • Like 0
  • cred ca era inainte de 1980, la varna, am vazut niste tuneluri simple, pe sub intersectiile mai importante, fara scari automate, atunci nici rampa nu aveau, dar ieftine (era acum 40 de ani, bucurestiul avea doar pe cel de la universitate care - lucrare importanta , nu avea si nu are si pt auto!)
    (generalul care a condus lucrarea - a durat aproape 3 ani, era o placuta pe acolo, pe vremea aceia parea enorm -hihihi- - intrebat dece nu si un pasaj pt autoturisme, a raspuns ca nu s-au gandit la timp!)
    • Like 0
  • exista niste foste linii de tren intra-urbane, care nu au fost vandute (inca) si care s-ar putea folosi pt ceva gen metrou usor si, da, pt pietoni, niste pasaje simple , nu cat sa bagi autocarul ci cat sa trea ca un carucior si ceva, dar nu unu' ci 500 sa scapi de pietoni pe carosabil
    • Like 0
  • Sa vina cu solutii si nu cu interdictii.
    A declarat primaria in faliment, dar a cheltuit o gramada de bani pe firmele particulare 18 sau 22 (jstitia le-a declarat ilegale).
    Nu a rezolvat problema Radet si iata ca vine iarna si nu se stie nici acuma cum se va rezolva falimentul Radet-ului.
    In loc sa avem un transport decent cu masini si tramvaie romanesti , ea ce face ne interzice sa circulam cu masinile.
    In loc sa mareasca spatiile verzi,ea taie copacii si mai vine si cu un incinerator care sa ne sufoce si mai mult.
    Nu avem o sala mare de concerte pentru marele festival George Enescu, care se poate face cu fonduri europene.
    Nu avem spitale curate si nici medici, pentru ca pleaca si nu se mai intorc.
    Acest asa zis edil nu a facut nimic bun, doar a distrus orasul in 3 ani.
    Avem tantari; vara asta in parcul Herastrau nu s-a dat niciodata cu nimic contra tantarilor (se da o data in perioada in care sunt depuse ouale si a doua oara pentru a fi sigur ca au fost distrusi toti) . Singura solutie cu care s-a dat in parcul Herastrau a fost contra sobolanilor pe data de 4 august 2019.
    Si lista este lunga cu nerealizari.
    • Like 0
  • Domnule Păun, nu as zice că doar te-ai aflat în treabă cu această interventie.Fără îndoială, propunerile dv sunt fezabile și eficace, dar nu sunt suficiente pentru a rezolva corespunzător problema mediului în București. Chiar nu ați avut ocazia să întâlniți mașini care la o accelerație întunecă strada și-ți oprește respirația? De ce trebuie să-i susțineți pe propietarii acestor mașini? Cred că eliminându-i pe aceștia și adăugând propunerile dv. , și multe altele posibile, am putea să ameliorăm întucâtva situația poluării în București. Apoi, cred că lipsa acesta de încredere pe care o manifestăm permanent față de semenii noștri nu poate contribui la prorogresul societății. Suntem prea atomizați ca să găsim și să aplicăm soluții benefice pentru societate.
    • Like 0
    • @ Ion Ionita
      GabiC check icon
      Referitor la "masinile care intuneca strada"- vina nu e a ?paroticipantului la trafic" ci a reprezentantilor RAR care dau vize de verificare tehnica pe spaga; Daca s-ar aplica legislatia ( asa proasta cum e ea)- am avea probabil cu 50 % cazuri mai putine: E simplu:
      Atata timp cat se iau verificari pe spaga- cetateanul (obisnuit la nelegalitati) va cirucla cu fumigene;
      Insa ar trebui sa extindem aceate legi si la nivel de STB ( RAT B) si celelalte vehicule din parcurile auto ale societatilor si institutiilor; BOR- nu vad de ce ar fi exceptat! Le-a dat dumnezeul lor mai multe... decat palmasilor pamanteni? Serios? Masinile de la RADET, sunt- in 90% din cazuri ( vazute cu ochii mei) bombe pe roti! Cine le autorizeaza sa circule?
      Apropos de masinile mai vechi de euro...n...: Daca toti s-ar preocupa ca masina lor sa fie impecabila- cu siguranta ca nu ar polua atat; Exista o seama intreaga de echipamente, preparari si solutii pentru a le face mai putin poluante ( prima ar fi de fapt intretinerea "ca la carte" - insa pentru asta trebuie ca "enoriasii" acestei biserici a soferului roman- detinator- de rabla sa fie "indemnat" de legislatie si maaai ales de aplicarea ei.
      • Like 0
  • Când nu vrei să faci ceva bun pentru oameni vii cu interdicții și taxe. Imediat ai realizat diviziunea între indivizii locali și nu numai. Vor sări mulți, ca in cazul de față, cu demagogie și lipsă de analiză să țină partea măsurilor abuzive și să înfiereze partea care se împotrivește. Firea, în niciun caz, nu are capacitatea intelectuală de a rezolva problemele unui oraș ca Bucureștiul. Oraș în care autorizațiile de construire se dau pe șpagă, unde inspecția în construcții, la fel, vânează chilipirul. Și sunt convins că situația este valabilă în toată țara. Și de ce vrea firea să facă excepții anumite instituții? De ce nu îi obligă să se doteze cu mașini de ultimă tehnologie, că au bani, în special bor-ul. De ce mereu este lovit amărâtul? Nu avem dreptul cu toții să ne bucurăm de un automobil? Este o clasă socială specială care are acest drept? Totuși de la toți cerșiți voturi și bani! Ca in tot ce a făcut în anii de primar al capitalei și măsură asta este aberantă. Nu mai are ce căuta în asemenea funcții. Și să dea socoteală, împreună cu cei ce au sustinut-o pentru banii publici risipiți după imbecilul plac.
    • Like 2
  • Cat pot fi de contagioase ura si oportunismul! Ce repede au sarit unii comentatori sa-l acuze pe autor ca apara "cazaturile" . Nu s-a uitat nici macar unul la lista de solutii propuse, de care ar profita toti cei care locuiesc si/sau muncesc in Bucuresti!! De ex Podul Grozavesti , e mare, dar la capete e o infrastructura inghesuita , care sufoca traficul, de aceea si pe pod se merge/sta bara la bara. Sunt o multime de cetateni care lucreaza in Bucuresti si contribuie la veniturile orasului si chiar locuiesc acolo"flotant " sau chiar fara contract oficial de inchiriere (nu prea au de ales) si nu-si pot inmatricula masinile in Bucuresti.Crede cineva ca acestia doresc sa plateasca taxe taxe de doua ori, intr-un oras unde au buletin pe la parinti si unde calca 2-3 zile pe an, si in capitala, unde traiesc de fapt? Dar poluarea votata de consiliul primariei Bucuresti , rezultata din incinerarea gunoaielorin Berceni va convine? Ca e platita cu bani europeni? De ce nu acceseaza fonduri europene si pt celelalte alternative de dezaglomerare? De ce si cum ,in alte orase europene, nu neaparat capitale , s-au construit parcari subterane fara a afecta imobile din secolul XIX? Sau exista cai rutiere suspendate , gen podul Grozavesti , care leaga diverse cartiere, evitand zonele inghesuite unde se concentreaza traficul si se fac ambuteiaje.
    Mi se mai pare ciudat ceva :toti cei cu masini"super" se gandesc si la bunicii/ bunicile care duc copii la scoala, sau se duc la cumparaturi sau meseriasi independenti de care avem nevoie :zugravi, faiantari, parchetari, instalatori, electricieni, mecanici auto, vanzatorii din colt.Ei toti au nevoie sa se deplaseze prin oras, uneori cara si scule sau materiale, pe care le procura de la magazine nu chiar de langa bloc.Nu stiu cati isi permit masini utima generatie.Chiar si educatoarele , invatatoarele sau profesorii, nu locuiesc neaparat langa scoala,sunt mai mereu stramtorati financiar , au si ei nevoie de conditii de transport decente.
    Din cauza unor comentarii marginite si agresive se nasc antagonismele sociale. Trebuie sa fim constructivi, nu sa ne incaieram
    • Like 2
  • Adrian S check icon
    In firmele mari de IT se interzice destul de des accesul. Cu comparatia asta ai cam dat-o in gard. Si masinile vechi sunt interzise in multe locuri...su spun asta in calitate de posesor de EURO 3. O sa ma puna la o cheltuiala cand se va implementa masura asta, dar pentru binele public...o accept.
    Fiind o capitala aglomerata exista putine solutii pe termen scurt: interdictii, taxe mari pt descurajare si cam atat.
    Pe termen lung..trebuie metrou si transport public din greu...tramvaie rapide, troleuri..electrice.
    • Like 1
    • @ Adrian S
      Imi mentin comparatia. Am avut un caz concret, in care un server era subdimensionat pentru cati utlizatori(clienti) erau. Cel mai la indemana era sa dam afara pe unii dintre ei. Ce crezi, s-a acceptat solutia?
      • Like 0
    • @ Mirel Paun
      Tot nepotrivita e comparatia. Daca in retea sunt clienti cu malware care consuma de 2 ori mai multa banda inutil sau chiar patogen poti sa-i dai afara sa-si rezolve problema, nu? Sau daca ai 10 siteuri pe un server si unul a fost codat prost si consuma de 3 ori mai multe resurse si sufoca serverul, ce faci prima data - Il pui pe ala sa-si repare siteul sau te apuci tu sa te gandesti cum poti sa-ti faci serverul mai performant, dar pana atunci tii si celelalte 9 siteuri pe loc? Asta daca tot facem analogii si nu doar conducem opinia intr-o directie sau alta. Iar cu aia amarati cu 50mp pe 30 ani ce ai? Sau doar propagam niste ura gratuita, poate pun botul vreo 3-4 corporatisti juniori.
      • Like 0


Îți recomandăm

Bursa BT Roberto Marzanati la Executive MBA University of Hull

Competiția la Executive MBA University of Hull din Cluj-Napoca, program acreditat internațional, este deschisă celor care doresc să facă un pas înainte în dezvoltarea profesională şi personală, indiferent de domeniul în care lucrează, public sau privat. Candidații trebuie să aibă cel puțin 3 ani experiență în management după terminarea studiilor şi să cunoască limba engleză la nivel avansat.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Allkimik

În urmă cu 12 ani, a plecat în India, în vacanță, cu un aparat digital scump și un altul ieftin, pe film, cu care a făcut poze mai mult seara, fără să aibă nicio așteptare de la ele. Când le-a developat la un atelier, a rămas surprins de profunzimea imaginilor și, ținând în mână diapozitivele, a avut revelația prezenței fizice a fotografiei.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult