Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

De ce plafonarea prețurilor la unele produse alimentare este praf în ochi: nu va reduce inflația și nu va ajuta nici producătorii, nici procesatorii autohtoni

supermarket - cumparaturi

Foto: Inquam Photos / George Călin

„Vom trece de la fapte la vorbe!" Guvernul, cu sprijinul unor „asociații patronale” care nu înțeleg afacerile lor și nici haosul intervenției etatice, s-a pus cu râvnă pe arestat adaosul comercial al supermarketurilor la alimente pe o perioadă limitată de 6 luni. Îl va limita prin lege, cel puțin temporar. În plus, va elimina taxa de raft percepută de supermarketuri.

Au trecut la vorbe! De ce?

- Măsura este praf în ochi și nu va ajuta cu nimic nici producătorii și nici procesatorii autohtoni. Supermarketurile vor cumpăra ca și până acum roșiile sau uleiul de la producătorii din România. Nu vor mai putea pune mai departe un adaos prezumat mare la acest ulei când îl vând către consumatori. Nu va crește numărul produselor românești la raft în detrimentul celor din import, semnificativ peste procentul minim impus de lege. Dimpotrivă, supermarketurile vor avea încă un motiv de supărare în plus pe producătorii românii (unii, nu toți) și vor trata și mai cu precauție această relație cu unele „patronate” care, în loc să genereze negocieri și discuții coerente și în grup unit, au alergat la politician, invocând puterea și „ajutorul” lui. Un ajutor otrăvit care li se va întoarce rapid împotrivă.

- Măsura este praf în ochi și nu va reduce inflația. Cu adaosurile plafonate, supermarketurile sunt cele mai în măsură să transfere pierderea de adaos de la alimente pe celelalte produse expuse la vânzare, produsele non-alimentare.

- Măsura este praf în ochi și nu va proteja consumatorul. Acesta va găsi mai greu la raft produsele pe care le caută cel mai mult și care sunt premiate printr-un adaos ușor mai mare. În plus, vor cumpăra mai scump alte produse unde adaosul nu este plafonat (argumentul anterior).

Culmea, cu ajutorul unei părți din mediul de afaceri care arată, mai degrabă, ca o castă ce aleargă după rente și privilegii (ca alte caste care domină puterea politică în România), guvernul lovește într-o altă parte a mediului de afaceri. În loc să stimuleze cooperarea între aceste sectoare, guvernul alege una dintre părți și alege să intervină brutal și cu consecințe mai degrabă adverse. Obiectivele invocate din spatele acestui haos vor fi ratate. Plafonarea adaosului comercial este o „vorbă", gargară adică, și nicidecum o „faptă”!

Va adăuga doar un plus de stres inutil pentru consumatori, comercianți și producători...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Specialistul in masini second hand spunea ca in Franta masura functioneaza. Asa sa fie? Chiar functioneaza? Daca da, cum s-a reusit? As fi curios sa aflu. Ce masuri au luat cu importurile din alte tari?
    • Like 0
  • Da s-a mai discutat subiectul dar măsura e în principiu bună pentru că deși o parte din adaosuri se va transfera spre alte produse din afara listei totuși acele produse sunt cumpărate de un procent mai mic de oameni. Produsele alimentare de bază sunt cumpărate de toate clasele și paturile sociale de aia s-au scumpit cu peste 30-50 % fata de rata medie a inflației de 15-16%. Să nu uităm însă nici de miorlăiturile producătorilor autohtoni care nu sunt în stare să asigure necesarul de produse agroalimentare pentru populație de suntem nevoiți să aducem în procent de 30-40 % produse vegetale și legume fructe și peste 60 % din carne și produse din carne din import fără de care ne-am întoarce la cartelele lui Ceaușescu. Ca să dau câteva exemple concrete nu înțeleg de ce roșiile românești costă la piața (atenție nu la supermarketurile blamate că impun prețurile) 35-40 de lei iar cele din Olanda se vând cu 6 lei și aici nu am dat exemplu de cele din Spania sau Turcia care au climat mai blând. De ce carnea de porc vine mult mai ieftină din Germania sau Danemarca unde salariile sunt între 2500-5000 € lunar cam de 5 ori mai mari ca salariile din agricultura și zootehnia românească. Înainte de a vedea paiul din ochiul supermarketurilor să vedem și bârna din ochiul producătorilor autohtoni. Eu ca principiu sunt de acord să plătesc să zicem cu 10-15 % mai mult pe produse românești dar nu de 3-5 ori mai mult pentru că fermierul n-are tractor performant sau instalație modernă de irigat dar el se plimbă în Maserati. Îmi aduc aminte cu groază anii '90 când se plângea soarta ComTim-ului în care porcii rodeau zabrelele de foame pentru că onor conducerea acestuia nu plătise furajele dar tot CA-ul achizitionase vre-o 6-7 mașini SUV Volvo noi. M-am saturat să tot văd la emisiuni fermieri plângăcioși că nu sunt ajutați de stat , că subvenția e prea mică, că prețul de achiziție oferit de depozite și supermarketuri nu acoperă rata la Vila sau sejururile fermierului din Maldive și Bali și arata în primetime roșia uscată de secetă sau porcii și vacile rahitice din lipsa de concentrate dar ei sunt îmbrăcați în haine de firmă și când ridică roșia uscată I se vede ceasul Fossil/ Tissot de la mână și conduce reporterul la tarla cu un autoturism de teren cu 500 CP și pentru care îți trebuie elevator să urci în el. Principalul motiv al scumpirilor a fost creșterea abruptă a energiei si combustibilului nu adaosul din retail. Nimeni nu observa ca în sectorul energetic nu s-a mai investit nimic de 34 ani nimic și acu Nicu & Marcel pregătesc privatizarea ( vânzarea) Hidroelectrica că să acopere nereformarea pensiilor speciale.
    • Like 0
  • S-a mai comentat pe subiectul ăsta. După umila dvs. părere, ar trebui lăsat la liber și prețul energiei electrice, pe principiul "cine poate, supraviețuiește, cine nu, nu"?
    • Like 0
  • O societate romaneasca de IMPOSTORI secondata de un " COR DE BOCITOARE " pe interes. Un melanj care va duce la FALIMENT intelectual dar mai ales economic. Si asta nu-i nimic....priviti cum romanii devin psihopati literalmente pentru niste bucati de "piftie" sleite intr-un context de elemente gen posesie ex. cine are cine n-are. Infirmi rational dementi intr-un malaxor de influenta care-i foloseste ca pe rufe impotenti in a avea o viata normala raportata la un adevar intrinsec sau la principii sanatoase acestia se lasa terfeliti in jegul societatii alergand dupa niste stihii care-i duc intr-o bezna a mintii si a unei lipse de stima personala. Pur si simplu nu ai cum sa progresezi evoluezi cu astfel de specimene inapte in asi depasi conditia de "sugative" raportate la un "normal" veridic in special economic sau pe latura gandirii si punerii in practica a unui viitor PROSPER. O natie pierduta inevoluata inadaptata..... O zi buna va doresc !
    • Like 0


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult