Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Donald Trump, președintele României ar face bine să învețe de la tine cum se clădește o țară puternică, printr-o industrie puternică

Donald Trump

Foto: Profimedia

Haideți să facem un exercițiu ipotetic, care, de fapt, nu este deloc ipotetic. Este un scenariu despre cum funcționează introducerea taxelor vamale, pe care să-l înțeleagă și cei care clamează sau nu suveranismul, naționalismul și patriotismul.

Așadar, haideți să luăm drept exemplu o mașină importată care costă 10.000 de euro. Echivalentul fabricat în România costă 9.500 Euro, astfel încât diferența de preț nu este un capăt de lume, un client își permite să cumpere mașina importată în detrimentul celei fabricate în România. Insist că mașinile sunt absolut similare ca performanțe dar, na, marca, ștaiful, invidia vecinilor, etc., te împinge să cumperi importul. Cum spun specialiștii în marketing, plătești pentru reclama la televizor.

Ce nu știe însă cumpărătorul, pentru că nimeni nu i-a explicat ce înseamnă să cumpere fabricat în România, este că din mașina fabricată în țară se mențin locuri de muncă la noi și că până la 50% din banii dați plătiți rămân în România, pentru scoli, spitale, șosele; în cazul mașiniicumpărate din import probabil maximum 10% din banii dați pe ea rămân aici, restul pleacă, cum este normal, înapoi la importator. Și, evident, locurile de muncă sunt create înaltă țară.

La un moment dat, România decide să introducă taxe vamale de 10% pentru importuri. Bun. Noul preț al mașinii importate va fi de 11.000 Euro. Clientul nu își mai permite nouă diferență și cumpără mașina fabricată la noi, de 9.500 Euro, se cumpără tot mai multe mașini fabricate la noi și, ca urmare, tot mai mulți bani rămân în țară, iar locurile de muncă se multiplică.

Ce-i rămâne de făcut importatorului? Vorbește cu producătorul și-i spune: singura soluție este să fabricăm în România, nu mai plătim taxe vamale și vom vinde la același preț cu producătorul prezent acolo. Vom deveni competitivi. Astfel încât producătorul construiește o fabrică în România și creează locuri de muncă. Vor fi astfel două companii de la care cumpărătorii pot cumpăra mașini - desigur, cel mai important lucru, 50% din banii cheltuiți rămân în România, în școli, spitale, șosele.

Nu este așa de simplu și nu se întâmplă de azi pe mâine, dar fiți siguri că așa se întâmplă.

Scenariul de mai sus se va întâmpla în SUA prin politica tarifară anunțată de curând. Asta este ”America First!”, ”Make America Great Again!”, ”Drill Baby, Drill!” - și așa mai departe. Veți înțelege de ce trebuie să-l apreciați pe Donald Trump.

În final, îi informăm respectuos, din nou, pe toți cei care sunt sau nu amatori de suveranism, naționalism sau patriotism, că o țară puternică este o țară cu o economie bazată pe prelucrarea industrială a resurselor și pe lanțuri de aprovizionare.

Înjurați-mă acum cât vreți, dar o să-mi dați dreptate într-o bună zi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mg check icon
    ..până una-alta masurile protecționiste înseamnă inflație.
    Amărăștenilor li s-a promis un trai mai bun, dar se trezesc cu prețuri mai mari, cu o viață mai scumpă..

    Li s-au mai promis și locuri de muncă prin repatrierea job-urilor. Dar singurele care se văd la orizont, sunt muncile murdare care cădeau în cârca imigranților, care sunt acum deportați de marele patriot..
    Oricum americanii le ocoleau..

    Până o să decidă producătorii să fabrice în SUA ca să evite taxele, mai e.. Nu că ar fi și realizabil.
    Hai să spunem că Loganul sau Dusterul ar avea vânzare în SUA și deodată se scumpesc că așa zice Trump. Și vor să mute producția acolo.
    Cum.. Doamne iartă-mă, să-l scoți mai ieftin în SUA, cu salariile lor, când cel de la Pitești, Brazilia (mai nou și Rusia..) se fabrică cu salarii de câteva ori mai mici.. ?

    În rest e ca la boicotatul lui Georgescu. Omul vrea și altceva în afară de urzici și ștevie de Sarmisegetuza. Mai o portocală, o banană, măsline ca atare sau ulei.. etc
    CG îl depășește pe Nea Nicu care voia și el să stopeze importurile, fabricând totul în țară. Dar la citrice și celelalte nu s-a gândit.
    La fel și cu genialul Trump.. Poate că americanii au dat de gustul mierii de albine de salcâm, produsă la noi. O vor găsi mai scumpă la raft, până plantează Trump salcâmi la Mar-a-Lago..

    Omul nostru e deja afectat de demență senilă. I se vede pe față..
    • Like 2
  • Penibil articol, jenant chiar pentru Republica. Pentru cine vréa sa citeasca explicatii rationale: https://cursdeguvernare.ro/pietele-ii-transmit-un-mesaj-clar-presedintelui-american-ce-ar-insemna-in-cifre-taxele-vamale-impuse-si-apoi-amanate.html
    • Like 2
  • Valentin check icon
    Articolul încurcă lucrurile: o mașină fabricată în România nu trebuie să fie obligatoriu o marcă românească. O firmă străină își poate deschide foarte bine o linie de producție în România și va crea locuri de muncă, va plăti taxe și impozite etc. Taxele nu se calculează pe criterii naționaliste. Taxele sunt taxe.
    • Like 3
    • @ Valentin
      Mihai check icon
      În articol autorul presupune că este vorba despre o firmă romaneasca onestă care își plateste taxele în țara și nu face optimizări fiscale utilizând preturile de transfer pentru a plati impozitul în Irlanda de exemplu, în timp ce firmele străine deobicei fac exact acest lucru.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Rucs Rucs check icon
      Cred ca ați citit doar pana la jumătate. Exact asta spune și el în a doua parte. Recititi.
      • Like 1
  • Un articol stupid, bazat pe calcule gresite.
    Chiar ma intreb cum acest domn a ajuns in pozitia in care este!
    1. TVA. 19%, asadar prin calcul invers 15,96%, deci nu "maximum 10%" asa cum ne prezinta autorul !
    2. Importatorul are oameni angajati la reprezentanta din Romania, deci taxe si impozite platite statului roman, suplimentar fata de tva de la pct. precedent
    3. Cate sute de mii de masini trebuie sa vinzi ca sa iti acoperi costul unei investitii greenfield? Are Romania capacitatea de a absorbi o astfel de "flota"?

    Jenant, domnule Damian. Chiar jenant
    • Like 7
  • Bine, bine, dar ce ne facem cu forța de muncă? Pentru că în România nimeni nu mai doreste să muncească în fabrici. Toți vor muncă la tastatură, de preferință de acasă, nici măcar nu mai doresc să-și deplaseze organismul până la birou.
    Aducem forță de muncă de afară, iar banii din salarii vor merge preponderent spre familiile lor din Asia. Majoritatea firmelor mari din România sunt multinaționale, care își cam repatriază profitul. Firesc, pentru că e profitul lor. Și atunci unde e beneficiul că producem în România? Românii care muncesc în afara țării oricum nu cumpără produse fabricate în România, s-au învățat cu cele din țările în care trăiesc acum, iar aceste produse se găsesc și la noi. De exemplu, câți români din afară (Italia, Spania, Germania, Franța) credeți au venit acasă în concediu cu Dacia? Aud?
    Și nu cred că Donald Trump este cel mai bun exemplu de urmat. Om de afaceri mediocru după cum îl califică specialiștii, evazionist după alții, insă guraliv, arțăgos, prost crescut, instabil, ș.a.m.d.
    • Like 6
    • @ Dan Filip
      Mihai check icon
      Peste faptul că nu vrea nimeni să mai lucreze în industrie se trece foarte ușor. Fenomenul nu este doar la noi ci și în țările din vest. Îmi spunea un amic italian că nu are rost să te chinui să lucrezi în industrie unde ai mereu probleme pe cap și câștigi sub 2000 de euro când poți lucra liniștit ca recepționer la un hotel cu peste 2000 și nu ai atâtea situații neprevăzute, ore suplimentare și așa mai departe. Lumea s-a schimbat, mai ales după pandemie și nu mai vrea înapoi. În Statele Unite sunt cazuri în care angajații au renunțat la 30.000 de dolari pe an pentru a lucra de acasă la o altă firmă și este evident că li se merită atât ca timp cât și ca bani. Iar de prețuri nici nu are rost să discutăm din moment ce putem compara cât costă o cafetieră acum și cât costa acum 30 de ani una produsă în Europa.
      • Like 1
    • @ Mihai
      Valentin check icon
      Există roboți industriali. Au apărut încă din anii 70.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Mihai check icon
      Da, in anumite domenii dar când vine vorba de prototipuri sau chiar alți roboți executați la comandă în loturi mici, cum e cazul despre care relatam, eforturile de proiectare, achiziție și execuție sunt mari și nu este viabil economic să fie automatizate. Chiar și în fabricile automatizate sunt locuri de muncă dar nu sunt prea râvnite.
      • Like 1
  • Mihai check icon
    S-au făcut astfel de experimente și s-a văzut ce a ieșit. Practic ceea ce ne este prezentată acum reprezintă calculul de acasă așa că toate sunt bune și frumoase până când ajungem în târg. Și asta va vedea și Trump care practic se sinucide și ne trage și pe noi după el. Vor fi prețuri mai mari, schimburi economice diminuate, produse mai proaste și în general sărăcie. De fapt ce se va întâmpla este că producătorul local protejat nu va mai investi în calitatea produsului ci va scoate profit mai mare umflând prețul. Angajații sindicalizați vor afla de asta și vor face grevă a să le crească salariile ca doar e de unde și uite așa vom avea un produs necompetitiv. Desigur că un astfel de scenariu îi convine de minune autorului care aproape la fiecare articol trage plapuma pe partea sa cu consecvență. Dacă ar fi mai tânăr și nu ar fi cunoscut cazul Dacia din anii ‘90 ar putea avea o scuză dar așa e prea de tot. Bine că nu ne spune încă de industria calului și cultivarea cânepii.
    • Like 4
  • " Veți înțelege de ce trebuie să-l apreciați pe Donald Trump."
    LOL.

    "Ce-i rămâne de făcut importatorului? Vorbește cu producătorul și-i spune: singura soluție este să fabricăm în România, nu mai plătim taxe vamale și vom vinde la același preț cu producătorul prezent acolo."

    LOL.LOL. Asta e economie predate de Jorjescu.
    • Like 8
  • RazvanP check icon
    Wow, nu pot să cred, o astfel de poziție pe Republica??
    Sunteți antieuropean, domnule, nu se poate accepta o astfel de poziție!
    • Like 6
  • Domnule autor, să-ți spun un secret, dar nu mai spui la nimeni, într-o economie moderna, industria prelucrătoare are o pondere de 15-30% din PIB,, deci și influenta corespunzătoare
    • Like 1
    • @ Vasile Ostaciuc
      Pentru alt articol, unde am scris că PIB-ul nostru ar putea crește dacă ar fi practicată o agricultură modernă, ați răspuns că e o teză putinistă. Acum faceți pe interesantul și legat de industrie (mă rog, industria prelucrătoare; industria extractivă ar fi mai ok? Poate aurul de la Roșia Montană?).
      Totuși, nu ne luminați și pe noi, ăștia care nu am avut norocul să vă avem la catedră: industrie, nu prea mult, agricultură, nici atât, atunci, ce? Că nu cred că suntem o nație de IT-iști, să trăim toți numai din asta.
      Părerea mea e că trebuie dezvoltate toate domeniile care pot fi competitive, fie că vorbim de industrie, agricultură, servicii etc.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Bineinteles ca este ideal sa dezvoltam toate partile unei economii nationale. Astazi, intr-o economie moderna serviciile produc 69-80% din PIB, inclusiv in Romania. Eu am pus accentul pe acest motor principal al economiei. Credeti ca puterea economica a SUA provine din agricultura. Stiti ca vanzand o tona de porumb abia daca poti dormi o noapte la un hotel de 5 stele, sau ca OKtoberfest produce un profit mai mare decat intreaga agricultura germana? Serviciile sunt cea mai rentabila ramura a economiei.
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      Ok. Mulțumesc de răspuns! Desigur, asta a scris și Toffler, chiar din secolul trecut (a se vedea “Power shift”, ideologia frunților înalte vs ideologia frunților înguste).
      Problema e că trebuie să fim competitivi la nivel global ca să avem PIB majoritar din servicii. Să dau doar un exemplu: dacă număr câte aplicații de uz general românești vs americane am instalate în PC sau pe telefon, în afară de Bitdefender nu prea am cu ce să mă laud. Iar viitorul legat de AI, unde statele cu “economii moderne” investesc miliarde de dolari (sau euro, cu mai puțin succes) nu pare să ne avantajeze. Acum, facem și noi cât putem...
      • Like 0
  • Ion Ion check icon
    Asta doar dacă mai credem într-o economie ermetică cum că acea mașină fabricată în SUA e fabricată 100% acolo, cu materie primă din SUA, cu subansamble din SUA etc. Și dacă piața de desfacere e 100% în SUA. Și chiar și așa mai sunt costurile de a produce în SUA - forța de muncă, locație etc. Nu e chiar așa simplu.
    • Like 5


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult