Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum vă protejați companiile în perioada de stare de urgență. Analiză: șomaj tehnic, contracte part time; concediu fără plată. Când amânați plățile

companie - coronavirus

Foto Guliver/Getty Images

În Monitorul Oficial au fost publicate legile privind șomajul tehnic și plata obligațiilor către stat în perioada de stare de urgență.

Mai jos fac analiza acestor legi și oportunitățile pe care le au companiile.

1. Șomaj tehnic suportat de stat

Pe perioada stării de urgență statul va plăti șomajul tehnic în sumă maximă de 4.072 lei brut / angajat ( adică 2.382 lei net / angajat), astfel:

  • Pentru toți angajații companiilor care au întrerupt activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență că urmare a deciziilor autorităților ( industria HoReCa, sportivă, divertisment). Aceste companii trebuie să dețină un certificat de situații de urgență emis de Ministerul Economiei.
  • Pentru maxim 75% din angajații companiilor care își reduc încasările lunare cu minim 25% față de media încasărilor din perioadă ianuarie – februarie 2020. 

2. Șomaj tehnic fără a solicita ajutorul statului

Angajatorii pot trimite angajații în șomaj tehnic fără a solicita acordul acestora.

În perioada de șomaj tehnic se plătește minim 75% din salariul brut al angajaților. Contribuțiile salariale se plătesc la valoarea indemnizațiilor de șomaj tehnic.

Deci angajatorul salvează cel mult 25% din costul salarial, chiar dacă angajații nu lucrează.

3. Contracte part time

Angajatorul trebuie să convingă angajații să treacă pe un contract de muncă part-time. Avantajul angajatorului este că va plăti salariile și contribuțiile salariale ajustate cu timpul de lucru.

Angajatorul poate să salveze o sumă mai mare de 25% din costul salarial ( cât este maximul la șomaj tehnic)

4. Concediul fără plată

Angajatorul poate discuta cu angajații să-și ia fiecare 1-2 săptămâni fără plată în fiecare lună.

Ca și în cazul contractului part time, avantajul angajatorului este că nu va plăti salarii și contribuțiile salariale pe perioada concediului fără plată.

Diferența față de contractul de muncă part time este că angajații rămân pe contract de muncă full time.

5. Când se plătesc obligațiile către stat în perioadă stării de urgență

Declarațiile fiscale se depun până la data de 25 martie. Datoriile către stat se pot achita fără penalități în termen de până la 30 de zile după data încetării stării de urgență

IMM-urile care au întrerupt activitatea total sau parțial pe perioada stării de urgență ca urmare a deciziilor autorităților ( industria HoReCa, sportivă, divertisment) vor putea amâna plata facturilor de: utilități, internet, chirie. dacă dețin un certificat de situații de urgență emis de Ministerul Economiei. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Buna ziua,
    Daca am in firma doar angajati cu part time le pot da somaj tehnic 75%? nu vreau sa solicit ajutorul de la stat
    • Like 0


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult
text: Radu Georgescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon