Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

De ce nu ar trebui să îți schimbi poza de profil cu steagul țărilor în care au loc atentate teroriste

Săptămâna trecută, în Siria au murit 85 de oameni. Încă 60 au murit sămbătă în Kabul. Peste 200 sunt răniți. Majoritatea erau copii și femei. Mai mulți decât cei morți în atentatele similare din Franța, Germania sau Statele Unite. De ce ne schimbăm pozele de profil pe Facebook doar atunci când mor oameni în Franța și nu facem același lucru pentru Siria?

Dacă ai sub 24 de ani, probabil nu ai nicio amintire care să nu aibă într-un colț și vreo frântură de terorism. Turnurile Gemene s-au prăbușit când aveai sub 10 ani, atentatele de la Londra au zguduit Regatul când erai adolescent și de atunci au început să ocupe, încet-încet, tot mai des burtierele sângerii ale televiziunilor: din SUA, Tunisia, Spania, Belgia și până în Bagdad și Paris. Generația fast forward află, însă, de cele mai multe ori breaking news-ul nu de la televizoarele cu burtiere sângerii, ci de pe Twitter sau Facebook. Atentat armat în Franța? Nicio problemă, solidarizăm pe Facebook, în culorile steagului francez. Atentat în Germania? Empatizăm instant cu steagul Germaniei urcat ca poză de profil. Atentat într-un club gay din Statele Unite? Se rezolvă cu un filtru în culorile curcubeului. Cam așa funcționează solidaritatea și empatia modernă. E normal să vrei să arăți că îți pasă, însă un steag aruncat peste o poză de profil face mai mult rău decât bine.

Viața unui sirian nu e mai puțin importantă decât viața unui francez, german sau american

Cei 85 de morți din Siria și cei 60 din Kabul nu sunt nici pe departe excepții. Să mergem un pic mai înapoi în timp și să luăm exemplul atacului din 2015 din Franța. Cu doar câteva zile înainte, în Beirut mureau 40 de oameni. Câți dintre utilizatorii de Facebook și-au schimbat atunci poza de profil? Exact. Niciunul. Sigur, unii vor spune că e vorba de numere: „doar 40” în Beirut și 129 în Paris. Ok. Să mai luăm „doar” un exemplu: tot Franța. Charlie Hebodo. 17 morți. Cu o săptămână înainte, în Baga, Nigeria, sute de oameni mureau în chinuri cumplite în cel mai sângeros atac din istoria grupării extremiste Boko Haram. 17 vs câteva sute. Cu toate astea, atenția utilizatorilor de Facebook și a jurnaliștilor a mers către Franța.

De ce violența din Siria, Nigeria sau Afganistan nu ne deranjează, dar violența din Franța sau Germania ni se pare șocantă și inacceptabilă? De ce imaginea unei mame sau a unui tată care își plâng copilul mort în Siria nu ne înțeapă retina, dar o imagine asemănătoare din Franța ne revoltă? Răspunsul nu ține neapărat de proximitatea geografică, ci de o realitate îngrijorătoare: devenim imuni la spectacolul terorii. „Cu cât ești mai expus la ceva, cu atât devii mai imun, asta e natura umană", declara pentru BBC pshioterapeutul Hilda Burke. Sutele de morți din Nigeria – ca și oamenii care au murit săptămâna asta în Siria și Afganistan - nu au acaparat Facebook-ul pentru că au avut neșansa de a fi măcelăriți într-o țară în care ne-am obișnuit să vedem tot timpul oameni aruncați în aer, împușcați, arși, înecați în cuști de fier, decapitați sau bombardați.

Ești ușor ipocrit dacă îți pui steagul francez peste poza de profil după o vară întreagă în care te-ai uitat cum mor mii de refugiați în Mediterană

Autoritățile locale estimează că peste 4.000 de refugiați au muriți înecați în Mediterană, în încercarea de-a fugi din aceeași instabilitate care întărește puterea grupării Stat Islamic și care îi permite să ducă la bun sfârșit atacuri precum cele din Europa ultimilor ani. De ce atunci când vezi copii și părinți fără altă vină în afară de aceea de-a se fi născut în Siria înghițiți de apă ești mai puțin îndurerat decât atunci când alți copii și părinți sunt aruncați în aer pe străzile noastre din Europa? Nu cumva îi leagă pe toți lupta împotriva aceleiași terori și speranța de a trăi într-o lume mai bună?

Ești foarte ipocrit când îți pui steagul francez peste poza de profil doar pentru că ăsta e trendul

Uneori e la modă să faci ceva pe Facebook. Să ai poza de profil cu sabia lui Luke Skywalker în ajunul lansării noului „Star Wars”. Sau să te lauzi cu captura ta de Pokemoni. Alteori devine trendy să îți pui steagul francez peste poza de profil sau culorile curcubeului LGBT. Nu stai să te gândești la cei 85 sau 60 de morți. Îți schimbi poza pentru că pur și simplu așa fac și alții. E trendy să îți pară rău pentru nefericiții ăia. Și la un click distanță.

Brett Frischmann, profesor la Cardozo Law School și Evan Selinger, profesor de filosofie la Rochester Institute of Techonology, spuneau într-un material de pe Quartz că tehnologia ne-a adus în punctul în care vom avea nevoie, destul de curând, de un test Turing inversat pentru a determina în ce măsură noile tehnologii ne-au dezumanizat. Frischmann spunea atunci: „Un exemplu: contractele electronice. Paginile acelea care ne întreabă dacă suntem de acord cu termenii și condițiile înainte de a downloada ceva. Vezi un buton pe care scrie „click to agree” și ce faci? Faci click. E un răspuns automat și simplul fapt că milioane de oameni fac același lucru în fiecare zi, adică răspund unui stimul fără să se obosească să înțeleagă, demonstrează că începem să ne purtăm ca niște mașini. Începem să fim condiționați, programați să ne purtăm așa. Și dacă pe parcurs o să ne pierdem abilitatea de a relaționa, de a gândi, de a analiza sau de a fi empatici o să devină foarte greu să faci diferența între roboții cu trăsături umane și oamenii cu comportament robotic. Sper cu disperare să nu ajungem acolo și cred că nu o să ajungem acolo, dar e imposibil să știi dacă ”.

Naționalismul nu e cea mai bună reacție

Naționalismul e cel mai ușor răspuns, dar niciodată Răspunsul. E foarte ușor să împarți lumea în pătrățele, în religii, în cubulețe etnice, în „noi vs ei”. Adevărul e, însă, că nu suntem în primul rând germani, francezi, sirieni. Facem parte din ceva mai mare și în momentul ăsta suntem mai conectați decât am fost vreodată. În absența unui steag global, de ce ți-ai schimba poza de profil cu steagul unei țări când toată omenirea are nevoie – în acest moment - de solidaritate?

Steagul tău nu schimbă, în definitiv, nimic

Dacă vrei să îi arăți unui francez sau unui sirian că ești solidar cu el, un steag pe profilul de Facebook e la fel de eficient ca like-ul ăla pe care îl dai ca să hrănești copiii flămânzi din Africa. Tot așa cum like-ul tău nu se va converti miraculos în pâine, la fel nici morții și răniții unei țări nu își vor găsi liniștea sub culorile steagului pe care îl ai tu pe profil. Da, erau francezi sau sirieni, dar apropiații lor nu îi plâng pentru că erau cetățeni francezi sau sirieni. Îi plâng pentru că erau mame, tați, copii, unchi, mătuși, vecini, colegi. Sunt plânși pentru lucrurile pentru care erau iubiți și apreciați de comunitatea în care au trăit. Nu are nicio legătură cu faptul că sunt sirieni sau francezi. Nu are legătură cu Siria. Cu Franța. Cu Afganistan. Sau cu SUA. Are legătură cu Lumea. Iar terorismul nu mai e demult problema unei țări, ci problema lumii noastre.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Problema e ca in Europa lucrurile astea sunt foarte mediatizate si masele de oameni se lasa foarte usor infuientate de mass/media!
    Viata unui sirian sau a unui german sunt egale si au aceasi valorea dar lumea percepe alfel aceste doua vieți!
    Cum spui..in Siria se moare in felul asta zilnic pe cand in Europa mai rar si poate asta duce la asa zisa sensibilizate cand e vorba de un atentat in Europa!
    • Like 0
  • Problema e ca in Europa lucrurile astea sunt foarte mediatizate si masele de oameni se lasa foarte usor infuientate de mass/media!
    Viata unui sirian sau a unui german sunt egale si au aceasi valorea dar lumea percepe alfel aceste doua vieți!
    Cum spui..in Siria se moare in felul asta zilnic pe cand in Europa mai rar si poate asta duce la asa zisa sensibilizate cand e vorba de un atentat in Europa!
    • Like 0
  • "Viața unui sirian nu e mai puțin importantă decât viața unui francez". Fara indoiala. Dar viata unui francez POATE fi mai importanta pentru un roman.
    La fel putem spune ca e o mizerie sa scriem pe Facebook ca ce rau ne pare ca a murit Beligan (nu pot zice ca imi pasa in mod special) sau Lemmy si sa nu scriem ca ce rau ne pare ca a murit orice alt om a murit in ziua cu pricina.
    Serios, logica articolului e defecta rau.
    • Like 0
  • DINTR-UN PUNCT DE VEDERE , ACELA AL UMANITARISMULUI SI GLOBALIZARII, ARTICOLUL ESTE UN "CAPOLAVORO"...DAR , EU TRAIESC IN EUROPA SI DIN BANII MEI, DIN BANII NOSTRI, DIN OBLIGATIA CARE REVINE PRESEDINTELUI ROMANIEI DE A FI CREDINCIOS ANGELEI PANA LA MOARTE, HRANESC CRIMINALI CARE NU AU IN CAP DECAT CELE SAPTE FECIOARE OFERITE DE ALLAH IN CERURI DACA VA UCIDE UN SINGUR CRESTIN....CONFLICTUL A DEVENIT UNUL RELIGIOS SI DIN RATIUNI SUPERIOARE NOUA OAMENILOR DE RAND ESTE MINIMALIZAT DE MERKEL SI HOLANDE, DE PARCA NU AR MURI EUROPENI CI DOAR NISTE FIINTE FARA VALOARE. ATUNCI VA INTREB EU, CA OM SIMPLU SI FARA APARTENENTE FRANCMASONICE SI NICI GLOBALIZATIONISTE; DE CE SA MA INTERESEZE DE MOARTEA UNOR BESTII CARE DACA VOR AJUNGE IN EUROPA VOR VREA SA AJUNGA LA ALLAH SI VOR UCIDE CRESTINI? JURNALISTII . BINE PREGATITI DE ALTFEL, AJUTA LA BAGATELIZAREA ACESTEI SITUATII DE FAPT. ESTE INSA O GRESEALA, IMPUSA DE ALTII, SAU DACA ESTE DIN NECUNOASTERE FAPTICA-EXTREM DE GRAVA. IN FATA UCIGASULUI , UCIZI SAU ESTI UCIS. PERMISIVITATEA SOCIETATII EUROPENE SI A CRESTINISMULUI LASA TEREN LIBER ACESTOR NENOROCITI .....RESTUL GANDITI-L DVS....CUVINTELE SUNT DE PRISOS.
    • Like 1
  • De ce gresiti profund scriind acest articol? Am sa incerc sa arat pe scurt si de ce, am mai facut-o deja cu altii care nu pot dormi de ce punem noi pe facebook. Pentru ca faceti confuzie intre compasiune si modul de exprimare a ei si scopul pentru care ne-o exprimam. Bineinteles ca ne este mila de toti oamenii care pier in atentate. Oamenii carora le pare rau, le pare rau de toata lumea, va asigur. Numai ca exprimarea compasiunii prin simbolistica are legatura cu destinatarul, eu cel putin nu pun steagul Frantei pe profil pentru ca "da bine", ci pentru ca am prieteni francezi fata de care am dreptul sa ma exprim in acest fel. Bineinteles ca neavand prieteni sirieni sau libanezi, nu vreau sa le transmit nimic. Mila si compasiunea sunt aceleasi, pentru francezi o arat pentru sirieni nu, in niciun caz nu o arat pentru dvs. sau pentru restul lumii. Sunt mai putin uman? Unde e greseala?
    In al doilea rand, facebook este ceva nu neaparat public si este dreptul fiecaruia ce afiseaza in poza de profil, fara sa fie incorsetat de anatema "lipsei de umanitate". Ai ceva de spus si de criticat, fa-o fata de prietenii tai. Nu stii tu ce e in sufletul celorlalti oameni doar dupa poza de profil.
    • Like 2
  • Voiam sa-i raspund lui Leo. Asa articolul trimite la egalitarism. E adevarat ca uneori ne ascundem dupa deget - maieul e mai aproape decat camasa, parem sa spunem. Vedeti voi, motivele pe care le aduce Leo mi se par sablonarde. Totdeauna ne-am innebunit dupa francezi si nemti. Francezii ne-au ras in nas de atatea ori. Poate ca noi consideram ca suntem daca nu francofoni, atunci macar francofilil. Ce se intampla insa cu ei. Ei sunt plini de o mandrie augusta, se invelesc in drapelul cu cele trei ineptii ipocrite pe el si intind mana sa le-o sarutam noi. Asa ii vad eu pe francezi. Francezii sunt unul din cele mai arogante natii si, de cele mai multe ori pt nimic. Ziua l or nationala este corolarul minciunii, ipocriziei, si al tuturor tarelor omenesti dezlantuite. Aceasta zi a fost incununarea libertatii de a omori pe oricine imi place mie. Primul macel adevarat din istorie. De unde democratie, ce democratie - fiecare omora pe cine credea el ca e dintre regalisti. Pai asta e democratie - sa-i omori pe ceilalti cu care nu esti de acord. Francezii au excelat in ateism, agnosticism, si atunci de unde morala? Sau regulile morale le face Fanfan la Tulipe sau cei trei-patru muschetari? Dar Leo penduleaza intre francezi si nemti. A, stai sa-i vezi pe nemti, Leo. Nu-ti spune ca si cum n-ai sti astea, dar sunt niste amintiri istorice. Nemtii sunt un popor militaros, care a excelat in filozofie si lingvistica, in mecanica si alte cateva domenii. Bravo lor! In relatia cu noi insa, nemtii ne-au distrus cel mai sistematic din perioada moderna. Kaiserul a trimis un rege pt noi - Carol I. El a intemeiat o dinastie care ne-a distrus tara si putin le-a pasat, pt ca nu era a lor. Ei faceau experimente. Ei ne-au compromis in fata lumii - toti erau bombardati de menti numai noi nu pt ca aveam o dinastie germana. Ok, a fost bine pe moment, dar asta a atras furia Rusiei si am nimerit din lac in put. Bine intre timp nemtii au consumat cea mai mare parte a petrolului nostru pt Panzerele lor. Tara noastra si-a mai revenit dupa aia. Dupa 90 Germania a fost iar interesata de noi - pt absorbirea tuturor resurselor. Aderarea la EU ne-a distrus complet - infrastructura a fost vanduta pe nimic in anii 90, apoi aurul, apoi padurile. Dupa ce am ramas ca un copil fara parinti in mijlocul soselei, au venit FMI si Comisia UE (Germania) si au zis - stai putin, nu trebuie sa te necajesti ca te ajutam noi - si pac un imprumut. Bineinteles ca n-a fost de ajuns - si de atunci stam numai in imprumuturi - si nu vom scapa. Cine e in castig - Germania. Asa ca mai gandeste-te ce simpatii ai Leo.
    • Like 0
    • @ Edi Constantinescu
      Edi, e treaba lui Leo ce simpatii are. Nu poti tu, bazandu-te doar pe niste cunostinte extrem de superficiale de istorie, luate din ziare de doi lei, niste concluzii trase pripit si niste afirmatii abracadabrante, gen ca mai bine eram bombardati decat sa ne facem de ras, sa ii spui, mai ales unui om educat, pe cine sa simpatizeze si pe cine nu.
      • Like 1
    • @ Edi Constantinescu
      Leo check icon
      Fiecare dintre noi înțelegem fenomele care ne înconjoară într-un mod propriu.

      N-am să am îndrăzneala de a spune că statele europene sunt model de democrație și de moralitate însă, comparându-le cu statele din lumea aceasta largă, se află printre cele în care drepturile omului sunt integrate în principiile de funcționare ale societăților, iar cetățenilor li se recunoaște și li se protejează dreptul de a se lupta pentru a-și exercita aceste drepturi.

      Toate întâmplările negative prin care spui că au trecut românii (și prin care trec) au o notă comună: incapacitatea conducătorilor ROMÂNI.
      Însă nu sunt de acord când spui că UE ne-a distrus țara, din contră, PIB-ul a crescut mai rapid decât oricând, veniturile, afacerile (dacă ai fi lucrat în mediul privat - fără legături decât circumstanțiale cu statul - în ultimii 10-15 ani, n-ai fi avut cum să nu fi remarcat acest lucru; dacă ai lucrat însă pentru firme care își făceau ca din afaceri cu statul, da, îți dau dreptate: aderarea la UE a fost nașpa) cetățenilor au crescut și ele, calitatea vieții de acum nu se compară cu mizeria în care am trăit în ultimele câteva zeci de ani (vezi cum ies la suprafață tarele acelor ani: plagiate, viermi pe pacienți, baroni pe care-i doare-n cot că-s condamnați etc?), iar deschiderea de care beneficiem - vacanțe, studii, dreptul de a te muta unde dorești - se află la nivele neatinse până acum.
      Cine a semnat pentru redevențe, cine a permis să fie tăiate pădurile?

      Eu zic să analizezi puțin preconcepțiile care te-au dus la acele concluzii.
      • Like 0
  • Nu cred ca devenim niste masini in momentul cand dam sunt de acord cu termeni si conditiile ca sa poti sa download-ezi ceva legal, poate chiar ai nevoie de asa ceva. Si nu prea ai ce sa faci tu, ca un singur om, impotriva unui intregi retele teroriste sau a unui stat terorist, e la fel cum ai incerca sa avariezi un tanc Leclerc cu o ... prastie ! Poate multi si-au pus steagul francez pe avatarul de pe FB, dar nu am prea vazut sa se aprinda cineva prea mult pt ce sa intamplat la Berevoiesti, adica chiar sub nasul nostru si asta numai datorita jandarmeriei, politiei si poate a sri-ului. Si nu am prea vazut pe nimeni sa se inflameze pt amenda pe care au primit-o autoritatile locale care au stiut si au tacut. Bravo lor !
    • Like 1
  • e ca atunci cind porti doliu dupa cineva din familie - nu inseamna ca nu-ti pasa de alti morti - pur si simplu durerea e altfel - daca e greu de inteles poate inseamna ... lipsa de empatie, superficialitate, lipsa de experienta (de viata) ... incultura sau, poate ... schizotimie
    • Like 1
  • Leo check icon
    Franța este o țară în a cărei cultură mă regăsesc, a cărei civilizație - în ansamblul ei - este un model, se ghidează după un set de valori pe care eu le consider corecte, morale și pe care mi le-am însușit (vorbim în principal de Drepturile Omului).
    Cu toate acestea, deși Germania este un model mult mai apropiat obiectiv de societatea pe care mi-aș dori-o, la nivel subiectiv mă simt mai departe de civilizația germană, ceea ce a făcut să nu fi schimbat profilul cu steagul germaniei după sătămâna de coșmar care a trecut.

    Nu pot empatiza la fel cu sirienii, afganii, irakienii - deși le respect calitatea de om, le doresc să aibă parte de iluminismul lor și mă voi purta cu ei exact cum merită să o fac - pentru că, până să te ajute alții, trebuie să te ajuți tu singur, iar ei nu o fac. N-am văzut ca în Nigeria, Afganistan sau Irak să fi existat revoluții în care să fi fost proclamate principii democratice, în care să răsune, din milioane de buze, cuvintele „liberté, égalité, fraternité”, în care să fie înlăturați - violent sau pașnic - dictatorii, monarhii, imamii.
    Cum să fiu solidar cu un popor în care femeilor nu doar că le este interzis dreptul la vot ci și dreptul la demnitate sau la viață, cu un popor care m-ar spânzura dacă aș folosi cuvintele „falus” și „mahomed” în aceeași frază, cu un popor care m-ar ucide fără ezitare dacă aș hotărî că mi se rupe de allah și aș afirma acest lucru public, cu un popor care mi-ar impune să-mi acopăr fiica din cap până-n picioare?

    În istoria societății noastre europeane (ca să nu mă refer doar la bucățica de pământ numită România) au fost câteva momente în care cetățenii au murit, și-au pierdut familiile, au fost marginalizați, persecutați tocmai pentru ca fiecare dintre noi să aibă libertatea de a se exprimaȘ să poată face caricaturi cu personaje religioase, politice, publice precum și cu personaje „din popor”; în aceste condiții eu nu accept niciun fel de limitare a acestei libertăți, dobândite de noi (la revoluție, în piețe) și de strămoșii noștri cu prețul unor sacrificii importante, în afara unor situații exclusiv obiective (adică unele care nu au legătură cu religia, sexul, culoarea celui care se simte lezat de ceea ce exprim eu).
    Am așa ceva în Siria și Afganistan? Păi dacă nu am, cum să-mi cereți să empatizez cu acele state?!

    Eu îi admir pe refugiați și ei mi se par că luptă pentru a obține - pentru ei și pentru familiile lor - drepturile pe care europenii le prețuiesc și le protejează; respect dreptul oricărei persoane de a merge în ce colț de lume dorește și de a hotărî să se stabilească acolo; însă lumea democratică funcționează după niște reguli. Odată plecat din zona de război și aflat într-un loc sigur, refugiatul trebuie să respecte regulile valabile în cazul ORICĂRUI ALT CETĂȚEAN din orice alt colț al lumii; n-am văzut armeni, rupând granițele Macedoniei ca să ajungă la Berlin, n-am văzut kosovari, blocând autostrăzi, ca să ajungă la Viena, n-am văzut români, aruncând merindele primite în Olanda.
    Refugiații care încalcă regulile de care am vorbit se întâmplă să moară, pentru că, în lipsa unor stadarde de călătorie (vase clandestine, fără bărci de salvare, fără comunicații), riscul de dezastru crește exponențial - ceea ce s-a și întâmplat. Cu ce sunt ipocrit dacă privesc refugiatul care moare, încălcând legea la bordul unei ambarcațiuni clandestine, la fel cum aș privi orice alt cetățean european care moare, încălcând legea la bordul unei ambarcațiuni clandestine (sau intrând într-un copac fără centura de siguranță pusă, sau gonind cu 250 la oră pe un dn)?!

    În afară de considerațiunile ce privesc raportarea la naționalism - care și mie mi se pare o imbecilitate demnă de evul mediu - articolul prezintă o serie de păreri extrem de subiective și care, deși se doresc moralizatoare, au o rezonanță foate limitată în cazul oamenilor raționli.

    Vă rog să nu ne mai jigniți cu astfel de aprecieri,
    Cu stimă,
    Cineva care a fost Charlie!
    • Like 3
    • @ Leo
      Alea trei cuvinte de pe steagul francez cu egalitate, libertate si alte astfel de abureli au fost valabile la revolutia franceaza, dupa aia nu au mai fost valabile sau poate ca ai uitat de fenomenul Insulei Diavolului !
      • Like 0
    • @ Ovidiu Gura
      Leo check icon
      Cele trei cuvinte sunt folosite în mesajul meu ca un simbol.
      • Like 0
  • Tibi_R check icon
    Inca o greseala e sa credem ca cei din Africa, sau Orientul Mijlociu au simpatii pentru noi, si ei sunt foarte empatici fata de tragediile noastre. Complet fals.
    Fiecare ii legat de o anumita cultura cu care rezoneaza. Hai sa fim onesti. Au fost 4 milioane de oameni in Franta dupa Charlie Hebdo. In Egypt cati au fost ? In Algeria, Maroc? In Arabia Saudita, in Filipine? Pe ei de ce sa nu ii luam la bani marunti?
    Hai sa acceptam ca avem empatie pentru 'semeni'.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult