Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Te-a stricat orașul, mamă!” | De ce aș vrea să o duc pe mama la filmul acesta

„Trei kilometri...”

Anul acesta, România a fost prezentă în competiția oficială a Festivalului de Film de la Cannes cu un singur film, „Trei kilometri până la capătul lumii”, în regia lui Emanuel Pârvu. Filmul a avut premiera națională la începutul verii, la TIFF, la Cluj-Napoca, iar zilele trecute a avut o proiecție specială la Festivalul Internațional de Film ANONIMUL, din Sfântu Gheorghe.

De ce specială?

Pentru că filmul premiat Cannes a fost filmat în Delta Dunării, în mare parte chiar la Sfântu Gheorghe, așa că oamenii din sat au avut ocazia să(-și) vadă filmul aplaudat minute în șir la Cannes, înainte ca acesta să apară în cinema.

Am văzut „Trei kilometri până la capătul lumii” și la Cluj, în Piața Unirii, și în Deltă, în campingul ANONIMUL, sub cerul liber. Este un film pe care mi-am dorit să îl văd de 2 ori, pe care plănuiesc să îl văd a treia oară în sala de cinema, cu mama, și despre care merită să scriu acum, înainte ca valul de păreri, discuții sau controverse, să ne lovească pe toți în social media.

Pentru început, însă…

Cu ce și despre ce este filmul

Povestea este plasată, cum spuneam, într-un sat aflat undeva, în Deltă. Numele acestuia nu este menționat niciodată în film. Se subînțelege, însă, că mai sunt 3 kilometri până la capătul lumii, înțelegem că până la mare (asta e distanța de la Sfântu până la Marea Neagră). Suntem, deci, într-un sat dunărean în care normele de la oraș nu există; există însă o comunitate mică în care doar gura lumii face legea. În centrul poveștii, întâlnim o familie tradițională de la sat - mamă, tată și copil, un băiat de 17 ani, Adi. E vară, iar Adi vine în vacanță la părinți în satul natal. Într-o noapte, este victima unui atac în urma căruia părinții lui află că nimic din ceea ce știau despre copilul lor nu e real. 

Doi săteni descoperă brutal că Adi, băiatul pe care părinții lui îl țin cu mari eforturi mari la școală, la Tulcea, este „pe partea cealaltă”. 

Lumea celor doi părinți este zdruncinată. În disperare de cauză, iau o serie de decizii în speranța că vor reuși să facă două lucruri: să evite gura lumii și să-și salveze copilul de la pierzanie. Polițistul, preotul și bogatul satului au roluri esențiale în desfășurarea poveștii.

Dacă ați ajuns cu lectura până în acest punct, ați fi, poate, tentați să credeți că „Trei kilometri până la capătul lumii” este un film despre un băiat gay asuprit de oamenii și părinții lui de la țară. Ar putea contribui la această idee și faptul că la Festivalul de la Cannes, „Trei kilometri..„ a primit premiul „Queer Palm”, o distincție în afara concursului, acordată din 2010 în cadrul prestigiosului festival.

Ei bine, chiar dacă personajul principal al filmului, Adi, este un tânăr care se se trezește, la propriu, peste noapte, victimă a unei culturi închise, „Trei kilometri până la capătul lumii” nu este un film despre o ideologie.

Povestea poate fi a oricăruia dintre noi, heterosexual sau homosexual, creștin ortodox sau de altă confesiune, român sau rom, conservator sau progresist. Pentru că filmul vorbește, de fapt, despre relația părinte-copil, iubire necondiționată și dorința de a face bine cu forța cuiva drag, pentru că „știi tu mai bine”.

Scenariul scris de Emanuel Pârvu te lasă cu întrebări esențiale legate de cea mai importantă relație pe care se construiește o societate, cea dintre părinți și copii. Cât de bine ne cunoaștem părinții? Dar ei pe noi? Dacă mâine, părinții tăi ar afla totul despre tine, despre pasiunile și iubirile, te-ar mai iubi ca azi? Sau după ce te-ar certa/brusca, ar încerca să facă orice ca să te schimbe? Cât ne iubim cu adevărat în familie pentru exact ceea ce suntem vs ce credem unul despre celălat că suntem?

Acestea sunt întrebările care au rămas cu mine după ce am văzut de două ori „Trei kilometri…” și de la care cred că ar trebui să pornească discuțiile din jurul filmului odată ce va ajunge la public, în cinematografe. Ceva îmi spune, însă, că discuția se va concentra pe forma filmului (cu cu e filmul) și nu pe fond (despre ce e filmul).

Oana Zamfir (jurnalist) și Emanuel Pârvu (regizor), în Sfântu Gheorghe, pe platoul de filmare

De ce mi-a plăcut „Trei kilometri până la capătul lumii”

Nu trebuie să fii Adi, personajul din povestea scrisă și regizată de Emanuel Pârvu, plasată la 3 kilometri de capătul lumii spre mare.

Poți fi o tânără femeie „normală”, care pleacă dintr-un orășel de provincie la facultate în București, care ajunge la 30 și ceva de ani, fără să fie căsătorită sau să aibă copii, care s-a desprins de obiceiurile și credințele învățate în copilărie și care se simte stingheră, complet inadaptată și mai puțin demnă de iubirea familiei ori de câte ori se întoarce acasă. 

E suficient să fi fost diferit de ce și-au imaginat părinții tăi ca să auzi măcar o dată „te-a stricat orașul, mamă!”. Pentru că în mintea părinților noștri întotdeauna există un vinovat extern pentru faptul că noi nu ajungem adulții imaginați de ei: orașul, anturajul, Necuratul sau vreo boală. Varianta acceptării nu există. Realitatea e un adevăr imposibil de acceptat pentru mulți.

Dincolo de faptul că poți rezona foarte mult cu povestea din „Trei kilometri până la capătul lumii”, filmul merită văzut pentru un scenariu foarte inteligent construit, pentru o distribuție foarte bună și pentru imagini pe care nu doar un cinefil cu ochi format le poate aprecia.

Emanuel Pârvu și Miruna Berescu, producător și co-scenarist al filmului, au făcut un pariu îndrăzneț în momentul în care au distribuit în rolul principal un actor foarte la început de drum. Ciprian Chiujdea, aflat la primul rol din carieră, vine însă din Tulcea și are o poveste asemănătoare cu Adi, personajul din film, ceea ce l-a făcut foarte credibil în rolul principal. Într-o situație similară este și Ingrid Micu-Berescu, care, la 17 ani, este la primul rol consistent într-un lungmetraj. Lor li se alătură actori consacrați precum Bogdan Dumitrache, în rolul tatălui lui Adi, Valeriu Andriuță, în rolul polițistului-șef, Adrian Titieni, în rolul preotului, Vlad Brumaru, în rolul prostului perfect, un mix câștigător, fără de care, cel mai probabil, filmul „Trei kilometri până la capătul lumii” nu ar fi fost aplaudat timp de aproape 6 minute după premiera mondială de la Cannes.

„Emi”…

Într-o după-amiază toridă din timpul Festivalului ANONIMUL, m-am plimbat prin Sfântu Gheorghe cu regizorul Emanuel „Emi” Pârvu. Mi-a oferit un tur al locurilor în care a filmat cele mai importante scene din film, cu doar câteva ore înainte să facă același lucru cu o echipă de jurnaliști din Franța, țară în care filmul va apărea pe marile ecrane la câteva zile după lansarea din România, în luna octombrie. Am vrut să știu de ce a ales tocmai Sfântu Gheorghe pentru a-și spune povestea, deși știam că are o istorie personală specială cu acest sat.

„Este singurul loc pe care îl cunosc în care două lumi extrem de diferite se ciocnesc an de an. Hipsterii și sătenii, turiștii și oamenii locului. În fiecare vară trăiesc împreună, dar sunt extrem de diferiți. După ce vara se termină, pleacă turiștii, nepoții, copiii pe la școli, iar locul ăsta rămâne în legea lui, așa cum îl poți vedea numai dacă vii în extrasezon. Sper ca oamenii din Sfântu să înțeleagă că am ales să fac filmul aici din dragoste pentru locul ăsta.”

La proiecția din festival au venit mulți oameni din sat. Au fost atenți, au râs pe alocuri, dar nu s-au mișcat. În neclintirea lor am înțeles ceea ce Miruna Berescu a sintetizat mai târziu: „Un singur film nu schimbă niciodată lumea…”

Nu știu dacă au înțeles că acel „capătul al lumii” din titlul filmului este adresa lor din buletin, dacă au sesizat dragostea dintr-un film în care se plânge, dar sper ca, din toamnă, după ce acest film va fi văzut de noi, ceilalți, restul, să punem punct și să o luăm de la capăt altfel, mai buni. Doar sper. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mulțumesc de spoiler.
    Pot spune că l-am văzut și pe ăsta.
    • Like 0
  • RazvanP check icon
    De ce trebuie musai "să schimbe lumea"?
    De unde această certitudine că "știu eu mai bine"?
    În oglindă fix despre asta e vorba, în numele ideologiei, indiferent care, avem pretenții de "atotștiutori" și ne propus musai "să schimbăm lumea", cu sau fără voia ei, indiferent dacă e util sau nu.
    • Like 1
  • "L'arrivée d'un train en gare de La Ciotat" (1895, fraţii Lumière) a schimbat lumea. Metaforic, spaima şi ideile preconcepute, bine împachetate în scenariul filmului regizat de Emanoil Pârvu, pot avea acelaşi impact ca al unei locomotive virtuale. După proiecţia din 1895, mulţi spectatori nu au înţeles cum de mai sunt în viaţă, alţii au rămas buimaci multă vreme şi au renunţat să mai vizioneze proiecţii cinematografice, convinşi fiind că nu vor mai fi la fel de norocoşi. Un efect asemănător este propagat de „Trei kilometri până la capătul lumii”, chiar dacă nu imediat vizibil. Reacţia sălii după proiecţie nu a fost întâmplătoare, ci rezultatul unui şoc emoţional. Nu împărtăşesc părerea Mirunei Berescu. Un singur film, o singură carte, pot schimba lumea. Harriet Stowe cu a sa "Uncle Tom's Cabin" este, într-un fel, o parte din scenariul războiului civil american.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult