Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Am făcut ieri un drift obraznic cu mașina electrică prin fața unei benzinării care afișa 9.99 RON/ litrul de carburant

Cozi la carburant

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

La articolul anterior despre mașina electrică am făcut o greșeală – am dat consum în kw în loc de kwh (mulțumesc pentru cei care m-au îndreptat, sunt doar un CEO și ăștia, la fel ca politicienii, știu totul despre nimic și nimic despre totul) – și o premoniție, vorbeam undeva despre litrul de motorină de 10 lei.

La o lună de la premoniție și aproape doua săptămâni de război, s-a adeverit. Cluj-Napoca a fost aseară sub asediu, erau cozi interminabile la benzinării, ca pe vremea lui Ceaușescu - seniorii își aduc aminte de anii ’80 când împingeam mașinile toată noaptea ca să prindem dimineața 20 de litri de benzină. Toate lanțurile de benzinării – toate – afișau în jur de 9-10 lei, semn că cererii create de „efectul Beiuș” i s-a răspuns profesionist, după regulile fundamentale de cerere – ofertă.

Deși scenele de la benzinării erau demne de filmele lui Roland Emmerich, maestrul „disaster movie”, lumea era calmă, ardelenii nu își dau în cap așa cu una cu două. Și gospodărește, toți umpleau bazine de plastic din remorcă, pubele, canistre, pet-uri, ce are omul la îndemână acasă.

De dimineața, prețul era strategic la loc la 7,99 lei, așa au primit ordin de la Ministerul Energiei, așa au făcut. Cu regret și cu promisiunea de suflet că de luni sau în cel mai rău caz după ce trece valul anunțat de controale, revin la 10-11 lei. De fapt, victorie, Ministerul Energiei a dat ordin să se deschidă minele, hidrocentralele, tot ce avem, la treabă! Noi le-am închis obedienți și cocârjați la tot ce ne cere UE, noi le deschidem revoltați că UE nu ne asistă suficient.

Acum, sigur că mașină mea electrica nu mă duce departe; așa cum am spus și în februarie, ai noroc dacă faci 300 de kilometri cu un „plin de electricitate”. Dar, în context, dacă aș fi în guvern, aș da o lege în care fiecare stație de benzina să deschidă 3-5-10 stații de încărcare electrică, astfel încât mersul cu mașina electrică să devină o alternativă reală. Dar la un litru de benzină/ motorină de 10 lei, cine mai vrea să dea „la pompă” electricitate de 4 lei?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Și, la cât "battery life" ați ajuns?
    80% după 2-3 ani? ;)
    • Like 0
  • Si eu am facut mai multe drifturi prin fata contorului de energie electrica, dar ieri cand mi-a venit factura pe luna februarie (362 de lei, exact dublu fata de aceeasi luna a anului trecut) mi s-a calat motorul.
    Stie cineva cum se fac drifturile cu bicicleta, sau cu pantofii?
    In alta ordine de idei, am dat o gramada de bani pe iluminat LED, televizoare LED, electrocasnice din clasa energetica cea mai buna in ideea ca in timp o sa-mi recuperez banii printr-un consum optimizat. Anulat de dihaniile astea pe care nu le mai satura bunul Dumnezeu de bani.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Nu pot să nu remarc naivitatea cum că prețul la carburanții fosili nu ar influența prețul energiei electrice. Iar dacă prin absurd s-ar ajunge la o creștere semnificativă a parcului de mașini electrice oare cum ar suplini guvernul lipsa veniturilor din accize? Iar când vine vorba de carteluri, în Germania deja sunt politici ale stațiilor de încărcare îndreptate spre “fidelizarea” clienților. Altfel, preț dublu, putere de încărcare scăzută, timp de încărcare drastic limitat. Practic trag și pielea de pe tine dacă te prind în offside. Business as usual…
    • Like 0
    • @ Mihai
      Mai e o ipocrizie ascunsă de dl contributor Dragoş Damian: Nu ne spune cât i-a dăruit statul din buzunarul meu (al nostru, ăştia care nu credem în himera verzilor lui Greta) ca să-şi agonisescă răgălia electrică? 10 mii de euro, 15 mii?. Nu i-o fi fost ruşine să bage mâna în buzunarele celor ce stau pe salariul minim?
      • Like 0
  • corne check icon
    stimate autor,
    sa incerci o talpa pe glezna ("La articolul anterior despre mașina electrică am făcut o greșeală – am dat consum în kw în loc de kwh (mulțumesc pentru cei care m-au îndreptat, sunt doar un CEO și ăștia, la fel ca politicienii, știu totul despre nimic și nimic despre totul)") dupa ce recunosti ca ai facut o greseala de gogoman, nu de CEO (au dat cu zarul cand te au angajat?), spune inca si mai multe despre caracterul dumitale. in rest, poate mai treci pe la scoala, bafta la zaruri nu o sa-ti acopere gafele. ca veni vorba, "multumesc CELOR care..." nu suna mai bine in urechile tale de CEO decat "multumesc pentru cei care m-au indreptat (ca pe cocosati, probabil, desi ei or fi incercat sa te "corecteze", doar)"?
    • Like 3
  • Sunt Eu Sunt Eu check icon
    Bine că nu ați povestit despre ce este vorba în titlu. Dacă ne raportăm la războiul din Ucraina, mașina electrică nu este decât un moft ... oare câte sunt deja părăsite, acolo, din cauza imposibilității de a fi folosite? Cât despre forțarea creșterii prețului la combustibil, rușine în primul rând celor care au inițiat-o (sper să dea explicații), dar și celor naivi și cu creierul neted..
    • Like 7
  • Dorin check icon
    Pe termen lung eu zic că ar fi bine să învățați să călăriți.
    Nu trebuie curent electric, nici carnet și nici benzină.
    E drept, tracțiunea e ușor bălegoasă dar aveți avantajul că o puteți lua cam pe oriunde; adio șosele și autostrăzi, deci economii imense la buget.
    E drept, ajungeți mai încet la destinație dar nutrețul e la îndemână aproape peste tot și nu depinde de toanele țărilor OPEC.

    Pare hilară propunerea mea dar prevăd că speciile „dihăniilor-mâncătoare-de-petrol” au intrat într-un proces de extincție.
    • Like 3
    • @ Dorin
      storo check icon
      Pai nici tractiunea balegoasa nu e ok pt ca produce metan iar asta nu se accepta de catre grindilisti. Asa ca alegem ''mersu' pe jos face picioru' frumos'' ! ...sau mai bine stam drac.. acasa, sa nu tot umblam brambura , si-ai sa vezi ce de economii o sa facem :))
      • Like 3
  • E foarte OK mașina electrică, atât tehnic și ecologic, cât și ca plăcere a condusului. Dar din păcate nu e și nu cred că va fi prea curând o alternativă la mașinile termice, decât pentru oraș și împrejurimi, adică pentru drumuri scurte. Oricât ne-am strădui și ne-am rupe în figuri, de la cetățenii de rând și până la nivel înalt, la artizanii Green Deal, nu putem să ne prefacem că e fezabil ceva ce nu e. Deci pentru oraș electrica e cea mai potrivită și aici va avea un viitor clar. Pentru drumuri lungi însă, e exclus să mergi electric dacă vrei să ajungi într-un timp rezonabil. Dacă n-ai presiunea timpului, atunci... sănătate. Nu numai că nu sunt suficiente stații de încărcare, dar încărcarea însăși îți pune răbdarea la încercare timp de..... depinde de stație și de tipul mașinii, dar oricum inacceptabil de mult. Și ce cozi s-ar forma la aceste stații, ne putem imagina. Ideea cu stații de încărcare în benzinării e o utopie. Se vede, cum ați zis că sunteți CEO.... Singura variantă ar fi ca zona electrică să fie poziționată suficient de departe de zona cu produse petroliere, care sunt inflamabile. Practic să fie unități separate, izolate. Așa ar fi posibil, dar repet: cât timp ne va lua să încărcăm din 300 în 300km dacă vrem să facem un drum de vreo 800-1000km? Și vom fi stresați pe timpul călătoriei să mergem cât mai economic (încet), fără climatizare etc deci încă o prelungire a duratei călătoriei și în condiții inconfortabile. În plus, problema principală este infrastructura de distribuție a energiei electrice către stații. Și ar mai fi și cantitatea de energie produsă, că deja e penurie chiar pentru consumul obișnuit de până acum. Ar trebui să creștem și mai mult producția. În legătură cu prețul energiei, eu n-aș fi așa vesel ca Dvs. Nu e deloc exclus ca în curând prețul petrolului să revină la normal grație creșterii producției de către țările OPEC. În schimb, în prezent nu e de neglijat nici prețul energiei elctrice, plus că nici aici nu se poate estima dacă tendința e de creștere sau de scădere. Să nu uităm că prima dată a explodat prețul electricității și al gazului, abia apoi urmând petrolul.
    Deci, vă urez sincer să vă bucurați de mașina electrică pe care o conduceți (bănuiesc că e un VW ID3 sau ID4). Dar vă provoc ca la vară să încercați un concediu în Grecia cu mașina respectivă. Să zicem, un tur al Pelopones-ului cu cât mai multe obiective de vizitat. Succes! E posibil atunci ca cineva cu mașină termică, trecând pe lângă Dvs care stați la o încărcare lungă, să facă el un drift și să se ducă fluierând. Întotdeauna mașina personală a fost strâns legată de conceptul de libertate de mișcare. Să te urci în ea când ai chef și să te duci oriunde, oricât de departe și oricând. Ei bine , mașina electrică tinde să distrugă acest lucru. Nu îi mai fac eu programul mașinii mele, ci mi-l face ea mie. La modul general vorbind, se sfârșeșete o lume și eu unul nu sunt mulțumit de ce vine în loc.
    • Like 4
    • @ Dan Cojocaru
      Comentariu bine argumentat.
      As adauga ca in momentul de fata masina electrica se potriveste celor care locuiesc in suburbii. E un mare avantaj sa o poti incarca acasa.
      De asemenea, situatia ideala e ca intr-o familie sa existe doua masini (una electrica si una clasica). Chiar si atunci cand exista doar o singura masina in familie (daca o poti incarca acasa) poate avea sens din punct de vedere financiar sa cumperi o masina electrica daca faci pana in 200km pe zi. Pentru deplasarile lungi, poti inchiria o masina clasica.
      • Like 1
  • “….lumea era calmă, ardelenii nu își dau în cap așa cu una cu două.”
    Daca ardelenii sunt asa de calmi, de ce naiba s-au grabit sa cumpere benzina?
    In fine, radem, glumim si sper sa nu ajungeti in situatia de a ramane in pana (de orice fel) pentru ca, vedeti dumneavoastra, masinile electrice nu pot fi tractate. Vine cu macaraua sa dea masina la o parte, din drum adicatelea. Sunt convins ca stiti chestia asta. Eu nu, pana mai deunazi cand am patit-o pe pielea mea, cumva. Accident usor pe autostrada intre o dubita si o Tesla. Dubita impinsa usor pe marginea drumului. Tesla mandra pe banda a treia oprind circulatia. Ambuteiaj, draci, laci, injuraturi, etc.
    o zi buna.
    • Like 6


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult