Transformat în magnet turistic, Transfăgărășanul ar putea genera venituri din turism semnificative, care ar contribui la ameliorarea deficitului în acest sector, estimat în anul 2025 la aproximativ -5 miliarde euro.
După invadarea Cehoslovaciei în vara anului 1968, de către trupele sovietice împreună cu trupele țărilor membre în Tratatul de la Varșovia, mai puțin România, conducerea din vremea respectivă a țării a luat decizia realizării unui drum între Transilvania și Muntenia, cu scopul de a deplasa rapid în caz de necesitate trupele între garnizoanele Sibiu respectiv Pitești.
Astfel a fost construit între 1970 și 1974 drumul Transfăgărășan, supranumit și „drumul din nori”, ca o rută militară strategică care taie transversal Munții Făgăraș – Alpii României.
În intervalul 1 noiembrie – 30 iunie Transfăgărășanul este închis oficial pe sectorul de drum cuprins între kilometrul 104 (Piscul Negru – județul Argeș) și kilometrul 131 (Bâlea Cascadă – județul Sibiu), din cauza căderilor masive de zăpada, pericolului de avalanșe, căderi de stânci, alunecări de teren.

Traseul este unul periculos, cu suficient de multe viraje și curbe în ac de păr, iar riscul căderii în prăpastie nu este de neglijat. Altitudinea maximă la care ajunge drumul este de 2042 metri, în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea.

foto Profimedia
Perioada în care drumul este deschis depinde și de condițiile meteorologice, în special de stratul de zăpadă la altitudini mari, cum ar fi zona de la Bâlea Lac.
Jeremy Clarkson, realizator al celebrei emisiuni Top Gear, l-a declarat în 2010: „cel mai uluitor drum pe care l-am văzut vreodată”. Videoclipul creat de BBC și postat pe canalul de YT a strâns peste 6,5 milioane de vizualizări. Alt pasionat de automobile, Shmee150, a publicat tot pe YT un videoclip cu excursia sa pe Transfăgărășan, care a colectat 355K vizualizări.
Acest drum împreună cu Castelul Peleș și Mănăstirea Sucevița au fost promovate de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), într-o acțiune desfășurată în orașele italiene Roma și Milano, în intervalul martie – aprilie 2024. Inițiativa s-a derulat prin intermediul unei campanii outdoor de promovare a turismului, cu imagini emblematice ale celor 3 locații afișate pe tramvaie, panouri publicitare localizate în stațiile de metrou din Milano, precum și pe 90 de autobuze urbane din Roma.
Transfăgărășanul este plin de obiective turistice, cele mai reprezentative fiind: Lacul Bâlea, Cascada Bâlea, Cetatea Poenari, Lacul și Barajul Vidraru, Cascada Iezerului, Mănăstirea Curtea de Argeș, Muzeul Etnografic Badea Cârțan, Cascada Călugărița, Valea lui Stan, Rezervația Arpășel etc.
Cu peisaje care îți taie respirația, Transfăgărășanul ar trebui să devină un diamant perfect șlefuit, una din cele mai celebre șosele din lume, un magnet pentru fanii din toată lumea ai deplasărilor cu automobilul pe drumuri cu viraje și perfect întreținute, supranumiți „petrolheads”.

foto: Profimedia
Porțiunea de șosea de 23 km cuprinsă între Piscul Negru – județul Argeș și Bâlea Cascadă – județul Sibiu ar trebui refăcută complet cu scopul de a asigura circulația și pe timpul iernii, în cele 7-8 luni din an când este închisă traficului.
Ar trebui găsită o soluție modulară, de mare finețe inginerească, care să asigure încălzirea "prin pardoseală" a părții carosabile și a acostamentului, astfel încât să topească zăpada 24 ore din 7 zile la apăsarea unui comutator, fără trimiterea utilajelor grele de deszăpezire și cu costuri de înlocuire și reparații în timp reduse.
Pe toată lungimea șoselei Transfăgărășan ar trebui adăugat iluminat cu LED pe latura fiecărei benzi de circulație, refacerea bornelor kilometrice și montat parapete sigure cu marcaje reflectorizante oriunde este necesar. De asemenea, ar trebui adresată problema căderilor de pietre pe șosea.
Prin efectuarea de modernizări demne de anul 2026, la cele mai înalte standarde rutiere din Europa, circulabil în orice zi sau noapte din an, Transfăgărășan ar trebui să devină un simbol internațional, reprezentativ pentru România pe plan mondial.
De îndată ce acest drum uluitor numit Transfăgărășan va fi modernizat și promovat în mod profesionist, va deveni la fel de celebru și vizitat precum: Sagrada Família (Barcelona, Spania), Turnul Eiffel (Paris, Franța), Monolitul Sacru de Granit Roșu Uluru (Australia), Statuia Libertății (New York-SUA) sau Taj Mahal (Agra, India).
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp





Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.