Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Curajul generează bani. Sau cum a făcut o companie 6 miliarde de dolari „peste noapte”

Colin Kaepernick - NIKE

(Foto: Guliver/Getty Images)

Ca expert în comunicare, sunt atentă zi de zi la principalele știri de pe agenda publică din România, UE, SUA, precum și la nivel global.

La o primă vedere situațiile prezentate par a fi cu adevărat noi, însa în majoritatea cazurilor poți observa o serie de șabloane, poți sesiza folosirea acelorași principii care s-au dovedit de succes în timp. Iată un exemplu.

Zilele acestea mi-a atras atenția știrea potrivit căreia valoarea de piață a companiei americane Nike a crescut cu 6 miliarde de dolari după folosirea unui jucător de fotbal controversat în recenta sa campanie de imagine menită să celebreze 30 de ani de promovare a vestitului slogan ”Just do it”.

Acum cine nu a văzut faimosul film al anilor 2000 What Women want cu Mel Gibson, Helen Hunt și Marisa Tomei ar trebui să-și facă neapărat planuri pentru diseară și așa va înțelege poate mai bine puterea brandului Nike și ce reprezintă ”Just do it” – un mesaj cu efect motivant și cu o puternică încărcătură emoțională.

În ce a constat curajul din campania recentă a Nike? Simplu: decizia de a pune chipul unui jucător de fotbal american, respectat de majoritate pentru convingerile sale anti-rasiste, pe niște advertoriale cu mesajul: „Crede în ceva. Chiar dacă asta înseamnă să sacrifici totul.”

Sportivul cu pricina, unul dintre cei mai performanți și iubiți jucători de fotbal american, Colin Kaepernick, s-a aflat în situația nefericită de a nu-și mai găsi de lucru la câteva luni de la declanșarea unei polemici uriașe după ce în loc să stea în picioare, a ales să îngenuncheze în momentul intonării imnului național american înainte de meciurile din NFL. El a afirmat că protestează astfel împotriva nedreptăților rasiale din Statele Unite, în special a brutalității polițiștilor împotriva persoanelor de culoare. Exemplul i-a fost urmat de alți sportivi, dar a fost si aspru criticat de personalitati publice, precum președintele SUA Donald Trump pe motiv că nu era nevoie de un asemenea gest.

Toata America a comentat decizia Nike și, în doar 24 de ore de la lansarea campaniei, compania a generat acoperire mediatică GRATIS în valoare estimată la peste 40 de milioane de dolari, în vreme ce prețul acțiunilor sale la bursă s-a apreciat câștigând circa 6 miliarde de dolari în total.

Nike nu este singurul brand care de-a lungul timpului a decis să facă alegeri curajoase și astfel de multe ori controversate, dar care s-au dovedit de fiecare dată, de departe, câștigătoare pentru performanța în business a companiei respective. Alte 2 exemple de succes din ultimii ani sunt campaniile Dove Choose Beautiful și Benetton Unhate.

Ce avem de învățat din această poveste americană cu iz capitalist?

Ceva ce mulți dintre noi, românii, am uitat sau poate nu am aflat niciodată din cauza contextului istoric, politic, economic, cultural și social în care ne-am născut și am crescut și anume că avea curaj dă roade mai devreme, decât mai târziu.

A-ți asuma riscuri înseamnă și câștiguri pe măsură.

A avea puterea de a nu te îndoi de principiile sănătoase în care crezi îți dă un plus de încredere în propriile forțe și curajul de a înfrunta orice vine către tine.

A fi un exemplu motivant pentru familie, prieteni, cunoscuți îți aduce o satisfacție incredibilă și îți dă forța de a continua.

A avea curajul de a te împotrivi valului te ajută să ajungi primul la țărm.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Aaragn check icon
    Printre corporatii bantuie de cativa ani moda de a adopta o imagine "woke" – logo-uri cu steaguri LGBT, reclame care ataca "masculinitatea toxica" etc. De cele mai multe ori din ipocrizie, pentru ca stiu ca segmentul demo cel mai vocal si activ inclina catre stangism. Sa numesti asta "curaj" e o dovada de mega-naivitate; curaj inseamna sa sustii ceva corect, dar nepopular printre prosti. Ceea ce o corporatie nu va face niciodata, pentru ca va pierde. Vezi Zara (Inditex), care anunta ca sustine Republica Populara Chineza in conflictul din HK.

    Cred ca, in cele din urma, ipocrizia se plateste, vezi cazul Gillette #MeToo. Probabil ca va plati si Nike, cand ii va iesi la iveala "curajul" de a folosi munca detinutilor politici uiguri.

    Autoarei i-ar prinde bine o cura de realism sceptic si deconectarea partiala de la sursele de informatii favorite ale populatiei naive (NYT, CNN, LeMonde etc).
    • Like 1
  • In primul rand ca acest Colin Kaepernick, in ultimul an cand a avut contract, a cam stat pe tusa, a fost rezerva si nimeni nu l-a mai vrut pentruca este un quarterback mediocru si asta inaite de a protesta.
    In al doilea rand Nike a crescut in capitalizare pentruca campania de advertising a fost cumva socanta, e un principiu in advertising ca sa produca inpresie in randul auditorului. Vom vedea ce va fi in viitor, eu unul nu voi mai cumpara produse Nike si cunosc destui care au luat aceasta hotarare.
    • Like 3
    • @ George Pohila
      sigur vor da faliment astia de la Nike daca nu mai cumparati produse.. Eu chiar mi-am mai luat 2 perechi Nike classics. Daca prin acest "boicot" stupid legitimam fix lucrurile despre care protesteaza Colin, inseamna ca suntem pierduti ca natiune. Dar ce ma imbat cu apa rece? Cunosc destui romani care ar trage in teapa ungurii din Covasna sau tiganii... Faptul ca fiind de culoare, a avut curaj sa faca gestul ala, intr-o tara in care de fapt KKK si sclavia inca nu a disparut, dar e frumos ambalata in capitalism alb, e un gest admirabil, stiind ca maine poimaine poate fi luat un pic la bodycheck de cativa politisti cu exces de zel. Asta spune multe despre simtul civic, simt pe care romanii nu prea il detin (sunt mai multi oameni la un meci de fotbal decat la un protest). Activismul in timpul liber cum spune un domn pe aici, e egal cu zero de multe ori, pentru ca nu te baga nimeni in seama, tocmai ca nu ai milioane de dolari ca Soros sa finantezi ONG-uri ca sa lupti pentru anumite principii. Ia du-te matale activist in timpul liber cu o pancarta la Victoriei cum face Dide, sa vezi cate pulane iti iei pe spinare de la jandarmi. E altceva cand il faci dintr-o pozitie cu vizibilitate nu ? Da , ok l-au dat afara din NFL, dar omul si-a atins scopul. Game over. Nu uitati ca pana si albii care vor sa joace fotbal american din liceu sunt victimele bullying-ului celor blonzi si cu spate mare, nu doar cei de culoare sunt victime.
      • Like 1
    • @ Radu Andrei Malica
      Ai inteles gresit totul, nu e vorba de dreptul lui Kaepernick de a protesta e vorba de a nu respecta imnul tarii in care traieste si castiga milioane.
      Problema e ca stangistii distorsioneaza totul si cei de teapa ta cad in capcana.
      • Like 1
    • @ Radu Andrei Malica
      nicu check icon
      "intr-o tara in care de fapt KKK si sclavia inca nu a disparut" zici? Adica tara aia unde majoritarii albi au votat si au avut presedinte negru pana acum 2 ani?
      • Like 1
    • @ George Pohila
      maripos check icon
      Cum n-a respectat imnul???
      • Like 0
  • Ha! Ma mir ca Republica da drumul la astfel de articole...Pai, stimata doamna, ce a intreprins Nike pentru a merita sa 'faca' 6 miliarde peste noapte (in treacat fie zis, nu a castigat/facut banii astia, ci 'doar' si-a marit capitalizarea bursiera)? A marit valoarea intrinseca a produselor companiei? A gasit leacul cancerului? A contribuit la eradicarea foametei din Africa? Nu! A folosit curba de popularitate a unui sportiv pentru a-si vinde tenesii cu 150 de eur, in loc de 130...in timp ce valoarea lor reala este probabil de vreo 30 de eur (si aici nu-mi ziceti, va rog, ca valoarea reala e aia pe care o plateste piata...). Consider ca astfel de puncte de vedere din publicitate/marketing/comunicare corporatista (tot un drac) sunt toxice : ele induc in mintile virgine ideea ca manipularea subtila a pietei / consumatorului duce repede la umplerea buzunarelor. Lucru in fond - si regretabil- cam adevarat. Macar de nu l-am mai promova aiurea, fie si prin caderea intr-o admiratie aiuristica.
    • Like 5
    • @ Adin Tabacu
      ion check icon
      O pereche de Nike din plasticul ala oribil, nu cred sa coste nici 5 euro la iesirea din fabrica in China ! Nike n-a avut niciodata vreo uzina si n-a fabricat nicio singura pereche de bascheti ! restul e marketing pentru fraieri si apa de ploaie ! autoarea e in extaz la cat sunt ei de tari sa vanda aer ("air") bietilor consumatori.....
      • Like 2
  • Despre ce fel de curaj este vorba? O companie care exploatează asiatici pentru profituri imense vorbește de rasism. Un negru milionar în dolari (la fel ca foarte mulți alți negrii, asiatici sau hispanici din America) vorbește de brutalitatea poliției pe motive rasiale în condițiile în care cele mai multe crime asupra negrilor sunt comise....chiar de negrii. ”The Bloodz” and ”The Crips” nu sunt grupări de crimă organizată născute pentru că statul american este rasist ci, la fel ca în cazul altor grupuri sociale (să nu le zicem etnii), pentru că este mai ușor să furi decât să muncești.
    • Like 6
  • Alien check icon
    Mie mi se pare OK si ca NFL l-a trimis pe tusa (activismul il faci in timpul liber daca doresti, nu la "servici") si faptul ca Nike l-au angajat.
    • Like 2
  • Gravity check icon
    Trăim într-o eră a capitalismului "trezit", în care companiile pretind că se îngrijesc de justiția socială pentru a vinde produse oamenilor care pretind că urăsc capitalismul.
    • Like 7


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon