Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum înțelege un profesor libertatea: A te simți liber înseamnă să te iei în seamă, să ai un dialog cu tine. Când te-ai lăsat pe tine din mână, te folosesc alții

Marian Popescu

Vorbim adesea despre libertate, dar ce înseamnă ea cu adevărat? Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi 24, profesorul Marian Popescu a fost întrebat când s-a simțit cel mai liber.

„O să fiu machiavelic acum, dar o libertate interioară am avut și înainte. N-am avut-o, însă mi-am construit-o. Eu m-am căsătorit devreme și suntem împreună și acum. Și libertatea asta interioară nu te include numai pe tine, include și familia. Or, asta devine realmente o valoare care te ține, te susține, chiar. Și după ce ni s-a spus oficial că suntem liberi, ați văzut ce s-a întâmplat? Numărul divorțurilor a explodat, căsătorii, vorbesc de acum, se fac mult mai puțin.

Dar nu asta e problema. A te simțit liber înseamnă să te iei în seamă. Adică a fi liber, da, înseamnă să vorbești cu tine, să ai dialogul ăsta cu tine. Când te-ai lăsat pe tine din mână, te folosesc alții și din momentul ăla știm ce se întâmplă. Eu asta încurajez studenții, studentele: nu vă lăsați, sunteți un corp și o minte extraordinare. Aveți vârsta pe care o aveți, folosiți acest atu nu-l devalorizați pentru că de asta au grijă alții.”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Modul în care un profesor înţelege libertatea este nesemnificativ.
    Pentru unii profesori a însemnat refugiul în propriile studii, pentru alţii posibilitatea de a produce iperita care a afectat peste un milion de soldaţi. Indivizi ai ambelor categorii şi-au construit libertatea interioară pentru a se lua în seamă, pentru a nu fi folosiţi de "ceilalţi". Libertate interioară au avut şi sclavii şi ereticii, libertate interioară au avut şi deţinuţii de la Auschwitz care au evadat, deşi ştiau că, pentru fiecare dintre ei, 10 dintre cei rămaşi erau executaţi.
    Esenţială este doar percepţia de ansamblu a naţiunii, cea pentru care libertatea ar trebui să fie ca aerul respirabil, invizibil, fără de care existenţa devine insuportabilă.
    Revolta împotriva foamei şi a frigului din case nu înseamnă neapărat o revoltă împotriva lipsei de libertate. Dureros, simţim acest lucru la mai bine de treizeci de ani de la Revoluţie când o parte relativ tânără a populaţiei fabulează despre binefacerile traiului de pe vremea lui Ceauşescu. Pentru o mare parte din populaţia României, "libertatea" adusă de revoluţie a fost televizată si a însemnat accesul la un televizor color, la un pachet de unt şi un kilogram de carne în plus pe masă. Orice partid politic care a oferit o plasă gratuită cu mălai, ulei şi zahăr a cumpărat libertatea "interioară" a concetăţenilor noştri care "nu s-au lăsat din mână ' şi s-au luat în seamă serios votând, ani de zile, ca orbeţii, aducând la putere haimanale cu aceeasi libertate "interioară" de a se lua în seamă.
    Vorbă multă, sărăcia omului. "Freedom is the open window through which pours the sunlight of the human spirit and human dignity." (Herbert Hoover - 1874–1964, al 31-lea preşedinte american în timpul crizei economice din '29-'33). Pe româneşte, "Libertatea este fereastra deschisă prin care se revarsă lumina solară a spiritului și a demnității umane." Ca să fii cu adevărat liber, trebuie să te simţi în stare să mori pentru aşa ceva. Aşa cum au făcut-o înainte de şi în 1989 românii pentru care ultimul aer respirat a avut mirosul prafului de puşcă.
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult