Foto: Google Earth
Am promis că mă abțin să povestesc despre această întâmplare până când nu îmi recuperez permisul de la Poliție. Recent am reușit acest lucru după o suspendare de 30 de zile. Haideți să vă povestesc cum am pierdut permisul după 20 de ani (și vreo 400.000 de km experiență de șofat, nu doar în București sau prin țară, ci prin toată Europa unde nu am luat niciodată nicio amendă; nu am provocat niciodată niciun accident rutier, am fost însă „victima” câtorva, salvând chiar viața unui motociclist prin munți în Slovenia prin 2010).
Întâmplarea nefericită a avut loc acum fix 45 de zile la Mitropoliei, zona Unirea. Acolo este mereu un echipaj de poliție la o trecere de pietoni bine „aleasă” de agenții de la Rutieră. Veneam dinspre Hanul lui Manuc să merg spre direcția Berceni (făceam practic sensul mare giratoriu de la Unirea). Eram primul la trecerea de pietoni cu pricina, flancat stânga-dreapta de câte o mașină. Polițistul era vizibil în fața mea. Am pornit de pe loc când trecerea de pietoni era liberă (se eliberează greu, că oamenii trec aproape constant pe ea, având, evident, prioritate legală). După ce am pornit cu mașina de pe loc, un pieton apare în fugă de pe colț (colțul e ușor acoperit de niște tufișuri) către stația de tramvai din zona Mitropoliei.
Eu deja pornisem de pe loc, cei din stânga și dreapta nu apucaseră să pornească de pe loc. Ei au rămas pe loc. Pietonul nu apucase să calce trecerea (versiunea mea). Oricum a alergat. Oricum eu l-am văzut cu colțul ochiului undeva către spate. Și oricum el a continuat traversarea prin spatele mașinii mele pentru că eu trecusem de trecere. El s-a dus bine-mersi la tramvai.
Eu însă am dat de belea. Un zelos de agent la vreo 25 de ani sare disperat în fața mașinii mele să mă oprească. Se legitimează și începe bâlciul. Vinovat fiind că nu am acordat prioritate la trecere! Suspendare de permis 30 de zile și amendă vreo 600 lei. Am încercat să îi explic că: pietonul alerga spre tramvai (culmea, a recunoscut și el, agentul, și a spus că oricum pe el, pietonul, nu avem cum să îl mai găsim și că oricum nu avea cum să îl prindă); că pietonul nu apucase să pună piciorul pe trecere și că eu nu aveam cum să frânez atât de brusc la demarajul pe care îl aveam fără să îmi pun în pericol cei doi copii legați în scaun în spate. Nimic din toate aceste argumente nu a contat! Eram vinovat și gata...
Am cerut să mi se arate camera video din intersecția cu pricina! Surpriză! Nu este monitorizată. Restul din zonă sunt monitorizate, doar aceasta nu este. V-am spus că polițiștii aleg cu mare grijă zonele unde pot da astfel de sancțiuni. Mi s-a răspuns că pot face contestație. Asta cu contestația însă e o mare șmecherie a lor pentru a aplana eventualele nemulțumiri. Nu! Contestația este inutilă în astfel de cazuri „construite” minuțios de polițiști! Sunt beton! Imposibil de contestat, mai ales dacă nu ai martori: fie cel care a traversat, fie cineva în mașină care nu e rudă apropiată. Eu eram cu soția, deci este inutilă contestația.
M-am rugat de el, i-am explicat. Nimic. Zelos, cu șeful mai în vârstă în mașină (care la nevoie devine martor) completa procesul verbal. Singurul lucru care mi-a rămas a fost să scriu în procesul verbal că pietonul alerga spre tramvai și că era periculos să frânez atât de brusc pentru cei pe care îi aveam în mașină. Nu prea multe lucruri de precizat că nu e spațiu, mi-a spus agentul, scriind pe litere în PV ce îi dictam eu. Restul, zicea el, în contestație dacă vreau. Prin urmare, m-am ales cu permisul suspendat pentru 30 de zile.
A fost o perioadă grea care a trecut greu pentru un șofer cu experiență, dependent de mașină și care are și doi copii mici de dus la grădiniță zi de zi și are și șantier acasă în această perioadă. Au fost și câteva aspecte „pozitive”: am slăbit vreo 5 kg, am mers mult cu trotineta și am început să redescopăr transportul în comun. RATB e groaznic (de vreo 2 ori am stat 45 de minute să aștept 133 în stație la ASE). Metroul mai e cu mai e, dar are stații rare și nu în orice direcție dorești să ajungi. La taxi și Uber se așteaptă enorm de mult dimineața (10 - 15 minute).
Ce putem învăța din această pățanie: că există un „market failure” în cazul intervenționismului pe care nimeni nu este dispus să îl corecteze. Dacă cazul era filmat (de o cameră în intersecție sau dacă ea lipsește sau e inactivă de camera de pe mașina de poliție), discuția se termina rapid. Ideea este că șoferii nu au nicio apărare împotriva eventualelor abuzuri. Sigur, polițiștii se apără între ei și afirmă: „Haide, domnule, că noi nu vă luăm permisul degeaba”! Mi s-a spus asta chiar și când l-am ridicat. Sigur, polițiștii sunt îngeri și nu fac exces de zel și dau totdeauna o interpretare obiectivă faptelor! Propunerea mea, pentru a elimina orice suspiciune, este ca astfel de fapte să fie mereu filmate! Să existe camere video îndreptate asupra locului unde se „construiesc” astfel de cazuri. Iar polițistul să aibă asupra sa o cameră video agățată la buzunar (în Albania, repet Albania, astfel de camere video există de vreo 2 ani și au eliminat practic corupția în rândul polițiștilor). Camera video de pe mașină nu este autorizată și nu poate fi probă în instanță. Iar astfel de treceri de pietoni să fie sincronizate cu restul semafoarelor și să fie semaforizate. Mai ales acolo unde există tentația să alergi după tramvai. De ce nu, la obiecțiunile contravenientului să fie mai mult spațiu pentru mai multe lucruri de menționat sub ambele semnături.
E simplu de rezolvat acest eșec al „pieței”, de fapt al intervenționismului etatic în traficul rutier! Dar, repet, statul și reprezentanții săi nu vor dori niciodată să repare aceste lucruri! Mereu vor fi tufișuri, șanțuri sau treceri de pietoni unde să fie „construite” astfel de cazuri care nu rezolvă problema traficului sau accidentelor.
Cum bine spunea deunăzi David Friedman la București, piața este prima care reacționeaza la un eșec al său și care are tot interesul să îl corecteze cât mai rapid cu putință. Instituțiile statului, dimpotrivă! Au toate resorturile și stimulentele să amplifice eșecul intervenției sale: un semafor inteligent pentru pietoni, corelat la restul semafoarelor din zonă, nu aduce amenzi ca situația actuală!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sunt sute de astfel de cazuri neclare si de obicei pica in plasa asta soferi cu bun simt. Pleci de la stop mai repede ca sa apuce si ceilalti sa treaca, si sa nu te claxoneze tot cârdul. Alteori faci loc unui motociclist sa treaca printre benzi si esti luat ca ai calcat linia continua, sau la 5m de la plecarea din benzinarie, in conditiile in care te uiti in ochii lui, te opreste ca nu aveai centura pusa.
In Bucuresti ca sofer trebuie sa fi nesimtit si sa speculezi legea in favoarea ta comitand ilegalitati ce nu pot fi demonstrate. De exemplu n-o sa-l ia militia pe niciunul ca te claxoneaza din spate cand e semaforul rosu. Pe scurt, daca esti tare in gura, organul o sa il considere vinovat pe ala mai respectuos.
A, si spun militia pentru ca e militia. Politia urmareste sa optimizeze traficul si sa previna accidentele, nu se repede pe tine cu satisfactia reporterilor de la Antene cand iti moare o ruda.
Fara a intra in discutii despre cine ar trebui sa aiba prioritate intr-un oras, pietonii sau masinile (prea lung subiectul asta) am totusi o observatie. Spuneti singur ca aveti 20 de ani de experienta. Si ca asteptati la o trecere de pietoni pe banda din mijloc unde nu prea aveati vizibilitate (masini in stanga si in dreapta, vegetatie pe margine). Si totusi ati plecat atat de hotarat de pe loc incat era periculos pentru copiii dumneavoastra sa mai franati. Ca sa ajungeti probabil intr-un alt dop de masini cativa metri mai departe. Probabil din aceasta cauza a si insistat politistul sa va suspende permisul.
Tipul, gen justin Bieber, coleric, barbita rara, echipat cu hanorac cu gluga din dotare trasa hip-hopic pe ochi, posibil cu casti, cu privirea fixa, undeva inspre un orizont doar de el intrezarit, venea ca un Titanic in miniatura spre intalnirea funesta cu un iceberg pe motorina. Nu stiu de ce dar am simtit ca ceva nu este in regula cu tipul. Parea rupt de lume, iar ceea ce m-a socat a fost atitudinea de ”dead man walking” ! Un ”ZOMBIE” cvasiautentic !!! Nu a schitat nici macar o privire spre stanga la traversarea primelor doua benzi, nu a incetinit, nu a accelerat...traiectorie rectilinie si uniforma ! Soferul a franat...pietonul zombificat a depasit refugiul, a trecut apoi prin fata noastra, fara nicio svacnire a vreunui muschi situat deasupra buricului, fara sa priveasca spre dreapta de data aceasta...Pe noi nu dadea doi bani...NU EXISTAM ! Ne-am uita unul la altul, soferul profesionist si eu, care am deasemenea sute de mii de kilometri luati pe gume. Nu ne venea sa credem, am demarat usor si ne-am vazut incet de drum.
Partea interesanta abia acum ureaza...Dupa cca. 500 de metri am oprit si am coborat cautand o anumita firma la o adesa unde erau mai multe. Citeam tablitele cu denumiri cand ce sa vezi, zombie-ul trece pe langa mine indreptandu-se spre intrarea principala. Incerc un apel, cu glas normal : ” Ma scuzati...puteti sa-mi spuneti...” si ma blochez ! Aceeasi lipsa de reactie...Mumia se indrepta impasibila, identic cu ceea ce facuse anterior, spre intrare. Ma gandesc ca nu m-o fi auzit, o fi ascultand muzica... si il strig, de data asta destul de tare : ”Hallo, domnu* !” Nimic, zero, nada...Incerc inca odata, cu disperare cumva, cu volum mult mai puternic...Nicio reactie...Se indeparteaza si intra ! Stau ca un stupid si ma intreb cine nu-i normal...Daca nu ar fi ramas ca marturie efemera, urmele pasilor sai imprimate intr-o bruma de zapaduta cazuta proaspat, as fi crezut ca am parte de o experienta undeva in Twilight Zone.
Si asta-i doar un caz, extrem e drept...dar nu mai vreau sa-mi aduc aminte de zecile/sutele/miile de paparude cu nasu-n telefoane, care trec drumul ca imasul comunal !
Articolul 5
(1) Sanctiunile contraventionale sunt principale si complementare.
(2) Sanctiunile contraventionale principale sunt:
a) avertismentul;
b) amenda contraventionala;
c) prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
(3) Sanctiunile contraventionale complementare sunt:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii;
b) suspendarea sau anularea, dupa caz, a avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati;
c) inchiderea unitatii;
d) blocarea contului bancar;
e) suspendarea activitatii agentului economic;
f) retragerea licentei sau a avizului pentru anumite operatiuni ori pentru activitati de comert exterior, temporar sau definitiv;
g) desfiintarea lucrarilor si aducerea terenului in starea initiala.
(4) Prin legi speciale se pot stabili si alte sanctiuni principale sau complementare.
(5) Sanctiunea stabilita trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite.
(la data 22-apr-2002 Art. 5, alin. (5) din capitolul I modificat de Art. 1, punctul 5. din Legea 180/2002 )
(6) Sanctiunile complementare se aplica in functie de natura si de gravitatea faptei .
(7) Pentru una si aceeasi contraventie se poate aplica numai o sanctiune contraventionala principala si una sau mai multe sanctiuni complementare.
Totusi, din ce am invatat la scoala de soferi (facuta recent, poate mai demult era altfel), NU este nevoie ca pietonul sa calce trecerea pentru ca masinile sa opreasca, ci sa isi arate intentia de a traversa (sa stea la trecere orientat spre strada). E si logic asa: nu ar fi firesc sa il pui pe pieton sa puna piciorul pe trecere pentru a vedea daca opreste cineva sau nu, nu mai propagati ideea asta ca e periculoasa atat pentru pietoni, cat si pentru soferi.
Mai departe, ca soferul a fugit sau nu (si-a aratat intentia de a trece sau s-a aruncat), asta intr-adevar e o discutie.
Trecând la oile noastre vreau să spun un singur lucru legat și de ceea cu ce am început : românii în general nu trec strada pe trecere, ci se aruncă pur și simplu pe ea, pe trecere, nesocotind în prostia și majoritatea în disprețul lor că, sunt șoferi și șoferi, sunt mașini cu frâne bune sau cu frâne mai puțin eficiente. Ca toată lumea și șoferii au sau nu instincte mai puțin sau mai mult dezvoltate. Dacă Poliția rutieră ar face un film documentar doar despre comportamentul românilor la trecerile de pietoni, mulți nu s-ar recunoaște dacă s-ar vedea cât de prostește se comportă.