Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Am intrat mai târziu pe Facebook și habar n-am avut că s-a dat film la căminul cultural și s-a luat lumea la bătaie la ieșire

Team building

Spiritele se încing mai abitir seara. După o zi întreagă de apărat împotriva pericolelor reale, dar mai dihai, ălora imaginare, creierul nostru vede în tot și în toate un atac direct. La lăsarea întunericului, în case, la șpriț sau pe internet, orice părere inofensivă, dar de sens opus, devine amenințare de moarte.

Între România și Japonia e o diferență de șase ore vara și șapte ore iarna. Cam pe când începe România să dea în clocot și jumătate din ea să se certe cu cealaltă jumătate, eu dorm. E o plăcere pe care o recomand din tot sufletul, zic unii că face bine la pace, dezleagă cununii, aduce oamenii împreună, vezi vise. Când mă trezesc, după ce-mi încep ziua, îmi arunc un ochi pe internet să văd ce mai face România. Dacă în loc de una, văd două, certate una cu cealaltă, nu-i a bună. 

Uneori îmi pare că locuiesc cu un cuplu care se ceartă după ce mă duc eu la culcare și când mă trezesc, găsesc pe frigider bilete cu părerea fiecăruia despre subiectul pe care s-au certat azi-noapte, semnate neapărat cu părerea fiecăruia despre celălalt.

Din ce naiba s-au mai luat de data asta, îmi ziceam și mă jucam un pic de-a ghicitul, după care am observat că indiferent de subiect, patosul, intensitatea, scârba, superioritatea, ura atingeau de fiecare dată aceleași cote înalte. E bâlci, țațo, e bâlci, nene, hai să mergem să ne măsurăm forțele, hai să dăm cu ciocanul, să sară indicatorul în sus până dă cu capul de clopot ding! ding! ding! s-a atins paroxismul, suntem cei mai tari, dreptatea noastră e cea mai dreaptă.

Ce nu înțeleg e de unde nevoia asta disperată de a avea dreptate cu orice preț, de un narcisism pur, de manual, de a-și pune mâinile la urechi și a urla ca să nu mai audă părerea celuilalt? De unde nevoia de autovalidare prin desființarea adversarului? De unde vine gândirea asta de tip ”cine nu-i de acord cu noi e împotriva noastră, să moară, deci, proștii dracului și să rămânem noi, cei inteligenți, în vârful mormanului de leșuri ale dușmanilor pe care i-am răpus cu aroganța noastră justificată și i-am străpuns cu inteligența noastră sclipitor de ascuțită”?

Îmi scrie o prietenă recent re-mutată în țară după niște ani buni în Germania: ”Dar cel și cel mai trist aici sunt ipocrizia, dublul standard, agresivitatea și egoismul înfiorător. Zău dacă nu am început să cred că ăsta e un popor de bipolari cu oleac de Munchausen syndrome by proxy și oleac de narcisism) . Sub masca asta de popor friendly, colcăie un egoism de te sperii.”

Azi voiam să întreb: voi cum faceți supa de ceapă, după ce o căliți cu făină, o pasați la blender, sau o treceți prin sită, dar de unde naiba să știu că s-a dat film la căminul cultural și s-a luat lumea la bătaie la ieșire.

Am tăcut, că vorba bancului cu ăla care cere un foc în avion, ce... scărmăneală și-a luat... (în traducere irinamargaretanistoriană, să nu roșească cititorii prea pudibonzi). 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Ha, nu este o cronică cinematografică - cum am crezut inițial - ci o TEMĂ a filmului. O problemă pusă de respectiva peliculă. Deocamdată Teambuilding are deja două articole pe Republica. Republica, nu un simplu bloguleț!
    Filmul tinde să devină un etalon. Poate că nu ne plac rezolvările găsite, dar problemele puse sunt foarte actuale.
    În defintiv, rolul unui film nu este să ofere răspunsuri, ci întrebări.
    • Like 0
  • DanT check icon
    Pentru cati bani se lauda ca au facut cu filmul, m-as fi asteptat sa iasa cu bataie literalmente dupa vizionarea la cinema, nu dupa ce s-a dat la (aproape) gratis la (tot o) corporatie. Trist e ca, la succesul fulminant avut inainte de a intra in online, trebuie că publicul care l-a vazut cu bilet intreg sa fi fost interesat mai degraba de limbajul suburban excesiv (care place, ca doar toti oamenii vorbesc cu organele in gura, nu-i asa?) si de caterinca la corporatie (unde oricum nu lucreaza pentru ca acolo sunt sunt numa’ alcoolici, obsedati sexual si alt sociopati care fac chestii plictisitoare pe care ei, dacii liberi, nu le inteleg si care corporatisti oricum sunt vanduti strainilor). Pana la urma traim in tara in care 11 milioane de oameni nu prea au treaba cu munca din diverse motive. Iar cei 11 milioane au foarte mult timp de caterinca. Vorba genialului: Bravo natiune! Halal sa-ti fie!
    • Like 2
    • @ DanT
      "Aprob pozitiv monser". Ma intreb: oare si dupa un episod din "Las Fierbinti" se iau la bataie?
      • Like 0
    • @ DanT
      Valentin check icon
      Numărul celor care au văzut filmul nu este singurul criteriu. Sociologii ar pune accent mai mult pe COMPONENȚA publicului. Avem deja doi redactori Republica și cu siguranță că mai există și alte cronici. Și nu, nu limbajul suburban este cel care asigură succesul filmului.
      Pentru cine nu a înțeles, filmul e o OGLINDĂ. E drept, una caricaturizată - cum era sala oglinzilor din târgurile de altă dată -, însă ăsta e rolul caricaturii.
      Cine a citit Gargantua și Pantagruel a lui Rabelais în varianta NECENZURATĂ (în care autorul descrie foarte colorat anumite organe) sau Decameronul, (unde se vorbește pe față despre piuliță și șurubel) s-ar putea să înțeleagă mai mult.
      Și da, genialul e bine citat. Bravos națiune!
      FUN FACT: Nimeni nu prea dădea doi bani pe genial la început. Piesele sale erau considerate suburbane. Nimic înălțător. Cârnățari cu șorț murdar de grăsime, jandarmi corupți, dame ușurele... Cu nimic diferit de fauna și flora din film. În definitiv suntem rupți din Caragiale.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult