Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum am rămas fără permis prima dată în 20 de ani. O poveste despre „market failure” în sistemul public

Unirii, Google Earth

Foto: Google Earth

Am promis că mă abțin să povestesc despre această întâmplare până când nu îmi recuperez permisul de la Poliție. Recent am reușit acest lucru după o suspendare de 30 de zile. Haideți să vă povestesc cum am pierdut permisul după 20 de ani (și vreo 400.000 de km experiență de șofat, nu doar în București sau prin țară, ci prin toată Europa unde nu am luat niciodată nicio amendă; nu am provocat niciodată niciun accident rutier, am fost însă „victima” câtorva, salvând chiar viața unui motociclist prin munți în Slovenia prin 2010).

Întâmplarea nefericită a avut loc acum fix 45 de zile la Mitropoliei, zona Unirea. Acolo este mereu un echipaj de poliție la o trecere de pietoni bine „aleasă” de agenții de la Rutieră. Veneam dinspre Hanul lui Manuc să merg spre direcția Berceni (făceam practic sensul mare giratoriu de la Unirea). Eram primul la trecerea de pietoni cu pricina, flancat stânga-dreapta de câte o mașină. Polițistul era vizibil în fața mea. Am pornit de pe loc când trecerea de pietoni era liberă (se eliberează greu, că oamenii trec aproape constant pe ea, având, evident, prioritate legală). După ce am pornit cu mașina de pe loc, un pieton apare în fugă de pe colț (colțul e ușor acoperit de niște tufișuri) către stația de tramvai din zona Mitropoliei.

Eu deja pornisem de pe loc, cei din stânga și dreapta nu apucaseră să pornească de pe loc. Ei au rămas pe loc. Pietonul nu apucase să calce trecerea (versiunea mea). Oricum a alergat. Oricum eu l-am văzut cu colțul ochiului undeva către spate. Și oricum el a continuat traversarea prin spatele mașinii mele pentru că eu trecusem de trecere. El s-a dus bine-mersi la tramvai.

Eu însă am dat de belea. Un zelos de agent la vreo 25 de ani sare disperat în fața mașinii mele să mă oprească. Se legitimează și începe bâlciul. Vinovat fiind că nu am acordat prioritate la trecere! Suspendare de permis 30 de zile și amendă vreo 600 lei. Am încercat să îi explic că: pietonul alerga spre tramvai (culmea, a recunoscut și el, agentul, și a spus că oricum pe el, pietonul, nu avem cum să îl mai găsim și că oricum nu avea cum să îl prindă); că pietonul nu apucase să pună piciorul pe trecere și că eu nu aveam cum să frânez atât de brusc la demarajul pe care îl aveam fără să îmi pun în pericol cei doi copii legați în scaun în spate. Nimic din toate aceste argumente nu a contat! Eram vinovat și gata...

Am cerut să mi se arate camera video din intersecția cu pricina! Surpriză! Nu este monitorizată. Restul din zonă sunt monitorizate, doar aceasta nu este. V-am spus că polițiștii aleg cu mare grijă zonele unde pot da astfel de sancțiuni. Mi s-a răspuns că pot face contestație. Asta cu contestația însă e o mare șmecherie a lor pentru a aplana eventualele nemulțumiri. Nu! Contestația este inutilă în astfel de cazuri „construite” minuțios de polițiști! Sunt beton! Imposibil de contestat, mai ales dacă nu ai martori: fie cel care a traversat, fie cineva în mașină care nu e rudă apropiată. Eu eram cu soția, deci este inutilă contestația.

M-am rugat de el, i-am explicat. Nimic. Zelos, cu șeful mai în vârstă în mașină (care la nevoie devine martor) completa procesul verbal. Singurul lucru care mi-a rămas a fost să scriu în procesul verbal că pietonul alerga spre tramvai și că era periculos să frânez atât de brusc pentru cei pe care îi aveam în mașină. Nu prea multe lucruri de precizat că nu e spațiu, mi-a spus agentul, scriind pe litere în PV ce îi dictam eu. Restul, zicea el, în contestație dacă vreau. Prin urmare, m-am ales cu permisul suspendat pentru 30 de zile.

A fost o perioadă grea care a trecut greu pentru un șofer cu experiență, dependent de mașină și care are și doi copii mici de dus la grădiniță zi de zi și are și șantier acasă în această perioadă. Au fost și câteva aspecte „pozitive”: am slăbit vreo 5 kg, am mers mult cu trotineta și am început să redescopăr transportul în comun. RATB e groaznic (de vreo 2 ori am stat 45 de minute să aștept 133 în stație la ASE). Metroul mai e cu mai e, dar are stații rare și nu în orice direcție dorești să ajungi. La taxi și Uber se așteaptă enorm de mult dimineața (10 - 15 minute).

Ce putem învăța din această pățanie: că există un „market failure” în cazul intervenționismului pe care nimeni nu este dispus să îl corecteze. Dacă cazul era filmat (de o cameră în intersecție sau dacă ea lipsește sau e inactivă de camera de pe mașina de poliție), discuția se termina rapid. Ideea este că șoferii nu au nicio apărare împotriva eventualelor abuzuri. Sigur, polițiștii se apără între ei și afirmă: „Haide, domnule, că noi nu vă luăm permisul degeaba”! Mi s-a spus asta chiar și când l-am ridicat. Sigur, polițiștii sunt îngeri și nu fac exces de zel și dau totdeauna o interpretare obiectivă faptelor! Propunerea mea, pentru a elimina orice suspiciune, este ca astfel de fapte să fie mereu filmate! Să existe camere video îndreptate asupra locului unde se „construiesc” astfel de cazuri. Iar polițistul să aibă asupra sa o cameră video agățată la buzunar (în Albania, repet Albania, astfel de camere video există de vreo 2 ani și au eliminat practic corupția în rândul polițiștilor). Camera video de pe mașină nu este autorizată și nu poate fi probă în instanță. Iar astfel de treceri de pietoni să fie sincronizate cu restul semafoarelor și să fie semaforizate. Mai ales acolo unde există tentația să alergi după tramvai. De ce nu, la obiecțiunile contravenientului să fie mai mult spațiu pentru mai multe lucruri de menționat sub ambele semnături.

E simplu de rezolvat acest eșec al „pieței”, de fapt al intervenționismului etatic în traficul rutier! Dar, repet, statul și reprezentanții săi nu vor dori niciodată să repare aceste lucruri! Mereu vor fi tufișuri, șanțuri sau treceri de pietoni unde să fie „construite” astfel de cazuri care nu rezolvă problema traficului sau accidentelor.

Cum bine spunea deunăzi David Friedman la București, piața este prima care reacționeaza la un eșec al său și care are tot interesul să îl corecteze cât mai rapid cu putință. Instituțiile statului, dimpotrivă! Au toate resorturile și stimulentele să amplifice eșecul intervenției sale: un semafor inteligent pentru pietoni, corelat la restul semafoarelor din zonă, nu aduce amenzi ca situația actuală!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Si la Craiova exista astfel de ,,capcane inteligente" ... Ma deplasam catre Craiova sa prind un tren si din cauza semafoarelor din Bals si a unui accident, am ajuns la intersectia cu Centura Craiovei cu 5 minute inainte de sosirea trenului catre Timisoara in gara Craiova. Am hotarat impreuna cu restul familiei sa merg la Filiasi ptr a prinde trenul. pe centura Craiovei, la Km 3, este o intersectie cu un drum secundar in care am observat de la distanta (cca 500 m,; este campie, era zi fara ceata) un SUV care astepta cuminte sa trec eu. Mi-am continuat drumul stiind ca am prioritate... dar surpriza... la cca 30 m SUV-ul (era unr vechi straine, un Nissan sau Mitsubishi de fabricatie veche, dar mare...), vireaza brusc dreapta si intra in fata mea. Am incetinit si am stat cuminte in spatele acestuia- care a inceput sa mearga ca melcul... cand am vazut ca linia continua se termina am virat stanga si l-am depasit dupa ce m-am asigurat ca nici din fata nici din spate nu vine nimeni. In momentul depasirii, soferul SUV-ului mi-a zambit deoarece stia ce ma asteapta, dar eu care consider ca politistii au depus un juramant si lucreaza ptr cetatean am crezut ca totul e ok. Surpriza... La cca 300 m dupa depasire, vad un agent de politie cu mana stanga inclinata la 45 grade in afara carosabilului venind catre axul drumului. Am oprit crezand ca cu o noapte inainte s-a schimbat semnalul politistului si nu mai trebuie sa ridice mana orizontal cu fata la mijlocul de transport care vrea sa-l opreasca .. (glumesc, dar daca nu opream venea dupa mine invocand faptul ca n-am oprit la semnalul sau). S-a prezentat desi nu sunt sigur ca era cel care s-a prezentat. apoi mi-a cerut actele. Intrebandu-l ce am gresit (au am crezut ca am avut viteza si m-a filmat cu ,,pistolul'') Raspunsul a fost ..lasa ca stiti dvs". A mers la masina de politie . dapa cca 10 min a iesit cu un PVC scris de colegul sau ptr un cetatean din MH pe care-l oprisera inaintea mea ptr a-l semna, apoi dupa alte 10 min a venit si cu PVC-ul meu,(pe care nu cred ca l-a scris el), ptr a-mi inscrie obiectiunile. L-am rugat sa-mi citeasca si mie ce-a scris in el. Am explodat la instiintarea ca am depasit ,,un autoturism" (fara nr inmatriculare), pe linia continua, Degeaba i-am spus agentului de circulatie ca ,,autoturismul" in cauza nu mi-a acordat prioritate, ca daca-l oprea trebuia sa-l sanctioneze pe sofer ptr o gramada de faradelegi - circulatie pe drumurile publice cu un autoturism neinmatriculat, fara asigurare, VT, taxa de drum, etc, pe care eu le aveam... Nu a avut loc sa scrie cat i-am dictat eu, si am semnat PVC-ul, desi pierdusem trenul si la Filiasi... De fapt care este realitatea: politistii de circulatie sunt ridicati in slavi cand retin permise de conducere. Ei ce fac : retin mai ales celor din alte judete deoarece legea obliga contravenientul sa depuna contestatia la Judecatoria din raza zonei unde s-a intamplat nenorocirea... Si ce fac onorabilii : pun ..un certat cu legea" sa lr faca jocul, acesta suna cand se apropie un posibil ..cazut in capcana" apoi iese in fata acestuia fartandu=l sa-l depaseasca. ORGANUL de politie nu are cum sa da in ce fel a fost depasit ,, autoturismul" respectiv ptr ca nu vede, nu filmeaza si nu are martori ptr a constata realitatea. insa scrie...,nu-l intereseaza ca pune oameni nevinovati pe drumuri, sau ca le schimba viata... dar se plang de salarii si de conditiile de lucru. Dar exista Forta Divina exista Dumnezeu care ne judeca pe toti! Asa ca aveti grija cand circulati pe CENTURA CRAIOVEI (posibil si in alte zone ale jud Dolj...)
    • Like 0
  • Ovidiu check icon
    Bună ziua, este primul meu comentariu pe Republica, aș fi vrut să o fac de mai multe ori, dar am avut surpriza (plăcută) să văd că au scris alții cam ce voiam să spun și eu. Chiar și acum, am citit comentarii echilibrate, de bun simț și așa am prins curaj să comentez aici, la acest subiect care aduce în discuție un aspect chiar mă afectează, în speranța că va citi cineva care poate schimba ceva, oricât de puțin, în bine. Așadar, întrucât ”statul la pândă” al polițiștilor este o practică vizibilă, incontestabilă, care pe termen scurt și mai ales lung, dăunează foarte mult încrederii în instituția pe care pândarii o reprezintă, deci Poliției Rutiere, îmi pun întrebarea care este adevăratul scop al acestei instituții, care ne costă pe noi toți, foarte-foarte-foarte mult: de la școlarizarea agenților respectivi, până la salariile și impozitele aferente, mașini și motociclete, combustibil, sedii, șefi și secretare, șamd. ? Întreb acest lucru pentru că eu unul, după foarte mulți ani și kilometri de condus mașina, motocicleta, scuterul și bicicleta, încă de prin anii 70, dar în aceeași măsură și pieton, constat că nu mai vedem pădurea de copaci. Mă refer concret la cinismul cu care polițiștii, deloc puțini, zici că abia așteaptă să vadă un pieton călcat de mașină, în fața lor. Nu cumva era mai degrabă datoria agentului respectiv să se asigure că nu sunt pietoni -previzibili de altfel, în acel loc- care să traverseze în fugă, imprudent, decât să stea să salte la normă, permise de conducere ? A ajuns cumva să devină jenant/degradant pentru domnii polițiști să dirijeze circulația, chiar și traversarea, mai ales că are directă legătură cu fluidizarea traficului de mașini ? Ce s-ar fi întâmplat dacă incidentul, deloc neobișnuit în orice oraș, s-ar fi soldat cu rănirea pietonului, chiar în aria de (in-)acțiune a echipajului respectiv ? Foarte probabil șoferului i-ar fi fost imputat ca și acum, absolut tot, iar agenții plecau liniștiți acasă că și-au făcut datoria pe ziua respectivă. Și rămâne întrebarea: este Poliția Rutieră adevărat partener al șoferilor, sau mai degrabă dușmanul acestora ? Din practica mea și din ce am citit acum, decurge că au devenit, cu mici excepții, adversari/dușmani, o pacoste în plus, alături de infrastructura pe care o știm, alături de pietonii imprudenți, alături de alte probleme derivate din conducerea vehiculelor noastre, precum impozite, RCA-uri, ITP, șamd. Pe mine unul, mă deranjează foarte mult acest lucru. Și ca să vă dau și un exemplu la polul opus: pe Maior Coravu, sectorul 2, stradă ce a devenit foarte aglomerată, stătea un Mercedes (frumos, elegant, nu am ce zice) pe banda de lângă axul drumului, da, ați citit bine, drept în drum, cum ar veni, cu avariile pornite și cu domnul șofer vorbind liniștit la telefon. De pe o străduță laterală, a sosit un Polo de la Rutieră care a dat cu nasul fix în Mercedesul respectiv. Vă las pe dvs să ghiciți dacă agenții i-au făcut măcar un minim semn de avertizare, sau dacă au privit în altă parte.
    • Like 1
  • Se poate face contestatie si cred ca se poate si castiga. Intr-adevar, daca mai e un militian in masina nu prea mai ai ce face. Va sustine ce e in avantajul lor indiferent de ce e drept si legal.
    Sunt sute de astfel de cazuri neclare si de obicei pica in plasa asta soferi cu bun simt. Pleci de la stop mai repede ca sa apuce si ceilalti sa treaca, si sa nu te claxoneze tot cârdul. Alteori faci loc unui motociclist sa treaca printre benzi si esti luat ca ai calcat linia continua, sau la 5m de la plecarea din benzinarie, in conditiile in care te uiti in ochii lui, te opreste ca nu aveai centura pusa.
    In Bucuresti ca sofer trebuie sa fi nesimtit si sa speculezi legea in favoarea ta comitand ilegalitati ce nu pot fi demonstrate. De exemplu n-o sa-l ia militia pe niciunul ca te claxoneaza din spate cand e semaforul rosu. Pe scurt, daca esti tare in gura, organul o sa il considere vinovat pe ala mai respectuos.
    A, si spun militia pentru ca e militia. Politia urmareste sa optimizeze traficul si sa previna accidentele, nu se repede pe tine cu satisfactia reporterilor de la Antene cand iti moare o ruda.
    • Like 1
  • Alex check icon
    Ma bucur ca ati reusit sa descoperiti transportul in comun.
    Fara a intra in discutii despre cine ar trebui sa aiba prioritate intr-un oras, pietonii sau masinile (prea lung subiectul asta) am totusi o observatie. Spuneti singur ca aveti 20 de ani de experienta. Si ca asteptati la o trecere de pietoni pe banda din mijloc unde nu prea aveati vizibilitate (masini in stanga si in dreapta, vegetatie pe margine). Si totusi ati plecat atat de hotarat de pe loc incat era periculos pentru copiii dumneavoastra sa mai franati. Ca sa ajungeti probabil intr-un alt dop de masini cativa metri mai departe. Probabil din aceasta cauza a si insistat politistul sa va suspende permisul.
    • Like 2
  • Înregistrările video și fotografiile pot fi folosite în procesul civil, inclusiv în plângerea contavențională, fiind prevăzute în mod expres de Codul de procedură civilă la categoria "mijloace materiale de probă", din cadrul probelor în procesul civil. Numai atunci când este nevoie de mijloace de înregistrare omologate și verificate metrologic, e necesar ca înregistrările să se facă cu astfel de aparate (ex: înregistrarea vitezei se face numai cu aparatul radar). Dacă ar avea toate autovehiculele camere video la bord, pentru înregistrarea traficului, ar fi mai multă disciplină în trafic și mai puține greșeli/abuzuri ale polițiștilor rutieri.
    • Like 1
  • Cu vreo doua luni in urma, aflandu-ma ca pasager pe locul din fata intr-o masina mica ne apropiam de o trecere de pietoni prevazuta cu refugiu intre cele doua benzi pe sens, in acelasi timp cu un ”concetatean” ce venea pe trotuar, din stanga, in unghi de 90 de grade. Estimand vitezele de deplasare, a masinii si a individului, mi-am dat seama ca vom ajunge concomitent la un punct de impact peste cateva secunde. Il fac atent pe sofer, care imi spune calm : ” Fi serios...doar ne vede...nu-i atat de tampit sa intre-n noi !”
    Tipul, gen justin Bieber, coleric, barbita rara, echipat cu hanorac cu gluga din dotare trasa hip-hopic pe ochi, posibil cu casti, cu privirea fixa, undeva inspre un orizont doar de el intrezarit, venea ca un Titanic in miniatura spre intalnirea funesta cu un iceberg pe motorina. Nu stiu de ce dar am simtit ca ceva nu este in regula cu tipul. Parea rupt de lume, iar ceea ce m-a socat a fost atitudinea de ”dead man walking” ! Un ”ZOMBIE” cvasiautentic !!! Nu a schitat nici macar o privire spre stanga la traversarea primelor doua benzi, nu a incetinit, nu a accelerat...traiectorie rectilinie si uniforma ! Soferul a franat...pietonul zombificat a depasit refugiul, a trecut apoi prin fata noastra, fara nicio svacnire a vreunui muschi situat deasupra buricului, fara sa priveasca spre dreapta de data aceasta...Pe noi nu dadea doi bani...NU EXISTAM ! Ne-am uita unul la altul, soferul profesionist si eu, care am deasemenea sute de mii de kilometri luati pe gume. Nu ne venea sa credem, am demarat usor si ne-am vazut incet de drum.
    Partea interesanta abia acum ureaza...Dupa cca. 500 de metri am oprit si am coborat cautand o anumita firma la o adesa unde erau mai multe. Citeam tablitele cu denumiri cand ce sa vezi, zombie-ul trece pe langa mine indreptandu-se spre intrarea principala. Incerc un apel, cu glas normal : ” Ma scuzati...puteti sa-mi spuneti...” si ma blochez ! Aceeasi lipsa de reactie...Mumia se indrepta impasibila, identic cu ceea ce facuse anterior, spre intrare. Ma gandesc ca nu m-o fi auzit, o fi ascultand muzica... si il strig, de data asta destul de tare : ”Hallo, domnu* !” Nimic, zero, nada...Incerc inca odata, cu disperare cumva, cu volum mult mai puternic...Nicio reactie...Se indeparteaza si intra ! Stau ca un stupid si ma intreb cine nu-i normal...Daca nu ar fi ramas ca marturie efemera, urmele pasilor sai imprimate intr-o bruma de zapaduta cazuta proaspat, as fi crezut ca am parte de o experienta undeva in Twilight Zone.
    Si asta-i doar un caz, extrem e drept...dar nu mai vreau sa-mi aduc aminte de zecile/sutele/miile de paparude cu nasu-n telefoane, care trec drumul ca imasul comunal !
    • Like 2
  • E un lucru pe care l-am întrebat peste tot, prin toate țările pe unde am fost (Italia, Austria, Belgia, Olanda, Franța, Germania ) și am fost oprit de Poliție : dacă au ca „pedeapsă„ pentru anumite greșeli și „pedeapsa-avertisment„ care se poate trece în chestia cu punctele ? Răspunsul a fost nu, dar nu știu cât de sinceri au fost. Mi se pare normal ca anumite greșeli să fie pedepsite când se întâmplă pentru prima dată, cu un avertisment astfel obținându-se, câștigându-se mai mult în simpatie, în credibilitate și în educarea participanților la trafic ca șofer, mai ales amator.
    • Like 0
    • @ Dorel Romica Palenciucc
      Evident ca exista ”Avertismentul” ! Aceasta este prima forma de sanctionare, conform O.G. 2/2001 :
      Articolul 5
      (1) Sanctiunile contraventionale sunt principale si complementare.
      (2) Sanctiunile contraventionale principale sunt:
      a) avertismentul;
      b) amenda contraventionala;
      c) prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
      (3) Sanctiunile contraventionale complementare sunt:
      a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii;
      b) suspendarea sau anularea, dupa caz, a avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati;
      c) inchiderea unitatii;
      d) blocarea contului bancar;
      e) suspendarea activitatii agentului economic;
      f) retragerea licentei sau a avizului pentru anumite operatiuni ori pentru activitati de comert exterior, temporar sau definitiv;
      g) desfiintarea lucrarilor si aducerea terenului in starea initiala.
      (4) Prin legi speciale se pot stabili si alte sanctiuni principale sau complementare.
      (5) Sanctiunea stabilita trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite.
      (la data 22-apr-2002 Art. 5, alin. (5) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea 180/2002 )
      (6) Sanctiunile complementare se aplica in functie de natura si de gravitatea faptei .
      (7) Pentru una si aceeasi contraventie se poate aplica numai o sanctiune contraventionala principala si una sau mai multe sanctiuni complementare.
      • Like 1
    • @ Cristea Ioan Adrian
      Dar nu-l aplică NIMENI NICIODATĂ ca și cum n-ar fi. Dacă ați ști de câte ori l-am cerut dar niciodată nu a fost recunoscută existența lui. De ce să nu-i iei banii dacă tot are ceva-ceva în portofel. Bineînțeles nu se dau pe loc dar presupunerea rămâne : dacă ai mașină ai și bani.
      • Like 1
  • Chestia asta cu calcatul trecerii e o greseala care ar trebui explicata, nu propagata (fara sa spun ca nu e posibil ca autorul articolului sa aiba dreptate).

    Totusi, din ce am invatat la scoala de soferi (facuta recent, poate mai demult era altfel), NU este nevoie ca pietonul sa calce trecerea pentru ca masinile sa opreasca, ci sa isi arate intentia de a traversa (sa stea la trecere orientat spre strada). E si logic asa: nu ar fi firesc sa il pui pe pieton sa puna piciorul pe trecere pentru a vedea daca opreste cineva sau nu, nu mai propagati ideea asta ca e periculoasa atat pentru pietoni, cat si pentru soferi.

    Mai departe, ca soferul a fugit sau nu (si-a aratat intentia de a trece sau s-a aruncat), asta intr-adevar e o discutie.
    • Like 0
    • @ Mihai Cinpoeru
      Nu poate fi valabil in cazul unui pieton care aleargă. Nu poți sta la trecere și să baleiezi trotuarele. E drept că am făcut școala acum 25 ani dar pietonul trebuie sa se asigure chiar daca este trecere de pietoni. Nu se poate aruncă că disperatul.
      • Like 2
    • @ Mihai Cinpoeru
      Am să fac o paranteză în care vreau să spun, dacă poporul nostru, noi românii, am fi păstrat o anumită atitudine, un anumit comportament legat de educația noastră inclusiv cea de 7 ani am fi fost foarte câștigați chiar și acum după 28 de ani. Multe rele ni se trag pentru că am crezut că lipsa de respect față de cei din jur, este unul din câștigurile „revoluției„.
      Trecând la oile noastre vreau să spun un singur lucru legat și de ceea cu ce am început : românii în general nu trec strada pe trecere, ci se aruncă pur și simplu pe ea, pe trecere, nesocotind în prostia și majoritatea în disprețul lor că, sunt șoferi și șoferi, sunt mașini cu frâne bune sau cu frâne mai puțin eficiente. Ca toată lumea și șoferii au sau nu instincte mai puțin sau mai mult dezvoltate. Dacă Poliția rutieră ar face un film documentar doar despre comportamentul românilor la trecerile de pietoni, mulți nu s-ar recunoaște dacă s-ar vedea cât de prostește se comportă.
      • Like 0
  • Ionel check icon
    Aveti dreptate. Insa, in Romania mori cu dreptatea in mana, cum se spune. Daca ar fi camere video, asa cum sunt in mai toate capitalele europene, nu ar mai fi nevoie de politisti in strada ! economii la salarii, la masini, la benzina....soferii ar respecta cu strictete regulile, riscand altfel sa primeasca si mai multe amenzi pe zi acasa !!!, lume mai civilizata..etc. Dar d-na Firea nu doreste acest lucru !! ati inteles. Sa vedeti ca si peste 2 ani tot pe ea or sa o voteze bucurestenii. La fel au facut si cu basescu, care a spus ca mai vrea un mandat, l-au votat bucurestenii, iar dupa 4 luni a plecatla cotroceni, votat tot de bucuresteni !!!!
    • Like 1
  • In momentul in care te rogi de un politist, doar ii dai apa la moara. Daca esti prima data intr-o astfel de situatie, atunci, binenteles, incerci toate variantele, poate tine. Sincer, pentru mine permisul si hartiile masinii reprezinta doar un plastic si o fituica. Daca ti-i neaparat sa-ti salvezi plasticul si incepi sa te umilesti in ultimul hal pentru el, din proprie experienta iti spun, ca nu prea tine. Poate tine daca duci mana la buzunar, si repectivul vrea sa te ignore pentru 500-1000 de lei. In cazul acesta, de politist tanar, zelos, nu prea era loc, pentru ca astia sunt incurajati sa-si faca "datoria" chiar daca calca legea in picioare. Probabil ca era normal sa te opreasca, sa-ti atraga atentia, probabil o mica amenda, dar suspendarea permisului e o treaba de judecator nu de un linge-blide, cu 3 luni de "scoala". Dar asta s-a si dorit. I-a niste nimen-drum, da-le uniforma si da-le un "target". Latra in fiecare dimineata la ei si o sa fie niste caini guduratori, pentru care "seful" e Mantuitorul. Ce as fi facut in schimb ? "Nu sunt de acord..." Lasa-i pe ei sa demonstreze restul in instanta. Arunca-le plasticul flegmatic si pleaca mai departe. a doua zi, cu procesul verbal, faci o plangere in instanta, si procurorul, vrea/nu vrea trebuie sa-ti elibereze o dovada valabila 30 de zile. Acum mai depinde cat de des, si cu ce anume vrei sa mergi in afara tarii. De obicei poti sa conduci si cu dovada, Si atunci il chemi pe mister in fata judecatorului sa demonstreze vinovatia. Sa vedem daca jura stramb. Si daca o face, mai faci rost, de la politie si de alti "contravenienti" si ii faci o plangere penala cu martori. In cazurile astea nu esti singur, cu siguranta. "Stimabilul" o sa se reorienteze catre alt camp al muncii vrea/nu vrea. Dar de obicei incep sa-si puna intrebari in momentul in care scrie cu manuta lui pe PV "NU SUNT DE ACORD"... Am ceva experienta cu ei, si nu ma mai las usor impresionat de "organul legii". Oare de ce i-a numit "organ". Ca sa te reguleze ? Trebuie sa-ti ti-i cumpatul, mai ales daca e prima data cand ai de-a face cu ei, dupa mult timp. "I-ati plasticul si fituica, si scrie amenda. Bani de mita n-am sa va dau." Asta dupa o cafea si o tigara savurata in timp ce am adus argumente in apararea mea vreo 20 de minute. "iti iau actele, numerele, bla, bla, bla..." Ok . Si daca le iei nu mai porneste masina sau ce ? Imi iei actele ? Ok. Stiu sa scriu pe un carton numarul, Plasticul ? Ok. Am uitat sa conduc de cand mai oprit pana acum ? Si chiar daca iei totul care-i problema ? Am uitat sa merg pe jos ? Rezultat final: Mi-a dat inapoi toate actele si mi-a zis: "Mi-i scarba de oameni ca tine", SIncer si mi-e mi-ar fi daca as incerca sa-i ignior drepturile unui om. De la ce a pornit totul ? Un stop de la masina a uitat sa mai porneasca dupa apusul soarelui...
    • Like 1
    • @ Silviu Gordes
      Victor66 check icon
      Asta e sancțiunea pentru neacordare de prioritate la trecere, suspendarea permisului. Nu ține de judecător.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Halep - Moisescu

Sportivii români trebuie să depășească- pentru a face performanță- limite care le sunt impuse de la vârste mici. „Nu poți să faci aia”, „Nu ești în stare”, „Nu poți să ajungi numărul unu”, „Nu poți să câștigi un Grand Slam”, spune Simona Halep, care crede că un sportiv cu pishicul „tare”, e mai pregătit să fie campion. Ea are și câteva sfaturi pentru părinții care își încurajează copiii să facă sport.

Citește mai mult

ANAF - declarații online

În ultimele două luni și jumătate, multe dintre instituțiile publice din România au descoperit că pot funcționa și fără dosar cu șină. O ordonanță dată de Guvern în perioada pandemiei le obligă astăzi să primească de la cetățeni documente în format electronic și să le răspundă în același fel. „

Citește mai mult

Emil Hurezeanu

„Altă soluție nu mai e. Nu avem încotro. trebuie să recurgem la cele mai bune strategii pentru obținerea acestor bani și, mai ales, pentru folosirea lor”, spune Emil Hurezeanu. (Foto: Inquam Photos/ Virgil Simonescu)

Citește mai mult

Meat-up

În vara lui 2018, Paul Petri şi Vio Nechiti și-au deschis un restaurant de burgeri în Cluj, după ce și-au cultivat și antrenat pasiunea pentru gătit în bucătăria unui restaurant de 4 stele din Anglia.

Citește mai mult

Teodosie împărtășind

ÎPS Teodosie, fost Snagoveanul, actualmente Tomitanul, s-a eliberat de sub dictatura distanțării sociale și a împărtășit mai mulți copii, cu aceeași linguriță. Un gest de sfidare față de autorități, de nesupunere și de declarare a autonomiei sale de ierarh. Patriarhia însăși a găsit acțiunea ÎPS-ului de la malul mării „ostentativă” și a recomandat respectarea legilor țării.

Citește mai mult