Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cerem foarte mult copiilor. E bine să ne oprim din când în când și să le dăm lucrurile de care au nevoie acum, aici

Deschiderea anului școlar - 2023

F0to - Inquam Photos/ Octav Ganea

Nu-i poți cere copilului să fie atent dacă nu ai planificat pentru astăzi, la clasă, cel puțin 4-6 tehnici, jocuri sau exerciții de dezvoltare a atenției.

Nu-i poți ține predici despre buna înțelegere cu celălalt dacă nu ai stat lângă el, la joacă, până ai înțeles toate ”mișcările” de pe tabla de șah din curtea școlii; dacă nu ai participat activ la dinamica socială a conflictului, a respingerii, a vorbelor crude adresate, a impulsurilor încă nereglate.

Nu-i poți cere să șadă cuminte în bancă dacă cel puțin un sfert din momentele acestei nemișcări nu sunt pe fond de fascinație și entuziasm față de ce se întâmplă în învățare. Încremenirea corpului are legătură fie cu frica, fie cu mirarea, mai ales la clasele primare şi la grădiniţă.

Nu-i poți cere să fie conștiincios dacă, în cea mai mare parte a zilei, conștiința lui este legată de cât de productiv e creierul. Cheful de treabă vine și din corp, și din emoție - adică de cât de bine "mă simt în pielea mea."

Nu-i poți cere să fie așa și pe dincolo, cum trebuie și cum e frumos, dacă el nu este întâi conectat la lumea de dinăuntrul lui - la vocea din cap, la dialogul intern, la respirație și la bătăile inimii. Iar astea împreună vin mereu cu mișcarea și timpul pe cont propriu - cu suitul în copaci, cu mersul prin iarbă și julitul de genunchi - fără program, fără mize, fără activități extracurriculare.

Cerem foarte mult copiilor... E bine să ne oprim din când în când și să le dăm lucrurile de care au nevoie astăzi, acum, aici, Nu mâine, nu la examen, nu în viitorul unei vieți dictate deja de productivitate, consum, dependențe, obligații, măsurători. Și prin acelea vor trece bine dacă își fac rezerve acum de libertate, imaginație, joc, fascinație, încredere.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, sunt de acord cu tot ceea ce spune autoarea în acest articol. Din păcate, majoritatea părinților nu știu cum să le ceara copiilor... - daca au pretenții, și daca vor să obțină ceva de la ei. Ar trebui inventată o nouă profesie de... 'explicator'. Un profesionist care știe cum să deschidă poarta ferecată a ignoranței, a nesupunerii.... și care știe a folosi inteligența lui proprie, cuplată cu curiozitatea și fascinația copilului, pt. a-l convinge pe copil că există o realitate paralelă de care el încă nu știe.
    Nu poți să-i ceri unui copil să facă ceva, daca tu ca părinte nu știi să-i explici - DE CE este nevoie ca el să facă acel lucru. Și, nu doar ca el să înțeleagă DE CE, dar să fii și în stare să-l faci să creadă în acel lucru cu adevărat, nu doar din vârful buzelor.
    Dacă as fi omnipotent pt. o zi, prima lege pe care aș introduce-o în societatea universală, ar fi ca oameni să trebuiască să dea un examen, pt. a avea dreptul să aibă copii. Din nefericire, mulți părinți consideră că... a îmbraca un copil, a-l hrăni și a-l trimite la școală... este de ajuns, ca el sa poată spune că... și-a îndeplinit obligația de părinte.
    Dar, știm cu toții că nu-i așa.
    • Like 0
  • "Să le dăm [copiilor] lucrurile de care au nevoie astăzi, acum, aici"
    E bine spus. Dar ce au nevoie copiii, mai ales în perioada dedicată învățării? Nu cred că de libertate fără limite și nici de joc, cu excepția unui joc serios, atent gândit pentru a produce valoare cognitivă.
    Timpul copiilor este la fel de prețios ca al adulților și ar fi greșit să îi lăsăm să-l piardă fără rost (cum văd că fac tot mai mulți părinți, care își lasă odraslele cu un ecran în față, ore întregi în fiecare zi).
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult