Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum raportăm la fisc de 5 ori același lucru, după 1 iulie 2022

ANAF - FB

Dreptul statului de a încasa taxele și impozitele prevăzute de lege trebuie să fie apărat, întărit și este unul fundamental. Autorul acestui articol vrea ca toți contribuabilii să-și achite corect taxele, până la ultimul leu prevăzut de lege. Problema apare când noi combatem evaziunea fiscală fără să știm exact ce înseamnă acest fapt. Acest articol promovează ideea de plată corectă a taxelor, dar se vrea și o analiză pragmatică la unele situații fiscale redundante.

Problema este generată de faptul că evaziunea fiscală are și ea mândria ei și nu se lasă combătută decât de cei ce o înțeleg din punct de vedere legal și profesional și au ceva mai multă practică în profesie. Eu cred că în acest moment evaziunea fiscală este combătută doar de cei ce știu răspunsul corect și legal, fără să tragă cu ochiul, la următoarea întrebare: „Ce este taxa pe valoarea adăugată? O taxă sau un impozit?” La finele acestui articol voi proba cu textul de lege răspunsul la întrebare.

Vă prezentăm următorul studiu de caz: Societatea Clubul Vrăjitoarelor SRL este o persoană juridică română, înregistrată în scopuri de TVA cu sediul în România. Această societate cumpără în data de 01.07.2022 un număr de 50 de pelerine pentru spectacole cod NC 6101. Prețul este de 100 lei/TVA inclus. Acestea sunt achiziționate de la societatea Depozitul de Țoale de Fițe SRL, o altă persoană juridică română înregistrată în scopuri de TVA ce are calitate de mare contribuabil, de mai mulți ani.

Furnizorul emite factură de vânzare a îmbrăcăminții, iar clientul achită cu cardul plata facturii și primește bonul fiscal. Îmbrăcămintea este transportată de societatea CURIERUL SRL, persoană juridică română, de la depozitul furnizorului la sediul clientului, ambele locații sunt situate în România. Banal s-ar zice. O vânzare de 5.000 de lei, cu TVA inclus.

Întrebare: De câte ori se raportează datele din factura de vânzare către autoritățile fiscale din România?

Răspuns corect: După data de 1 Iulie - de 5 ori.

Nr. 1 - Prima raportare este realizată de ambele societăți prin depunerea declarației formular 394, privind livrările și achizițiile pe teritoriul național. Temei normativ: art. 59 alin. (2) din Codul de procedură fiscală și OpANAF nr. 3769/2015 privind aprobarea instrucțiunilor de completare a declarației 394. Dacă nu greșesc aceasta se regășește în legislație din anul 2007.

Nr. 2 - A doua raportare este obligatorie prin intermediul fișierului standard de control fiscal – cunoscut ca SAF-T. Obligația raportării este prevăzută de art. 59^1 din Codul de procedura fiscală și a fost introdusă în legislația fiscală prin OG nr. 11/2021. Declarația este cunoscută ca D406, iar instrucțiunile de completare au fost adoptate prin OpANAF nr. 1783/2021 cu modificări ulterioare. Anul acesta intră la raportare doar contribuabilii mari, de la anul și cei mijlocii, iar la cei mici mă gândesc cu jale.

Nr. 3 – A treia raportare este prevăzută de aplicarea sistemului RO E-Factură. Acest sistem a devenit obligatoriu prin art. XXXVII din OUG nr. 130/2021 – ordonanța trenuleț. Îmbrăcămintea este considerată cu risc fiscal conform OpANAF nr. 12/2022. Ghinion s-ar spune pentru vrăjitoare! În realitate, declară furnizorul, iar posibila evaziune fiscală este la cumpărător, când patronul își cumpără haine pe firmă ca să vorbim limba fiscalistă.

Nr. 4 – A patra raportare este prevăzută de aplicarea sistemului de supraveghere E- Transport sau radarul mărfurilor. Raportarea este prevăzută în OUG nr. 41/2022. Datele trebuie declarate în sistem cu maximum 3 zile înainte de efectuarea transportului. Îmbrăcamintea este considerată cu risc fiscal și pentru acest sistem prin OpANAF nr. 802/2022. Ghinion de ghinion pentru vrăjitoare! Ghinion la dublu.

Nr. 5 – A cincea raportare. Vă mai aduceți aminte de legarea caselor de marcat la fisc? Ei bine, acei contribuabili corecți ce depun și celelalte raportări de mai sus chiar îndeplinesc această obligație de raportare în baza OUG nr. 28/1999 privind utilizarea caselor de marcat fiscale, cu multiplele modificări ulterioare. Datele din bonul fiscal unde sunt înscrise vânzările de îmbrăcăminte se raportează pentru a 5-a oară la autoritățile din domeniu.

Îți recomandăm

De ce să raportăm de 5 ori același lucru? Teoretic, combatem evaziunea fiscală!

Să trecem la practică: practica ne arată că datele din prima raportare - aceea existență din 2007 - nu sunt suficient de bine valorificate de persoanele cu atribuții în astfel de verificări. Și atunci apar noi obligații de raportare, cu speranța că s-ar încasa mai mulți bani la buget. Rămâne să vedem. Eu cred că nici următoarele raportări nu vor fi valorificate.

Câte raportări la autorități sunt necesare pentru o singură vânzare? Una singură, desigur. Restul de 4 sunt redundante. Desigur implementarea sistemelor de raportare costă mulți bani. Nu sunt bani de la buget, sunt banii contribuabilului.

Experimente eșuate. Tot sub stindardul combaterii evaziunii fiscale s-au făcut mai multe experimente eșuate pe pielea și pe banii contribuabilului.

Amintesc doar 3 dintre acestea: a) Split TVA. b) Registrul operatorilor intracomunitari. c) Anularea codurilor de TVA – celebrul 088.

De ce au eșuat aceste experimente, doar au combătut și ele evaziunea fiscală? Răspunsul este simplu: nu acolo este evaziunea fiscală. Atunci unde este evaziunea fiscală?

Răspunsul nu ne place: Evaziunea fiscală este în Codul fiscal. Dacă studiem bine această lege, vom vedea cum funcționează taxarea și poate am putea cu adevărat să identificăm pe evazioniști. Așa să combatem evaziunea fiscală fără să avem evazioniști sună a apă de ploaie.

Sunt dator cu răspunsul la o întrebare. Potrivit legii, nu după opinia unui sau a altuia, taxa pe valoarea adăugată ar trebui să fie o taxă că doar așa o cheamă sau un impozit – provocarea autorului articolului. Vă găsesc și o scuză: fiscalitatea nu-i morală. Fiscalitatea nu este matematică exactă. Fiscalitatea nu înseamnă să ai dreptate, ci să fie cum scrie la lege.

Răspuns: Taxa pe valoarea adăugată este un impozit indirect datorat la bugetul statului. Mă scuzați am uitat să pun ghilimele la răspuns. Deci: ,, Definiția taxei pe valoarea adăugată: Taxa pe valoarea adăugată este un impozit indirect datorat la bugetul statului și care este colectat conform prevederilor prezentului titlu. – art. 265 din Codul fiscal.”

În concluzie: după data de 1 Iulie 2022, corvoada raportărilor către autorități devine excesivă și foarte redundantă. În acest exemplu, cu o vânzare banală de 1.000 euro am prezentat 5 obligații de raportare pentru aceeași vânzare și așa vor fi milioane de tranzacții. Cu cât colectezi mai multe date cu atât este mai greu să selectezi ceva ce are relevanță. Eu încă mai sper ca aceste raportări să fie unificate într-o singură raportare, astfel să fie în final și prelucrate de cineva care să dea un sens la toate aceste informații. Stiu că se poate. Avem aceste minți luminate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Excelent.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult