Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

De ce plafonarea prețurilor la unele produse alimentare este praf în ochi: nu va reduce inflația și nu va ajuta nici producătorii, nici procesatorii autohtoni

supermarket - cumparaturi

Foto: Inquam Photos / George Călin

„Vom trece de la fapte la vorbe!" Guvernul, cu sprijinul unor „asociații patronale” care nu înțeleg afacerile lor și nici haosul intervenției etatice, s-a pus cu râvnă pe arestat adaosul comercial al supermarketurilor la alimente pe o perioadă limitată de 6 luni. Îl va limita prin lege, cel puțin temporar. În plus, va elimina taxa de raft percepută de supermarketuri.

Au trecut la vorbe! De ce?

- Măsura este praf în ochi și nu va ajuta cu nimic nici producătorii și nici procesatorii autohtoni. Supermarketurile vor cumpăra ca și până acum roșiile sau uleiul de la producătorii din România. Nu vor mai putea pune mai departe un adaos prezumat mare la acest ulei când îl vând către consumatori. Nu va crește numărul produselor românești la raft în detrimentul celor din import, semnificativ peste procentul minim impus de lege. Dimpotrivă, supermarketurile vor avea încă un motiv de supărare în plus pe producătorii românii (unii, nu toți) și vor trata și mai cu precauție această relație cu unele „patronate” care, în loc să genereze negocieri și discuții coerente și în grup unit, au alergat la politician, invocând puterea și „ajutorul” lui. Un ajutor otrăvit care li se va întoarce rapid împotrivă.

- Măsura este praf în ochi și nu va reduce inflația. Cu adaosurile plafonate, supermarketurile sunt cele mai în măsură să transfere pierderea de adaos de la alimente pe celelalte produse expuse la vânzare, produsele non-alimentare.

- Măsura este praf în ochi și nu va proteja consumatorul. Acesta va găsi mai greu la raft produsele pe care le caută cel mai mult și care sunt premiate printr-un adaos ușor mai mare. În plus, vor cumpăra mai scump alte produse unde adaosul nu este plafonat (argumentul anterior).

Culmea, cu ajutorul unei părți din mediul de afaceri care arată, mai degrabă, ca o castă ce aleargă după rente și privilegii (ca alte caste care domină puterea politică în România), guvernul lovește într-o altă parte a mediului de afaceri. În loc să stimuleze cooperarea între aceste sectoare, guvernul alege una dintre părți și alege să intervină brutal și cu consecințe mai degrabă adverse. Obiectivele invocate din spatele acestui haos vor fi ratate. Plafonarea adaosului comercial este o „vorbă", gargară adică, și nicidecum o „faptă”!

Va adăuga doar un plus de stres inutil pentru consumatori, comercianți și producători...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Specialistul in masini second hand spunea ca in Franta masura functioneaza. Asa sa fie? Chiar functioneaza? Daca da, cum s-a reusit? As fi curios sa aflu. Ce masuri au luat cu importurile din alte tari?
    • Like 0
  • Da s-a mai discutat subiectul dar măsura e în principiu bună pentru că deși o parte din adaosuri se va transfera spre alte produse din afara listei totuși acele produse sunt cumpărate de un procent mai mic de oameni. Produsele alimentare de bază sunt cumpărate de toate clasele și paturile sociale de aia s-au scumpit cu peste 30-50 % fata de rata medie a inflației de 15-16%. Să nu uităm însă nici de miorlăiturile producătorilor autohtoni care nu sunt în stare să asigure necesarul de produse agroalimentare pentru populație de suntem nevoiți să aducem în procent de 30-40 % produse vegetale și legume fructe și peste 60 % din carne și produse din carne din import fără de care ne-am întoarce la cartelele lui Ceaușescu. Ca să dau câteva exemple concrete nu înțeleg de ce roșiile românești costă la piața (atenție nu la supermarketurile blamate că impun prețurile) 35-40 de lei iar cele din Olanda se vând cu 6 lei și aici nu am dat exemplu de cele din Spania sau Turcia care au climat mai blând. De ce carnea de porc vine mult mai ieftină din Germania sau Danemarca unde salariile sunt între 2500-5000 € lunar cam de 5 ori mai mari ca salariile din agricultura și zootehnia românească. Înainte de a vedea paiul din ochiul supermarketurilor să vedem și bârna din ochiul producătorilor autohtoni. Eu ca principiu sunt de acord să plătesc să zicem cu 10-15 % mai mult pe produse românești dar nu de 3-5 ori mai mult pentru că fermierul n-are tractor performant sau instalație modernă de irigat dar el se plimbă în Maserati. Îmi aduc aminte cu groază anii '90 când se plângea soarta ComTim-ului în care porcii rodeau zabrelele de foame pentru că onor conducerea acestuia nu plătise furajele dar tot CA-ul achizitionase vre-o 6-7 mașini SUV Volvo noi. M-am saturat să tot văd la emisiuni fermieri plângăcioși că nu sunt ajutați de stat , că subvenția e prea mică, că prețul de achiziție oferit de depozite și supermarketuri nu acoperă rata la Vila sau sejururile fermierului din Maldive și Bali și arata în primetime roșia uscată de secetă sau porcii și vacile rahitice din lipsa de concentrate dar ei sunt îmbrăcați în haine de firmă și când ridică roșia uscată I se vede ceasul Fossil/ Tissot de la mână și conduce reporterul la tarla cu un autoturism de teren cu 500 CP și pentru care îți trebuie elevator să urci în el. Principalul motiv al scumpirilor a fost creșterea abruptă a energiei si combustibilului nu adaosul din retail. Nimeni nu observa ca în sectorul energetic nu s-a mai investit nimic de 34 ani nimic și acu Nicu & Marcel pregătesc privatizarea ( vânzarea) Hidroelectrica că să acopere nereformarea pensiilor speciale.
    • Like 0
  • S-a mai comentat pe subiectul ăsta. După umila dvs. părere, ar trebui lăsat la liber și prețul energiei electrice, pe principiul "cine poate, supraviețuiește, cine nu, nu"?
    • Like 0
  • O societate romaneasca de IMPOSTORI secondata de un " COR DE BOCITOARE " pe interes. Un melanj care va duce la FALIMENT intelectual dar mai ales economic. Si asta nu-i nimic....priviti cum romanii devin psihopati literalmente pentru niste bucati de "piftie" sleite intr-un context de elemente gen posesie ex. cine are cine n-are. Infirmi rational dementi intr-un malaxor de influenta care-i foloseste ca pe rufe impotenti in a avea o viata normala raportata la un adevar intrinsec sau la principii sanatoase acestia se lasa terfeliti in jegul societatii alergand dupa niste stihii care-i duc intr-o bezna a mintii si a unei lipse de stima personala. Pur si simplu nu ai cum sa progresezi evoluezi cu astfel de specimene inapte in asi depasi conditia de "sugative" raportate la un "normal" veridic in special economic sau pe latura gandirii si punerii in practica a unui viitor PROSPER. O natie pierduta inevoluata inadaptata..... O zi buna va doresc !
    • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult