Foto: Profimedia Images
Dezvoltarea urbană durabilă este extrem de importantă pentru combaterea schimbărilor climatice și asigurarea unei calități ridicate a vieții pentru locuitorii orașelor. Iar orașele care adoptă practici durabile își pot reduce semnificativ impactul asupra mediului, pot crea comunități mai sănătoase și mai reziliente și pot promova prosperitatea economică și echitatea socială, după cum indică expertul american în managementul construcțiilor, Daniel Bron. Cele mai durabile orașe din lume servesc drept exemple valoroase și oferă bune practici care pot fi adaptate și puse în aplicare de alte orașe din întreaga lume. Învățând din succesul lor și adoptând soluții inovatoare, orașele pot face pași înainte către durabilitate, pot reduce emisiile și pot crea medii urbane mai locuibile. Un exemplu în acest sens este orașul german Frankfurt, un centru financiar internațional major, dar și un nod în transporturi. Republica.ro a vorbit cu Susanne Schierwater, reprezentanta Departamentului pentru probleme climatice și de mediu din cadrul Primăriei Municipale din Frankfurt pe Main, care a spus că într-un oraș în creștere precum Frankfurt, este important să se acorde atenție conservarea naturii și viața urbană.
Frankfurt pe Main și-a înființat propria agenție pentru energie și este membru fondator al Alianței Climatice a Orașelor Europene, luându-și angajamentul să își reducă emisiile de dioxid de carbon cu 10% în fiecare an, ceea ce înseamnă că va ajunge la o reducere a emisiilor de 50% în 2030. De asemenea, după cum indică o analiză a Green Report, municipalitatea își propune ca până în 2050, toată energia consumată să provină din surse regenerabile, ceea ce înseamnă o reducere cu 95% a emisiilor.
Întrebată despre ce tehnologii și inovații au transformat orașul Frankfurt în ultimul deceniu, Susanne Schierwater spune că ar trebui menționat, în special, standardul casei pasive, în introducerea căruia Frankfurt și-a asumat un rol de pionierat, cât și promovarea generării combinate de căldură și energie, care a dus la centralele combinate de căldură și energie și la instalația de transformare a deșeurilor în energie.
În plus, mai explică Susanne Schierwater, putem sublinia aici și campaniile și programele de finanțare pentru a încuraja cetățenii să devină ei înșiși activi. Iar printre exemplele din trecut se numără programele de finanțare „Frankfurt Saves Electricity” și „Frankfurt Freshens Up” pentru promovarea economisirii energiei și a ecologizării (The Gifted Tree).
Reprezentanta municipalității orașului a mai indicat faptul că în noiembrie anul trecut, Frankfurt pe Main a lansat programul de finanțare „Klimabonus”, care include diverse măsuri în domeniul protecției climei și al adaptării la schimbările climatice, cum ar fi instalațiile solare și măsurile de ecologizare.
Frankfurt a fost primul oraș din Germania care recompensa economiile de energie electrică cu un bonus în bani. Persoanele care își reduceau consumul de energie electrică cu cel puțin 10 % într-un an primeau un bonus de 20 de euro din partea orașului, plus 10 cenți pentru fiecare kilowatt-oră suplimentar economisit. Republica a întrebat-o pe Susanne Schierwater dacă mai este valabilă această măsură, iar aceasta spus că programul a fost lansat în 2010 și a fost foarte bine primit timp de mulți ani.
„Programul de stimulare „Frankfurt Saves Electricity” a fost lansat având în vedere că atingerea neutralității climatice poate fi obținută numai prin economii de energie în gospodăriile private și în întreprinderile comerciale. În ultimii ani, cererea a scăzut semnificativ, probabil și din cauza faptului că aparatele de economisire a energiei și iluminatul cu LED-uri sunt acum standard. Prin urmare, programul a expirat în primăvara anului 2024”, a indicat Susanne Schierwater.
Planul pentru a deveni cel mai durabil oraș de pe planetă
Municipalitatea din Frankfurt și-a luat angajamentul în anul 2000 să devină cel mai ecologic și mai durabil oraș de pe planetă. Prin urmare, Frankfurt a dezvoltat un plan cu direcții clare, după cum indică o analiză a platformei Medium:
• Reducerea cu 10% a emisiilor de CO2 în fiecare an.
• Crearea unei rețele uriașe de panouri solare în oraș. Pe acoperișurile a 19 proprietăți din Nordend, Heddernheim și Bockenheim există aproape 3.000 m² de panouri solare cu un randament anual de aproximativ 300.000 kWh. Acest lucru arată un angajament din partea cetățenilor în a-și schimba obiceiurile de consum de energie.
• Crearea unei centuri verzi în jurul orașului. Departamentul parcurilor din Frankfurt a îngrijit 200.000 de copaci în jurul orașului, creând o centură verde care produce mai mult oxigen și absoarbe CO2 emis de mașini și industrii.
• O companie poate profita de planul ECOPROFIT, ceea ce înseamnă că sectorul de afaceri are o modalitate de a contribui la dezvoltarea durabilă în Frankfurt. Practic se oferă companiilor acces la sisteme de management al mediului și al energiei, ceea ce economisește costuri, limitează cantitatea de resurse naturale consumate și reduce efectele negative asupra mediului.
Susanne Schierwater a oferit un răspuns și la întrebarea despre cum să creăm un cadru în care aglomerația urbană să nu pună în pericol sănătatea umană, să păstreze biodiversitatea și să protejeze clima. „Prin proiectarea urbană adaptată la climă și prin crearea cadrului legislativ corespunzător în materie de planificare și construcție, cum ar fi statutele de proiectare pentru spații deschise și climă din Frankfurt pe Main și strategia de adaptare, care va fi dezvoltată într-un plan de punere în aplicare”, a indicat reprezentanta municipalității din Frankfurt în interviul pentru Republica.
Frankfurt este un oraș al contradicțiilor
Frankfurt este un oraș al contradicțiilor. Pe de o parte, este o metropolă cosmopolită, modernă: Capitala financiară a Germaniei, cu unul dintre cele mai mari aeroporturi internaționale din Europa, 14 dintre cei mai înalți 15 zgârie-nori din Germania și o populație densă, diversă din punct de vedere rasial. Pe de altă parte, aici se află una dintre cele mai mari păduri urbane din lume și cea mai mare pădure urbană din Germania: Stadtwald, sau „pădurea orașului”, după cum arată platforma de sustenabilitate Sustain Europe.
Poziția orașului Frankfurt pe râul Main, nu departe de confluența acestuia cu Rinul, a făcut din oraș un important punct comercial, iar în secolul al XII-lea, Târgul din Frankfurt atrăgea comercianți din Mediterana până la Marea Baltică. Până în 1356, a fost locul oficial de încoronare a regilor și împăraților germani; ultimul împărat german a fost încoronat aici în 1792. Pierzându-și statutul și nemaifiind văzut ca un centru de apărare militară, Frankfurt nu mai avea nevoie de fortificații, așa că în 1804 au început lucrările de demolare a acestora și de transformare a terenului gol rezultat în parcuri luxuriante pentru locuitorii orașului - ceea ce demonstrează că dragostea pentru spațiile verzi nu este ceva nou pentru Frankfurt.
Aproximativ 80% din centrul orașului a fost distrus de bombardamentele Aliaților în 1944, iar o mare parte din frumoasa arhitectură gotică cu bârne a orașului vechi a fost pierdută. Spațiile verzi au rămas însă, iar Frankfurt-ul zilelor noastre s-a angajat să le păstreze, ca parte a dedicării sale generale pentru durabilitate. Spațiile verzi ale orașului reprezintă una dintre atracțiile sale principale ca destinație durabilă pentru evenimente, reuniuni, sejururi de stimulare și vacanțe, mai notează Sustain Europe.
Construcțiile durabile sunt esențiale în Frankfurt. Un nou cartier, Gateway Gardens, este un „Global Business Village” certificat de Consiliul german pentru construcții durabile DGNB. Acesta a fost proiectat având în centrul său spațiile verzi și durabilitatea, cu numeroase grădini pe acoperiș, un parc central și o rezervație naturală de 8.000 de hectare chiar în exterior. Cartierul dorește să devină primul e-city al țării și are deja o stație de încărcare pentru mașini electrice, o stație de închiriere de biciclete și acces la rețeaua de piste pentru biciclete din zona metropolitană Rin-Main.
PIER F, lansat în 2015 ca un loc educațional și de întâlnire pentru inițiative de durabilitate și inovare, este un proiect al renumitei platforme de arhitectură din Frankfurt AiD - Architektur im Dialog. Acesta se concentrează pe construcțiile ecologice. Directorul general Susanne Petry, care face parte din consiliul de administrație al Forumului de mediu Rin-Main și din Comitetul pentru durabilitate al Camerei de Comerț și Industrie din Frankfurt, a creat birouri și spații de lucru pentru oameni creativi, cu predilecție din domeniul sustenabilității, plus zone de expoziție numite „Spațiul verde”, unde companiile și inițiativele prezintă produse și concepte ecologice.
Există, de asemenea, „Salonul verde”, un spațiu de întâlnire pentru prelegeri, ateliere, expoziții și întâlniri care abordează toate aspectele sustenabilității, mai degrabă decât doar construcțiile sustenabile. Rețeaua de parteneri implicați în prezent în PIER F include autorități municipale, sute de firme de arhitectură și birouri de planificare, designeri și dezvoltatori, universități, instituții precum Architektenkammer Hessen și Deutsches Architekturmuseum, producători renumiți de produse ecologice și companii orientate spre durabilitate.
Potrivit Sustain Europe, printre celelalte inițiative ale proiectului se numără o revistă a durabilității, festivaluri anuale ale durabilității și tururi ghidate, care au fost dezvoltate împreună cu departamentul de energie al orașului: KLIMAtours, tururi specializate ale clădirilor și proiectelor durabile din Frankfurt și Green City Tours, plimbări de 2 ore prin oraș și tururi cu bicicleta ale districtelor din Frankfurt pentru specialiști și cetățeni interesați. Frankfurt are cele mai eficiente clădiri rezidențiale și de birouri din punct de vedere energetic din Germania, iar aceste tururi transmit expertiza orașului profesioniștilor din țară și din străinătate.
Reducerea poluării și a zgomotului
Susanne Schierwater a vorbit cu Republica și despre cum municipalitatea din Frankfurt a reușit să reducă poluarea aerului și a zgomotului.
„Măsurile la sursă sau reducerea surselor sunt esențiale pentru o reducere eficientă a emisiilor atmosferice și sonore. Cele mai importante instrumente sunt legile europene și naționale care reglementează emisiile de poluanți și de zgomot provenite de la principalele grupuri de emițători: traficul, industria și încălzirea clădirilor. Pentru a reduce și mai mult poluarea locală a aerului în orașe precum Frankfurt pe Main, la nivel de stat se elaborează planuri de aer curat. Acestea conțin măsuri menite să reducă transportul privat motorizat (MIT), de exemplu. În Frankfurt pe Main, MIT are cea mai mare contribuție la emisiile din zonele foarte poluate. Printre măsurile care au fost implementate sau sunt în curs de implementare în Frankfurt pe Main se numără eliminarea benzilor de circulație în favoarea circulației autobuzelor sau a bicicletelor, gestionarea locurilor de parcare, semafoare cu contorizare a traficului la periferia orașului pentru a reduce traficul în zona aglomerată din centrul orașului, digitalizarea sistemelor de ghidare a traficului, oferirea unui tichet de muncă și introducerea unei limite de viteză de 40 km/h în zona centrală a orașului. Reducerea traficului motorizat și reducerea vitezei au, de asemenea, un efect de reducere a zgomotului”, a spus Susanne Schierwater.
Acesta a mai indicat și faptul că în Frankfurt pe Main, calitatea aerului s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, iar principalul motiv pentru aceasta este modernizarea parcului auto către o proporție mai mare de vehicule moderne cu standarde de emisii curate.
„Excluderea vehiculelor diesel până la standardul de emisii Euro 5 / V inclusiv ar fi dus la o reducere măsurabilă și pe termen scurt a poluării cu dioxid de azot în secțiunile afectate, dar ar fi exclus și o mare parte a vehiculelor din traficul din zonele afectate. În plus, limitările de viteză pe secțiuni (de exemplu, reducerea de la 50 la 30 km/h), care ar trebui să fie puse în aplicare în mod prioritar în locurile deosebit de zgomotoase, acolo unde este posibil, contribuie la reducerea zgomotului.
Deoarece în anul în care a fost elaborat actualul plan pentru un aer curat (2020) nu era previzibil dacă măsurile menționate mai sus vor fi suficiente pentru a respecta valoarea limită pentru dioxidul de azot, au fost impuse, de asemenea, interdicții de circulație a autovehiculelor diesel la scară redusă, la nivel zonal și pe anumite rute”, a mai spus reprezentanta Departamentului pentru probleme climatice și de mediu din cadrul Primăriei Municipale din Frankfurt pe Main.
Modalități ecologice de a ajunge la și în jurul orașului Frankfurt
Experții din cadrul Sustain Europe mai indică faptul că deși este ușor să ajungi la Frankfurt cu avionul - aeroportul este conectat la 300 de destinații din peste 100 de țări și se află la doar 11 minute de mers cu trenul de oraș - există și modalități mai ecologice de a ajunge acolo.
Gara principală din Frankfurt este una dintre cele mai aglomerate gări din Germania, deservind zilnic peste 1.100 de trenuri din numeroase destinații naționale și internaționale. De asemenea, se poate ajunge acolo cu un autocar confortabil pe distanțe lungi, cu FlixBus. Compania operează autobuze cu emisii reduse și oferă, de asemenea, posibilitatea de a compensa emisiile atunci când se cumpără bilete, investind donația compensatorie în proiecte ecologice.
Odată ajunși în Frankfurt, oamenii pot constata că este un oraș compact, astfel încât aproape totul este accesibil pe jos. Cu toate acestea, indică Sustain Europe, se pot folosi cele 700 de trenuri de navetiști „S-Bahn” care circulă din gara principală, U-bahn (nouă trasee de linii combinate de tramvai și metrou) sau autobuzele locale pentru deplasări oriunde în Frankfurt sau în regiunea înconjurătoare. Un singur bilet oferă acces la liniile de metrou, tramvai și autobuz și, deoarece biletele sunt marcate cu ora, nu trebuie să fie validate.
Angajamentul pentru biodiversitate
Pe drumul spre a-și consolida titulatura de oraș sustenabil, Frankfurt s-a angajat să aibă în vedere păstrarea biodiversității. Întrebată cum a apărut ideea de a planta pajiști cu flori și ierburi pentru a combate deficitul de insecte prin atragerea albinelor, fluturilor și a altor insecte, Susanne Schierwater a spus că decizia de a planta pajiști înflorite într-un oraș mare precum Frankfurt „face parte din strategia noastră cuprinzătoare de protecție a climei și de promovare a biodiversității”.
„În special în zonele urbane dens populate, spațiile verzi sunt de o importanță centrală pentru conservarea funcțiilor ecologice și compensarea pierderii habitatelor. Insectele, în special polenizatorii precum albinele și fluturii, sunt esențiale pentru funcționarea ecosistemului nostru și contribuie la fertilitatea plantelor - chiar și în zonele urbane. Într-un oraș în creștere precum Frankfurt, este important să reconciliem conservarea naturii și viața urbană. Prin crearea de pajiști înflorite, contribuim la creșterea rezistenței la schimbările climatice și a confortului vieții în Frankfurt - atât pentru oameni, cât și pentru animale”, a indicat reprezentanta municipalității în dialogul cu Republica.
Pentru a sprijini și alte companii și persoane private în implementarea proiectelor ecologice, Frankfurt a lansat un program de finanțare cu un buget de 21 de milioane de euro până la sfârșitul anului 2023. Finanțarea este disponibilă pentru acoperișuri verzi, fațade și curți, precum și pentru fântâni de băut. În plus, sistemele solare, inclusiv mini PV, stocarea bateriilor și stațiile de încărcare sunt sprijinite financiar de orașul Frankfurt, a mai spus Susanne Schierwater.
În conformitate cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă definite de ONU, Frankfurt nu se dedică doar sustenabilității ecologice, ci își asumă și responsabilitatea socială, de exemplu prin sprijin socio-educațional în cadrul școlilor profesionale sau prin promovarea ocupării forței de muncă la nivel municipal, a ținut să mai indice reprezentanta Primăriei din Frankfurt.
Stilurile de viață compatibile din punct de vedere social și ecologic sunt sprijinite în Frankfurt. Lust auf besser Leben („dorință pentru o viață mai bună”) este un ONG care dorește să transforme ODD-urile într-o realitate cotidiană până în 2030. Aceasta promovează acțiuni durabile la nivel local în întreprinderi și în societate, prin intermediul unui ghid web pentru o viață și cumpărături durabile, al unor campanii în domeniile dezvoltării de cartier și regionale și prin dezvoltarea de proiecte pe teme precum incluziunea, protecția climei, „fără plastic” și „creștere bună”, construind un portofoliu de consultanță și educație cu un accent deosebit pe procesele participative.
4 măsuri pentru viitor
1) Acoperișurile și fațadele verzi reprezintă un alt mod în care codurile de construcție contribuie la răcirea orașului - acestea sunt obligatorii în unele cazuri și subvenționate în altele. Aeroportul din Frankfurt, cel mai mare din Europa, are aproximativ 40.000 de metri pătrați de acoperișuri verzi.
„Acoperișurile verzi au numeroase efecte pozitive: protejează clădirea, o izolează și o răcoresc”, a explicat pentru Euronews Lara-Maria Mohr, manager al proiectului municipal Frankfurt Freshens Up. Potrivit acesteia, care citează studii științifice, pe lângă reducerea nevoii de aer condiționat, s-a calculat că adoptarea pe scară largă a acoperișurilor verzi ar reduce temperatura ambientală în ansamblul orașelor cu până la trei grade Celsius.
2) Administrația municipală din Frankfurt a colaborat cu DWD, serviciul meteorologic german, pentru a întocmi o hartă termică a orașului și a proiecta modul în care schimbările climatice îl vor afecta. Exercițiul de cartografiere a constatat că diferența de temperatură dintre părțile centrale ale orașului și suburbiile de la periferia rurală poate fi de până la 10 grade Celsius.
Cunoștințele rezultate au permis orașului să planifice coridoare de aer pentru a încuraja aerul mai rece să circule spre locurile care au cea mai mare nevoie de răcire. Regulamentele de zonare garantează că în aceste coridoare nu pot fi construite clădiri înalte.
„Trebuie să analizăm întregul oraș”, explică Hans-Georg Dannert, responsabil cu adaptarea la schimbările climatice în cadrul Departamentului de Mediu din Frankfurt. Un astfel de coridor de aer - de-a lungul Nidda, un râu mic care curge prin nordul orașului - poate canaliza până la aproximativ 40.000 de metri cubi de aer de răcire în zonele mai centrale într-o noapte fierbinte, după cum indică o analiză a Centrului Global pentru Adaptare.
3) Frankfurt este cunoscut pentru spațiile sale verzi deschise. Conform unei Businees Insider, Frankfurt se numără printre primele 10 orașe din lume în ceea ce privește acoperirea cu copaci. În medie, locuitorii orașului locuiesc la mai puțin de 100 de metri de un spațiu verde cu frunze, mult mai bine decât media orașelor germane.
Copacii contribuie la răcirea urbană în trei moduri principale: creează umbră, stochează mai puțină căldură decât betonul și transformă căldura în umiditate prin transpirație.
Exact ca în cazul coridoarelor de aer, conectarea spațiilor deschise pentru a crea coridoare verzi este o politică deliberată. Orașul emite orientări cu privire la speciile de copaci care trebuie plantate pentru a crește varietatea și rezistența la efectele climatice preconizate: „Cu veri foarte calde și aride, avem probleme serioase cu speciile domestice precum stejarul, arțarul și teiul. Așa că încercăm să plantăm specii din zonele mediteraneene sau balcanice”, a declarat municipalitatea din Frankfurt pentru The Guardian,
4) În 2007, Frankfurt a adoptat noi reglementări privind standardele „casei pasive” pentru clădirile nou construite sau renovate aflate în proprietatea municipalității.
Atenuarea schimbărilor climatice, mai degrabă decât adaptarea la acestea, este principalul motiv care stă la baza standardelor privind casele pasive, care reduc dramatic nevoia de energie pentru încălzire sau răcire: codurile de construcție fac parte din „masterplanul climatic” al orașului, care prevede ca, până în 2050, toate nevoile sale energetice să fie acoperite de surse regenerabile.
Cu toate acestea, o mai bună izolare a clădirilor este benefică și pentru adaptare, deoarece reduce nevoia de aer condiționat. Studiile au arătat că, în nopțile de vară, căldura emisă de aparatele de aer condiționat poate crește temperatura urbană exterioară cu peste un grad Celsius.
Împreună, devenim conștienți că putem face alegeri mai verzi în fiecare zi. Energia vine de la oameni. Acest text face parte din proiectul editorial VERDE, realizat împreună cu Societatea Omului Sănătos și platforma habits by Republica. Proiectul VERDE este realizat cu sprijinul Evryo România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Din păcate nu doar că ne afectează pe toți, îngroapă și șandramaua în sine!
Chestie care ar fi putut fi benefică dacă am fi știut să nu devenim dependenți economic de ea...
2 - noțiunea de stânga nu e respectată de nimeni. în politică există găști, mai mari sau mai mici, care joacă de-a lungul spectrului în funcție de propriul interes (de grup), o paletă largă de măști. în cazul dreptei, probabilitatea crește, în funcție de forța capitalului în a face lobby.
3 - UE (și nu dna Ursula), are momente critice de ipocrizie dar beția puterii o determină să fie ambivalentă (ca să nu zic schizoidă). incapacitatea de a-i privi pe noii admiși (estul) etic egal se vede de pe satelitul natural al Terrei. asta nu e nici de stânga nici de dreapta. e doar mârlănie, înapoiere, tare perpetuate nicidecum renegate.
4 - eticheta comunism se referă la un concept-principiu. tot ce regăsim în trecutul istoric nu are nicio legătură cu moralitatea acestui principiu etic social. spre-a nu-ncurca borcanele, avem la dispoziție etichete precum „dictatură”, care pot fi asezonate cu variații. de dictatură se suferă peste tot unde există un vid al principiilor aplicate și unde rege este egoismul care naște lăcomie, impus prin forță și manipulare.
starea de confuzie nu apare întâmplător, este ea însăși o tehnică de manipulare a maselor largi de oameni. pentru că scopul principal al acestor operări este divizarea ...maselor largi de oameni. altfel minoritatea bogaților și superbogaților nu ar putea exista. este imposibil, ”grație” rețelei economice vascularizate de ban, să aplici politici pure, eminamente di sinistra o di destra.
Indiferent cum o fi gândind Ursula, în măsurile adoptate mi-e greu să văd unele de dreapta. De fapt toată UE fiind o construcție colectivistâ în expansiune continuă nu are cum fi altceva. Nu zic, până la un punct există avantaje dar în momentul de față am trecut de mult timp de pragul respectiv.
Comunismul nu poate exista fără dictatură și oricum duce la regres după cum s-a văzut peste tot. Pur și simplu este o idee proastă și pleacă de la concepte greșite pentru că individul nu contează. Ăștia bogați pe care îi înfierează sunt cei care mișcă lumea iar capitalismul le permite asta. Comunismul nu a fost în stare să creeze un produs cât de cât. Și aici nu vorbesc de manufactura care este individuală. Vezi cum e sistemul sanitar de la stat comparat cu cel privat. Pur și simplu este un sistem care nu trece testul realității pentru că individul nu este recompensat la adevarata lui valoare care este dată de piață. Sigur că cei necompetitivi vor comunism ca să trăiască pe spatele altora dar culmea este ca vor trai mai rău decât acum în valori absolute doar că se vor complace că la nivel relativ nu sunt așa departe și că vor împărți aceiași sărăcie. Dar fiind limitați intelectual și analfabeți funcționali nu văd asta.
2-centralele de apartament
3-termocentralele
Mai vrei?
"la schimb" ne-au dat "paiele" din hârtie și dopurile legate de sticlă, apex-ul inovației tehnologice europene!
centralele de apartament sunt tot un apex (al prostiei instituționalizate), dar unul intruziv, care dezvoltă agresivitate. de două ori luft.
termocentralele - le văd rostul ca și capacități în adormire, într-un stand-by apelabil în caz de dezastre. doar. dar în cazul energiei nu producerea ei e problema ci „băeții deștepți”. solar, eolian, sunt mai verzi dar problemele reciclării există și-n cazul lor (și poate că și aici își vâră coada „nu se vrea”, „interese”).
benzina, motorina, gazul, kerosenul - aș lăsa, asemeni IA, la latitudinea fiecăruia alegerea. dar nu impunere.
important e să vedem diferența dintre o idee și punerea ei în practică. uneori (sau în cazuri foarte importante) dacă vrei să distrugi o idee, un principiu, îl imiți și-l diabolizezi punându-i în cârcă nefăcute (acțiuni dictatoriale). deci punerea în practică cade sub incidența dilemei unice: prostie sau ticăloșie. probabil un amestec din amândouă. poate că cineva vrea discreditarea ideii de eco. cum? accelerând înainte de vreme și neținând cont de oameni. când o nouă formă de obținere a energiei va apărea (cred), din toată șarada va rămâne ura și rușinea.