Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Dl. Popa: „- Lasă-i dracului, să ardă!”

Cruce, Notre Dame

Foto: Catedrala Notre Dame în flăcări luni seară, imagine dintr-o dronă a Poliției din Paris

Înălțimea scaunului de autobuz îmi îngăduie să cuprind detalii pe care nu le observasem din automobil și nu le-aș fi observat probabil nici dacă aș fi parcurs la picior, ca în copilărie, cei trei kilometri, de la intrarea în sat și până în centru, la Primărie, unde m-au dus astăzi treburile, în satul bunicilor mei. Așa că a trebuit să înregistrez, cu amărăciune, desenul ambiguu și stăruitor al fragmentelor de deșeuri de tot felul, înfipte fără milă în malul pârâului ce străbate satul. Prin frunzișul de un verde atât de delicat, încât te temi să nu se destrame la suflarea vântului, răzbat culorile țipătoare ale capacelor de borcane, pungilor sfâșiate, dintre care unele spânzurând printre crengi, ale ambalajelor și ruginiturilor deznădăjduite pe care apa cristalină încă le spală zadarnic. Ai impresia că au trecut în iureș hoarde de consumatori furioși, că lupte grele s-au petrecut, că ura nu s-a stins și nu se va stinge atâta vreme cât scheletele jertfei se lăbărțează printre flori. Ciudat, casele și gospodăriile aflate de-a lungul pârâului strălucesc de curățenie, cu spatele la mormanele dezgustătoare și cu fața la soarele primăverii, mai ales acum, în preajma Paștilor, când tot românul își face ordine, sau crede că o face.

Satul se înșiră pe dealuri, asemenea unui castron cu urcușuri cam abrupte, pe fundul căruia se află Centrul. Aici sunt toate instituțiile: Primăria, Biserica, Școala, Farmacia, magazinele, cârciuma (acum se cheamă terasă) și cofetăria, iar dacă vrei să fii conectat nu ai decât să tulești devale (asta era expresia pe vremuri; acum nu cred că se mai folosește) și îți umpli desaga cu informații. În fața Primăriei am adăstat lângă monumentul închinat eroilor din Al Doilea Război. Este o piatră mai mică decât cel dedicat eroilor din Primul, acela fiind ridicat în fața bisericii. Când eram elevă, acest modest monument era, ca și cel mare, îngrijit, curățat, împrejmuit de un mic zid din piatră.

Erau și flori. Azi nu mai este nimic din toate astea. Azi abia te strecori printre resturile de fier vechi care stau să sufoce chiar instituția principală și te amăgești cu speranța că se lucrează la curățenie, fiindcă în apropiere, un buldozer își face de lucru rotind amenințător cupa goală, făcând drifturi în piața devenită neîncăpătoare din cauza numărului mare de mașini parcate, încât autobuzul care ne îmbarcă pentru drumul de întoarcere ne preia aproape din mers. Dar încă nu e momentul, fiindcă abia am sosit. Nu mă îndur să intru în Primărie, rămân câteva minute lângă monumentul cel mic. Din gardul pe care îl știam a mai rămas doar un fragment. Monumentul însuși, nu mai înalt de doi metri, stă într-un echilibru precar, iar numele săpate în piatră se disting greu. Număr șaisprezece soldați, sergenți și caporali care au căzut în Al Doilea Război. Cu toții sunt fiii satului. Le citesc numele într-un gând pios și le cer iertare. Sunt nume cunoscute, care se regăsesc frecvent în acest sat, adică familiile nu s-au stins: Guță, Lunescu, Lungu. Cum să trec eu pe lângă piatra asta, îmi zic, și să văd că stă în atâta mizerie și să știu că este scris pe ea numele unchiului, al bunicului meu? Că poate eu am drum în fiecare zi în sat, fie la biserică, la școală, la Primărie sau la magazin. Și nu mă supără, nu mă îngrețoșează, nu mă rușinează cum stau ei, eroii, căci așa scrie pe piatră: eroii satului, căzuți în luptele etc. etc. Și eu pot să merg în fiecare zi la treburile mele, să trec pe lângă ei și să-i ignor, sau să-i uit, dar să-i uit de tot, fiindcă e o nepăsare care se numără cu zecile de ani.

Am un gând, anume că uitarea asta a noastră nu e neapărat o boală, ci un mod cu totul particular de a folosi istoria. Alvin Toffler vorbea acum treizeci de ani despre tranziența lucrurilor, o caracteristică a industriei viitorului care ne va lovi în moalele capului, fiindcă va presupune că obiectele se vor deteriora moral, dar și fizic într-un ritm din ce în ce mai alert, ceea ce s-a și întâmplat. Eu cred că noi, ca popor, am descoperit asta înaintea tuturor, de vreme ce folosim istoria, episod după episod, ca pe o cârpă uzată pe care o aruncăm la gunoi. Asta facem, uitând: utilizăm istoria după împrejurări și după cum ne taie capul, apoi nu mai privim în urmă, iar dacă o facem, ne autovictimizăm și găsim N conspirații care ne-au pus piedici.

La Primărie și-au tras termopane. Nu zic că e rău, dar termopanele astea i-au izolat complet; le asigură temperaturi mai omenești în birouri, iar ei nu mai aud zbuciumul din afară. Mașinile din parcare, gata să încalece bietul monument, sunt extensia termopanelor, în sensul în care prelungesc surzenia față de strigătul naturii și le asigură confortul de la birou până la domiciliu.

Am găsit dispoziția și disponibilitatea funcționarilor pentru a rezolva problemele mele legate de anumite proprietăți moștenite de la bunici. În încăperea destinată bibliotecii, pe lângă și printre rafturile înțesate cu cărți, vreo cinci birouri dotate cu computere care chiar funcționau. A trebuit să caut în registre și mi-au oferit un birou liber. Astfel, am putut lucra în condiții normale și am pus la punct într-un sfert de oră numeroase erori care se strecuraseră prin transcrieri succesive, de-a lungul timpului.

În vremea aceasta, pe fundal se desfășura o discuție cât se poate de veselă între un domn cinquagenar și funcționarele de la birouri care lucrau la dosarul domniei sale pentru obținerea subvenției agricole din fonduri europene. Domnul făcea aparența unei persoane educate, nu numai prin vestimentație și ținută, dar și prin vocabularul cu mult deasupra nivelului mediu și, în timp ce hârtiile își așteptau rândul, risipea cu dărnicie glume în stânga și-n dreapta, foarte relaxat. Doamnele s-au relaxat și ele și îl numeau pe domn părinte, popă, deși acesta era civil. Nu mi-a fost clar dacă se numea Popa și de aici glumele respective, sau chiar era popă, dar... La un moment dat, una dintre femei îl întreabă:

-Ați văzut aseară incendiul de la Catedrală, la Paris?

Brusc, umoarea domnului se schimbă și aud:

- Lasă-i dracului, să ardă!

Liniște totală. Am ridicat capul dintre hârtii, dar n-am spus nimic. Cred că eram șocată, la fel de șocată ca aseară, când am aflat știrea. Toți cei prezenți amuțiseră. Dar una dintre doamne se adună și replică:

- Cum, domnule Popa, nu se poate să spuneți asta! Franța! Europa! Simbol important! Coroana de spini a lui Isus!

- O fi simbol, zice personajul, dar ăștia așa merită! Că prea ne-au făcut multe! Și ăștia, și nemții! Au venit peste noi în război... și a mai zis câte ceva în același ton. Doamnele, mai împăciuitoare, au mai adăugat și ele că n-o fi chiar așa, că e mare pierdere pentru omenire și discuția s-a stins. Nimeni nu l-a întrebat pe nemernic pentru ce mai acceptă fonduri europene din surse pe care le urăște...

Nu știu ce ecou o fi avut întâmplarea în sufletul celorlalți, dar vreau să transcriu câteva gânduri, venite în mintea mea după, e foarte adevărat.

Mi se pare că este inutil să contrazici o astfel de persoană în problema amintită, fiindcă:

1. Dacă persoana ar fi un creștin, ar suferi în primul rând pentru faptul că a aflat că locașul acesta a adăpostit relicva torturii lui Isus, dar persoana nu dă doi bani pe asta, deci nu e creștin;

2. Dacă persoana nu este un creștin și nu rezonează la argumente de credință, ar fi de așteptat să simtă pură compasiune, cât se poate de umană, față de tragedia la care cu toții am asistat; asta nu cere niciun fel de educație, ci doar un sâmbure de bunătate și bun simț, dar persoana nu se arată impresionată nici sub acest aspect, așa că...

3. Un individ care flutură un nivel de cultură ce i-ar permite evaluarea dezastrului, având deci o anumită educație, ar trebui să știe de la școală sau din lecturi eventuale, despre cât de mult a contribuit Împăratul francez Napoleon III la aducerea în Principate a viitorului rege Carol I, și prin asta la constituirea statului român modern, sau cât de mult a contribuit Misiunea franceză comandată de Generalul Berthelot, în timpul Marelui Război, la repunerea în ordinea de luptă a armatei române. Că el era numit cu simpatie Generalul Burtălău, de românii care nu-i puteau pronunța numele, iar Șeful Marelui Cartier General rus i-a reproșat, pentru pasiunea cu care susținea cauza românească: Sunteți mai român decât românii!

Dar cui să-i spui aceste lucruri? Aceste argumente istorice, culturale și multe altele? Unuia care nu rezonează la durerea umană la nivelul ei cel mai crud, care nu cunoaște compasiunea, care se bucură de răul aproapelui? Dacă aceste argumente omenești nu sunt convingătoare, cum aș putea crede că s-ar lăsa convins de argumente istorice?

De unde vin aceste monstruozități, această pervertire a naturi umane, perfectibilă prin educație, vorba (din nou) francezului Jean-Jacques Rousseau? Să fie asta doar o problemă de uitare? De ignorare voită a unor secvențe din istoria noastră, pe care le-am consumat fără să plătim nota? Eu tare mă tem că va veni scadența, iar plata ne va ustura foarte...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Toata smecheria asta ti-o repara un mester din Las Fierbinti, un specialist in pus gresie si faianta. Celentano iti face Notre Dame ca nou, intr-o saptamana. Cu termopane cu tot. Sa ne mai lae cu fitele, ca noi suntem in maternite-fraternite-paternite - de cand ne stim. OK?!
    • Like 0
  • Dacă anumiți indivizi străini au profitat de România asta se datorează numai și numai cozilor de topor ale acestei țări, trădătorilor și vânzătorilor de neam. De ăștia e plină istoria acestei țări. Au avut grijă să țină poporul in ignoranță, (vezi "emisiunile" protv, a1 și 3, canal cum dracu i-o zice) și sărăcie, distrugandu-i mijloacele de producție. Și asta au făcut-o conducătorii aleși prin vot, după valuri de minciuni și promisiuni pe care nu aveau de gând să le îndeplinească. Acum, mai nou, merg pe principiul lui Caesar: divide et impera. Învrăjbesc paturile sociale, una împotriva altora, perorează fals patriotism, în timp ce își fac viața cat mai îndestulată și ferită de răspundere. Individualismul este o caracteristică a omului, exacerbată de români. S-a văzut asta in toate timpurile si formele de societate prin care am trecut. Cultura și educația nu ajută cu nimic. Marea majoritate a românilor este refractară la cultură, educație, civilizație. Au doar cultura "ce ne dă?", micului și berii gratis și a pomenilor. Și-ar vinde tot, fără remușcări, pentru cele enumerate mai sus. Puținele excepții sunt considerate fraieri, sunt luate in râs, în cel mai fericit caz ignorate. Suntem cea ce suntem și avem ceea ce ne facem singuri, inconștient.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Nu mai ştiu cine a zis celebrele cuvinte: Grecia? O ruină! Este unul din eşecurile sistemului nostru educaţional, în special în aria educaţiei estetice (cele trei arte: literatura, muzica şi artele plastice).
    • Like 0
  • Cred că e plină țara de astfel de indivizi, și acest lucru trage foarte foarte mult în jos România! Când societatea are prea mulți oameni care nu au empatie pentru nimic în afară de persoana lor, atunci interesul public, comun, are foarte mult de suferit.
    • Like 8
    • @ Tom Dick N'Harry
      Alien check icon
      Respect!
      • Like 0
  • Ada check icon
    Nu au treaba cu istoria, credinta, compasiunea, bunatatea, educatia, au treaba doar cu banii.
    Cat timp le intra bani in buzunar e totul ok.In rest ei sa traiasca si totul sa se prabuseasca in jurul lor.
    • Like 6
    • @ Ada
      Asa cred si eu. Pur si simplu este egoism feroce. Multi...prea multi concetateni ai nostri sunt asa. Pot da numeroase exemple de oameni carora degeaba le spui, de exemplu, ca bolsevicii au facut mult rau, au omarat oameni in puscarii etc, ca tot ce auzi de la ei este "asa o fi, dar eu aveam ce manca, ce bea...era bine". Nu stiu sincer ce speranta mai avem ca natie intrucat noile generatii sunt si mai egoiste, si parca, vlaguite desi sunt la inceput de drum.
      • Like 6


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult