Foto Inquam Photos / Justinel Stavaru
Deschid YouTube, rulează o reclamă, una electorală. Suntem în campanie, vom fi asaltați de astfel de reclame. Apare Boc, Emil Boc, poate cel mai înjurat prim-ministru din istoria recentă a României, dar cu siguranță unul dintre cei mai buni primari din Europa de Est (nu exagerez când spun asta). Omul vorbește despre transformarea Clujului în orașul cu cel mai înalt standard de viață din Europa Centrală și de Est. Și Austria tot în Europa centrală este situată. Probabil, Clujul nu va depăși Viena, dar Budapesta… Cine știe, posibil. Cluj se îndreaptă în direcția bună, asta este clar.
Este prima reclamă electorală pe care am urmărit-o de la început până la sfârșit. Este bine realizată și nu vorbește despre politică, este despre viziune, despre obiective și despre creșterea standardului de viață al cetățenilor. Nu doar despre asfalt și autobuze.
Ce îl diferențiază pe Emil Boc de restul edililor? Păi, omul nu se laudă cu fluvii de asfalt turnate pe bulevardele orașului, nu scoate în evidență că rețeaua de canalizare funcționează, nu spune un cuvânt despre autobuzele electrice sau despre becurile montate în nu știu ce cartier.
Înțeleg ca într-o comună sau sat, oferta electorală trebuie să includă și astfel de promisiuni, căci da, multe sate din România nu beneficiază nici de străzi asfaltate și nici de canalizare sau străzi luminate, deși acestea trebuiau realizate în ultimii 30 de ani. Însă este hilar ca într-o reședință de județ să te angajezi în fața cetățenilor că gunoiul va fi ridicat la timp și că nu vor fi gropi în trotuare.
Mai sunt 41 de zile până la alegerile locale. Ce vedem pe toate posturile TV, ce citim pe Facebook? Mulți edili, aflați în funcție, ne explică vizionar cum vor asfalta diverse străzi, cum vor strânge gunoiul din cartierul X, cum vor salubriza o zonă. „Sport, vreți sport? Cum să nu, tocmai ne pregătim să construim un stadion și bonus, o sală polivalentă”, ne spun unii edili, unii chiar cu două sau mai multe mandate.
Să presupunem că aceste promisiuni vor fi duse la îndeplinire. Peste 4 ani, vom circula pe străzi asfaltate, în niște autobuze. La fiecare 4 ani, cu ocazia alegerilor locale, străzile sunt asaltate de utilaje care lucrează de zor, se întâmplă cam cu 2-3 luni înainte de data scrutinului și se termină brusc după ce sunt anunțate rezultatele. Cam la asta se rezumă realizările multora dintre edili. Bun, dar cum rămâne cu sprijinirea investitorilor, cu atragerea unor companii mari, în vederea creșterii numărului de locuri de muncă bine plătite? Cum rămâne cu construcția parcurilor industriale sau crearea unor hub-uri de afaceri?
Știți că în acele zone unde există concurență între angajatori, veniturile angajaților cresc, aceștia își pot găsi ușor un loc de muncă, iar nivelul veniturilor și taxelor locale colectate crește? De asemenea, piața muncii se echilibrează, efectul fiind atragerea de tineri care vor dori să se stabilească în acele orașe care oferă un standard de viață înalt. Știți că atunci când o zonă, de regulă un mare oraș, se dezvoltă, devine un catalizator economic, care va atrage forța de muncă din zonele adiacente? Iar acele zone adiacente se dezvoltă la rândul lor?
Astfel, se dezvoltă nu doar orașul respectiv, dar și întreaga zonă metropolitană. De dezvoltarea unui oraș vor beneficia nu doar cetățenii acelui oraș, ci și localitățile din apropiere.
Aș vrea să văd edili care discută despre astfel de teme, despre investiții, despre atragerea de companii, nu doar despre asfalt și salubrizarea străzilor ori cartierelor.
Ar trebui să știe, fiecare dintre cei ce își dorește un fotoliu de ales local, că pentru a schimba în bine viața comunității, pe care doresc să o conducă, este nevoie de creșterea investițiilor, de sprijinirea investitorilor, de atragerea acestora, apoi vor fi și resurse financiare pentru îndeplinirea veșnicelor promisiuni prin care suntem anunțați că pe străzi vor curge fluvii de asfalt. De asemenea, aș vrea să văd mai puțină demagogie.
Alegerile locale sunt despre dezvoltarea comunităților locale, susținerea antreprenorilor, indirect despre dezvoltarea pieței muncii. Alegerile locale trebuie să fie despre economie, nu doar despre iarba din parcuri sau montarea bordurilor. Edilii și candidații trebuie să fie într-un permanent contact cu potențialii investitori și cu antreprenorii.
Din păcate, în România nivelul așteptărilor este situat, în cele mai multe cazuri, extrem de jos. Cu ocazia alegerilor se discută despre teme marginale, nu despre lucruri care ne pot schimba calitatea vieții. Nu discutăm despre teme majore, ci despre asfalt, becuri și canalizare. Cam acesta este nivelul.
Dacă îți fixezi obiective înalte, prin muncă și implicare, le atingi. Dacă ne vom complace în a fi mediocri, este posibil să ajungem submediocri. În general, dacă vom confunda performanța și mai grav, excelența, cu tot felul de teme minore, marginale, vom ajunge într-un cerc vicios în care nu vom vedea pădurea de copaci.
Sunt locuri, în România, unde temele despre care se discută sunt cele mari, de anvergură. Ține doar de noi să știm ce ne dorim. Ne dorim doar străzi asfaltate, autobuze și spații verzi întreținute sau vom ridica ștacheta, astfel încât candidații să abordeze teme, care dacă vor fi duse la îndeplinire, ne vor schimba radical viața în bine?
Mă întorc la Boc și îmi aduc aminte și de Bolojan, primarul Oradei, acești oameni sunt profesioniști înainte de a fi orice altceva. Mulți candidați, dar și edili aflați în funcție, ar trebui să meargă la cursuri de formare profesională cu acești doi edili.
Articol preluat de pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Despre administratorii scurți și scările lor.
(Metafora-i de bine), cum reflectarea ....?
//Piramide//, mirare, respect, civism!