Foto Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Pe lângă emoțiile firești, noul an școlar aduce multe incertitudini și îngrijorări ale părinților inclusiv cu privire la opțiunile pe care le au în cazul în care activitatea didactică ar fi limitată sau chiar suspendată.
Modul în care se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor atunci când unităţile de învăţământ sunt închise din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate de autorități a fost stabilit, în martie 2020, prin Legea nr. 19/2020.
Recent, guvernul a adoptat OUG 147/2020 care are în vedere acordarea de zile libere doar în cazul în care, urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile de sănătate publică și având în vedere și hotărârea comitetului pentru situații de urgență, sunt identificate cazuri de infectare și activitățile didactice sunt limitate sau suspendate. Astfel, prevederile OUG 147/2020 nu sunt aplicabile în ipoteza în care cursurile se pot desfășura online.
Cine și în ce condiții beneficiază?
Zilele libere se acordă obligatoriu de către angajator numai unuia dintre părinți, în cazul familiilor care au copii mai mici de 12 ani sau copii cu dizabilități de până la 26 de ani înscriși într-o unitate de învățământ sau într-o unitate de educație timpurie antepreșcolară.
Zilele libere se acordă la solicitarea părintelui, printr-o cerere care trebuie însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, de o copie a certificatului de naștere al copilului sau a documentului care atestă calitatea de părinte în conformitate cu definiția prevăzută de ordonanță precum și, dacă e cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap a copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani.
Declarația pe propria răspundere a celuilalt părinte va conține elemente din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit OUG 147/2020 și nu se află în una din următoarele situații: are contractul de muncă suspendat pentru întreruperea temporara a activității angajatorului (în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii), este în concediul de creștere a copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, se află în concediu de odihnă/concediu fără plată sau nu realizează venituri supuse impozitului pe venit.
În plus, în cazul angajaților din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, din penitenciare și din unitățile sanitare publice, zilele libere se acordă doar în cazul familiilor monoparentale.
Având în vedere că angajatorul are obligația să acorde zilele libere angajatului care solicită acest drept în baza prevederilor acestei Ordonanțe de urgență, un eventual refuz constituie contravenție și se sancționează cu amendă. De asemenea, în ipoteza unui litigiu, angajatorul ar putea fi obligat la repararea prejudiciilor cauzate angajatului prin refuz.
Indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut pe țară (care este în prezent de 5.429 lei). Sumele pentru plata indemnizației se decontează din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, acestea urmând a fi înapoiate din bugetul de stat până la încheierea anului fiscal.
Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale în condițiile prevăzute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
Pentru decontarea sumelor aferente indemnizației, angajatorul depune o cerere la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene/a municipiului București în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala sau punctul de lucru al acestuia, însoţită de documente justificative privind îndeplinirea condiţiilor de decontare a indemnizaţiei. Cererile se transmit în cel mult 30 de zile de la efectuarea plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației, iar decontarea se face în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrării documentelor.
Cine beneficiază de plăți suplimentare drepturilor salariale cuvenite?
În cazul în care ambii părinți sunt angajați în unul dintre următoarele domenii: sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, angajați în penitenciare sau personal din unitățile sanitare publice, poate beneficia doar unul dintre ei de o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantumul de 75% din salariul de bază/de funcție/solda de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut pe țară corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada limitării sau suspendării activităţilor didactice.
Pentru angajații din unitățile sanitare publice, majorarea se suportă prin transferuri din bugetul Fondului național unic de sănătate. Majorarea reprezintă venit, este supusă calculării, virării și declarării impozitului și contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Codului Fiscal.
Au contribuit:
Raluca Marales – Senior Consultant PwC Romania
Sonia Bălănescu – Avocat colaborator D&B David și Baias SCA
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.