Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum poate deveni Transfăgărășanul un magnet turistic global, generator de miliarde de euro și un simbol internațional al României

Profimedia - transfagarasan

Transformat în magnet turistic, Transfăgărășanul ar putea genera venituri din turism semnificative, care ar contribui la ameliorarea deficitului în acest sector, estimat în anul 2025 la aproximativ -5 miliarde euro.

După invadarea Cehoslovaciei în vara anului 1968, de către trupele sovietice împreună cu trupele țărilor membre în Tratatul de la Varșovia, mai puțin România, conducerea din vremea respectivă a țării a luat decizia realizării unui drum între Transilvania și Muntenia, cu scopul de a deplasa rapid în caz de necesitate trupele între garnizoanele Sibiu respectiv Pitești.

Astfel a fost construit între 1970 și 1974 drumul Transfăgărășan, supranumit și „drumul din nori”, ca o rută militară strategică care taie transversal Munții Făgăraș – Alpii României.

În intervalul 1 noiembrie – 30 iunie Transfăgărășanul este închis oficial pe sectorul de drum cuprins între kilometrul 104 (Piscul Negru – județul Argeș) și kilometrul 131 (Bâlea Cascadă – județul Sibiu), din cauza căderilor masive de zăpada, pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren.


Traseul este unul periculos, cu suficient de multe viraje și curbe în ac de păr, iar riscul căderii în prăpastie nu este de neglijat. Altitudinea maximă la care ajunge drumul este de 2042 metri, în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea.

foto Profimedia

Perioada în care drumul este deschis depinde și de condițiile meteorologice, în special de stratul de zăpadă la altitudini mari, cum ar fi zona de la Bâlea Lac.

Jeremy Clarkson, realizator al celebrei emisiuni Top Gear, l-a declarat în 2010: „cel mai uluitor drum pe care l-am văzut vreodată”. Videoclipul creat de BBC și postat pe canalul de YT a strâns peste 6,5 milioane de vizualizări. Alt pasionat de automobile, Shmee150, a publicat tot pe YT un videoclip cu excursia sa pe Transfăgărășan, care a colectat 355K vizualizări.

Acest drum împreună cu Castelul Peleș și Mănăstirea Sucevița au fost promovate de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), într-o acțiune desfășurată în orașele italiene Roma și Milano, în intervalul martie – aprilie 2024. Inițiativa s-a derulat prin intermediul unei campanii outdoor de promovare a turismului, cu imagini emblematice ale celor 3 locații afișate pe tramvaie, panouri publicitare localizate în stațiile de metrou din Milano, precum și pe 90 de autobuze urbane din Roma.

Transfăgărășanul este plin de obiective turistice, cele mai reprezentative fiind: Lacul Bâlea, Cascada Bâlea, Cetatea Poenari, Lacul și Barajul Vidraru, Cascada Iezerului, Mănăstirea Curtea de Argeș, Muzeul Etnografic Badea Cârțan, Cascada Călugărița, Valea lui Stan, Rezervația Arpășel etc.

Cu peisaje care îți taie respirația, Transfăgărășanul ar trebui să devină un diamant perfect șlefuit, una din cele mai celebre șosele din lume, un magnet pentru fanii din toată lumea ai deplasărilor cu automobilul pe drumuri cu viraje și perfect întreținute, supranumiți „petrolheads”.

foto: Profimedia

Porțiunea de șosea de 23 km cuprinsă între Piscul Negru – județul Argeș și Bâlea Cascadă – județul Sibiu ar trebui refăcută complet cu scopul de a asigura circulația și pe timpul iernii, în cele 7-8 luni din an când este închisă traficului.

Ar trebui găsită o soluție modulară, de mare finețe inginerească, care să asigure încălzirea "prin pardoseală" a părții carosabile și a acostamentului, astfel încât să topească zăpada 24 ore din 7 zile la apăsarea unui comutator, fără trimiterea utilajelor grele de deszăpezire și cu costuri de înlocuire și reparații în timp reduse.

Pe toată lungimea șoselei Transfăgărășan ar trebui adăugat iluminat cu LED pe latura fiecărei benzi de circulație, refacerea bornelor kilometrice și montat parapete sigure cu marcaje reflectorizante oriunde este necesar. De asemenea, ar trebui adresată problema căderilor de pietre pe șosea.

Prin efectuarea de modernizări demne de anul 2026, la cele mai înalte standarde rutiere din Europa, circulabil în orice zi sau noapte din an, Transfăgărășan ar trebui să devină un simbol internațional, reprezentativ pentru România pe plan mondial.

De îndată ce acest drum uluitor numit Transfăgărășan va fi modernizat și promovat în mod profesionist, va deveni la fel de celebru și vizitat precum: Sagrada Família (Barcelona, Spania), Turnul Eiffel (Paris, Franța), Monolitul Sacru de Granit Roșu Uluru (Australia), Statuia Libertății (New York-SUA) sau Taj Mahal (Agra, India).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ultima dată am fost pe Transfăgărășan acum patru ani. Greșeala mea a fost ca excursia să pice în week-end. A fost la fel ca un drum cu mașina la o oră de vârf în centrul Bucureștiului, doar că acolo m-a prins pe sensul de urcare, venind dinspre Sibiu. Mașina încărcată, 5 persoane, cu bagaje. Nu vreți să știți în ce hal mirosea transmisia când am ajuns la Bâlea, după un urcuș de vreo trei ore, cu sute de opriri, totul numai în treapta 1 de viteză. Mi se pare ridicol să comparăm o astfel de experiență cu o vizită la Sagrada Familia sau la Turnul Eiffel.
    • Like 0
  • Este surprinzator cum nimeni nu vorbeste de faptul ca soseaua de pe teritoriul judetului Arges este groaznica! Ca dupa bombardament! Cred ca nu s-a refacut niciodata. Toata lumea vorbeste cat de minunata este zona. Desigur, este superba! Partea de Sibiu a fost refacuta. Partea de Arges este praf! Argesul are doua directii turistice extraordinare, Pitesti-Curtea de Arges-Transfagarasan si Pitesti-Campulung-Rucar/Bran. Ca sa nu mai zic de zona Curtea de Arges-Campulung. O minunatie! Insa Argesul a stat foarte prost la sosele dintotdeauna. Cu chiu cu vai in ultimii 10 ani s-au refacut soselele ce pornesc din Pitesti. Pana atunci era nenorocire! Cum naiba de nimeni nu vede asta si (aproape) nimanui nu-i pasa? Ne-am obisnuit cu un standard foarte jos dupa anii comunismului :(
    • Like 0


Îți recomandăm

Otto Uwe Keul

În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

Citește mai mult

protest - justitie - cluj

Protestele astea împotriva corupției din justiție sunt emoționale și nu rezolvă nimic. E o problemă structurală și de mentalitate. E și o problemă de manipulare politică a protestelor și a agendei pe fondul unei disfuncționalități reale. Mai pe scurt, unii au interes să capitalizeze politic și să abată atenția de la alte probleme. Să vorbim sincer, fără perdea, mai spune cineva ceva de TVA-ul mărit, de prețurile mari? Totul a fost acoperit. foto: Inquam Photos / Andrei Apolzan

Citește mai mult