Foto: Profimedia Images
Într-o discuție de acest gen, unii ar putea spune ca toți cei mici vor da faliment, în timp ce companiile mari și puternice vor reuși să reziste crizei cu brio. Nu credem că este chiar așa. Mai degrabă am putea spune că cei flexibili și inovativi au șanse să reziste, în timp ce cei rigizi și tradiționali, incapabili de a se reinventa vor ceda, vor abandona lupta neputincioși, mai devreme sau mai târziu.
Dar ce înseamnă să fii flexibil? Cum se definește inovația extremă? Ce decizii ar putea să ne țină pe linia de plutire atunci când suntem paralizați de lockdown? Credem că sunt două instanțe în care antreprenorii ar trebui să reacționeze prompt, pentru a-și dovedi flexibilitatea. Prima este cea a trecerii rapide din modul tradițional în modul digital. Desigur, acesta este idealul, însă ceea ce se poate face este să inventăm imediat o formă a business-ului, un hibrid care să dea ocazia clienților de ieri să ne utilizeze serviciile și astăzi. Să luăm exemplul unei platforme de rezervări online. Ce ar putea face ar fi să creeze un framework care să permită foștilor clienți să comande o cină de la restaurantul preferat și în același timp să se conecteze vizual pentru a petrece puțin timp împreună cu ceilalți. Dacă toată baza de date există deja, de ce sa nu încercăm să digitalizăm cina în oraș a utilizatorilor? Facem astfel un serviciu și restaurantelor, păstrându-le active, pentru a putea face livrări.
Ce vrem să spunem este ca ar trebui să stoarcem orice picătură digitală din modelul nostru actual, în loc să îl privim cum moare, fără a primi oxigen suplimentar. Și asta cât mai repede, până când ecosistemul ar putea ceda definitiv.
Cea de-a doua formă de flexibilitate este puterea de a reacționa exact ca în cazul unei restructurări. Chiar dacă nu ne dăm seama, este nevoie de multă forță pentru a reduce la maximum eforturile nenecesare, pentru a alege între oamenii dedicați și cei pe care afacerea îi susținea datorită creșterii, pentru a eficientiza la sânge toate fluxurile de cash care intră și care ies din firmă. Dacă în vremurile normale există firme care sunt restructurate din cauza erorilor de management sau de strategie, cu atât mai mult ar trebui să avem flexibilitatea - și încă o dată, puterea – de a lua măsuri dureroase care să reverseze o moarte dulce cu care toți să părem împăcați. Chiar dacă ar părea ca în acest fel tratăm pe toată lumea cu înțelegere, de fapt am fi nedrepți cu toți cei ce ar putea fi salvați împreună cu afacerea. Această flexibilitate este cea pe care o predicăm din 2008 încoace și care presupune, în afară de puterea de a restructura, și posibilitatea de a o face, având la dispoziție o rezervă de cash care să acopere măcar trei - șase luni de supraviețuire în vremuri critice.
Pentru că ne adresăm startup-urilor, în special celor ce au de-a face cu tehnologia, vedem astăzi că pornim cu un avantaj față de locațiile brick and mortar. Valorificați acest avantaj și rămâneți în avangardă. Folosiți-vă eficient de șansa voastră!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.