Ți-e teamă că jobul tău nu va mai exista până în 2030? Ai de luat o decizie acum – aștepți până în punctul în care te simți depășit de situație, sau iei problema în propriile mâini și te pregătești pentru viitor?
În ultimul an, discuțiile despre reskilling și upskilling – recalificare/ formare/ specializare - și competențele necesare pentru viitorul pieței muncii au câștigat un capital de interes major din partea liderilor de afaceri, instituțiilor educaționale, guvernelor, dar și al oamenilor de rând, îngrijorați de soarta lor. Dar ce înseamnă concret această adaptare pentru munca viitorului și care sunt pașii pe care îi poți face încă de pe acum, pentru a fii sigur că ai un job care să te mulțumească și în 2030?
Pe măsură ce lumea muncii se transformă rapid sub influența automatizării și a inteligenței artificiale, angajații și organizațiile trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți. Transformările tehnologice schimbă din temelii cerințele pieței muncii, punând accent pe competențele tehnologice avansate și pe cele sociale și emoționale, în detrimentul abilităților manuale și cognitive de bază.
Conform World Economic Forum, aproximativ 85 de milioane de roluri ar putea fi înlocuite prin automatizare, însă alte 97 de milioane de noi locuri de muncă vor apărea. Cercetările recente arată de asemenea că peste 85% din joburile anului 2030 nu există încă. În următorii ani, vom vedea o creștere majoră a locurilor de muncă în domeniile legate de tehnologie, sănătate și energie regenerabilă. În același timp, unele dintre cele mai populare joburi de astăzi vor dispărea în totalitate sau vor suferi schimbări majore. Și depinde doar de noi cum ne pregătim pentru asta.
Pentru a naviga ceva mai încrezător aceste vremuri de incertitudine, este esențial să te adaptezi și să te reinventezi continuu. Pare muncă multă – și nici nu garantăm că nu e – dar ți-am pregătit un ghid practic care să te ajute să rămâi relevant pe piața muncii, indiferent de ce surprize ne mai rezervă viitorul.
Înțelege schimbarea: contextul global și impactul asupra muncii
Diverse studii și rapoarte subliniază importanța adaptării la schimbările tehnologice și la noile cerințe ale pieței muncii. Iată unele dintre cele mai relevante concluzii:
Conform McKinsey, transformarea digitală și automatizarea vor remodela semnificativ cererea de competențe până în 2030, cu o cerere crescută pentru abilități tehnologice, sociale și emoționale, precum și pentru competențe cognitive superioare. Producția și retail-ul vor fi puternic marcate de automatizare, ceea ce va duce la o scădere a nevoii de competențe fizice și manuale și la o creștere a cererii pentru competențe interpersonale, creativitate și empatie. În plus, va crește nevoia pentru competențe tehnologice, de la abilități digitale de bază la competențe IT avansate.
McKinsey subliniază, de asemenea, importanța construirii de competențe în cadrul organizațiilor, menționând că abilitățile de gândire critică, luarea deciziilor, motivarea și gestionarea echipelor, precum și analiza avansată a datelor sunt în topul competențelor vizate de programele de reskilling. În plus, evidențiază faptul că învățarea și dezvoltarea sunt priorități cheie pentru companii în următorii cinci ani.
Deloitte evidențiază necesitatea includerii învățării în fluxul de muncă, promovând conceptul de superînvățare. Asta presupune un mediu ce favorizează creșterea bazată pe competențe, orientat spre date, și care oferă oportunități de carieră flexibile, adaptate fiecărui individ. Devine astfel esențială personalizarea infrastructurii de învățare pentru a răspunde evoluțiilor constante, prin strategii care utilizează tehnologia pentru a sprijini angajații și care încurajează exersarea abilităților proaspăt deprinse, în activitățile actuale de zi cu zi.
6 din 10 angajați au nevoie de noi competențe până în 2030
Springboard for Business a intervievat peste 1.000 de profesioniști din companii cu minim 5.000 de angajați, pentru a sprijini liderii în planificarea strategică. Rezultatele studiului arată că decalajele de competențe au impact negativ asupra profitului companiilor, cu 70% dintre directori afirmând că afacerile lor suferă din cauza lipsei de competențe.
În contextul schimbărilor care se succed rapid la nivel global, cauzate de presiuni economice, inovații tehnologice și schimbul de generații, în SUA se preconizează că aproximativ 44% dintre competențele angajaților vor fi afectate în următorii cinci ani, iar aproximativ 60% din oameni vor avea nevoie de cursuri de recalificare sau formare în următorii trei ani.
World Economic Forum (WEF) oferă o perspectivă globală asupra competențelor necesare pentru viitor. Raportul Future of Jobs subliniază că automatizarea și inteligența artificială vor accelera schimbarea în cerințele de competențe, echilibrând timpul de muncă între mașini și oameni.
Competențele esențiale pentru 2030
Raportul WEF identifică zece competențe cheie care vor deveni din ce în ce mai căutate de angajatori în următorii ani:
- Gândire critică și rezolvarea problemelor: Capacitatea de a analiza informații complexe, de a face corelații și de a găsi soluții inovative la provocările apărute.
- Creativitate și originalitate: Abilitatea de a inspira și genera idei noi și de a implementa soluții și abordări inedite.
- Inteligență socială și abilități interpersonale: Capacitatea de a înțelege și a aborda corect, adaptat și empatic dinamica relațiilor sociale, lucrul în echipă și comunicarea eficientă.
- Gândire analitică și raționament: Abilitatea de a descompune probleme complexe și de a utiliza date pentru a lua decizii informate.
- Abilități digitale și de programare: Competențele tehnice, inclusiv programarea și utilizarea eficientă a noilor tehnologii.
- Reziliență, adaptabilitate și învățare continuă: Capacitatea de a te adapta schimbărilor și de a învăța noi competențe rapid.
- Management de proiect și coordonare: Planificarea eficientă și coordonarea resurselor pentru a atinge obiective specifice.
- Leadership și influență: Abilitatea de a conduce echipe, a inspira și a-i motiva pe ceilalți să tragă la „aceeași căruță”.
- Comunicare eficientă: Transmiterea clară și persuasivă a ideilor în diverse contexte.
- Etica profesională și responsabilitatea socială: Angajamentul față de standarde etice ridicate și conștientizarea impactului social al acțiunilor tale profesionale au șanse să te ducă departe.
Aceste competențe sunt fundamentale nu doar pentru a naviga prin schimbările pieței muncii, ci și pentru a contribui activ la inovații tehnologice care țin cont de o dezvoltare sustenabilă și bunăstare.
Vă invităm să descoperiți podcastul Hacking Work și să vă abonați la newsletterul Hacking Work, pentru a primi în fiecare luni și joi dimineață cele mai proaspete știri și analize din piața globală a muncii. Să vă fie de folos!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.