Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Bun, îmi iau mașină electrică, dar unde o încarc în București? Câteva idei cu aplicare imediată și pe termen lung

electric car

Foto: Robert vant Hoenderdaal / Alamy / Alamy / Profimedia

Sunt mândru posesor al unui Forduleț din 2011, acum săracul are 170.000 kilometri la bord. Deja fac economii pentru următoarea mașină. Aș vrea să-mi iau una electrică, dar unde o încarc? Întrebarea asta probabil preocupă mai mulți bucureșteni, pentru că nu prea sunt stații de încărcare.

Un mare păcat. Pentru că orice ai crede despre mașinile electrice, este de necontestat faptul că nu emit noxe sau zgomot. În București, unde aerul este saturat de ambele, ar fi o super îmbunătățire a vieții. Imaginați-vă că toate mașinile în oraș ar fi fost electrice!

La Universitate poți să respiri adânc și să faci conversație fără să țipi. La fel pe Iuliu Maniu, pe Colentina, la Ștefan cel Mare și la Piața Sudului. Apartamentele de lângă marile bulevarde se dublează în valoare, că nu mai faci cancer instant la plămâni stând acolo. La următoarea pandemie, bucureștenii au plămâni rezistenți, pacienții cu astm suferă mai puțin. Costurile medicale scad. Lumea doarme mai liniștită, că nu e zgomot din trafic, poți să mai și deschizi o fereastră. Everybody happy.

Dar nu sunt stații și nici nu prea apar stații, potrivit planurilor actuale.

Primarul Nicușor Dan a scris pe Facebook despre cum primăria se luptă într-un proces cu Comisia Europeană, acuzația fiind că nivelul poluării aerului în oraș este mult peste limitele stabilite. Dar nu a scris nimic despre mașini electrice.

Despre acest subiect, primăriile de sector arată cu degetul către primăria generală, care la rândul ei pare să ȋl redirecționeze către Ministerul Mediului. Ideea e că Guvernul ar trebui să stimuleze achiziționarea mașinilor electrice prin măsuri fiscale. Într-adevăr, a început un mic program național de rablă pentru mașini electrice și nici nu plătești impozit pe ele.

Dacă lăsăm istoria să-și urmeze cursul, mașinile electrice vor veni până la urmă la noi pe filieră second hand. Așa am luat și eu Fordulețul. Dar asta mai durează 10-20 de ani, că abia acum le introduc și în Germania. Plămânii copiilor mei nu au atâta răbdare. Trebuie să vorbim despre ce poate face primăria fără să mai aștepte. Măsurile nu pot fi prea scumpe și nici nu pot dezavantaja în mod disproporțional unele grupuri din societate, cum ar fi posesorii de mașini vechi. Propun următoarele:

Cu aplicare imediată

1. În toate autorizațiile de construire noi pentru proiecte care au și locuri de parcare (blocuri de locuințe, spații comerciale, birouri) să se includă obligația de a oferi încărcare electrică, plătită sau nu, la toate locurile prevăzute. Un cost mic pentru dezvoltator.

2. Primăriile din București și instituțiile dependente să cumpere numai vehicule electrice (autoturisme, dube, autobuze), dacă există pe piață. Sectorul 3 are deja mașini electrice pentru poliția locală.

3. Unele mașini sunt mai toată ziua pe drum și contribuie disproporțional la noxe. Primăria oferă subvenții speciale pentru achiziționare de mașini electrice folosite ca taxiuri, ride-sharing cum ar fi Uber, pentru curierat, pentru agenți de vânzare care se duc la clienți și altele asemănătoare. Banii pot veni de la UE, care tocmai pentru așa ceva a înființat politica Green New Deal.

Pe termen lung

4. Într-un an: În București se înscriu în registrul auto numai mașini noi sau second hand care au cel puțin Euro 5. Astfel, nu se mai vor importa mașini vechi și mai poluante, fără a obliga proprietarii să treacă forțat la mașini electrice. Primăria dezvoltă cu bani UE o subvenție pentru stațiile de încărcare la locurile de parcare rezidențiale. Ai venit de la muncă, ai băgat ștecherul și a doua zi pornești din nou.

5. În doi ani: Locurile de parcare ce țin de clădiri private existente trebuie să aibă stații de încărcare electrice în proporție de cel puțin 25%. Deci proprietarii mall-urilor, clădirilor de birouri au 2 ani pentru a le instala.

6. În cinci ani: 50% din toate locurile publice de parcare, care țin de o primărie, trebuie să aibă o stație de încărcare electrică. Mașinile sub Euro 6 nu mai pot intra în oraș. Adică, cei care au mașini mai vechi au cinci ani de zile ca să caute cea mai bună variantă.

7. În 15 ani: Bucureștiul acceptă numai mașini electrice și este primul oraș complet electric din Europa.

Cititorii Republica probabil mai au și alte idei. Și nu uitați să ȋi scrieți domnului primar pe Facebook: Nu mai avem răbdare, vrem stații de încărcare!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu e vorba de unde luam curent electric pentru câteva sute de mii de mașini electrice, deși și asta e o problema care se poate rezolva cu noi centrale pe cărbune, dar transportul energiei la locul de consum e problematic, trebuie săpate noi trasee cu noi conductori care sa suporte puterea mult mai mare. Ca să nu mai zic că prețul curentului electric o sa se duca la cer. Mobilitatea electrică e doar un vis, poate peste o sută de ani.
    • Like 0
  • Buna ziua! Pana sa mai dezvolte ceva, primaria sectorului 4 a blocat toate incarcatoarele electrice subventionate in parcari cu bariera, si nu are nimeni acces la ele. In afara de masinile clasice cu loc de parcare platit acolo. De 6 luni. Intre timp au aprobat un regulament de acces pe baza de LPR automat pe camerele de pe bariere, dar nu este inca aplicat. Motivele sunt necunoscute. Telefoanele date la ei se finalizeaza cu raspunsuri in coada de peste cum ar fi sa asteptam finalizarea proiectului sau trimiterea posesorului de masina electrica la statii nerestrictionate platite. Asta dupa ce cativa ani au functionat fara probleme, dovada fiind si check-in-urile din aplicatia consacrata plugshare.
    • Like 1
  • Și curent electric de unde luam când vor fi 200. 000 de electrice în București?
    • Like 0
    • @ Cristian Niculae
      Ca si in occident: din ce in ce mai multe cladiri de firme/blocuri de locuinte/supermarketuri /parcari/depozite /benzinarii etc sunt acoperite de celule fotovoltaice. Avantajul energiei solare e ca poate fi produsa si consumata imediat, nu costa transportul si nu se pierde prin adusul de la sute de km.
      Energia fotovoltaica costa din ce in ce mai putin si din anii 2000 a ajuns sa coste mai putin decat cea nucleara, datorita evolutiei tehnologice in panouri, iar pana ajunge Bucurestiul cu 200 mii masini electrice va scadea si mai mult. In contrast, pretul benzinei creste.
      Altfel romania exporta electricitate, are un exces de multi multi ani....
      • Like 1
  • Pai inainte de a folosi banii primariei, sa ne uitam la altii -altii care au gasit solutii ieftine pe banii particularilor.
    Deocamdata masinile electrice din Germania/occident sunt de calitate si nu se devalorizeaza ca cele pe benzina (ce in 2 ani de la cumparare deja au pierdut 25-30% din valoare) asa ca nu vad curand ca bucurestenii sa isi permita masini de 50mii €. Pana nu scade pretul unei masini la 20-30mii euro, nu vad bucurestenii sa isi permita....
    In bruxelles, ca locuri de incarcare, primele au aparut in parcarile private: mall-uri /supermarketuri, cu 2-3 locuri de incarcare fix la usha, langa locurile de handicapati. Ideea lor e sa atraga o clientela scumpa. Apoi toate firmele mari au inceput sa instaleze prize in parcarile subterane (3500-4000euro le costa o instalatie). Acestea abia de un an au inceput sa se extinda si sa apara si in parcarile stradale dar totul e la inceput. Incarcarile sunt gratuite in multe locuri, dar nu va fi pe viitor.
    In plus sunt centre rapide de incarcare instalate de firma Tesla in mai multe parcari, Tesla are tot interesul sa si le instaleze pt ca vinde si masina si curent. Primul an Tesla ofera card de incarcare cu pretz modic, dar dupa primul an asa o sa le vina tot lor incasarile....
    In paralel cladirile private si-au pus pe tot acoperisul celule fotovoltaice, Cu reduceri din impozit. Desi belgia si olanda sunt mai la nord decat dorohoiul si ploua 200 zile pe an, producerea de energie de pe acoperisul blocurilor /firmelor /caselor e o sursa buna de venit si pt firme si pt familii (in urmatorii ani se inchid toate reactoarele in europa de vest, fiind o tehnologie riscanta si cu durata scurta de viata).
    In plus cladirile noi construite sunt obligatoriu cu garaj si acoperis cu fotovoltaic, reguli ce fortzeaza constructorii sa se gandeasca si la priza electrica in garaj de la construire.
    Mai mult, parcarile mari de pe autostrazi (cele cu restaurante) au instalat cateva puncte de incarcare pt cei ce calatoresc pe distante lungi.
    Si nu in ultimul rand, orasele mari au dat lege clara: in urmatorii 5- 10 ani toate masinile de societate vor fi electrice. Asa ca o sa vedem vanzari de masini ieftine pe benzina catre romania in urmatorii ani.... Nu vad asa lege aplicabila la bucuresti, dar o vad in conditii de genul 50% din parcul de masini a fiecarei firme private sa fie electric in urmatorii 10 ani, cumva sa lase timp de tranzit pt firme sa isi schimbe parcul de masini, toate cladirile private sa aiba celule fotovoltaice, toate scolile care nu sunt din patrimoniu si au 150 de ani sa fie acoperite cu celule fotovoltaice etc.

    Atat ca trecerea la masinile electrice sare o faza pe care Bucurestiul ar putea-o implementa imediat: benzi stradale dedicate masinilor publice: autobuze+ taxi + ambulante+politie. E posibil pe arterele mari, e nevoie de o firma inteligenta sa analizeze ce strazi si cat transport public sa creasca acolo, bruxelles/ amsterdam/ paris/ londra/Bogota etc au reusit, or sa ne iasa si noua cand o sa se vrea.
    • Like 3
    • @ Claudia Olteanu
      Experienta mea cu bateriile uscate actuale ma face sa cred ca sunteti exagerat de optimista privind devalorizarea masinilor electrice. Eu cred ca bateriile, care sunt una din componentele majore ale costului unei astfel de masini, se degradeaza mult mai repede decat motoarele cu ardere interna. Probabil dupa 5 , maxim 8 ani bateriile trebuie inlocuite. Voi cauta sa aflu mai multe pe aceasta tema.
      • Like 1
    • @ Ghergut Gore
      Între 300.000 și 500.000 bateriile actuale de pe Tesla. Următoarea generație 1.000.000 km.
      • Like 1
    • @ Ghergut Gore
      Optimismul meu a iesit privind cifrele de la 2010 incoace de cand se vand masini Tesla (de fapt se vand din 2008 dar primii ai au fost experimentali). Apoi privesc eficienta si evolutia tehnologiei in baterii, dar si dinamica firmei Tesla ce ofera sistem de schimb baterii si reciclare lor totala.
      • Like 1


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult