Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mi-am găsit mașina lovită în parcare. „Am rămas siderat: polițistul de caz mi-a zis că nu are resurse să îl sune pe mobil…”

Mașină lovită

(Foto Guliver/ Getty Images)

Să nu credeți că triangulația STS e singura bubă. E cea mai mică bubă. Întreg sistemul de anchetare a faptelor ilegale este la pământ.

Un alt exemplu personal...

Acum vreo șase ani îmi găsesc mașina frecată serios pe partea stângă, în parcare, pe breteaua de la Iuliu Maniu. Eram tare supărat. Tocmai ieșisem dintr-un alt incident, provocat tot de altcineva. 

Mă uit mai atent în parbrizul din fața mașinii și sub ștergător găsesc o foaie scrisă de mână. Un număr de telefon, un nume mic și un text destul de laconic: am văzut cine v-a lovit mașina, acesta este numărul motocicletei, transporta pizza, pot veni oricând la poliție pentru declarație.

Am luat biletul și mașina și m-am dus direct la constatare la Secția 22. Un polițist plictisit m-a primit în miez de duminică. Am completat ce era de completat și am dat și o declarație scrisă, pornind de la documentul lăsat în parbriz pe care l-am și lăsat poliției. L-am rugat pe polițist să afle mai multe amănunte, sunând la acel telefon. A rămas că o să îl sune.

După o lună am trecut din nou să aflu ce și cum. Am rămas siderat: polițistul de caz mi-a zis că nu are resurse să îl sune pe mobil pe acel om și să îl caut eu, să îl chem la poliție să dea declarație. Adică să fac eu toată ancheta. Să mă implic eu în ancheta cu un alt cetățean, necunoscut, care a fugit de la locul accidentului, lăsând o mașină avariată destul de serios (o ușă spate și aripa spate). O faptă destul de gravă, zic eu.

Evident că, în final, am primit o scrisoare de la procuratură să îmi spună că s-a clasat cazul. Autor necunoscut. Deși exista numărul motocicletei. Martor cu date suficiente pentru a începe o anchetă. Scrisoarea a venit după doi ani.

Nu știu dacă putem generaliza dar, văzând cum se dezvoltă ancheta de la Caracal, tare mi-e că pățania mea nu e excepție, ci regulă.

Dacă mai punem la socoteală și loviturile date sistemului de justiție în ultimii ani, politizarea poliției și procuraturii, popularea instituțiilor de acest tip cu tot felul de incompetenți pe care îi recomandă nu ce știu, ci cei pe care îi știu...

Sistemul e la pământ. Vai de noi dacă intrăm în vreun necaz. Vai de noi și dacă încercăm să ne facem singuri dreptate. Suntem captivi. Unui sistem ce vinde iluzii!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu sunt patit in directie inversa. Adica, un binevoitor a alasat un bilet similar in paarbrizu lunei masini parcate cum ca eu cu auto meu l-as fi sters pe bara fata stanga. Imediat s-au prezentat doi poitisti ai sectiei 12 la domiciliul meu, m-au verificat, ce e drept foarte civilizat, si apoi am fost chemat la biroul accidente usoare pentru ancheta, decursa tot foarte civilizat. Politistul a verificat bara spate dreapta a masinii mele, pe care nu o spalasem in toata aceasta perioada pentru a nu fi acuzat de stergere de urme si a luat drept dovada o pata de pe bara care la prima stergere simpla cu o carpa, ulterior, s-a dovedit a fi doar o depunere de praf. Nu mi s-au prezentat fotografii cu auto pretins atins, nu cunosc "victima", doar am fot amendat, carnetul suspendato luna si retinerea datelor de pe asigurarea obligatorie. Deci unii nu se sinchisesc iar altii sun mai mult decat zelosi. Dupa cum le este ziua respectiva.
    • Like 0
  • și multă indolență , ceva mai nasol decît impotența instituțională.
    • Like 1
  • În mine s-a izbit un Mercedes Benz și mi-a rupt oglinda și înfundat portiera. Am mers la poliție, am dat numărul mașinii care m-a lovit, am cerut și dat filmarea de pe o cameră de la un peco. A chemat autorul care m-a amenințat față de polițiști și la constatare mi-au zis că sunt proasta, că dacă mă lovea o asemenea mașină îmi distrugea mașina cu totul, După o lună mi-a cerut să le duc oglinzile, la locul faptei rămânând și oglinda făptașului, dar răspunsul nu l-am primit nici azi, deși sunt aproape 2 ani. Așa că...
    • Like 0
  • check icon
    Acuma, dacă legile actuale ÎNCĂ mențin această stare de lucruri (mă refer la ce zicea Calin Ungureanu mai jos: ”pînă nu-și urmează cursul în instanță dosarul, CASCO nu se bagă să repare mașina”), mamăăă, cum le mai place asta firmelor de asigurări!!
    Rezolvarea e simplă și identică cu cea pe care cu greu am ajuns s-o avem astăzi pentru cazul în care tu, asigurat RCA, ești avariat de un alt cetățean care are (sau ar trebui să aibă) RCA: firma de asigurări suportă cheltuielile și E TREABA EI să-și recupereze banii de la cealaltă firmă de asigurări (a vinovatului). Adevărat, pentru facilitatea asta naturală, firmele de asigurări cer (încă) niște bani în plus (nu f mult, ca procent).
    În mod similar, cînd vinovatul fuge de răspundere, firma ce a încasat polița CASCO (care pretinde că asigură inclusiv evenimentele produse din vina ta) s-ar cuveni să repare necondiționat mașina urmînd ca, după proces, să-și recupereze eventual banii! Căci, simplificînd, problema e simplă: e vina ta sau nu. Iar CASCO trebuie să despăgubească chiar și dacă e vina ta (iar dacă se dovedește că nu e, și mai bine: își recuperează banii de pe RCA-ul vinovatului).
    Problema de fond însă persistă: dacă poliția și justiția nu-și fac treaba și dosarul este clasat, firma ”de CASCO” își va recupera banii tot de la tine, vătămatul, prin creșterea contravalorii poliței de asigurare la următorul contract.
    Zici că schimbi firma de CASCO? Ei aș, au baze de date comune care chiar funcționează (nu ca la ”taxe și impozite locale” sau cele ale sistemului de sănătate)!
    • Like 0
  • satanae check icon
    Lasind la o parte modul de actiune al Militiei - care mi se pare foarte natural, asta fac oamenii astia de o vesnicie, nu de ieri, de azi, si in nici un caz de cind cica politiza PSD-ul Militia, care colcaia de profesionisti competenti pina atunci - eu nu inteleg un lucru: ce Parchet, ce ancheta? Am inteles ca omului i s-a avariat masina. Bun, asta e infractiune sau un delict civil? Din cite stiu eu, este vorba de un delict civil, care implica raspunderea civila a faptasului. Si atunci, ce treaba avea Parchetul in toata povestea asta? Ce sa claseze? Deschisese dosar penal pentru o portiera julita?
    • Like 1
  • Acum ramane sa va intreb: dvs. ce ati facut , cand ati vazut ca politia nu actioneaza?
    • Like 1
  • La "noi" nu mai exista nici politie, nici justitie pentru ca nu mai exista stat! Intelegeti ca s-a terminat, avem doar gasti de borfasi pusi pe jumulit populatia!
    • Like 4
  • Este posibil ca cel care a pus sub stergator biletelul sa fie chiar autorul pocinogului. Daca in institutii ca politie sau justitie este plin de potlogari, se poate afirma acelasi lucru si in afara acestora!
    • Like 2
    • @ Iacob Hopartean
      check icon
      Posibil.
      Dar cine ar trebui să cerceteze aceste posibile ipoteze, bunica?!
      • Like 2
  • Ai avut noroc (cum ar veni). Mie mi-a spart unul luneta si eram aproape sigur cine e faptasul. Mi-au zis vecinii respectivului (Str. Gral. Budisteanu - centru) ca nu e prima data cand face asta.
    Am dat fuga la sectia de politie la 2 strazi mai incolo.
    - Sunteti sigur ca vreti sa declarati asta ?
    - Normal....Nu !?
    - Ok, Sa stiti ca stam cam prost cu hartia asa ca va rog sa nu gresiti.
    - ?!?!?
    Am dat declaratia, s-a deschis dosar. Le-am aratat pozele de pe telefon, ca "n-are rost sa mergem pana acolo, va credem". Adica eu as fi putut avea probleme la cap vineri pe la 5 seara sa ma apuc sa raportez cazuri fictive.
    Apoi am vrut sa-mi repar masina pe CASCO si asa am aflat de ce ma intreba organu daca sunt sigur ca vreau sa deschid dosar. Pana nu-si urmeaza cursul in instanta dosarul, CASCO nu se baga sa repare masina. Abia dupa administrarea probelor....Un hățiș birocratic în care intri inocent.
    Asa ca mi-am schimbat luneta si stergatorul pe banii mei ca nu puteam sa fâlfâi punga in geam 2 luni.
    La fel, cazul s-a fâsâit măreț și autorul cunoscut nu a fost prins.
    • Like 4
  • Exemple de-astea se pot da cu duiumul. Și nu doar mașini bușite. Spargeri, furturi - exact cum zice Mircea mai jos. Cunosc personal exemple. Și ce? Timpul trece, leafa merge și organul va ajunge repede să ia pensie. Cu vreo 20 de ani mai repede decât omul normal. La vârsta la care pe omul normal îl apucă grijile că „nu-l mai angajează nimeni” organul e tânăr pensionar pe banii noștri, ai tuturor. Și atunci? Prost ar fi să-și pună fundul la bătaie.
    • Like 7


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult