Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Economia duduie, România stă. Cine răspunde?

Marea veste primită cu aplauze de guvernanți- cum că economia României a crescut în primul semestru cu 5,9%, peste așteptările tuturor analiștilor, instituțiilor și prognozelor europene- a fost urmată de câteva știri care au trecut aproape neobservate, din cauza atacului de la Barcelona. 

HotNews scrie că licitația pentru cele 400 de autobuze cu aer condiționat inițiată de Primăria București a fost anulată. Primăria spune că de vină este un viciu tehnic din procedură. Vineri, Știrile ProTV dezvăluie că un Dorel din primăria Gabrielei Firea a uitat să prelungească datele licitației cu 2 zile, în SEAP. În luna iulie, șefa administrației se lăuda pentru a doua oară că bucureștenii vor avea noile mijloace de transport și anunța din nou inițierea procedurilor de cumpărare. Peste câteva luni, probabil spre final de an, va mai face conferință și va mai arunca niște confetti cotcodăcind- ghiciți despre ce- inițierea procedurilor pentru achiziția de autobuze, cadou de Crăciun pentru binele bucureștenilor. Având în vedere cum manageriază Capitala primărița Firea, sunt puține șanse ca metropola să aibă vreodată în mandatul domniei sale autobuze noi cu aer condiționat, așa cum nu va avea nici centură și nici parcări sau piste de bicicletă. Motivele sunt simple- oamenii pur și simplu nu se pricep și-și arată în fiecare zi incompetența. Mai încearcă să se salveze cu comandamente de iarnă, de vară, de caniculă, de ploaie, transmise îndelung la televizor, cu niște festivaluri ale micilor și cu aducerea în prim plan a unor proiecte ce sună spectaculos dar nu vor fi niciodată puse în practică (esplanada de la Unirii sau canalul Dunăre-Marea Neagră).

O altă știre trecută repede cu vederea este faptul că autostrada Pitești-Sibiu se mai amână o tură, din cauză că studiile de fezabilitate pentru câteva tronsoane nu se mai fac, contractele fiind reziliate. În această săptămână, pe ruta Oradea-litoral, trenul a atins un nou record rușinos: 21 de ore pentru 880 kilometri. La începutul lui august, ministrul Transporturilor a jucat în unul din cele mai penibile filme, inaugurând cu fast și cu localnici aduși de acasă o cale ferată pe care Săgeata Albastră circulă cu 35 de kilometri la oră.

Să pompezi bani în veniturile angajaților de la stat și în pensii și să ai creștere economică vremelnică pentru că plusul se duce în consum - de la mâncare, până la bunuri de folosință îndelungată și vacanțe- poate să facă și un elev de liceu. Nu-ți trebuie un premier care se burzuluiește la miniștri și jignește poporul de la înălțimea funcției sale, cum e Mihai Tudose. Multă pricepere și carte nu-ți trebuie ca să umfli cu pompa ceva ce se va dezumfla de 1000 de ori mai repede când va crăpa. Pentru că orice om cu scaun la cap știe că nu se pune problema în termeni de dacă vom suferi o cădere, ci când se va întâmpla asta și cât de pregătiți ne va prinde.

De altfel, guvernarea PSD sub Grindeanu și Tudose reproduce aproape fără greșeală perioada lui Călin Popescu Tăriceanu, când România a înregistrat creștere economică record- bazată în mare parte pe consum- și nu a reușit să facă un metru de autostradă, ci să toace iresponsabil fondurile publice într-o perioadă cu care nu se va mai întâlni atât de curând. E de prisos să amintesc aici măsurile dureroase legate de salarii și pensii luate după petrecerea iresponsabilă a lui Tăriceanu pe bani publici.

Istoria se repetă la nesfârșit de 27 de ani, ca într-o poveste în care votanții merg la urne ca naivii, sperând că partidele le vor face autostrăzi și spitale. Este de neînțeles cum zeci de mii de cetățeni care se bucură la câteva sute de lei primite de la partid din creșterea economică își frâng apoi mini-vacanțele pe drumuri naționale și autostrăzi înjurând la nesfârșit conducătorii, pe care-i votează apoi din nou.

Sunt nelipsite știrile de la posturile de televiziune - s-a circulat bară la bară/ nervii șoferilor au fost întinși la maximum/ trafic de coșmar/ s-a mers cu câțiva kilometri la oră/ poliția recomandă ruta alternativă la DN1 prin Cheia. Și apoi, interviurile cu domnii și doamnele: este inadmisibil/ de 5 ore stăm aici și abia ne-am mișcat/ nu fac nimic ăștia de 20 de ani/ la Comarnic este de groază.

Nimeni nu merge însă mai departe cu întrebările: Unde lucrați?/ Cât v-a crescut salariul în ultimul an?/ Ați fost la vot?/ Dacă ar fi să alegeți, ce ați prefera? Să primiți salarii mai mari și să mergeți în mini-vacanță la munte și la mare sau să se construiască autostrăzi și spitale?/ Dumneavoastră știți care este leafa primarului din orașul în care locuiți? / Aveți idee cât a cheltuit Primăria din localitatea dumneavoastră pentru panseluțe și amenajarea spațiilor verzi, băncilor și spațiilor de joacă din parcuri?

Într-un nou episod de umilire publică a membrilor cabinetului său de dragul show-ului pentru popor- altfel, un gest lipsit complet de fair-play și de un gen de etică a exercitării unei funcții de lider- premierul Tudose l-a luat în colimator pe titularul de la Transporturi: „Domnule, dați-mi voie să nu vă cred, nu mai am pic de încredere în ce-mi spuneți pe această temă (...) Noi ăștia din sală trebuie să plătim 104 milioane, pierderea de la Tarom. Pe leafa lui (a managerului Tarom- n.n.).

Vineri, INML a anunțat numărul morților de pe șoselele României în 2016. Peste 2.000 de persoane au murit în accidente rutiere anul trecut, cea mai mare creştere din ultimii şapte ani. Raportul, citat de News.ro, arată că decesele produse în circumstantele accidentelor înregistrează o creştere alarmantă- 2.090 de decese- după ce în cei şapte ani precedenţi numărul victimelor scăzuse în mod constant.

Celor care priveau cu încredere la programul de guvernământ prezentat în studiourile televiziunilor de șeful PSD, le reamintesc vorbele lui Liviu Dragnea, cel care avea să revendice victoria zdrobitoare de la parlamentare: „În 26 de ani, s-a furat peste tot. Nu am reuşit să facem o autostradă de la un capăt al ţării la altul, din mai multe motive. În primul rând, s-au furat mulţi bani (....) În România s-au risipit banii, s-au risipit miliarde peste miliarde de euro, din hoţie, prostie, lipsă de strategie şi coerenţă şi dorinţa de a guverna pentru mâine”. 

În final, o întrebare pentru cititorii Republicii: credeți că guvernarea PSD sub Mihai Tudose risipește miliarde peste miliarde de euro, din hoție, prostie, lipsă de strategie și coerență și dorința de a guverna pentru mâine?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Buna seara mi-a spus o doamna vanzatoare de la patiserie covrigarie in conditiile in care era cam ora 4 spre 5 pm si multa lumina afara! Poate ca am suparat-o sau poate s-a vrut doar putin glumeata sau simpatica! Ehh uite asa ne suparam noi unii pe altii chiar fara sa ne dam seama pentru ca nu stim sau nu cunoastem care este cel mai mare rau! Care este cel mai mare rau? Eu cred ca este atacul la persoana! Si va spun dvs eu nu m-as face jurnalista daca ar trebui "sa fac" atac la persoana! Si uite asa in aceasta zi inca senina de sambata dupa amiaza (la mine este 1:11 pm) stau si eu ca arbitrul de margine pe republica.ro si citind articolul de fata extrapolez la marea "presa" romana ca doar nu de aia i se spune presa pentru ca pune presiune. Dupa cum spuneam ar fi minunat daca s-ar pune presiune doar asupra faptelor si nu asupra persoanelor pentru ca degenereaza in barfa! Eu nu am facut jurnalism dar ca "arbitru de margine" as face urmatoarea impartire: articole constructive-sfatuitoare-impulsionante articole statice-observatoare-prezentatoare de fapte si articole distructive-barfitoare-de negare a posibilitatilor (am putea sa-l numim articol masculin sau poate nu). Am gasit in articolul de fata insa cate putin din fiecare! Dar daca dna/dl primar nu face in ochii nostri nimic bun noi de ce am fi constructivi si i-am da vreo idee? In concluzie va spun dvs doar atat: cand citesc un articol de negare eu personal plec mult mai incarcata energetic negativ decat celelalte parti din discutie! In concluzie tot poporul este cel care are de suferit ca intotdeauna! Si nu spun asta doar pentru ca si eu am fost una din cei care au recomandat dnei primar cresterea calitatii aerului si alte cele din discutie.... Ps m-am bucurat f mult cand mi-am dat seama ca avem "in capul" primariei Bucurestilor o doamna jurnalist caci ma gandeam ca o sa fie pace si vom urca Bucurestiul "la ceruri" (deja s-au facut cativa pasi cu acea portiune de drum suspendat) dar se pare ca nu e de ajuns!
    • Like 0
  • Cri check icon
    D-na Firea este inca o dovada a calamitatii reprezentate de accederea politicienilor in functii administrative fara a avea nicio pregatire in domeniu. Nu-mi dau inca seama daca d-na Firea este doar incompetenta sau este si corupta; deocamdata distinsa doamna ne dovedeste zilnic o crasa incompetenta in functia de primar general.
    Poate ca ar fi bine sa existe si in Romania o lege precum in Franta, unde politicienii, daca se vor a fi alesi intr-o functie administrativa, sunt obligati sa parcurga o facultate de resort ( la francezi se numeste ceva gen Scoala superioara de administratie publica).
    Eu cred ca daca un politician se vrea a fi primar sau ministru sau in alta functie importanta din administratie, ar trebui sa fie obligat sa aiba studii de administratie publica si sa aibe un stagiu practic de pregatire in domeniu de minim 6 luni in domeniu; de exemplu, doamna Firea, dupa ce ar fi absolvit o astfel de scoala sau facultate de administratie locala, ar fi trebuit sa aibe un stagiu de instruire la o primarie si abia apoi sa candideze.
    Insa deocamdata politica Romaniei este facuta de incompetenti si corupti. Catusele nu sunt suficiente; mai trebuie si ceva scolarizare.
    • Like 0
  • Faptul că crescut economia (sau învârtit mai mulți bani) nu ne dă nici o satisfacție.”Gospodarii” banilor noștri au avut grijă , nu cumva să fie pus vreun bam
    unde trebuie ! Nu trebuie să uitam nici ce fel de bani au fost rulate. Problemele esențiale sunt cu succes ocolite și de guvernanți și de presa ”trompetistă”.Altfel spus ne-am îmbogățit , dar am rămas tot cu burta goală și cu fundul gol , iar o casă nouă ......... mai visează cineva la așa ceva ?!
    • Like 0
  • Cifre " umflate , nu cu pompa ci cu trompa".... Toma Caragiu.
    • Like 2
  • După cum se vede treaba, România pare a fi blestemată să fie administrată foarte neprofesional.Si consider eu din cauză că cei care chiar doresc să facă ceva ,fie nu se implică,fie încearcă să se implice dar sînt sistematic copleșiți de cei mulți puși doar pe căpătuială rapidă (dacă se poate chiar într-un mandat de parlamentar).Nu întrvăd o ieșire rapidă din această caracatiță a corupției generalizate decît printr-o altă revoluție neconfiscată.Am ajuns de rîsul lumii să condamnăm marii corupți și să nu fi instare să facem legi în timp util pentru confiacarea averilor ilicite dobîndite de aceștia. Unde mai pui că aceștia execută mai puțin de o treime din pedeapsă timp în care ;scriu; cărți cît nu a scris Eminescu într-o viață,după care sînt eliberați să-și vadă în continuare de furtișaguri.Ce lege cu dedicație să fii eliberat dacă ești scriitor de ocazie!!!????.Apropo,eliberații mai scriu ceva și în libertate? Personal sînt convins că Sebastian Ghiță si Puiu Popoviciu au fost lăsați deliberat să fugă din țară pentru a nu divulga și pe alți netrebnici care fac parte din cara catiță.
    • Like 0
  • Un subiect pentru specialiști dar, experiența de viață cum spunea milițianul consultant la Transgaz și mai adaug eu bunul simț și observația pot produce bune concluzii la gogomăniile date pe ”trompetă” de omul ăla din Brăila (nu am nimic cu brăilenii) care arată abia ieșit de la dezintoxicare. Fudulia arătată de pișediști în general, este precum dinții de aur și culoarea verde la căruțe la țigani. Produce dezgust, respingere și chiar greață. I se pare cuiva uitându-ne în jur, că ”economia duduie” ? Duduie țara, duduie televiziunile aservite de minciunile și porcăriile împrăștiate de răspândacii puterii. Țara, România nu duduie ci scârție, plânge, suferă de inaniție din cauza programului de îngrășare pentru cloaca politică și de dieta forțată de pierdere în ”greutate” la care este supusă majoritatea românilor. O adevărată nemernicie, o adevărată porcărie în răspândirea conștientă de minciuni ordinare pentru a înșela populația. Cum de reușesc să păcălească atâtea milioane de români ???
    • Like 2
    • @ Dorel Romica Palenciucc
      Traim intr-o continua "pesedeala". Tara intrega "pesedeste" si cand or sa ne compare cu Grecia o sa ne suparam pe ei ca nu ne salveaza si pe noi, ba chiar o sa trecem la Euro de pe o zi pe alta...
      • Like 0
  • check icon
    Ceea ce se petrece în scumpa noastră patrie, mi se pare a fi rupt din filmul "Ziua cârtiţei": oricum ai vota, pe oricine ai alege, a doua zi lucrurile vor merge exact ca înainte. Pentru tura viitoare mă gândesc foarte serios să nu mă mai duc să votez. Zău că nu merită efortul.
    • Like 0
  • Despre ce inaugurare de cale ferata vorbiti? Vedeti-va de treaba. Calea aceea ferata exista de mult. Omul a inaugurat cu fast reintroducerea unui tren pe acea cale ferata. Dupa cativa ani buni oamenii aflati pe traseul de 22 de kilometri au din nou ocazia sa ajunga acasa cu trenul. Ca sa intelegeti despre ce vorbim in trecut exista o legatura directa din Rodna la Bucuresti. Acum celebram existenta unui tren care ii duce pe oamenii aceia intr-o gara din care pot lua alte trenuri catre diferite locuri din tara. Asta e tot.
    • Like 0
  • da-le naibi de autostrazi, pt ele trebuie studii de fezabilitate, expropieri, ciment etc dar hai sa facem ceva cu caile ferate, pe alea le avem (ce n-au furat inca ...-nu dau nume ca nu e corect- ) si la mare nevoie/reusita, urcam masinile pe platforme feroviare si realizam si poluare mai putina
    acum niste ani ministrul transporturilor stabilea o doctrina declarand:"romania nu are un trafic care sa justifice o retea de autostrazi" citare aprox ;
    recunoasteti personajul, indicatie, a ajuns presdintele romaniei?
    presupun ca mai e pe undeva inregistrarea
    • Like 1
  • guvernarea PSD sub Mihai Tudose nu risipește .....ci redistribuie venitul național ...După necesitățile lor.......ca sa mă "esprim" direct ca tot ceea ce este socialist....fura!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult