Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Spălatul pe mâini, Cernobâl şi arta nepăsării

Serial Cernobal

Foarte mulţi dintre voi veţi fi văzut, în 2019, serialul "Cernobâl". Cei care nu l-aţi văzut ar trebui să îl vedeţi cât mai curând, măcar pentru felul în care a fost filmat. "Cum puteam să fiu eu responsabil? Eu dormeam!" spune directorul Bryukhanov în serial, un adevărat festival al spălării pe mâini. Nu mă refer la apă și săpun, deși trecem printr-o pandemie. Însă, văzând serialul, simțiți cum rezonați cu el, și comportamentele personajelor nu sunt deloc străine de noi. Spălatul pe mâini e o parte integrantă din cultura noastră.

Mai departe în serial, șeful KGB-ului își descrie organizația drept un lanț al răspunderii. “Vei răspunde tu pentru ea?” îl întreabă pe profesorul Legasov. Și această scenă este relevantă pentru noi, pentru că ea dezvăluie de unde vine reflexul dezvinovățirii. Într-un stat autoritar, în care poliția secretă este, vorba englezului, judecător, juriu și călău, cu puteri discreționare, cauți în permanență să te dezvinovățești. Eu nu am apucat aceste vremuri, fiind născut după 1989. Dar nu poți să nu le simți: România a avut poliții secrete vreme de mai bine de 60 de ani. Câteva generații sunt suficiente pentru a inocula adânc în genomul nostru cultural fuga de responsabilitate. De ce ți-ai asuma responsabilitate, când ea vine doar cu riscuri?

Generația mea nu a crescut cu frica de polițiile secrete. Copiii, însă, învață foarte mult prin puterea exemplului. Am avut șansa de a învăța într-un liceu de elită, cu dascăli foarte, foarte prestigioși. Îi auzeam foarte des vorbind despre cum generațiile devin din ce în ce mai slabe, învață din ce în ce mai puțin, iar rezultatele sunt din ce în ce mai proaste. Presa e plină de statistici dezastruoase despre examenul de bacalaureat. E greu să nu le dai dreptate.

De curând, nişte elevi de liceu m-au invitat să le vorbesc despre experienţa facultăţii în străinătate. Am avut șansa de a învăța, vreme de 4 ani, la University of Oxford. Le-am povestit că, la un moment dat, culmea, la o materie cheie pentru un viitor programator, programarea orientată pe obiect, am avut probleme. Mari. Devenisem studentul slab. Generațiile din ce în ce mai slabe, în pericol să pice.

Au fost cel mai frapaţi de faptul că le-am zis că profesorii se consideră responsabili pentru studenţii lor şi depun, în mod activ, eforturi pentru a-i ajuta să treacă. Profesorii cu care lucram m-au selectat ca student în urma unui proces lung, care a implicat examene şi interviuri. În momentul în care au zis “da, îl vrem pe Ambrinoc” și-au asumat că va trebui să mă treacă prin procesul de învățare până la examene. Prin urmare, în loc să se plângă, au depus eforturi să mă ajute. De ce? Pentru că și-au asumat responsabilitatea de a mă învăța.

Liceele de elită din România sunt pline de exemple de dascăli “de prestigiu”, cu o mână de elevi cu rezultate, care nu își asumă responsabilitatea de a-i ajuta pe ceilalți. E ușor să arunci vina pe elevul leneș. Doar că elevul vede și reține fiecare asemenea exemplu. Elevul crește, și se obișnuiește, la rându-i, să arunce vina. Ia foc un spital, primul impuls al societății e să găsească vinovați. Că e cine o fi adus aeroterma, că e proaspătul ministru al sănătății, trebuie să cadă capete. Nimeni nu își asumă responsabilitatea de a asigura instalații electrice funcționale, dar fiecare dintre noi a găsit un vinovat, de la pacient până la Președinte. Nimeni nu își asumă responsabilitatea de a educa populația că “las-o mă că merge așa” nu e un mod de lucru, mai ales în ce privește instalațiile electrice.

Astă-vară am profitat de relaxarea regulilor de izolare, mi-am luat cortul și m-am dus singur pe plajă să citesc, să respir și să ascult marea. Prima carte care mi-a picat în mână a fost “The subtle art of not giving a fuck”, a lui Mark Manson. În română, se cheamă “Arta subtilă a nepăsării”, titlu care mi se pare că, în dorința de a evita limbajul profan, șterge dimensiunea jucăușă și autoironică a cărții.

Autoironia se manifestă puternic, pentru că vorbim de un scurt tratat despre maturizare, care vine cu o idee puternică: ești responsabil pentru tot ce se întâmplă în jurul tău. Ideea m-a speriat - de ce sunt eu de vină pentru tot? Manson explică, însă, că responsabilitatea și vina sunt două concepte complet diferite. Directorii din Cernobâl, imediat ce generalul Pikalov se întoarce și anunță nivelul de radiație citit, aruncă vina pe Dyatlov. Între timp, Legasov și Șerbina își asumă responsabilitatea și caută soluții.

Vină înseamnă să cauți vinovați. Responsabilitate înseamnă să cauți soluții.

Vină înseamnă să te speli pe mâini. Responsabilitate înseamnă să îți sufleci mânecile, chiar dacă urmează să te murdărești pe mâini (în sensul britanic, sinonim cu “să treci la treabă, chiar dacă e greu”). Odată ce accepți că ești responsabil pentru ce se întâmplă, accepți că, de fapt, poți controla, într-o măsură mai mică sau mai mare, mediul înconjurător. Și că ești un actor, nu un spectator, în propria viață.

Dar de ce ne ferim de responsabilitate? Pentru că ne-am obișnuit să o confundăm cu înlocuitorul ei, vina. Deși este un înlocuitor ieftin și artificial, conștiința faptului că ai putea fi vinovat pentru ce nu merge îți taie orice dorință de asumare a responsabilității. Cât timp vedem și în școală, și în societate, și în politică, și la formatorii de opinie aceeași atitudine de aruncare a vinei, vom continua să descurajăm asumarea responsabilității și suflecatul mânecilor. În loc să spunem că generațiile care vin sunt din ce în ce mai slabe, hai să fim noi un exemplu bun pentru ei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult