Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Am plecat din România turist și am revenit antreprenor. Povestea unei experiențe care m-a transformat

Bora Bora

Foto: Profimedia Images

Nu crezi până nu vezi. Știam de povești extraordinare în care viața multora s-a schimbat radical după anumite experiențe, întâmplări, vacanțe în India, transformatoare și revelatoare. Mi s-a întâmplat și mie, însă cel mai frumos e că nu preconizam că lucrurile vor sta așa cum au fost. Nu le-am aliniat, nu le-am căutat, am vrut să mă bucur de 6 luni de călătorit prin toată lumea, pe toate continentele, să observ cât mai mult din culturi diverse, locuri fascinante, oameni, interacțiuni, gesturi. Și să „absorb” cât de multe pentru dezvoltarea și cunoștințele mele. Nu mă gândisem că această călătorie mă va transforma într-atât. Am plecat din România turist și am revenit antreprenor. 

S-a întâmplat acum 4 ani, înainte de pandemie. Gândul de a pleca într-o vacanță mai lungă a venit așa cum probabil li se întâmplă multora, din dorința de a-ți limpezi gândurile, de a lua o pauză și de a-ți da un restart. Pe atunci, eram medic stomatolog la o clinică și îmi doream mai mult de atât. Știam că pot. Iar vacanța asta mi-a arătat că așa este. Drept urmare, astăzi am propria clinică stomatologică unde, alături de echipa mea, ne tratăm pacienții așa cum mi-am dorit dintotdeauna. Sunt prietenii noștri cărora le oferim o experiență diferită și tratamente de calitate. În drumul meu antreprenorial m-am inspirat din experiențele, oamenii și tradițiile pe care le-am văzut în locurile variate vizitate.

Dacă ar fi să numesc 5 locuri care și-au lăsat amprenta asupra mea, m-aș gândi la Sydney, San Francisco, Hong Kong, Tokyo, Bora Bora.

Sydney. Foarte interesant ”work life balance-ul” lor. La 17:00, după ce termină munca, își iau costumele de surf și se aruncă-n valuri. Cu lejeritatea asta tratează și discuțiile de business, dar atenție! Asta nu înseamnă că nu sunt serioși în ceea ce spun și fac, ba din contră. Doar că preferă tonul informal, lejer. De ce să punem presiune extra când nu e cazul?

Sunt multe lucruri pe care le-am văzut aici și le-am adoptat în clinica mea.

1. Atmosfera face totul – tipic Australiei pentru ”its laid-back culture” – în echipa Dentalist am preferat acest stil relaxat, tocmai ca atmosfera să fie una prietenoasă, dar suntem în aceeași măsură super profesioniști și serioși în munca noastră, chiar dacă glumim și căutăm să avem această abordare mai lejeră.

2. Drag de muncă – venim cu plăcere la birou și ne place mult interacțiunea cu pacienții, vrem ca toate lucrurile să fie făcute corect, respectând toți pașii procedurilor. Totodată, suntem punctuali atât între noi, cât și cu pacienții - în măsura în care nu intervin măsuri speciale, de ultim moment, în tratamentul pacienților. 

San Francisco. Abundență de tehnologie! Mi-a plăcut mult că toată lumea e foarte conectată, culmea! Nu la modă, ci la tot ce e nou în materie de tehnologie. Foarte relaxați oamenii, fără să pună accent pe modul în care arată, ci pe ce discută și pe ce pot inventa. Pepinieră de startup-uri! Caută mereu să facă ceva nou, să experimenteze, să fie cu un pas și mai aproape de viitor.

Aici am văzut pentru prima dată aparatul dentar care funcționează prin gutiere transparente și am înțeles cum funcționează, am vorbit cu oamenii care l-au produs și mi-am dorit mult să aduc inovația și în România. L-am purtat și eu, tocmai pentru a mă asigura de întreg procesul și tratamentul, iar pacienții mei beneficiază astăzi de acest aparat.

3. Clienții sunt pe primul loc – Poate cea mai importantă lecție învățată din vacanța din State. Cât de mult contează să te concentrezi pe experiența utilizatorului, să pui asta pe primul plan! Să construiești afacerea în jurul clientului și să îi oferi ceva special și inedit. Asta am încercat și eu să fac pentru pacienții noștri – a contat că m-am pus în locul lor și m-am întrebat: ”Cum mi-ar plăcea să arate clinica stomatologică unde merg?”, ”Ce m-ar face să uit de frică sau de durere…sau de teama de a merge la dentist?”, ”Cum mi-ar plăcea să se comporte specialiștii cu mine? Dar personalul de la recepție?” etc.

Tot legat de acest aspect, am făcut cutii cadou pe care le primesc pacienții la consultație, cu mare atenție la prezentare, packaging, detalii, pentru că modul în care oferi un cadou e foarte important.

4. Oamenii sunt deschiși, comunicativi. Un aspect pe care l-am apreciat și sigur că eram conștientă de el și înainte și de cât de important e să fii astfel, așa că ne place să ne luăm timp de discuții cu pacienții, să ne asigurăm că au înțeles pașii următori, că știu la ce să se aștepte. E un detaliu, să știți, dar am observat ce impact are în cum decurge ulterior întreg procesul stomatologic. 

Tokyo. Altfel spus, educație, tradiție, respect față de toți cei care le trec pragul. Ce m-a impresionat?

  • Modul în care se poartă cu străinii, cum îți oferă cu două mâini chitanțe, carduri, acte;
  • Punctualitatea este uimitoare - am circulat cu trenul care a ajuns la fix în gară și a staționat exact 2 minute, cât era anunțat pe bilet. Oamenii așteptau încolonați pe locurile marcate, pentru a permite ieșirea pasagerilor din tren și pentru a intra și ei în ordine;
  • În taxiuri, șoferii conduc cu mănuși și au tapiserie de dantelă;
  • Toți oamenii sunt îmbrăcați la fel la birou - pantaloni negri și cămașă albă. Când se încheie programul de lucru, ies toți de la metrou, arătând la fel, ordonat, impecabil.

Hong Kong. Cultura chineză e impresionantă, pentru turiști sunt de impact mai ales politețea și respectarea tradițiilor. Nu e de mirare că reprezintă un motiv mare de mândrie pentru ei și că mizează pe asta cât se poate de mult. Festivalurile lor tradiționale, de pildă, sunt unul dintre cele mai importante exemple în acest sens.

Puțin reinterpretat, de aici mi-a venit ideea să punctăm unele dintre momentele importante la clinică și să decorăm spațiul în tematica acelui moment – fie că e vorba de Campionatul Mondial de Fotbal, de Dragobete sau de Luna Femeii, ne place să ne surprindem clienții mereu cu o poveste nouă, imediat ce ne trec pragul.

În materie de business, Hong Kong-ul e un Zgârie-Nori în antiteză cu tradițiile și cu superstițiile asiatice. E foarte interesant să vezi abordarea lor față de business într-o țară atât de tradițională, și cu atât mai plăcut e să observi cum absorb noutățile și cum se adaptează.

Bora Bora. Nu întâmplător am lăsat această destinație la final. Da, sunt de acord că e important să muncim, să dăm tot ce e mai bun din nou, să facem lucrurile profesionist, de calitate. Dar la fel de important e să ne răsplătim pentru asta și să ne bucurăm de viață, de tot ce are ea mai frumos. Iar Bora Bora e un astfel de loc! După întreaga călătorie prin lume, timp în care am citit enorm cărți diverse, de la dezvoltare de produs, la vânzare de produs și până la dezvoltare personală, am ajuns în Bora Bora unde pur și simplu m-am bucurat. N-ai cum să faci altceva decât să înveți simplitatea într-un astfel de loc, să fii recunoscător că ești acolo și să te umpli de liniște.

Bagajul de experiențe adunate în jurul lumii a reprezentat începutul în informarea și în modelarea mea ca antreprenor. Oriunde mă duc sunt atentă la tradițiile și la caracteristicile locului pe care îl vizitez, fac corelații și mă gândesc cum aș putea aduce lucruri noi la Dentalist. Am convingerea că ne îmbogățim cu experiențele pe care le acumulăm de-a lungul vizitelor în lume

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon