Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Timpul filtrelor a trecut. Autenticitate și solidaritate sunt cuvintele anului 2021

Insta beach

Foto: Illia Uriadnikov/ Panthermedia/ Profimedia

Când restaurantele și magazinele s-au închis, iar companiile s-au alăturat ONG-urilor pentru a ajuta persoanele vulnerabile afectate de pandemie, influencerii din Social Media au fost pe fază. Nu își mai puteau fotografia ținutele în locuri exotice iar tutorialele de machiaj nu își mai aveau sensul... așa că s-au adaptat. Ne-au arătat cum să preparăm banana bread, cum să dezinfectăm corect întrerupătoarele și podelele, cum să ne vopsim părul acasă, ce consolă de jocuri e mai bună, ce seriale merită un binging. Dar și cui să donăm.

Urmează încă un an în care eforturile influencerilor vor fi notabile, iar ONG-urile trebuie să lucreze strategic pentru a profita de influența asupra comunităților pe care le-au strâns în jurul lor.

Când ne gândim la Influencer Marketing, primele lucruri care ne vin în minte, de obicei, sunt din sfera vânzărilor: profit, în primul rând. Branding-ul, awarness-ul și puterea de a convinge publicul să dea bani sunt însă la fel de importante pentru organizațiile non-profit. Cu ajutorul influencerilor, ONG-urile pot avea beneficii majore de imagine, dar și de alte feluri.

Cu experiența mea de 15 ani în digital și sutele de campanii prin platforma de Influencer Marketing MOCAPP, am extras 3 beneficii majore pe care ONG-urile le pot avea când demarează campanii de marketing prin influenceri:

1. Crește brandul organizației. Mai ales în contextul lipsei de încredere a publicului din România în sectorul ONG, o realitate pe care cei din domeniu o resimt încă în ciuda succeselor din ultimii ani, un brand puternic înseamnă credibilitate. Este important ca, prin asociere, influencerii să transfere valori importante către ONG: onestitate, transparență, profesionalism, empatie și așa mai departe, pentru construirea unei reputații ireproșabile. Astfel, un ONG poate atrage mai ușor finanțări, dar și voluntari și donații. Influencerii dau o față umană unei instituții. Prin ambasadori puternici, în care publicul are încredere, mesajul este nu doar amplificat, ci și întărit. 

2. Mai mult succes în fundraising.

Deși în mediul ONG scopul nu este profitul, banii sunt foarte importanți pentru îndeplinirea obiectivelor și investiția în campanii de marketing este o strategie utilă pe termen lung. Printr-o campanie cu influenceri, se pot atrage fonduri pentru un anumit proiect sau pentru costurile administrative ale care permite direcționarea a 3,5% din impozitul pe venit, în cazul persoanelor fizice, sau 20% din impozitul pe profit, în cazul persoanelor juridice. Totuși, banii sunt un subiect sensibil și nu este ușor să convingi publicul să doneze, de aceea sprijinul din partea unor persoane cu comunități puternice și credibilitate, va fi de mare ajutor.

3. Awarness pentru misiunea organizației.

Cu toții ne amintim provocarea devenită virală în 2014: Ice Bucket Challenge. Ea a adunat donații de peste 220 de milioane de dolari pentru Asociația SLA (scleroză laterală amiotrofică), dar mai ales a adus în atenția publicului această boală cu speranță de viață de numai 2-4 ani din momentul declanșării simptomelor, cu o frecvență de 2,6 la 100,000 de persoane (în Europa).

Challenge-ul este un exemplu de manual, dar avem și în țară exemple la fel de notabile.

Hashtag-ul #NoiFacemUnSpital a fost pe buzele tuturor și a devenit sinonim cu Asociația Dăruiește Viața. Din 2015 până acum, ONG-ul a strâns peste 30 de milioane de euro de la 300.000 de persoane și 4.000 de companii cu scopul de construi un spital pentru copiii bolnavi de cancer. Povestea lor de succes a fost scrisă și în prestigiosul cotidian The Guardian. 

Pe de altă parte, există beneficii și pentru influenceri când se implică în campanii derulate de ONG-uri, iar acesta este un argument solid în abordarea lor.

Influencerii au nevoie, la rândul lor, de un brand personal puternic.

Cum mulți dintre ei riscă să își piardă din audiență sau din loialitatea fanilor din cauza unui volum mare de campanii comerciale, susținerea unei cauze sociale, ecologice, civice sau umanitare poate fi ceea ce îi ajută să păstreze sau să recupereze respectul lor.

În România, în acest moment, există milioane de creatori de conținut, pe toate rețelele sociale. Pe Instagram, în septembrie 2020 existau peste 4,359,000 de utilizatori dintre care 78% aveau peste 5,000 de urmăritori. Fiecare dintre ei își dorește să iasă în evidență cumva, să devină un influencer, pentru a acapara atenția publicului și a atrage bugete importante pentru campanii publicitare. Acest lucru nu e deloc simplu, având în vedere că se înghesuie mulți pe aceleași nișe de conținut: lifestyle, beauty, fashion, muzică,fotografie, parenting, umor, travel.

Timpul filtrelor a trecut. Autenticitate și solidaritate sunt cuvintele anului 2021

Dacă boom-ul Social Media s-a bazat pe o lume virtuală în care orice părea posibil, dar defectele deveneau imposibile, timpul a arătat că publicul este fidel vocilor reale, autentice, care nu își cosmetizează nici aspectul, nici viața.

În contextul actual, când economia a fost afectată puternic de măsurile luate împotriva răspândirii Covid-19 solidaritatea este încă la ordinea zilei.

Deschiderea influencerilor de a promova problemele din societate s-a văzut mai ales în 2020, când mulți au promovat gratuit afaceri de familie sau branduri românești sau au amplificat mesajele unor ONG-uri.

Succesul unui proiect poate însemna să vinzi. Dar poate însemna uneori și să strângi bani, semnături, voluntari pentru o cauză socială sau caritabilă. Indiferent care e obiectivul tău, eu îți recomand să gândești strategic și să ajungi la publicul tău țintă folosind vocile relevante și canalele potrivite. Care, deseori, înseamnă să apelezi la influencerii puternici din Social Media.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon