Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

După ce au început să le predea elevilor lor toate lecțiile în format digital, profesorii unei școli private vor face cursuri online gratuite cu copiii cadrelor medicale aflate la datorie

„Noi venim la spital pentru voi, voi stați acasă pentru noi”, le transmit medicii românilor, pentru a încerca să limiteze răspândirea epidemiei de COVID-19. Mulți dintre cei care se află în linia întâi a luptei cu boala au acasă copii, de a căror educație nu se pot ocupa cât timp școlile sunt închise. Trebuie să aibă grijă de pacienți, în vreme ce își fac griji pentru copiii lor.

O școală privată din București a început un program prin care oferă cursuri online gratuite pentru copiii cadrelor medicale aflate în aceste zile la datorie. Elevii se pot înscrie la lecții de limba română, matematică, chimie, biologie, fizică, limbi străine, istorie, muzică și arte. În plus, copiii pot alege și cursuri de informatică, dezvoltare personală, antreprenoriat, sport, pian sau design.


Cursurile susținute online sunt destinate atât elevilor din clasele primare și gimnaziale, cât și liceenilor. Cei din clasele a VIII-a și a XII-a pot beneficia și de pregătire pentru evaluările și examenele naționale.

„Ne-am gândit la cei care ne vor îngriji în această perioadă și ne-am întrebat: dar cu copiii medicilor ce se întâmplă? Medicii sunt cei care vor avea grijă de noi în următoarea perioadă, am vrut să ne arătăm solidaritatea față de ei, să le mulțumim pentru ceea ce fac și să le preluăm măcar o parte din grijă”, spune Ioana Necula, fondatoarea Genesis College.

Imediat după ce au primit e-mailul cu propunerea, peste 40 de profesori ai școlii s-au înscris ca voluntari în proiect. „Foarte mulți profesori au vrut să îi ajute gratuit pe copiii medicilor și sunt nerăbdători să înceapă lecțiile”, spune aceasta.

Cei care doresc să își înscrie copiii la cursurile organizate de profesorii Genesis College trebuie să trimită un e-mail la adresa solidaritate@genesis.ro, în perioada 19-26 martie, precizând clasa și lecțiile pentru care vor să opteze. Părinții vor avea de completat un formular și va fi necesar să facă dovada faptului că sunt cadre medicale.

Toate lecțiile, inclusiv ora de sport, ținute online

Din a doua zi de la închiderea școlilor, toate cursurile Genesis College au început ținute la distanță cu ajutorul tehnologiei. Copiii își urmează, de acasă programul complet de studiu, de la 9 dimineața până la 15:00 sau 16:00. Se întâlnesc cu colegii și cu profesorii lor prin intermediul videoconferințelor organizate pe Google Meet, primesc teste pe Google Forms și pot afla pe loc rezultatul, învață geometrie cu GeoGebra sau simulează experimente chimice, în Chemistry Lab.

„Nu doar că poți să încarci lecțiile în orice format adecvat proiectării didactice, dar copiii pot interacționa direct cu profesorul. Evaluarea este extrem de importantă. Noi putem să facem astăzi, de la distanță, evaluarea în conformitate cu programa școlară. Poți crea teste online, copilul își vede nota sau calificativul sau situația. Poate să interacționeze cu profesorul pentru a înțelege greșeala și pentru a putea să și-o corecteze. În esență, acesta ar trebui să fie scopul evaluării: să poată fi înțeleasă greșeala și corectată. Un alt aspect important de menționat este cel al interdisciplinarității. La ora de română de clasa V-a, de exemplu, copiii au studiat Tezeu și Minotaurul, de Florin Bican. Lecția este planificată împrună cu profesorul de istorie și de cel de arte, care pot iadăuganformații”, explică Ioana Necula.

Inclusiv orele de sport au putut fi ținute de la distanță. În camerele lor, copiii au făcut exercițiile fizice adaptate de către profesor situației date. „Fiul meu mi-a spus că, după ora de sport, are febră musculară. Cred că le prinde foarte bine o astfel de oră acum, când sunt nevoiți să stea toată ziua în casă”, spune fondatoarea Genesis College.

Cum digitalizezi complet o școală

Școala, care are toate ciclurile de învățământ preuniversitar, de la grădiniță până la liceu, a început procesul de digitalizare în urmă cu doi ani, în colaborare cu EduApps, o companie românească din zona tehnologiei pentru educație. „Proiectul de digitalizare a fost legat și de implementarea programului IB (International Baccalaureate). Copiii de astăzi sunt nativi digital. Dacă ne uităm în recomandările internaționale de psihopedagogie nu putem să ignorăm implementarea acestei modalități de a folosi tehnologia în procesul de învățământ”, spune Ioana Necula.

Genesis College a investit în infrastructura tehnologică, dar și în formarea profesorilor care au urmat în jur de 150 ore de pregătire cu ajutorul specialiștilor EduApps. Cu sprijinul părinților, au fost achiziționate Chromebook-urile pe care elevii le folosesc în procesul de studiu. „Pe fiecare Chromebook au fost instalate de către școală licențe individuale de management, pentru ca activitățile elevilor în mediul online să se desfășoare în siguranță, într-un mediu controlat, elevii accesând doar conținutul aprobat de profesorii lor”, spune Ștefan Apăteanu, CEO EduApps.

„A fost nevoie de doi ani ca să folosim sistemul la capacitate maximă”, spune Ioana Necula. Până la închiderea școlii, instrumentele digitale au fost folosite ca un ajutor în procesul clasic de predare.

Pandemia de coronavirus a determinat școala să își mute, pentru prima dată, întreg procesul de predare și evaluare în mediul online.

„Am avut la început emoții din perspectiva întregului proces de predare - învățare - evaluare, a trebuit să ne asigurăm că el este derulat conform normelor didactice. Este extraordinar de important ca o școală, odată ce se află într-o astfel de situație, să poată îndeplini toate funcțiile sale.

Ne-au ajutat cei de la EduApps, dacă cineva a avut probleme. Am făcut o mică celulă de criză, expertul nostru pe zona IT, Aurelian Mihăilescu, a fost într-adevăr suprasolicitat în această perioadă, dar a controlat toate situațiile și lucrurile funcționează foarte bine. Reacțiile copiilor și ale părinților sunt extraordinare”, spune Ioana Necula.

Situația generată de pandemia de COVID-19 ar putea să determine școlile, atât private, cât și de stat să intre mai repede în procesul de digitalizare.

Cum pot școlile de stat să țină cursuri online

După închiderea școlilor, ministerul Educației a încurajat școlile să folosească instrumentele de predare la distanță disponibile gratuit și le-a recomandat să își activeze licențele de pe platforma clasaviitorului.ro. Clasa Viitorului este un proiect realizat de EduApps, care reunește atât instrumentele Google pentru educație, cât și pe cele ale Microsoft. Acestea sunt gratuite pentru școli. 

„Ne-am dat seama că trebuie să facem o integrare între serviciile educaționale ale Google și cele ale Microsoft. Până în urmă cu 2 ani platformele nu erau făcute să comunice între ele, am avut sprijinul Microsoft România, astfel încât utilizatorii pe care îi avem să poată folosi, cu un singur cont, atât uneltele de la Google cât și pe cele de la Microsoft. Cu același cont, utilizatorii pot accesa aplicații educaționale de terță parte, precum Khan Academy”, explică el.

în primele trei zile după anunțul ministerului, numărul licențelor activate de unitățile de învățământ din România a crescut de aproape trei ori.

O școală trebuie să dețină un nume de domeniu, să completeze un formular, în care trebuie să încarce documente care să îi ateste calitatea, pentru a-și primi automat licențele gratuite. Aplicația creată de EduApps este conectată cu Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România, iar administratorul IT primește automat un cod pentru fiecare profesor și elev al școlii. Cu ajutorul acestuia, fiecare utilizator își poate crea un cont, după ce își exprimă acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.

Prin acest cont, elevii și profesorii pot utiliza varianta educațională a Suitei G de la Google și a platformei Teams de la Microsoft. Nu au nevoie decât de o conexiune la internet, o tabletă, un calculator sau chiar un smartphone și o adresă de e-mail.

Din acel moment, profesorii se pot conecta video cu elevii, le pot furniza online resurse educaționale, le pot da teste și teme.

EduApps a organizat cursuri pentru profesori care să devină formatori pentru celelalte cadre didactice din școlile lor și va continua procesul de instruire a cadrelor didactice. „Copiii reacționează foarte bine la această modalitate de instruire, se descurcă foarte bine cu instrumentele digitale. Cu copiii nu este nevoie să facem formare”, spune Ștefan Apăteanu.

Acesta speră că școlile din România vor deveni mai deschise în organizarea cursurilor online la distanță pentru a nu le întrerupe copiilor învățarea pe perioada închiderii școlilor. „Există o resursă digitală, foarte utilă, pe care noi o punem la dispoziția școlilor. Noi nu putem să schimbăm sistemul. Dar putem crea un pas care să ducă schimbare. Ține de fiecare profesor dacă va dori să facă acest lucru. Noi ce putem face este să creăm disponibilitatea tehnică. Punem la dispoziție niște platforme pe care le pot folosi în beneficiul copiilor”, spune Ștefan Apăteanu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult