Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cât de greu este să începi un business în România: „Este complicat, ne găsim între doi coloși și ne e frică să nu fim striviți. Sperăm să rezistăm”. GENERAȚIA B

O tânără de 29 de ani din Piatra Neamț a deschis în vara anului trecut o fabricuță unde produce Vitamin aqua, o băutură răcoritoare cu vitamine și minerale, după o investiție de 270.000 de euro, din care 190.000 de euro au fost bani europeni nerambursabili. 

Ruxandra Alexianu este asociat unic, și îi are alături pe Eduard Alexianu, 23 de ani, verișorul ei, care este director de vânzări în cadrul businessului și pe partenerul ei Alexandru Melinte, 32 de ani, care se ocupă de partea de design de produs. 

Firma a terminat anul cu o cifră de afaceri de aproape 60.000 de euro și un ușor profit operațional, iar pentru 2016 cei trei se așteaptă la o cifră de afaceri de circa 300.000 de euro. Au în total 12 angajați, din care trei se ocupă de vânzări.

În urmă cu câțiva ani tânăra antreprenoare, absolventă de economie și doctor în istorie, a văzut în Portugalia, unde se afla pentru o bursă Erasmus, conceptul de băutură răcoritoare cu vitamine şi minerale. Sticlele aveau eticheta „made in Portugalia”. „De ce nu am avea și noi în România un astfel de produs, care este atât de des întâlnit în țări din Europa?”, s-a gândit ea.

În luna mai 2011 a depus studiul de fezabilitate la fosta Agenție de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit (APDRP) - actuala Agenţie pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) - , iar după un an și jumătate, când aproape că își pierduse speranța că va mai primi finanțare, a primit vestea că i s-a aprobat cererea.

Familia ei deținea un teren în satul Soci, comuna Ștefan cel Mare, din județul Neamț unde a și fost construită fabrica.

De la aprobarea proiectului până la demararea afacerii au trecut trei ani.

„În primă etapă se depune un studiu de fezabilitate, după care proiectul trebuie să respecte acel studiu, care este de principiu. Noi a trebuit să facem acte adiționale să modificăm proiectul, ținând cont de situația din teren. Fiecare act adițional a durat între una și patru luni, ceea ce mi se pare exagerat de mult pentru niște modificări care nu sunt atat de mari, dar necesare, având în vedere situația din teren”, povestește tânăra antreprenoare.

„Fonduri europene? Anul acesta sunt încurajate croitoriile”

Se bucură însă că a depus proiectul în 2011 și a obținut finanțarea și spune că acum nu ar mai fi avut șansa să obțină un punctaj bun pentru depunerea proiectului.

„În 2011 în obținerea punctajului a contat mult că era vorba de un startup în domeniul producției, dar și că eram un antreprenor tânăr. Anul acesta am dorit să depunem un nou proiect pe măsura 6.4. prin AFIR, pentru o modernizare a afacerii. Nu s-a putut, din cauză că nu am obținut punctaj suficient și asta pentru că anul acesta autoritățile au ales ca domeniu prioritar domeniul croitoriilor, din câte am înțeles. Din păcate nu ne încadrăm în acest domeniu de activitate”, spune Ruxandra Alexianu.

Pentru proiectare tehnică au contractat o firma belgiană de hale metalice, pentru construcția fabricii au lucrat cu o firmă din Piatra Neamț – „am fost foarte mulțumiți, am recomandat-o și altor cunoscuți” -, iar rețetele și ingredientele le procură de la una dintre cele mai mari companii de profil din Germania. Ambalajele le iau de la o firmă din Ungaria, iar pentru etichetele de pe sticle au un contract cu o firmă din Ploiești.

„În momentul în care voiam să dăm drumul la fabrică ne doream să fim în regulă cu toate documentele. Auzeam că trebuie să ai una, alta, și nu găseam în legislație. Ce am făcut? Am luat toată legislația europeană din domeniu și am început să o studiez. Am devenit un foarte bun cunoscător în sanitar- veterinar, în sănătate publică, în ce înseamnă legea etichetării”, își amintește.

Iar asta i-a folosit pe parcurs, când la fabrică au venit echipe de control.

„Cred că este un exercițiu foarte bun, pentru că am avut situații concrete în care, în urma unor controale, mi s-au cerut lucruri absurde, care nu mai aveau nici o legătura cu realitatea de azi. Unii reprezentanți ai autorităților, aici în provincie, am observat că nu cunosc bine legislația europeană. Noi ca țară ne supunem din 2007 legislației europene, iar dacă sunt regulamente pe legea etichetarii, noi trebuie să le aplicăm. Dacă acestea intră în contradictie cu legislatia natională, primează cea europeană. La noi din păcate se raportează la legislatia noastră din 1992. De exemplu am avut probleme pentru faptul că pe etichete am text în engleză, însă eu am respectat legislația europeană care se aplică și la noi. A trebuit să le explic acest lucru în fiecare lună pentru că veneau în control echipe diferite, de la aceeași instituție”, povestește tănăra antreprenoare.

Primul client - un butic din Piatra Neamț

Primele produse au ieșit pe piață în vara anului 2015. „Vitamin aqua este o băutură cu funcționalitate din zona premium accesibil”, precizează antreprenoarea.

Nu știau exact cui vor vinde. Nu aveau contracte, pentru că nimeni nu semnează contracte cu un producător complet nou și fără să vadă produsul.

Primul lor client a fost un butic coffee to go, din Piatra Neamț, cunoscut în oraș, tot o afacere de familie. Le-au dus câte un bax din fiecare sortiment, iar feedbackul a fost unul foarte bun.

În București au cunoscut și au început colaborarea cu un distribuitor, iar prima cantitate livrată a fost de 870 de sticle (un palet) cu cele cinci 5 sortimente de băuturi răcoritoare.

„ Verișorul meu a devenit director de vânzări, el are 23 de ani acum. El a plecat la București și a avut rezultate extraordinare. Distribuitorul nostru, cu ajutorul verișorului meu Eduard, au împreună undeva la 500 de clienți, din care 100 sunt clienți aduși doar de Eduard”, se mândrește fondatoarea Vitamin aqua.

„Aveam toate dezavantajele din lume: suntem producători din România, nu suntem un brand cunoscut și mai suntem și foarte tineri și la început” 

Cu firmele mari a fost destul de greu să discute. „Exista o neîncredere dată de mai mulți factori: 1 - suntem producători din România, 2 - nu suntem un brand cunoscut și 3 - mai suntem și foarte tineri și la început. Aveam toate dezavantajele din lume”, povestește antreprenoarea din Piatra Neamț.

„Au avut noroc” să întâlnească câțiva parteneri extraordinari, care au crezut în produsul lor. Vitamin aqua se vinde acum în benzinăriile Socar, Rompetrol, rețeaua Mega Image, Auchan, magazinele Inmedio, complexul de wellness și relaxare Therme București, dar și în multe magazine mai mici. În total, apa cu vitamine a ajuns în peste 20 de orașe din țară, între care marile orașe.

(Foto SmartDrinks of Bucharest)

„La Socar am trimis un email achizitorului și fiind un produs interesant, nou, mai deosebit, a contat și discuția cu noi. Am trimis mostre de produs, ei au văzut că și gustul e foarte bun, aromele, coloranții sunt naturali, îndulcirea e naturală. Noi am facut produsele pentru noi, cumva, dar gândindu-ne că trebuie să satisfacem niște nevoi știute sau neștiute. Mulți din cei ce fac parte din publicul nostru au văzut acest tip de produs în afară”

Tinerii antreprenori își doresc să lanseze în viitor și alte produse care să răspundă nevoii de diversitate pe piața băuturilor răcoritoare, dominată de giganții Coca Cola și Pepsi.

„Noi am încercat să accesam zona de băuturi premium în zona urbană. Este complicat, ne găsim între doi coloși și ne e frică să nu fim striviți, sperăm să rezistăm, pentru că nu avem posibilitatea cheltuielilor de marketing pe care o au aceste două mari corporații - Coca Cola și Pepsi -, dar avem publicul nostru, încep și ei să ne cunoască, să existe acea comunicare, vrem să fim cât mai aproape de ei”, încheie fondatoarea Vitamin aqua.

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    E mare noroc ca s-a calificat! Eu tot primesc " invitatii| sa fac o investitie pe fonduri europene: Stiti ce-mi spune in primele randuri:
    Eligiliblitate: minim 2 ani de functionare cu minim 2 angajati si C.A. de minim 200 000 de euro / ultimul an- sau 100 000 profit;
    Pe bune?! Adica- sa am profit brut de 100 000 ? Pai daca am banii aia,.... nu mai iau fonduri europene - sau-poate doar daca am pile pe la minister sa-mi "recomande" o firma care sa-mi faca dosarul ( daca nu le stiti- va trimit eu lista de consultanti fonduri care au "intrare" si la banci si la minister...doar nu credeati ca e totul "de capul lui"..
    In rest- bafta "generatiei B", dar sincer, ma indoiesc ca a fost asa de simplu; Cunosc multi cu idei, insa, daca-i intrebi de bani- nu cred ca aduna mai mult de 5-10 000 de euro ...si- vorba Aurorei- curios de unde or fi avut restul de 80 000; Eu - personal n-as "arunca" in joc 80 000 eur sa "incerc" un business unde sa nu-mi stiu target-ul, sa nu stiu cam care sa fie B/P-ul pe urmatorii 5 ani ( mai ales ca tre` sa-i raportezi si pe aia...); Cam greu sa crezi ca- daca dai chix- dupa 3 ani- se alege praful de tot...
    Dar, ma rog, sa zicem ca e bine sa "plutesti" ca daca-ti faci un Business Plan ca la carte- cu siguranta nu te apuci de afaceri in Romania ( doar daca....tati sau mami lucreaza prin vreo "structura" bine ancorata din care- ori te finanteaza cu 80 000 de azi pe maine, ori iti pune un sprijin "unde tre`be
    • Like 0
    • @
      check icon
      PS;- in alte ziare zice ca a luat 200 000 ; Si ca sunt 3 actionari...
      un simpul search pe Google...
      • Like 0
  • Tanara din Piatra Neamt a avut norocul sa se califice pentru bani europeni - 190000 euro nerambursabili sunt o suma!!!, insa mai interesant ar fi de unde a dispus de restul de 80000 euro.
    Faptul ca rezista, in pofida piedicilor birocratice romanesti, a concurentei , este desigur, apreciabil; nemultumirea ca nu reuseste sa obtina din nou fonduri europene pentru ca s-ar acorda "croitoriilor"este insa nelalocul ei (inclusiv "regretul" ca acestea nu fac parte din preocuparile sale .., ca si cand afacerea cu apa ar fi strans legata de studiile doctorale de istorie).
    Cat priveste situatia cu etichetatea, doamna antreprenor trebuie sa fie multumita: bine ca are numai asemenea probleme, comune de altfel tuturor producatorilor, inclusiv fabricilor de confectii( niciodata pana in prezent beneficiare de fonduri nerambursabile, alaturi de care, evident, trebuie fonduri proprii !!!).
    Numai ca acestea din urma mai au si alte sute, poate mii de astfel de probleme!
    Recunosc faptul ca citesc cu interes despre experientele antreprenoriale ale tinerilor, insa deseori sunt surprinsa de neconcordantele flagrante din prezentarea lor, de opinii nefondate, departe de realitate si mai ales de straniul alegerilor facute in domenii prea putin interesante si valabile in Romania.
    • Like 0
  • Raul check icon
    Bine ca macar etichetele le face in Romania :)
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult