Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Cazuri celebre de oameni care au schimbat percepția asupra modului de a face afaceri în ultimele decenii: diferența dintre Steve Jobs și Richard Branson

steve jobs

Foto: El Tiempo / Zuma Press / Profimedia

În perioade agitate, apetența oamenilor către antreprenoriat crește și din contextul economic confuz pot ieși, așa cum și alte perioade de criză ne-au arătat, multe idei și inițiative de succes, care apoi cresc și redefinesc modul în care facem afaceri. Din păcate, sau poate din fericire, antreprenoriatul nu este pentru toată lumea, în nici un caz o decizie pe care să o luăm peste noapte. Mai ales într-un moment delicat în care deciziile ne sunt influențate de emoțiile accentuate de contextul în care suntem. 

Înainte de a începe efectiv o afacere proprie avem nevoie de un moment de sinceritate interioară. Să ne răspundem onest la câteva întrebări, cum ar fi: ce știu să fac, ce îmi place să fac, ce își dorește piața, ar plăti clienții pentru produsul meu, cine ar fi competiția mea. Oferindu-ți răspunsuri corecte și autentice la aceste întrebări, nu vei transforma drumul spre succes într-unul mai scurt, mai drept sau mai facil de parcurs, dar măcar vei evita aflarea răspunsurilor corecte într-un mod mai dur. 

În plus e nevoie să analizăm și să înțelegem personalitățile oamenilor, mai exact dacă suntem construiți pentru a fi manager sau antreprenor. Decizia de a deschide o afacere când ai un mod de gândire de manager poate să te blocheze în proceduri și operațional, iar asta duce la eșec. La fel cum dacă ai personalitate de antreprenor și vei lucra pentru altcineva, vei fi mereu nefericit. Modul de gândire diferit a fost demonstrat printr-un studiu efectuat de profesorul Maurizio Zollo la MIT, studiul a analizat creierul managerilor și antreprenorilor în timp ce efectuau două activități. Una prin care se urmărea optimizarea unei activități și cea de a doua care urmărea găsirea de modalități noi pentru realizarea unor obiective strategice. În cazul celei de-a doua a fost clar că un antreprenor folosește ambele părți, stânga și dreapta, ale creierului în timp ce un manager folosește strict partea responsabilă cu logica, anume stânga. Nu înseamnă că antreprenorii sunt mai inteligenți, ci doar că în cazul unor activități explorative, ei folosesc mai bine creierul, implicând și partea dreaptă responsabilă cu emoțiile și creativitatea. De asemenea asta explică și înclinația mai mare spre risc a antreprenorilor.

Diferențe în modul în care acționează cele două personalități sunt vizibile și în:

1. Comportament general. Antreprenorul își dorește să controleze propria viață, pe când un manager intră in scenă când antreprenorul nu le mai poate face pe toate.

2. Motivația. Antreprenorul este motivat de dorința de a crea ceva nou, pe când în cazul managerului motivatia este în planificarea strategică, pe termen lung, ce va duce la creștere controlată.

3. Luarea de decizii. Antreprenorul se va baza pe instinct, pe intuiție, managerul se bazează pe informații detaliate pe care le va aduna și apoi analiza înainte de a lua o decizie.

4. Atitudinea față de bani. Pentru un antreprenor banii sunt un rezultat secundar pe drumul lor către succes și nu ținta principală. În cazul managerului, singura viziune este cea financiară, analiza la rece a rezultatelor companiei.

5. Structura organizațională. Antreprenorul vrea o organizare flexibilă, adaptabilă din mers la schimbările impuse de mișcările din piață și de dorința de dezvoltare. Un manager va dori o organizare strictă, unde fiecare departament știe exact ce are de făcut și respectă procedurile.

Fiecare dintre cele două personalități are un rol important în mediul economic. Fără antreprenori nu am avea inovație, creativitate și domenii noi de business, iar fără manageri probabil că multe din acele idei și domenii noi de dezvoltat ar rămâne doar dorințe și visuri. Cu siguranță fiecare dintre diferențele identificate analizând antreprenori și manageri, odată înțelese, vor ajuta la mai buna dezvoltare si administrare a afacerilor existente sau viitoare. Și nu este imposibil ca cei doi să supraviețuiască în cadrul aceleiași afaceri, din contră, ar fi chiar indicat.

Există două cazuri celebre de oameni care au schimbat percepția asupra modului de a face afaceri în ultimele decenii, iar diferențele dintre personalități sunt cel mai ușor vizibile analizând acești doi oameni. În cazul lui Richard Branson vorbim de un antreprenor, dornic de nou și cu abordări inovative. În grupul Virgin există 400 de afaceri diferite, pentru că de fiecare dată când o idee devine realitate, Richard Branson trece la următoarea. El gândește că “un antreprenor nu este un manager, un antreprenor este cel care creează noi idei, pornește și construiește idei și apoi le lasă în grija managerilor care administrează afacerea.” În cel de-al doilea caz îl avem pe Steve Jobs, vorbim despre un manager care dorea să controleze fiecare aspect pe care îl considera important. Se implica efectiv în design, creație și uneori chiar răspundea la telefoane în call center pe când era CEO.

Aceasta este încă o dovadă că succesul poate fi obținut urmând ambele căi, însă e important să știm ce tip de om de afaceri suntem, antreprenor care creează ceva nou pornind de la o idee în care crede sau manager care ia o idee și lucrează la ea până este perfectă, urmărind atent fiecare detaliu al ei. Oricare ar fi rezultatul analizei pe care o vom face, avem nevoie de mai mulți din ambele tabere, implicati și dezvoltând mediul de afaceri românesc.

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • O a treia personalitate fiind investitorul sau sponsorul fara de care cei doi respectiv antreprenorul si managerul sunt legati de maini si de picioare. De regula acesta dorind sa stie ce s-a facut cu banii si daca suma investita s-a inmultit dublat triplat s.a.m.d. De obicei acesta nu face gratuitati la sponsorizari ci merge mult pe INTERES POTENTIAL dar mai ales daca acel manager sau antreprenor are INFLUENTA necesara in asi starni oamenii ca din creditare sa-l faca bogat. In general "scopul scuza mijloacele" fata de fateta vopsita din manualele de antreprenoriat sau manageriale. Priveam din perspectiva obiectiva asa in general zilele acestea Romania : domnilor este dezastru....pur si simplu dezastru !
    • Like 1


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult
sound-bars icon