(Foto: Guliver/Getty Images)
Ca expert în comunicare, sunt atentă zi de zi la principalele știri de pe agenda publică din România, UE, SUA, precum și la nivel global.
La o primă vedere situațiile prezentate par a fi cu adevărat noi, însa în majoritatea cazurilor poți observa o serie de șabloane, poți sesiza folosirea acelorași principii care s-au dovedit de succes în timp. Iată un exemplu.
Zilele acestea mi-a atras atenția știrea potrivit căreia valoarea de piață a companiei americane Nike a crescut cu 6 miliarde de dolari după folosirea unui jucător de fotbal controversat în recenta sa campanie de imagine menită să celebreze 30 de ani de promovare a vestitului slogan ”Just do it”.
Acum cine nu a văzut faimosul film al anilor 2000 What Women want cu Mel Gibson, Helen Hunt și Marisa Tomei ar trebui să-și facă neapărat planuri pentru diseară și așa va înțelege poate mai bine puterea brandului Nike și ce reprezintă ”Just do it” – un mesaj cu efect motivant și cu o puternică încărcătură emoțională.
În ce a constat curajul din campania recentă a Nike? Simplu: decizia de a pune chipul unui jucător de fotbal american, respectat de majoritate pentru convingerile sale anti-rasiste, pe niște advertoriale cu mesajul: „Crede în ceva. Chiar dacă asta înseamnă să sacrifici totul.”
Sportivul cu pricina, unul dintre cei mai performanți și iubiți jucători de fotbal american, Colin Kaepernick, s-a aflat în situația nefericită de a nu-și mai găsi de lucru la câteva luni de la declanșarea unei polemici uriașe după ce în loc să stea în picioare, a ales să îngenuncheze în momentul intonării imnului național american înainte de meciurile din NFL. El a afirmat că protestează astfel împotriva nedreptăților rasiale din Statele Unite, în special a brutalității polițiștilor împotriva persoanelor de culoare. Exemplul i-a fost urmat de alți sportivi, dar a fost si aspru criticat de personalitati publice, precum președintele SUA Donald Trump pe motiv că nu era nevoie de un asemenea gest.
Toata America a comentat decizia Nike și, în doar 24 de ore de la lansarea campaniei, compania a generat acoperire mediatică GRATIS în valoare estimată la peste 40 de milioane de dolari, în vreme ce prețul acțiunilor sale la bursă s-a apreciat câștigând circa 6 miliarde de dolari în total.
Nike nu este singurul brand care de-a lungul timpului a decis să facă alegeri curajoase și astfel de multe ori controversate, dar care s-au dovedit de fiecare dată, de departe, câștigătoare pentru performanța în business a companiei respective. Alte 2 exemple de succes din ultimii ani sunt campaniile Dove Choose Beautiful și Benetton Unhate.
Ce avem de învățat din această poveste americană cu iz capitalist?
Ceva ce mulți dintre noi, românii, am uitat sau poate nu am aflat niciodată din cauza contextului istoric, politic, economic, cultural și social în care ne-am născut și am crescut și anume că avea curaj dă roade mai devreme, decât mai târziu.
A-ți asuma riscuri înseamnă și câștiguri pe măsură.
A avea puterea de a nu te îndoi de principiile sănătoase în care crezi îți dă un plus de încredere în propriile forțe și curajul de a înfrunta orice vine către tine.
A fi un exemplu motivant pentru familie, prieteni, cunoscuți îți aduce o satisfacție incredibilă și îți dă forța de a continua.
A avea curajul de a te împotrivi valului te ajută să ajungi primul la țărm.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cred ca, in cele din urma, ipocrizia se plateste, vezi cazul Gillette #MeToo. Probabil ca va plati si Nike, cand ii va iesi la iveala "curajul" de a folosi munca detinutilor politici uiguri.
Autoarei i-ar prinde bine o cura de realism sceptic si deconectarea partiala de la sursele de informatii favorite ale populatiei naive (NYT, CNN, LeMonde etc).
In al doilea rand Nike a crescut in capitalizare pentruca campania de advertising a fost cumva socanta, e un principiu in advertising ca sa produca inpresie in randul auditorului. Vom vedea ce va fi in viitor, eu unul nu voi mai cumpara produse Nike si cunosc destui care au luat aceasta hotarare.
Problema e ca stangistii distorsioneaza totul si cei de teapa ta cad in capcana.