Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Două lozuri și trei luzări iluzări

Pentru teribil de mulți români, capitalismul de după comunism a însemnat înavuțirea peste noapte. Unii, puțini, au și comis-o, alții au rămas doar cu visele.

Și cu încercarea norocului. Cele două lozuri caragialiene devin, pentru trei amărășteni ai zilelor noastre, Dinel, Sile și Pompiliu, un soi de Graal întru cucerirea căruia pornesc în comicruciadă. Aidoma vechilor cavaleri, își abandonează viețile de până atunci și investesc totul într-o expediție la al cărui capăt, greu de întrezărit, îi așteaptă riscul considerabil de a fi făcuți carne de mici.

Orice surse sunt bune pentru a da de urma borsetei cu lozuri furată: vecini de scară morocănoși, un copil singur acasă, niște țigănci clarvăzătoare, un bordel într-un apartament de bloc.

Adesea, continuarea călătoriei atârnă de un fir de păr, de o cutie cu chibirituri, de un ciorap, sau de ambii ciorapi ai lui Pompiliu, și totuși, credința nestrămutată în Sfânta Bafta îi poartă înainte pe cei trei luzări iluzări.

Tânărul regizor Paul Negoescu nu face studiu de moravuri, critică socială, cum se căznesc mulți, nu urmărește satira, ci un graal mai greu de atins: umorul. Și, nu de puține ori, îl nimerește, cel mai bine în finalul în care comicul tragic, „viciversa”, al povestirii lui Caragiale e înlocuit cu râsul în stare pură.

La o singură secvență, apreciată, am văzut, de un critic pe care îl prețuiesc foarte mult, Magda Mihăilescu, n-am reușit să râd. Polițistul oprește Dacia, fostă o rablă albă, reparată și vopsită în negru de Dinel. După ce constată că în actele mașinii scrie „albă”, îl întreabă retoric pe șofer ce culoare are mașina pe care o conduce. „Albă” zice Dinel, cu ton de „cerul e albastru”. Ce urmează e calificat drept umor absurd. Polițistul îl invită pe pasagerul Sile să se dea jos, să se uite la mașină și să zică ce culoare are. „Albă”, vine răspunsul, și mai senin decât primul. Pompiliu apare din dreapta ca un trecător oarecare. Polițistul îl întreabă și pe el și primește tot un „albă”, ușor contrariat de evidența aflată sub ochii tuturor. Copleșit, omul legii renunță și le dă drumul să circule. Râsete.

Pe subsemnatul, absurdul, ca să mă facă să râd, trebuie să aibă, oricât ar părea de paradoxal, o logică a lui. Niciun polițist din lume nu se bagă în vorbă ca să-și testeze constatările cu posibili complici și oameni de pe stradă, când bănuiește că o mașină e de furat. Confiscă actele și îi duce pe toți la secție fără discuții, afară de cazul în care e șpăguit. Dacă ar fi fost vorba nu de un polițist, ci de un politician, atunci absurdul scenei m-ar fi făcut să râd: un individ obișnuit să le spună întruna celorlalți că negrul e alb, ajunge să creadă el însuși asta.

Și mai sunt câteva situații forțate neamuzant și neverosimil: fetița care le dă drumul celor trei bărbați în apartament, după ce refuzase să deschidă fiind singură acasă, violența tatălui (Andi Vasluianu) la adresa copilului pentru că n-ar vrea să divulge o ipotetică „informație” unor și mai ipotetici polițiști, faptul că marele câștig la loterie e adjudecat până la urmă de un lucrător din Ministerul de Interne care se cară în insule exotice...

După excelentul său debut umoristic din școală cu Radu și Ana și ocolul neconvingător prin O lună în Thailanda, Paul Negoescu face o comedie reușită, folositoare cinematografiei românești, fie și numai pentru faptul că, fără a utiliza „umorul” de creier gros, bazat pe kitsch și îngroșări cu priză la prost-gust, realizează un succes de public comparabil cu cel al lui Selfie#69... 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult