(Foto Guliver/ Getty Images)
Să nu credeți că triangulația STS e singura bubă. E cea mai mică bubă. Întreg sistemul de anchetare a faptelor ilegale este la pământ.
Un alt exemplu personal...
Acum vreo șase ani îmi găsesc mașina frecată serios pe partea stângă, în parcare, pe breteaua de la Iuliu Maniu. Eram tare supărat. Tocmai ieșisem dintr-un alt incident, provocat tot de altcineva.
Mă uit mai atent în parbrizul din fața mașinii și sub ștergător găsesc o foaie scrisă de mână. Un număr de telefon, un nume mic și un text destul de laconic: am văzut cine v-a lovit mașina, acesta este numărul motocicletei, transporta pizza, pot veni oricând la poliție pentru declarație.
Am luat biletul și mașina și m-am dus direct la constatare la Secția 22. Un polițist plictisit m-a primit în miez de duminică. Am completat ce era de completat și am dat și o declarație scrisă, pornind de la documentul lăsat în parbriz pe care l-am și lăsat poliției. L-am rugat pe polițist să afle mai multe amănunte, sunând la acel telefon. A rămas că o să îl sune.
După o lună am trecut din nou să aflu ce și cum. Am rămas siderat: polițistul de caz mi-a zis că nu are resurse să îl sune pe mobil pe acel om și să îl caut eu, să îl chem la poliție să dea declarație. Adică să fac eu toată ancheta. Să mă implic eu în ancheta cu un alt cetățean, necunoscut, care a fugit de la locul accidentului, lăsând o mașină avariată destul de serios (o ușă spate și aripa spate). O faptă destul de gravă, zic eu.
Evident că, în final, am primit o scrisoare de la procuratură să îmi spună că s-a clasat cazul. Autor necunoscut. Deși exista numărul motocicletei. Martor cu date suficiente pentru a începe o anchetă. Scrisoarea a venit după doi ani.
Nu știu dacă putem generaliza dar, văzând cum se dezvoltă ancheta de la Caracal, tare mi-e că pățania mea nu e excepție, ci regulă.
Dacă mai punem la socoteală și loviturile date sistemului de justiție în ultimii ani, politizarea poliției și procuraturii, popularea instituțiilor de acest tip cu tot felul de incompetenți pe care îi recomandă nu ce știu, ci cei pe care îi știu...
Sistemul e la pământ. Vai de noi dacă intrăm în vreun necaz. Vai de noi și dacă încercăm să ne facem singuri dreptate. Suntem captivi. Unui sistem ce vinde iluzii!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Rezolvarea e simplă și identică cu cea pe care cu greu am ajuns s-o avem astăzi pentru cazul în care tu, asigurat RCA, ești avariat de un alt cetățean care are (sau ar trebui să aibă) RCA: firma de asigurări suportă cheltuielile și E TREABA EI să-și recupereze banii de la cealaltă firmă de asigurări (a vinovatului). Adevărat, pentru facilitatea asta naturală, firmele de asigurări cer (încă) niște bani în plus (nu f mult, ca procent).
În mod similar, cînd vinovatul fuge de răspundere, firma ce a încasat polița CASCO (care pretinde că asigură inclusiv evenimentele produse din vina ta) s-ar cuveni să repare necondiționat mașina urmînd ca, după proces, să-și recupereze eventual banii! Căci, simplificînd, problema e simplă: e vina ta sau nu. Iar CASCO trebuie să despăgubească chiar și dacă e vina ta (iar dacă se dovedește că nu e, și mai bine: își recuperează banii de pe RCA-ul vinovatului).
Problema de fond însă persistă: dacă poliția și justiția nu-și fac treaba și dosarul este clasat, firma ”de CASCO” își va recupera banii tot de la tine, vătămatul, prin creșterea contravalorii poliței de asigurare la următorul contract.
Zici că schimbi firma de CASCO? Ei aș, au baze de date comune care chiar funcționează (nu ca la ”taxe și impozite locale” sau cele ale sistemului de sănătate)!
Dar cine ar trebui să cerceteze aceste posibile ipoteze, bunica?!
Am dat fuga la sectia de politie la 2 strazi mai incolo.
- Sunteti sigur ca vreti sa declarati asta ?
- Normal....Nu !?
- Ok, Sa stiti ca stam cam prost cu hartia asa ca va rog sa nu gresiti.
- ?!?!?
Am dat declaratia, s-a deschis dosar. Le-am aratat pozele de pe telefon, ca "n-are rost sa mergem pana acolo, va credem". Adica eu as fi putut avea probleme la cap vineri pe la 5 seara sa ma apuc sa raportez cazuri fictive.
Apoi am vrut sa-mi repar masina pe CASCO si asa am aflat de ce ma intreba organu daca sunt sigur ca vreau sa deschid dosar. Pana nu-si urmeaza cursul in instanta dosarul, CASCO nu se baga sa repare masina. Abia dupa administrarea probelor....Un hățiș birocratic în care intri inocent.
Asa ca mi-am schimbat luneta si stergatorul pe banii mei ca nu puteam sa fâlfâi punga in geam 2 luni.
La fel, cazul s-a fâsâit măreț și autorul cunoscut nu a fost prins.