Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cadou pentru director, profesori și doamna secretară: eliberarea de hârtii. O soluție de digitalizare le-a eliberat o zi de muncă pe săptămână

Adservio

În urmă cu aproape 15 ani, liceul teoretic Vasile Alecsandri din Iași devenea primul din România care implementa soluția de digitalizare dezvoltată de Adservio. După alți 10 ani, platforma ajunsese să fie utilizată în doar 35 de școli. În prezent însă, peste 1.150 de școli o folosesc, iar estimările companiei de software arată că aproximativ 20% din școlile din România au adoptat deja o astfel de soluție, care le-a permis să-și optimizeze întreaga activitate, de la aspectele administrative, la cele legate de comunicarea cu părinții.

Principalul factor ce a accelerat acest proces a fost pandemia, care a impus identificarea și implementarea unor soluții rapide pentru derularea cursurilor online. Platformele avansate de digitalizare aduc însă mult mai multe avantaje decât videoconferințe pentru cursuri online. 

„Prin intermediul platformei, toată școala este configurată în cloud: număr de clase, elevi, profesori, materii. Dispare catalogul clasic, pentru că notele se introduc simplu în platformă, care calculează automat și mediile. Tot ce înseamnă adeverințe medicale, foi matricole și alte asemenea documente sunt generate prin câteva click-uri. (...) Toate documentele se mișcă automat și nu se mai irosește hârtie. Rapoartele și statisticile solicitate școlilor de inspectoratele județene se generează, de asemenea, automat. Astfel munca secretarilor devine infinit mai ușoară.

Un alt avantaj al platformei digitale este comunicarea mult mai eficientă între toți cei implicați: director, secretare, profesori, părinți și elevi. Toți utilizatorii pot utiliza un chat și grupuri într-o comunicare integrată, dedicată exclusiv pentru educație. Părinții primesc notificări pe telefon atunci când copilul ia o notă sau lipsește, au acces la grafice de evoluție privind situația școlară, astfel că se pot implica mai mult în procesul educațional. Astfel, pot lua legătura cu orice profesor și discuta parcursul copilului în funcție de rezultatele pe care le are. La rândul lor, profesorii pot face educație țintită în funcție de performanțele elevilor. Au opțiunea de a crea grupuri pentru trimite online teme și fișe de lucru adaptate celor care pot face performanță sau au nevoie de ajutor suplimentar (...) Este o obligație morală față de noile generații de a aduce școala într-un mediu care pentru copiii de acum este nativ și de a o face astfel mai interesantă”, explică Mihai Mocanu, marketing manager Adservio. 


Statisticile companiei arată că, după implementarea platformei, fiecare profesor a economisit 3-4 ore pe săptămână prin introducerea rapidă a notelor și absențelor în catalogul electronic. Alte 3-4 ore au fost câștigate prin diferite automatizări. Iar asta înseamnă o zi de muncă pe săptămână. De asemenea, diriginții și secretarii au fost scutiți de 4 ore de muncă pe săptămână prin generarea automată de statistici și rapoarte. În plus, rata de promovare a elevilor a crescut cu până la 32%, rata absenteismului a scăzut între 14-52%, iar abandonul școlar între 9-43%.

În platformă, elevii au la dispoziție și teste de abilități prin intermediul cărora se pot orienta în ceea ce privește meseria și/sau facultatea pe care să o urmeze, și unde pot vedea, de asemenea, ofertele educaționale ale mai multor universități.

Mai mult decât atât, Adservio a propus transmiterea datelor către o platformă unică a ministerului Educației, ceea ce ar permite prelucrarea informațiilor în timp real prin generarea de rapoarte și statistici care să faciliteze crearea de politici educaționale mult mai rapid. 

Rezistența la schimbare și alte piedici

Rezistența la schimbare pare să fie principalul motiv care frânează digitalizarea școlilor din România, în opinia reprezentantului Adservio. Acesta spune că, din situațiile pe care le-a întâlnit până acum, nu se pot trage concluzii în ceea ce privește o anumită tipologie care amână pasul spre digitalizare.

„În mod paradoxal, nu se poate face o separare clară rural-urban, de exemplu. În teorie, în urban ar trebui să fie mai multă deschidere față de digitalizare. În unele cazuri așa este, dar în alte situații, nu. De exemplu, la școala din comuna Răducăneni, din județul Iași, doamna directoare a fost atât de încântată de soluție și dispusă să învețe, încât s-a ocupat personal să-și motiveze colegii pentru a implementa cât mai repede sistemul. În rest, este vorba de rezistență la schimbare, de rămânerea în zona de confort, cu toate că platforma e atât de ușor de folosit, iar noi asigurăm asistență la implementare, facem traininguri și se pot baza mereu pe noi. La fel și în cazul profesorilor. Au fost situații în care s-au opus profesorii de 30 de ani, la care te-ai aștepta să fie campioni ai schimbării”.

Un alt factor care frânează digitalizarea este finanțarea care, în mod legal, ar trebui asigurată de primării. Există și aici cazuri fericite, de primari care au înțeles nevoile comunității legate de educație. În orașul Buzău, de exemplu, toate școlile au fost digitalizate încă din 2017 cu susținerea Primăriei orașului.

Au fost însă și situații în care părinții au venit cu soluția finanțării. Reprezentantul Adservio spune că atâta vreme cât directorul își dorește digitalizarea, se găsesc soluții în ceea ce privește finanțarea. E nevoie însă să se respecte condiția ca părinții care nu vor sau nu pot susține acest demers să nu fie excluși și să le fie permis oricum accesul la platformă lor și copiilor lor.

Prețul pentru utilizarea platformei Adservio se stabilește în funcție de numărul de elevi și pleacă de 1,5 euro/elev/ lună pentru școlile și grădinițele publice și 2 euro/elev/lună pentru instituțiile de educație private. Personalul didactic, cel administrativ și părinții primesc acces gratuit la funcțiile esențiale ale platformei.

Posibile soluții și o condiție esențială

Chiar dacă procesul de digitalizare a școlilor a fost accelerat în timpul pandemiei, iar în prezent aproximativ 2 din 10 instituții de învățământ au implementată o platformă de management școlar, România rămâne mult în urma altor țări în UE.

În acest moment, una dintre oportunitățile de care ar putea profita școlile în procesul de digitalizare, este finanțarea platformele de management educațional prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al României care prevede 3,6 miliarde de euro pentru reformarea educației. Aici este însă nevoie ca directorii de școli sau edilii care înțeleg că e absolut necesar pasul spre digitalizare să ia în calcul și partea de software, nu numai cumpărarea de hardware sau mobilă pentru sălile de clasă.

Reprezentantul Adservio spune că este nevoie și de o implicare mai activă a Misterului Educației, precum stabilirea unor standarde de calitate a unor astfel de platforme educaționale care includ un catalog digital.

„În pandemie, au apărut numeroase soluții de digitalizare primitive din punct de vedere tehnic, ca ciupercile după ploaie. Calitatea multora dintre ele este extrem de scăzută, cu mari probleme legate de securitatea datelor, descărcarea corectă a catalogului digital și nu numai. De aceea am promovat insistent impunerea unor standarde minime de calitate de către Ministerul Educației, pentru că astfel de erori accentuează și mai mult teama de digitalizare (…) Sperăm într-un angajament mult mai clar al ministerului în direcția digitalizării, prefigurat în proiectul noii Legi a Educației. Ar fi normal ca acest lucru să se bazeze pe platforme serioase, sigure, care deja aduc rezultate dovedite, în baza principiului pieței libere. Altfel, școlile care se tem de tehnologie vor amâna la nesfârșit acest proces, spunând că e frumos, dar nu ne trebuie acum. Dar se poate și în România să facem progrese. Avem disponibilă tehnologia, avem directori, profesori, elevi, părinți care își doresc o educație avansată și venim cu entuziasmul pentru a mișca lucrurile. Singura opțiune este optimismul de a îmbrățișa educația viitorului”, a mai spus Mihai Mocanu. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    O recomandare: Pedagogica, blog dedicat educației

    https://pedagogicamagazin.blogspot.com/
    • Like 0
  • Da, cred ca de la finantare pleaca frica asta de schimbare - sper sa fie asta si nu pura prostie si incremenire in proiect. Adica problema ar fi asa: da, softul e super bun, ne place, nu mai avem de-a face cu o tona de hartie, dar... daca la minister vine un ... nene foarte inteligent si bine intentionat, sau o tanti precum Abramburica si... uita sa plateasca firma Adservio? Sau incepe sa ceara niste spagi, in stil romanesc? Sau nu mai vrea sa plateasca pentru licente de Windows? Ca banuiesc ca acel soft depinde de Windows, cam ca toate celelalte care se folosesc pe la noi, nu? Softurile sunt o idee foarte buna, asta e clar, dar trebuie mentinute, imbunatatite, trebuie avut grija sa existe compatibilitate cu sistemul de operare si upgrade-urile lui etc. Asta inseamna ca tu, stat roman sa te angajezi sa mentii un astfel de sistem pe termen lung. Ceea ce da, absolut ar trebui facut. Dar... cata incredere in statul roman exista in ceea ce priveste astfel de proiecte? Cat de bine functioneaza softul CNAS?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult